Сірман з Каспруком, які дебатували про чернівецькі дороги, аеропорт і комунальне господарство, згадали про усунення міського голови

Сірман з Каспруком, які дебатували про чернівецькі дороги, аеропорт і комунальне господарство, згадали про усунення міського голови

21.05.2013, 18:45

Друкопис програми „Суть речей” на радіо Станція 103.2 ФМ від 16 травня.

Ведуча: які, на вашу думку, є проблемні питання в місті? Дмитро Онуфрійович, розпочнемо з вас.

Дмитро Сірман: я думаю, що не тільки Чернівців, а проблема цілої держави – питання номер 1 – це питання стану наших доріг. Це бачимо ми – спеціалісти, які працюють в департаменті, влада, це бачить громада. Ми вживаємо цілий ряд заходів для того, щоб якнайскоріше привести в порядок наші дороги та міжбудинкові проїзди. Як тільки погода дала можливість, одразу були продовжені роботи на вулицях Богдана Хмельницького, Каспрука, провулку Ентузіастів та цілий ряд інших. З початку будівельного сезону (з 10.04) на сьогоднішній день поточним ремонтом відремонтовано порядка 11 вулиць. Я можу їх перелічити, бо багато наших городян бачать лиш біля себе, а кажуть, що нічого не робиться, бо біля мене не зроблено. Насправді чимало зроблено і ще багато треба зробити. Хотів би проінформувати про те, які ділянки вулиць вже зроблені – це вулиці Садова, Червоноармійська на ділянці від Ончула до Кордуби, вулиця Федьковича, Ольги Гузар на ділянці від Федьковича до Головної, вулиця Перемоги, розворотне кільце в районі Дріжджзаводу, Чкалова – асфальтна частина вулиці, Винниченка від вулиці Миру до залізничного переїзду, Ярошинської, Лук’яна Кобилиці, частина вулиці Зеленої, Південно-Кільцева від вулиці Червоноармійської до розворотного кільця тролейбусного маршруту №5. Якщо перевести це у площу – то це більше 4 тисяч квадратних метрів. Сьогодні тривають аналогічні роботи на вулиці Хотинській, Київській та Вірменській – це там, де роботи вже почались. Зараз ліквідовується ямковість по вулиці Кармелюка на ділянці від Буковинської до Винниченка, Герцена від вулиці Кармелюка до Кочубея і вулиця Стефюка. Спланований графік роботи – першочергово це на тролейбусних та автобусних маршрутах. Багато городян цікавить, які вулиці будуть відремонтовані. Зрозуміло, що всі вулиці одномоментно не будуть відремонтовані. Тим не менш, поставлене завдання, щоб саме у будівельний сезон, коли є сприятливі погодні умови, а це червень, липень, серпень, що ми впорались з цими роботами. Багато вулиць по місту перекрито – це такі вулиці, як Боярка, провулок Ентузіастів і в цьому році більша їх частина буде завершена, а також одна з основних магістралей – вулиця Воробкевича і місто з точки зору транспортної розв’язки задихає легше.

Ведуча: Олексію Павловичу, окрім доріг, можливо, ви бачите ще й інші проблеми в місті.

Дмитро Сірман: є й інші, я просто сказав, що це одна з основних проблем.

Олексій Каспрук: дороги, напевно, сама кричуща проблема. Проблем насправді в місті дуже багато – це й утримання житлового фонду, це робота функціонування та нормальної роботи комунальних підприємств, у тому числі і ключових для міста – таких як водоканал, теплокомуненерго, Калинівський ринок. Величезною проблемою для міста є транспортне сполучення зі світом, з Україною, яке з кожним роком тільки погіршується. На сьогоднішній день майже катастрофічно до нас не збираються і не хочуть їхати інвестори і з трудом їдуть туристи, бо доріг немає, мости, ви знаєте, в аварійному стані, на потяг купити квитки дуже проблематично, а аеропорт, в який було вкладено десятки мільйонів гривень, сьогодні виконує три рейси на тиждень на Тімішоару – це та остання ниточка, яка зв’язує Чернівці з цивілізованим світом, з Європою, що звідси можна швидко дістатись до Італії, Німеччини чи до світових центрів. І це тільки основні, я вже не кажу про інвестиції, відсутність точні інвестицій, що багато ключових об’єктів для міста заморожені, вони не будуються, а деякі навіть розвалюються. Мова йде про басейни, про аквапарк, який почав будуватись і багато-багато інших. Мені це нагадує один з моїх улюблених анекдотів, коли приходить пацієнт до лікаря і показуючи на різні частини тіла каже, що у нього тут болить, тут болить і тут болить. А лікар йому каже: дорогий, то у вас пальчик поломаний. Так і в нас – є багато проблем, навіть непереборних проблем, але є проблеми, які породжені відсутністю влади в місті, безголовістю та відсутністю в місті господаря.

