За рік війни росія зруйнувала в Україні кожну десяту школу – результати дослідження

За рік війни росія зруйнувала в Україні кожну десяту школу – результати дослідження

17.03.2023, 08:37

За рік війни росія зруйнувала в Україні 11% шкіл, а батьки переконані, що освітні втрати через війну матимуть вплив на майбутнє їхніх дітей – результати дослідження

Станом на лютий 2023 року, за даними МОН, в Україні повністю зруйновано 440 закладів освіти, ще 2711 пошкоджені. Майже половина з них – школи. Як цей рік повномасштабної війни вплинув на українські школи – дослідили благодійний фонд savED та аналітичний центр Cedos за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

“Маючи на меті з’ясувати, як повномасштабна війна вплинула на доступ до загальної середньої освіти, зокрема у громадах, що перебували в зоні бойових дій або в окупації, та якими є потреби для відновлення цього доступу, наприкінці 2022 – на початку 2023 року ми провели кількісне національне репрезентативне опитування батьків школярів, а також провели інтерв’ю у громадах 3-х регіонів – Київської, Чернігівської та Харківської областей – та проаналізували вторинні дані”, – зазначив директор аналітичного центру Cedos Іван Вербицький. 

Найбільша частка шкіл постраждала у Донецькій (67%), Харківській (43%) та Луганській (41%) областях. Разом постраждалі школи цих трьох областей становлять половину всіх пошкоджених і зруйнованих по країні. 

“За цей рік повномасштабної війни росія знищила або пошкодила 11% шкіл в Україні. Окрім втрат в освітній інфраструктурі, війна спричинила втрати й освітні. Учні пропускають заняття через повітряні тривоги, через відключення електроенергії, інтернету та мобільного зв’язку внаслідок обстрілів. Все це негативно впливає і на доступ до освіти як такої, і на її якість, і на елементарну можливість дітей соціалізуватись. 85% батьків вважають, що освітні втрати у знаннях і навичках, які виникли у дітей унаслідок пандемії та війни, матимуть вплив на їхню освіту та майбутнє”, – зазначила співзасновниця благодійного фонду savED, міністерка освіти і науки України 2019-2020 Анна Новосад. 

Через війну більшість шкіл не можуть навчати дітей у звичному очному форматі. Станом на грудень 2022 року 36% шкіл чергували дистанційне й очне навчання, а ще 36% навчали дітей лише дистанційно. Зокрема, дистанційно працюють більшість шкіл у східних і південних областях країни.

Та незалежно від форми навчання, протягом цього року війни уроки регулярно переривалися і переносилися через повітряні тривоги і відключення електроенергії. Це означає втрату навчального часу та погіршення якості освіти, зокрема через те, що у шкільних укриттях вчителі часто не могли якісно продовжити навчальний процес.

З 24 лютого 2022 року до моменту підготовки звіту за результатами цього дослідження в Україні повітряні тривоги було оголошено 15 тисяч разів, середня тривалість – близько 1 години.

Під час дистанційного навчання обов’язковою умовою для дітей стає наявність гаджета і робочого місця. Для більшості дітей основним гаджетом для навчання є телефон або планшет, лише трохи більше третини учнів для навчання використовують ноутбук або стаціонарний комп’ютер, що може впливати на якість навчання, особливо якщо воно здійснюється в дистанційному форматі.

Водночас дистанційка вимагає від учнів більше часу на навчання вдома на додаток до відвідування уроків. 24% батьків зазначили, що їхній дитині важко зосередитися під час онлайн-занять. 24% дітей відчувають брак спілкування з однолітками. Особливо часто це спостерігається серед дітей, які навчаються онлайн, близько половини батьків з цієї групи вказують на цю проблему.

Війна вплинула і на емоційний стан дітей. 61% батьків вважає, що їхні діти мають симптоми стресу, такі як безсоння, тривогу, проблеми з концентрацією, проблеми зі спілкуванням з підлітками та вчителями. 42% батьків спостерігають у своїх дітей тривожність, ще 14% вважають, що їхні діти хвилюються часто або постійно.

Два роки пандемії COVID-19 та рік повномасштабної війни спричинили освітні втрати. 72% батьків вважають, що потрібні додаткові заходи для компенсації освітніх прогалин. Серед найбільш популярних заходів – додаткові заняття у школах, з репетиторами та опрацювання матеріалу самостійно / за допомогою родини. Проте і батьки здебільшого не підтримали ідею провести додатковий «реабілітаційний навчальний рік».

 

З повним звітом дослідження можна ознайомитись за посиланням.

