У Чернівцях нарахували шість основних проблем взаємовідносин підприємства-монополіста ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» з громадою Чернівецької області

У Чернівцях нарахували шість основних проблем взаємовідносин підприємства-монополіста ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» з громадою Чернівецької області

14.08.2013, 18:03

Буковинське громадське об’єднання (БГО) провело друге публічне обговорення на тему «Стан взаємовідносин підприємства-монополіста ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» з громадою Чернівецької області».

Учасники – члени БГО – лідери низки громадських організацій краю, експерти розглянули конкретні проблеми,  що існують у взаємовідносинах між надавачем послуг підприємством-монополістом «Чернвціобленерго» та споживачами послуг звичайними громадянами та підприємцями. Електропостачання – це послуга,  без якої не може існувати жодна людина та підприємство. Особливу увагу представники громадськості приділили саме проблемам, які знаходяться в компетенції самої енергопостачальної компанії та і  можуть бути вирішені за наявності волі та бажання монополіста діяти чесно, відкрито, прозоро та в інтересах та на благо людей.

Фахівець-правознавець Ольга Ставчанська надала експертну оцінку діючих договорів між різними групами споживачів. Зокрема визначила певні пункти,  як несправедливі по відношенню до споживачів, а в договорах з суб’єктами господарювання, як такі що ставлять підприємство – монополіста в особливі умови ведення бізнесу.

У своїх виступах представники  БГО Руслан Мельник, Володимир Вакарюк,  Лидия Анциперова, Степан Терновецький  на конкретних прикладах обґрунтовували  наявну «однобокість» договорів по відношенню до  споживачів, необґрунтованість та суперечливість порядку нарахувань за отримані підприємцями послуги. Окремо було акцентовано на невирішених до цього часу  проблемах загрози життю та здоров’ю, майну громадян у наслідок порушень з боку Чернівціобленерго порядку експлуатації і утримання  електромереж та трансформаторного обладнання..

 У участі у заході  запрошувались представники - - Чернівецького обласного відділення  Антимонопольного комітету України, Інспекції з питань захисту прав споживачів, Департаменту соціального захисту населення Чернівецької ОДА. , які взяли участь в обговоренні та відповіли на запитання громадських активістів,  надали  свої пропозиції щодо подальшої співпраці. Представники ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» не відреагували на запрошення громади та не були присутні на публічному обговоренні.

За результатами публічного обговорення Буковинське громадське об’єднання  прийняло Резолюцію, за якою БГО звернеться у відповідні органи з конкретними пропозиціями щодо внесення змін, в тому числі до існуючого законодавства.

РЕЗОЛЮЦІЯ публічного обговореннЯ «ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ взаємовідносин підприємства-монополіста ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» з громадою Чернівецької області»

09 серпня 2013 року  місто Чернівці

Ми, представники 16 громадських організацій:

об’єднались, щоб забезпечити права громади краю на отримання якісних, доступних, прозорих послуг від підприємства – монополіста ВАТ «Чернівціобленерго» та поставили за мету стати стороною діалогу з корпорацією від імені громади та в інтересах громади.

Публічне обговорення підтверджує відсутність дієвого діалогу  між ПАТ ЕК «Чернівціобленерго» та споживачами - громадянами, у т.ч. тими що об’єднані в ОСББ, ЖБК, суб’єктами господарювання – підприємствами та підприємцями  щодо забезпечення доступності та якості процедур та практики надання послуг енергопостачання.

Представники БГО  винесли на публічне обговорення наступні питання:

  1. Стан договірних відносин споживачів з ПАТ «ЕК Чернівціобленерго».
  2. Щодо порушення прав споживачів-підприємців та мешканців при здійсненні розрахунків з ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго».
  3. Щодо загроз життю та здоров»ю  людей у сфері електропостачання..

Обговорення зазначених питань свідчить, що певна частина наявних проблем перебуває у межах компетенції ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» та може бути вирішена за наявності волі та бажання керівництва компанії мати рівноправні взаємовідносини з споживачами.

Зокрема, це стосується «однобокості» на користь компанії типових договорів, непрозорої процедури підключення та відключення споживачів від електропостачання (особливо в сільській місцевості), перекладання обов’язків та витрат на плечі споживачів – юридичних осіб, встановленого ПАТ порядку, за яким ці споживачі зобов’язані щомісячно подавати звіти про використану електроенергію та здійснювати попередню оплату за послуги, які ще не надані, що призводить до вимивання обігових коштів підприємців та підприємств. Не врегульовані гострі питання щодо відшкодування збитків громадянам та підприємствам в разі пошкодження електроприладів, обладнання, побутової техніки через коливання напруги в електромережі, або відключення споживачів від електропостачання з технічних причин ПАТ, відповідальності та компенсацій за шкоду здоров’ю та загрозу життю громадян у наслідок порушень експлуатації мереж та обладнання з боку ПАТ.

Учасники обговорення констатують. що ПАТ ЕК «Чернівціобленерго» не надає споживачам необхідну їм інформацію. Монополіст має складний, бюрократичний процес відносин із клієнтами – споживачами, що обмежує можливість останніх захистити свої права. Особливо це стосується громадян, які проживають, або працюють в сільській місцевості.