Ведуча: Дмитро Онуфрійович, то в цьому причина проблем?

Дмитро Сірман: я б хотів дещо заперечити. Я не можу заперечити, що проблем в місті чимало, але хотів би привести кілька прикладів, як вони вирішуються. Минулого року була вирішена така проблема – ми знаємо і чернівчани знають, що на новорічні свята десятки багатоповерхових будинків залишались без світла. З 2011 на 2012 рік ми зробили цей аналіз і встановили причину, що у багатьох житлових будинках, а ми знаємо, що вони будувались у 60-70-их роках і тоді електронавантаження були одні, а зараз у любій родині є кавоварка, холодильник, телевізор. Ми зробили цей аналіз і з міського бюджету, шляхом їх перерозподілу, а їх весь час не хватає, в цілому ряді будинків – близько 60, були поміняні електрощитові та мережі і Новий рік ми зустріли вже у зовсім іншому стані. Тобто, жодного будинку, який би на новорічні чи різдвяні свята був без світла не було. Це приклад вирішення локальних, не великих проблем.

Слухач: меня зовут Жан из Черновцов. Меня интересует поливка центральных улиц города, есть ли необходимый специальный транспорт? Я понимаю, что приоритет – центральные улицы и площади города, но а что делать тем людям, которые живут на Вижницкой или Заставнянской улицах? Спасибо.

Дмитро Сірман: у місті організований полив основних центральних вулиць по автобусних та тролейбусних маршрутах. У тому числі і рошинський та садгірський напрямки, де ходить громадський транспорт. Зрозуміло, що все місто у нас не було охоплено ніколи, але в межах можливого поливається, розробляється графік, поливання починається з 2 години ночі і до ранку, поки городяни добираються на роботу. Думаю, що всі це бачать. Всі роботи контролюються, департамент здійснює жорсткий контроль – на всіх автомобілях встановлений GPS. І цю роботу виконує комунальне підприємство міськШЕП.

Слухач: мене звати Ярослав, я з Чернівців. Хотів би висловити свою думку стосовно міської влади на даний час. Мені здається, що нічим, крім власного піару, секретар міської ради більше не займається. А щодо ремонту доріг, то одразу після ремонту з’являються ті самі ями, ремонт ніхто не контролює ні з влади, ні з опозиції. Куди виділяються кошти та в які напрямки – не зрозуміло, а стосовно того, що гість хвалиться, що мінялись електрощитові, то у нас є будинки, які утримуються або ЖРЕПами, або ОСББ і є Обленерго, яке є приватною структурою. То чому з міського бюджету виділяються кошти на приватні потреби?

Олексій Каспрук: я скажу, що опозиція та я персонально намагаємось контролювати стан ремонту доріг і саме з моєї ініціативи була створена депутатська комісія, яка зараз працює та вивчає стан утримання й ремонту автошляхів в місті. Комісія ще не закінчила свою роботу, але попередньо як член комісії можу сказати, що іноді просто жахливі факти недбальства виявляє комісія. Буквально учора в нас було чергове засідання і ми з колегою, депутатом Ватаманюком приїхали в департамент житлово-комунального господарства на засідання комісії. В цей час після проливної зливи бригада працівників одного з підрядників, вичерпуючи лопатами воду з калюж, які вже були замулені, готувалась приймати асфальт. Це прямо, Дмитро Онуфрійович, під вашими вікнами навпроти департаменту. Зрозуміло, що після нашої появи, коли ми привернули до цього увагу, люди закінчили роботу, але такі приклади, коли виділяються кошти, але не контролюється якість виконання робіт –вони дуже часті.

Дмитро Сірман: хотів би проінформувати, що не планувалось учора, бо дійсно був проливний дощ, це були підготовчі роботи.

Олексій Каспрук: які підготовчі роботи?

Дмитро Сірман: мається на увазі, що вони фрезерували та таке інше, але асфальтували вони сьогодні.

Олексій Каспрук: і слава Богу, бо якщо б не з’явились депутати, то заасфальтували б учора.

Дмитро Сірман: я не заперечую – робота департаменту у цьому напрямку є прозорою та відкритою. Всі контрольні комісії, які створені згідно рішень міської ради, де потрібна інформація і контроль не тільки з боку громадськості та депутатів … до прикладу хочу сказати, що за 4 дні у нас, крім роботи депутатської комісії, працює міська прокуратура, крім міської прокуратури є й інші контролюючі органи. Я свідомий, як директор, заступники та всі працівники, що має місце в роботі ще цілий ряд недоліків (я не буду про них говорити) і для того я там працюю і мої колеги, щоб їх виправляти. Я сприймаю критику адекватно, ми стараємось реагувати та виправляти недоліки.

