Як проходитиме реформа децентралізації у Чернівецькій області?
Законність актів місцевого самоврядування кожної об’єднаної громади в Чернівецькій області будуть перевіряти два префекти – уповноважені особи держави на місцях
Підписання на початку березня Президентом України закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» стало важливим кроком на шляху децентралізації влади в Україні. За прогнозами експертів Реанімаційного Пакету Реформ, які брали безпосередню участь у розробці документу, реалізація його положень дасть змогу сформувати спроможні, самодостатні територіальні громади. Передбачається, що саме такі громади самостійно розпоряджатимуться матеріальними, фінансовими ресурсами, територією та об'єктами соціальної інфраструктури.
В процесі об’єднання громад важливим залишається питання її спроможності, яке і визначатиме держава. Об’єднана територіальна громада повинна відповідати умовам, визначеним Перспективним планом формування громад. Цей документ, відповідно до Закону, розробляється облдержадміністрацією, затверджується облрадою та погоджується Урядом. Як зазначає директор ГО «Інститут розвитку територій», експерт групи Реанімаційного Пакету Реформ з питань децентралізації влади та адміністративно-територіальної реформи Юрій Ганущак, саме Перспективний план буде лакмусовим папірцем спроможності громад. Громади, які об’єднаються відповідно до Перспективного плану до 15 липня цього року, можуть розраховувати на додаткові кошти з державного фонду регіонального розвитку для власних потреб. «Всі, хто не об’єднався, переходять у режим чистого місцевого самоврядування: власні доходи, благоустрій території, утримання апарату. Тільки ті, які повністю впишуться у Перспективний план, виходять на більш високий рівень, матимуть те, що зараз мають міста обласного значення і райони в цілому», — зазначив Юрій Ганущак.
Методикою формування дієздатних громад передбачено, що адміністративним центром об’єднаної територіальної громади повинен бути населений пункт, який має розвинену інфраструктуру і розташований, як правило, найближче до географічного центру об’єднаної громади. Відстань від адмінцентру об’єднаної територіальної громади до найвіддаленішого населеного пункту цієї громади не може перевищувати 30 км шляхами сполучення з твердим покриттям.
При добровільному об’єднанні громад можуть виникати питання про утримання периферійних, погано розвинених сіл. «Такі «білі плями» вважаються тягарем для будь-якої громади. Так от саме методика Перспективного плану, виключає існування таких «білих плям» на карті України. Жодна територія не має вмерти. У цих зонах визначаються інші центри — це селища, колишні районні центри, які теж стають громадами, щоб з обласного бюджету через державний фонд регіонального розвитку отримувати гроші на укріплення інфраструктури», — пояснив Юрій Ганущак.
Важливі зміни в рамках реформи децентралізації планується реалізувати і шляхом внесення змін до Основного Закону. Так, новий проект Конституції передбачатиме введення посади спеціально уповноваженої особи - префекта, або державного урядника, який призначатиметься Президентом за поданням Уряду. Планується, що в Чернівецькій області буде два райони і відповідно два префекти - в Чернівцях та Кельменцях.
«Перш за все, префект контролюватиме легітимність актів місцевого самоврядування. Зараз органи прокуратури перевіряють, чи не суперечить те чи інше рішення органів місцевого самоврядування чинному законодавству і, наприклад, через три роки можуть «прозріти» і оскаржити його. Префект повинен буде зробити це протягом місяця», - пояснив експерт. Така модель дозволить відслідковувати законодавчі невідповідності дуже швидко і повністю виключатиме корупційну складову, адже за невиявлення порушень чи виявлення їх із запізненням, перфект відповідатиме власною посадою. «Корупція з'являється тоді, коли є приватний інтерес. У даному ж випадку префект судитиметься з органом публічної влади (з органом місцевого самоврядування), а там немає грошей. Рішень, що стосуються конкретних людей, префект не приймає. Такий контакт є в обраної влади в органах місцевого самоврядування, але цей контакт під контролем, оскільки силові структури будуть підпорядковані префекту», - продовжує Юрій Ганущак.
Практика інших країн показує, що міські та сільські голови завжди консультуються із спеціалістами з префектури, оскільки нікому не хочеться втрачати свій імідж через програші в судах. У Франції, де ця система працює майже 30 років, опротестовуються менше 0,1% усіх актів.
Процедура добору префектів буде досить суворою і тривалою у часі. Кадровий резерв префектів формуватиметься з державних службовців не нижче 4-ої категорії, які відповідатимуть спеціальним кваліфікаційним вимогам, проходитимуть спеціальну підготовку та перевірки. Перебування у кадровому резерві від одного до п’яти років. Включення до кадрового резерву здійснюється Указом Президента, а от вибір кандидатури на вакантну посаду залишається вже за Урядом. Його й призначатиме Президент на посаду префекта вперше. Перебуватимуть вони на посаді терміном на три роки, після закінчення якого буде ротація, тобто перевід префекта в інший район. Головна особливість цієї посади – політична нейтральність та високий рівень професіоналізму в законотворчості. Йому заборонено бути в партії, а також балотуватися на будь-які політичні посади, навіть через рік після того, як він залишить посаду.
Експертами РПР з питань децентралізації влади та адміністративно-територіальної реформи на чолі з Юрієм Ганущаком напрацьовано проект змін до Конституції та законопроект, де буде закріплено повноваження та відповідальність префекта, особливості його призначення та ротації. «Розроблений законопроект спільно з вже ухваленими законами щодо фіскальної децентралізації, об’єднання територіальних громад та засад державної регіональної політики допоможе повноцінно впроваджувати реформу децентралізації влади в усіх регіонах України», - запевнив експерт.
Аліса Тимченко,
Регіональний прес-центру ініціативи "Реанімаційний Пакет Реформ"
КОМЕНТАРІ (1)
Громады объединяются, крепнут, проводят исследования, стараются не выбиваться из сроков, перенимают опыт соседних стран ЕС, анализируют за счет чего улучшить энергоэффективность и возможности отказа от использования импортируемого газа, предлагаемые компенсационные модели и их обоснованность, готовятся получить на местах часть полномочий Государственной архитектурной комиссии.
Сейчас Правительству важно сконцентрироваться на доработке и расширении блока подлежащих компенсациям со стороны государства не газовых источников генерации: солнечные панели, ветряные станции, технологии, использующие приливы/отливы hydro- и т.п. ?:)
http://www.segodnya.ua/politics/pnews/kak-v-ukraine-prohodit-decentralizaciya-599227.html
axabnrg
03 квітня 2015 07:52