Групи впливу в обласних радах розбалансовують перспективні плани, хоча відповідно до Закону не можуть це робити, - експерт

Групи впливу в обласних радах розбалансовують перспективні плани, хоча відповідно до Закону не можуть це робити, - експерт

27.09.2019, 16:03

По Чернівецькій області на сьогоднішній день перспективний план затверджений на 94,5%. 

В Україні досі триває процес добровільного об’єднання територіальних громад, і часто ведуться дискусії - добре це чи погано. Сьогодні багато з тих, хто працював над реалізацією реформи місцевого самоврядування, схиляється до думки, що добровільний етап має перейти в адміністративний.

Про це повідомляє Радник з питань децентралізації у ULEAD з Європою / ULEAD with Europe Taras Prokop.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ми всі будемо категорично проти, щоб виключати слово добровільно", - нардеп Божик про продовження реформи децентралізації в Чернівецькій області

Чому так? Тут є декілька причин: зокрема, вже 70,8 % населення громад живуть в умовах децентралізації, а ті хто досі не об’єднався, вже навряд чи об’єднаються в добровільному порядку. Очевидними є небажання та неготовність брати на себе відповідальність з боку голів сільських рад; не раз доводиться чути: ми готові об’єднуватися, але не хочемо, щоб це рішення приймалося нами. Тож добровільність як така себе в цих процесах вичерпала, всі громади мають вийти на однакові умови роботи.

Що означає адміністратиний етап, яким чином мають тепер об’єднуватися громади? Ймовірно, на основі перспективних планів формування спроможних територіальних громад. Що це за документ?

На початку реформи перспективні плани мали стати рамками, в яких могли б об’єднуватися територіальні громади. Адже в умовах, коли громади об’єднуються хаотично, не у відповідності до урядової Методики, часто порушуються принцип фінансової спроможності та доступності послуг. Саме перспективні плани мали б регулювати це і чітко визначати рамки об’єднання.

Законодавчо виписана процедура є такою, що перспективні плани розробляються і подаються обласними державними адміністраціями, схвалюються обласними радами та затверджуються Кабінетом Міністрів України. Тож проходячи цей ланцюжок до затвердження, перспективні плани зазнають чималих змін, оскільки під впливом різних груп обласні ради не схвалюють ці плани, а інколи навіть самі намагаються внести в них зміни, хоча відповідно до Закону не можуть це робити. Відтак плани стають розбалансовані і не забезпечують принцип спроможності в розвитку громад.

По Чернівецькій області на сьогоднішній день перспективний план затверджений на 94,5%. Нещодавно вже двічі була спроба винести його на розгляд сесії обласної ради для схвалення, проте обласна рада відправляла його на доопрацювання.

 ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Обласна рада повернула Чернівецькій ОДА на доопрацювання проєкт змін до перспективного плану формування територій громад

Сьогодні ж Кабінетом Міністрів підготовлено ряд змін до ЗУ «Про добровільне об’єднання територіальних громад», зокрема:

- доповнити перелік умов добровільного об’єднання територіальних громад вимогою щодо здійснення цього процесу відповідно до перспективних планів формування територій громад у регіонах України;

- спростити механізм затвердження перспективних планів формування територій громад шляхом виключення стадії їх схвалення відповідними обласними радами. Таким чином, тепер основні рішення щодо формування громад будуть прийматися не в регіонах, а на центральному рівні.

 ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Уряд звинуватив обласні ради в політизації процесу об'єднання громад і хоче усунути їх від схвалення перспективних планів

Taras Prokop

1