Ведуча: чи є у вас реальні факти, коли роботи були зроблені погано, а підрядник був за це покараний і йому не були заплачені кошти за роботу?

Дмитро Сірман: звичайно. Підписуються акти виконаний робіт і виділяються кошти з бюджету. До сьогоднішнього дня не заплачені кошти підряднику – а це понад 200 тисяч за вулицю Кобилянської. Комісія, яка працювала звертала увагу депутатського корпусу та запрошувала підрядників, щоб правильно прийняти рішення, бо роботи виконувались ще до 600-річчя нашого міста, перероблялись кілька разів, але кошти все одно не були заплачені. Є у нас також випадки, коли вигравали тендери чи заключались угоди, але у судовому порядку мусили повертати гроші. Того року підприємство виграло тендер на вулицю Комунальників – одна з важливих артерій нашого міста, вони аванс відпрацювали і завели нас в зиму. А тендерна процедура вимагає часу – це 3 і більше місяців. І такі є факти, і ми намагаємось з ними боротись, у нас є так званий чорний список підрядників, які підводять нас, як департамент, громаду, владу і ми стараємось більше з ними не працювати. Але за кожною організацією стоять люди і ми намагаємось максимально впливати на цей процес. Що стосується підприємства, яка працює біля департаменту, то об’єктивно і ми, як замовники, звернули увагу керівництва міста, що вони затягнули з роботою, у них були поломки техніки. Але вже сьогодні до кінця дня ця ділянка від Руської до Української буде закінчена.

Олексій Каспрук: саме про це ми і говоримо на комісії, що порушуються елементарні організаційні моменти, які потрібні при ремонті доріг. У нас дуже часто і водії звертають особливо на це увагу – вирізається яма, краї ями стають гострими, гума ріжеться, а проходить 4-5-6 днів поки підприємство-підрядник нарешті починає заробляти. Крім того, я б хотів звернути увагу Дмитра Онуфрійовича, що не тільки ті об’єкти, які робились до 600—річчя погано зроблені. Хотів би нагадати, що навесні, як тільки почав танути сніг, міська рада переможно відзвітувала про те, що 650 кубічних метрів холодного асфальту укладено, закидано ями. В результаті, коли комісія почала роботу, на мої прямі запитання – де гроші? Де холодний асфальт? – сказали, що нічого не получилось, не було асфальту. Я не знаю яка це була технологія – холодний асфальт, холодний гравій, холодна глина, холодна морожена картопля, але реально вийшло так – або була порушена технологія підприємством-підрядником, а це наше комунальне підприємство – було спалене пальне, була людям заплачена робота, або не якісний асфальт був закуплений, але всі 650 кубів, про які відзвітувала міська рада, вони зникли. Так само величезні проблеми з плануванням великих капітальних об’єктів. Наприклад, вулицю Павла Каспрука мали закінчити у вересні минулого року. У зв’язку з певними організаційними помилками департаменту, комунальних підприємств, будівництво об’єкту затягнулось на рік. Сьогодні ми комісійно питаємо підрядника: що це означає? А це означає, що збільшилась вартість асфальту, заробітної плати та збільшення термінів будівництва, відповідно, призвело до того, що місто, водії та громадяни мають переплатити 300-400 тисяч гривень тільки через те, що хтось там не правильно оформив документи. Це саме стосується вулиці Богдана Хмельницького. На сесії говорять одне, що вулиця буде закінчена до кінця наступного року, виїжджаємо, починаємо розмовляти, що і які роботи робляться (дай Бог, щоб ця вулиця була закінчена до кінця 2015 року) – а це фактично одна з центральний артерій міста, яка перекрита. Таких прикладів можна приводити дуже і дуже багато. Поки що видно, що якісно зроблений ремонт вулиці Соборної, але з іншого боку, якщо мова йде про те, що 50 погонних метрів вулиці з бруківки ми робимо 4 місяці, то скільки буде робитись вулиця Богдана Хмельницького, яка має 800 погонних метрів? 2 роки тільки мощення бруківкою? За ці всі речі безпосередньо хтось має відповідати, але притягнути до відповідальності керівників, які всім цим займаються – дуже важко, вони є чинними депутатами міської ради і безперечно секретар міської ради ніколи не піде з ними на конфлікт, звільняти їх з роботи чи щось таке.

Ведуча: я хочу додати одну ремарку – сьогодні на ефір я їхала по вулиці Федьковича, яка є у вашому списку, де ви провели ремонтні роботи. Так от – водій таксі сказав, що два дні не виїздив на роботу, бо ремонтував машину, а тут, на цій вулиці, з’явились нові ями. Просто зверніть увагу, бо я сама своїми очима ці ями бачила.

