Порівнювати рівні оплати праці в державному та приватному секторах, вимагати ринкових заробітних плат чиновникам - некоректно, - експерти SIGMA

Порівнювати рівні оплати праці в державному та приватному секторах, вимагати ринкових заробітних плат чиновникам - некоректно, - експерти SIGMA

11.11.2021, 12:18

Отже, SIGMA вказує на такі ключові недоліки і недоробки нинішньої реформи оплати праці державних службовців:

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На посади повсюди виводяться виключно «свої» люди: зовнішні європейські експерти констатують провал реформи держслужби

Зарплати у посадовців зі стелі і премії у 300 відсотків: головне — за що і як, а вже потім — скільки і кому платити автори реформи оплати праці державних службовців професійно не обґрунтовують

 Пропонується встановити співвідношення між мінімальною та максимальною заробітною платою в органі влади у 15 разів! Без відповіді залишається питання, за які кошти буде покрито таке зростання оплати праці. Оскільки стандартною практикою є співвідношення всемеро. Що й було закладено в редакції закону України «Про державну службу» 2015 року. Чому цю норму НАДС підвищує вдвічі, не маючи ані жодного обґрунтування, ані фінансового забезпечення. Адже такий підхід веде насамперед до істотного зростання рівня заробітної плати на найвищих щаблях державної служби.

 Порушується принцип «рівна оплата за рівноцінну працю». Посадовий оклад має стати основним способом винагороди за роботу державних службовців, а не бути змінною частиною, що залежить від керівника. Ідеться про те, що на аналогічних посадах як у межах органу влади, так і в межах інших органів влади наразі подекуди маємо різницю в оплаті праці у 15–20 разів.

 Некоректно порівнювати рівні оплати праці в державному та приватному секторах. Оплата праці у приватному секторі в усіх країнах вища, ніж у державному. Людина, котра прагне заробити більше, йде у приватний сектор чи займається власним бізнесом. Державний сектор має низку інших переваг, зокрема можливість пожиттєвого найму, можливість побудувати кар’єру, постійне навчання та розвиток за рахунок держави, гарантований соціальний пакет, особливий статус пенсійного забезпечення. Тобто державна служба відрізняється від роботи у приватному секторі насамперед стабільністю та служінням своєму народові. Саме тому некоректно вимагати ринкових заробітних плат у державному секторі.

Запропонована модель спрямована на підвищення заробітних плат на найвищих посадах, які вже й тепер оплачуються вище, проте аж ніяк не гарантує підвищення заробітної плати на найнижчих щаблях державної служби. А це та суперечність, яку реформа оплати праці державних службовців має вирішити, а не, навпаки, поглибити. Адже наразі це один із ключових розривів і одна з основних проблем оплати праці в державному секторі на найнижчих посадах та в регіонах.

Необхідно створити науково обґрунтовану класифікацію не тільки посад державних службовців, а й професійних стандартів посад державної служби. Розробка грейдів та проведення оцінки посад. Це дасть змогу прозоро підійти до оплати праці на аналогічних посадах у межах одного органу влади та в межах різних органів влади на аналогічних посадах. Для цього слід забезпечити єдиний підхід для всіх органів влади, а не вибірковий — для певних.

Має бути забезпечена прозорість схем оплати праці. А також пропонованих підходів до оплати праці. Налагоджена система комунікацій, де кожен державний службовець зрозуміє суть реформи оплати праці та вплив реформи безпосередньо на нього.

Ставиться питання про зупинення дії схем оплати праці для фахівців із питань реформ. Що сприятиме вирівнюванню оплати праці на аналогічних посадах. Як засвідчила практика, висока заробітна плата для фахівців із реформ не виправдала себе, а, навпаки, посилила розрив між ними та фахівцями, чия заробітна плата за майже однакову роботу різнилася в кілька разів

Підсумовуючи, європейські експерти акцентують, що мотиваційним інструментарієм керівників на державній службі не повинен бути ручний режим встановлення премій, доплат і надбавок. Оскільки такий підхід показує низький рівень менеджменту на державній службі. Виникають питання щодо низки доплат, серед них: компенсація за додаткове навантаження, за доступ до державної таємниці, 50% доплати за стаж. Крім того, для проведення всеосяжної та об’ємної аналітики в межах усієї країни потрібно, аби нарешті запрацювала на повну силу інформаційна система HRMIS, яка дасть змогу адмініструвати систему оплати праці державних службовців.

Не менш важливим аспектом оплати праці державних службовців є те, що вона не може бути відірвана (автономна) від зарплат інших працівників публічного сектора. Має бути мінімізований ефект нестабільності для інших секторів, зокрема освіти та охорони здоров’я. Не менш важливим питанням є розрахунок впливу реформи оплати праці на майбутні пенсії державних службовців у короткостроковому та довгостроковому періодах.

Пошук відповідей на всі ці питання, переосмислення моделі оплати праці державних службовців та значні істотні доопрацювання концепції можливі тільки за наявності професійного неупередженого підходу і професіоналів, здатних розробити і впровадити цю реформу. Час чергових непрофесійних експериментів має канути в минуле.

Підготовлено на основі Висновку Програми SIGMA щодо пропонованої реформи оплати праці на державній службі в Україні, 03.10.2021.

Джерело: SIGMA рекомендує переглянути реформу оплати праці держслужбовців – що не так (zn.ua)

КОМЕНТАР BUKNEWS:

Намальовані зі стелі самим собі зарплати і премії у 300 відсотків буковинcько/чернівецьких ТОП-чиновників - не більше, ніж узаконене мародерство громадських ресурсів. Те, що є зрозумілим і очевидним не просто для першого-ліпшого успішного бізнесмена, яких повно у владі, як у центрі, так і на місцях, але й для пересічних журналістів і навіть дітей вперто не бажають помічати топ-чиновники, вирішуючи фактично у ручному режимі свої власні «шкурні інтереси» за людські гроші. Скільки б ТОП-посадовці органів влади не бризкали слиною, вихваляючи у підконтрольних ЗМІ та руками утримуваних для соцмереж ботоферм власні циклопічні досягнення у покращенні життя на підзвітних їх юрисдикції територіях, чи в очолюваних громадах, але без затверджених на законодавчому рівні критеріїв ефективності їхньої роботи - усе це є і надалі залишатиметься не більше, ніж клоунадою і самопіаром. Показники ефективності роботи як держслужбовців на посадах, так і органів влади у нас не те що не запровадили, а ще навіть не розробили. До такого висновку дійшли зовнішні європейські експерти, які у рамках програми SIGMA (її основна мета — зміцнення та вдосконалення публічного управління на європейському просторі ) аналізують невтішні українські реалії. Радий черговій нагоді звірити власне здорове бачення стану справ у цій сфері, про що вперше написав задовго до нинішньої осінньої місії в Україні програми SIGMA, із зовнішніми європейськими експертами, які на регулярній основі відвідують Україну і дають свої об’єктивні висновки. По суті, відчиняючи двері в реальність. Схоже, моє есе на цю тему майже дворічної давнини ще дуже довго, на жаль, зберігатиме актуальність.

"О роде суєтний, проклятий, коли ти видохнеш?" (нічний BukNews)

 

1