У 2018 році відремонтовано рекордну кількість доріг. Новий підхід Уряду до проблеми дав результат
Упродовж найближчих п’яти років українські дороги за якістю не будуть поступатися європейським. Безпрецедентно великі кошти, які нині виділяють на ремонт вітчизняних автошляхів, дозволять з оптимізмом дивитися на вирішення дорожньої проблеми.
Складно назвати бодай одну вітчизняну транспортну автомагістраль, окрім періоду Євро-2012, яка була побудована з 2005 року по 2013 рік. Це в Україні загалом, а про Чернівецьку область годі й казати. Кошти на ремонти виділялись в «ручному режимі». Саме тому деякі дороги не ремонтувались роками. Упродовж десятиліття у країні практично не будували, капітально не ремонтували й не здійснювали реконструкцію доріг. І це попри те, що державний борг України за цей самий період зріс на 50 млрд доларів. Зважаючи на катастрофічний стан вітчизняних доріг можна з певністю стверджувати: в асфальт їх точно не закатали.
Через хронічне недофінансування дорожньої галузі вітчизняні автошляхи перетворилися на звичайні путівці і навіть напрямки. З понад 160 тисяч кілометрів українських доріг станом на 2016 рік понад 90% визнали такими, що не відповідають нормам. (З 1 січня у межах децентралізації доріг 123 105 км доріг місцевого значення передано до відповідальності місцевої влади. Наразі Укравтодор відповідає за 46 985 км доріг міжнародного та національного значення).
Цьогоріч Уряд запустив роботу Дорожнього фонду, який забезпечить в подальшому гарантоване безперебійне фінансування доріг. Попри нагальну необхідність фінансувати українське військо, вирішувати важливі соціальні питання 2018 року на дороги виділено 46 млрд грн. У проекті Державного бюджету України на 2019 рік передбачено виділення на ці потреби ще 55 млрд грн. Загалом 75% всього акцизу, який потрапляє до бюджету з палива, буде направлений на дороги. Ще 2,5 млрд грн піде на безпеку дорожнього руху. Безпрецедентно великі кошти, які нині виділяються на ремонт доріг, дозволять з оптимізмом дивитися на вирішення однієї з двох одвічних вітчизняних проблем. І принаймні одну з них подолати.
За останні три роки в країні вже відремонтовано до 7 000 км автошляхів. Завдяки так званому «ямковому ремонту» було забезпечено проїзд по 40 000 км доріг. Але від ямкових ремонтів, які насправді такими не є, а радше виконують роль аварійної ліквідації ямковості для забезпечення тимчасового проїзду по дорогах, вирішено поступово відмовитися.
Якість виконання ремонтних робіт – під якнайсуворішим контролем. 2017 року вибірково перевірено 222 об’єкти. Рівень виявлених і не усунутих недоліків – 8%. Станом на жовтень поточного року проведено ще 584 перевірки якості виконання робіт на об’єктах капітального та поточного середнього ремонтів. Державній аудиторській службі доручено перевірити кожну область, кожну дорогу.
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман перевірив деякі об’єкти у різних регіонах України і відзначив, що рівень виконання робіт нерівномірний, адже в деяких областях дорожні роботи виконані майже на 100%, а подекуди рівень виконання сягає лише 20%:
«Я поставив чіткі завдання: темпи треба пришвидшувати, а кошти використовувати ефективно й раціонально. Ми робимо перевірки, будуть аудити по завершенню об'єктів. Далі вже будемо розуміти, хто впорався із завданнями,а хто ні».
Укравтодор розробив жорсткіші вимоги до підрядників – тепер за всіма контрактами на середній ремонт – гарантія не менше 5 років, на капітальний – не менше 10 років. Тендери на виконання робіт проходять винятково в системі ProZorro, здійснюються максимально відкрито. Віддавати недобросовісним підрядникам кошти українців за відверту будівельну халтуру на дорогах ніхто більше не буде.
Значною є увага до ремонту місцевих доріг. Лише цього року на ці цілі місцева влада загалом по Україні отримала з різних джерел 11,5 млрд грн. Наступного року на ремонт місцевих доріг передбачено витратити ще 17 млрд грн.
"Ми заклали фінансові основи подальшого розвитку. Це, насамперед, можливості децентралізації, яка дозволяє наповнювати місцеві бюджети, а отже, фінансувати дорожні проекти на місцях. А також Дорожній фонд, який забезпечує гарантоване, прогнозоване фінансування", – сказав Гройсман.
У 2018 році проводяться роботи на основних транспортних коридорах. Зокрема, у Чернівецькій області триває ремонт на ділянках дороги Н-03 Житомир – Хмельницький – Чернівці – Мамалига. Ремонтуються дороги Т-26-01, Чернівці – Вашківці – Путила – КПП “Руська”; Р-62 Криворівня – Усть-Путила – Старі Кути – Вижниця – Сторожинець – Чернівці; Р 63 — автомобільний шлях регіонального значення в Україні, який проходить територією Чернівецької області через Данківці — Вартиківці — Кельменці (пункт контролю) — Кельменці — Сокиряни — Сокиряни (пункт контролю).
У 2019 році ремонт також буде проводитись за маршрутним принципом. Зокрема, це стосується дороги М-19 (Доманове - Порубне). Це автомобільний шлях міжнародного значення на території України, довжиною 512 км, пролягає від переходу Доманове (Волинська область) до автомобільного прикордонного переходу Порубне (Чернівецька область). На території України є частиною Європейського автомобільного маршруту.
Стратегічна мета – за 5 років з’єднати якісними дорогами усі обласні центри України. Загальний кошторис грандіозного проекту на 5 років - 322 млрд грн, з них 176 млрд грн - це бюджетні кошти, що дозволить поліпшити понад 9 тисяч км доріг, забезпечити будівництво та реконструкцію ще тисячі км доріг. У разі збереження існуючого фінансування, темпів і якості робіт упродовж найближчих 5 років, українські дороги за якістю не будуть поступатися європейським. Власне, так як це передбачено Стратегією розвитку українських доріг на 2018 – 2023 рр.
Олександр ПОТАПЧУК