Інформація про процедуру отримання послуг незрозуміла та недоступна споживачам. Громадяни потребують доступу до інформації про порядок підключення, випадки та умови відключення електроенергії, зміни договірних умов, тощо, аби забезпечити свої права, як споживачів у відповідності до чинного законодавства.

Доводимо до відома громади Чернівецької області, що на підставі узагальнення пропозицій, звернень громадян та аналізу ситуації сформовані наступні блоки проблем що існують у стосунках між мешканцями, підприємцями, фізичними та юридичними особами – споживачами електричної енергії, вирішення яких повністю або частково входить до компетенції ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго»:

 

ПРОБЛЕМА №1

НЕПРОЗОРА ПРОЦЕДУРА ПІДКЛЮЧЕННЯ ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ, УКЛАДАННЯ ДОГОВОРІВ, ВІДКЛЮЧЕННЯ ПІД ЧАС ДІЇ ДОГОВОРУ

ПРОБЛЕМА №2

НЕЗРУЧНИЙ ДЛЯ СПОЖИВАЧА ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ

ПРОБЛЕМА №3

НАЯВНІСТЬ РИЗИКІВ ЗДОРОВ’Ю ТА ЖИТТЮ ЛЮДЕЙ У НАСЛІДОК НЕЗАДОВІЛЬНОГО ТЕХНІЧНОГО СТАНУ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖ ТА ОБЛАДНАННЯ (ТРАНСФОРМАТОРИ)

ПРОБЛЕМА №4

НЕЗАДОВІЛЬНИЙ РІВЕНЬ КУЛЬТУРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ СПОЖИВАЧІВ

ПРОБЛЕМА №5

ВІДСУТНІСТЬ ПОВНОЇ ТА ДОСТУПНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ СПОЖИВАЧІВ

ПРОБЛЕМА №6

НЕРЕАГУВАННЯ, ЧИ ФОРМАЛЬНЕ РЕАГУВАННЯ НА ЗАПИТИ, ЗВЕРНЕННЯ, СКАРГИ СПОЖИВАЧІВ

 

Буковинське громадське об’єднання, вважає за необхідне

  1. Направити результати юридичної експертизи типових договорів до ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» та вказати на існуючі проблеми в договірних стосунках з споживачами електричної енергії для реагування та інформування громади у доступний спосіб через ЗМІ.
  2. Запропонувати ПАТ ЕК «Чернівціобленерго» в строк до 15 вересня 2013 року вийти з конкретними пропозиціями до громадськості краю та через засоби масової інформації повідомити громаді про здійснені конкретні кроки у проведенні ефективних змін в діяльності підприємства щодо  побудови рівноправних взаємовідносин із споживачами.
  3. Повторно запропонувати ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго», у чию компетенцію входить вирішення окреслених представниками громади на публічному обговоренні проблем, здійснити кроки щодо їх розв’язання та інформувати про це громадськість. З цією метою:
  • в термін до 15 вересня  2013 року утворити комісію, до складу якої включити представників Буковинського громадського об’єднання;
  • створити умови для відкритої та прозорої роботи комісії.
  • про результати розгляду проблемних питань під час робочих зустрічей та роботи комісії громаду Буковини повідомляти через ЗМІ.
  1. Направити результати юридичної експертизи до АМКУ, НКРЕ, енергонагляду, держспоживінспекції, департаменту соцзахисту ОДА… для відповідного реагування.
  2. Привернути суспільну увагу на регіональному та державному рівнях до наявних проблем забезпечення соціально - економічних прав громадян у сфері електропостачання;
  3. Сприяти підвищенню рівня усвідомлення громадянами своїх прав та можливостей здійснювати громадський вплив на діяльність підприємств-монополістів у сфері ЖК послуг та енергопостачання;
  4. Запровадити практику громадського представництва у стосунках з монополістами у сферах життєво-важливих для громадян економічних, соціальних та адміністративних послуг.
  5. звернутися до Антимонопольного комітету України….. щодо піднятих на обговоренні типових проблем  для запобігання зловживанням монопольним становищем в сфері енергопостачання та ЖК послуг.
  6. Рекомендувати органам місцевого самоврядування запровадити на постійній основі проведення за участю громадськості круглих столів, просвітницьких заходів для налагодження системи громадської експертизи і моніторингу тарифів та якості житлово-комунальних послуг.
  7. Підготувати та провести широку інформаційну кампанію по роз’ясненню прав громадян у стосунках з енергопостачальником ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» у співпраці з ЗМІ.
  8. БГО активізувати роботу своїх представників в робочих групах, радах партнерства, консультативних та координаційних органах при місцевих органах виконавчої влади і місцевого самоврядування; ініціювати їх створення; висування представників громадськості до їх складу, залучати до складу Об’єднання активні громадські організації. .

Ми переконані, що громада Буковини здатна представляти та захищати свої законні права та інтереси щодо отримання якісних, прозорих та доступних послуг у такий соціально важливій сфері,як електропостачання та інших житлово-комунальних послуг, які визначають якість життя громадян та, які наразі, надаються переважно підприємствами – монополістами.

Ухвалено 09 серпня 2013 року                                                                   місто Чернівці

1