 

ДОВІДКОВО:

Незламна освіта. У Києві відкрилася фотовиставка, присвячена школам України, що постраждали внаслідок війни

У Києві відкрилась фотовиставка «Незламна освіта», приурочена до річниці повномасштабної війни росії проти України та присвячена школам, які постраждали внаслідок війни – через авіаудари, артилерійські обстріли, бойові дії чи окупацію.

Фотовиставка розпочала роботу сьогодні, 16 березня, на локації A-Station на розі вулиць Грушевського та Князів Острозьких, навпроти станції метро Арсенальна. Виставка працюватиме тут до 31 березня включно.

Виставку організував Міжнародний благодійний фонд savED, який з літа 2022 року відновлює доступ до освіти в громадах, що постраждали від війни. Реалізація проєкту стала можливою завдяки підтримці Міжнародного фонду «Відродження».

«Цією фотовиставкою фонд savED хоче не лише розказати історії понівечених війною шкіл, а й показати, що попри серйозні руйнування і війну, освіта України встояла. Вона не лише продовжує функціонувати, а й розвивається, і головне – продовжує виховувати нові покоління українців, які відбудовуватимуть та розвиватимуть Україну після перемоги», – зазначила Анна Новосад, співзасновниця фонду savED, міністерка освіти і науки України (2019 – 2020).

Фотовиставка «Незламна освіта» – це 10 історій шкіл Чернігівщини, Київщини та Житомирщини, які були прицільно зруйновані або серйозно постраждали внаслідок окупації.

Зокрема, тут представлені історії:
• школи №19 у Чернігові, яку окупанти прицільно обстрілювали за те, що там годували українських військових;
• школи №21 у Чернігові, на яку скинули 500-кілограмову бомбу, коли в її підвалі було близько 200 людей;
• ліцею №25 у самому центрі Житомира, вщент зруйнованого прямим влучанням російської ракети.

Фото та історії також доповнені мультимедійними матеріалами про школи та короткими історіями про те, як міста чи села пережили окупацію та рік повномасштабної війни.

«Цей рік війни показав, що росія прицільно знищує школи в Україні, нашу освіту – один із ключових елементів нашої ідентичності. Адже освіта України, як і будь-якої держави, – унікальна. Ми важко, але методично відійшли від “совка”, запровадили реформу НУШ, виховуємо нові покоління, які вміють критично мислити, аналізувати інформацію, люблять і поважають українську мову. Зараз, коли понад 3 000 шкіл України потребують відновлення, ми не лише маємо відбудовувати стіни, а й одразу проводити реновацію самої системи освіти», – наголосила Оленка Северенчук, директорка благодійного фонду savED.

На виставці також представлені фото шкіл, які були суттєво ушкоджені, але вціліли і, попри все, продовжують працювати. Саме тому на знімках – не лише руїни, але й учні цих шкіл, які, попри пробиті дахи, розтрощені вікна і навчальні кабінети, приходять до своїх шкіл, грають на майданчиках біля них у м’яча, займаються гімнастикою у спортивних залах, танцюють, навчаються.

 

Фото з відкриття виставки – за посиланням. Автор фото – Міжнародний благодійний фонд savED.

 

Довідково

savED – міжнародний благодійний фонд, створений у 2022 році, щоб допомогти відновити доступ дітей до освіти після наслідків війни. Фонд втілює таку мету через відбудову інфраструктури, облаштування укриттів, створення стратегій розвитку шкіл, розробку програм та забезпечення освітніх активностей для дітей. Фонд заснували ексміністерка освіти і науки Анна Новосад спільно з освітньою фундацією GoGlobal. Більше про роботу savED – за посиланням.

За рік повномасштабної війни проти України росія зруйнувала або пошкодила 11% шкіл в Україні. Агресор цілеспрямовано атакує школи, садочки, профтехи, університети. За цей час повністю зруйновано 440 закладів освіти, ще 2711 пошкоджені. Половина з них – школи. І ця кількість постійно зростає. 

Березень 2022 року – місяць найбільших втрат для освіти, особливо для Київщини, Чернігівщини, Сумщини, Житомирщини, куди росіяни наступали, де обстрілювали і нищили міста і села з усією цивільною інфраструктурою. За цей місяць було понівечено і зруйновано сотні шкіл. Станом на кінець лютого 2023:
• у Київській області пошкоджено 118 шкіл, повністю знищено 5;
• у Чернігівській – пошкоджено 47 шкіл, повністю знищено 6;
• у Житомирській області пошкоджено 42 школи і одна школа – в самому центрі Житомира – була цинічно зруйнована російською ракетою. 

1