Дмитро Сірман: ви бачили, які ями з’явились на наших дорогах – і це дійсно були ями. Ми зараз фрезеруємо дороги і є залишки цієї асфальтної суміші, яка була у використанні і ми нею ліквідували ямковість. Я наголошую. Як спеціаліст, як директор департаменту, що ми говоримо про ліквідацію ямковості для того, щоб зменшити навантаження на громадський транспорт, приватних, водіїв таксі. Це було вимушене рішення і йдеться про ліквідацію ямковості асфальтною сумішшю. Ми говорили, що вулиці Каспрука та Богдана Хмельницького – це перехідні об’єкти. Наприклад, вулиця Хмельницького дуже складна і насичена різними мережами, там два магістральні водопроводи, два газопроводи та інші мережі, тому ці роботи там проводяться поступово. Цього року ми закінчимо каналізацію та водопровід, оголошено тендер на заміну дощоприймальної каналізації, телекомунікаційних та газових мереж. Ця робота вимагає послідовності, наприклад, при заміні інженерних мереж водопостачання, жодного дня будинки на цій вулиці не були без води. А повернемось два роки назад і кожен може згадати, що там через кожних кілька метрів на місяць копали по 3-4 рази. Це дійсно складна інженерна робота. У процесі роботи ми експлуатуємо мережі австрійського, румунського, радянського та українського часів і у процесі роботи виникають і непередбачувані роботи і ніхто від цього не застрахований. І сам процес роботи показує нам, які корективи потрібно вносити, ідеального нічого немає, особливо у старій частині міста – це надзвичайно складний процес, який вимагає багато чого. Тому я допускаю в окремі моменти недбальства окремих працівників і хто повинен за це відповідати? Замовником на ці роботи є департамент житлово-комунального господарства міста, відповідно я директор і я несу пряму відповідальність за організацію цих робіт. Я часто буваю на об’єктах, проводжу виїзні наради і саме в цьому заключається моя робота – заставляти, направляти, сваритись, штрафувати і таке інше. Тобто, заперечувати, що такі є – я не маю права і це буде не правда.

Ведуча: у цей перелік, де ви говорите що ви робите, варто включити, і це моя така думка, і інформування населення. Адже навіть у цій студії свого часу були заявлені одні строки, які вже повністю прострочені, і тому тут десь постає питання комунікації з населенням.

Дмитро Сірман: звичайно, якщо взяти сайт Чернівецької міської ради, то практичного кожного дня ми інформуємо, що робить наш водоканал чи міськШЕП, чи що зроблено нашими аварійними службами. Чи ваш, чи будь-який інший, чи газета не зможе сказати, що департамент йому відмовляє у наданні інформації. Ми стараємось на всі питання максимально дати відповідь. Що стосується того, чи притягається хтось до відповідальності, то минулого місяця четверо працівників було притягнуто до адміністративної відповідальності за неналежний контроль об’єктів капітального ремонту, у тому числі це була реакція на результат роботи депутатської комісії.

Олексій Каспрук: мова йде не виключно про капітальний ремонт доріг чи автошляхів міста Чернівців. Наша комісія розглядає ще один такий серйозний момент, на який мені досі, це я вже тиждень намагаюсь отримати документацію і не можу сказати, що мені її з радістю несуть, але я її все одно отримаю. Мова йде про утримання автошляхів, у першу чергу про їх утримання в зимовий період часу. Чого можна очікувати навесні, коли сніг на дорогах не був вчасно прибраний, якщо другий сезон поспіль міська влада сіль завозить вже після настання морозів і снігу. За це за радянський часів клали партквиток і більше ніколи ніде не працювали, у нас карають якихось працівників, головних фахівців і дуже часто наша міська влада, керівники комунальних підприємств та департаментів прикриваються колективами. Тобто, а що ж ви хочете: люди он працюють з ранку до ночі, холодними руками при морозі ліквідовують наслідки аварії. Не прикривайте свою недбалість і те, що ви не організували закупівлю солі влітку працею звичайних роботящих людей.

Дмитро Сірман: з кожного зимового сезону і з цього також зроблені належні висновки. І в тих видактах, які плануються по департаменту, ми наполягли на тому, що 5 мільйонів коштів буде виділено саме на придбання техніки. Ми розуміємо, що для того, щоб прибирати дороги потрібна техніка, а ті грейдери, які є – вони експлуатуються по 30-40 років і це правда. У цьому році вже проведена тендерна процедура, закуплено один новий трактор, новий грейдер та три автомобілі, які будуть прибирати взимку і до нового зимнього сезону це буде зроблено. Більше того – хотів би сказати, що саме завдяки роботі депутатської комісії було внесено зміни та прийняте рішення міської ради про те, щоб для оперативної та якісної організації роботи ремонтних робіт, у зв’язку з відсутністю обігових коштів в нашому міськШЕПі було була надана поворотна допомога за рахунок Калинівського ринку. Тому що бюджет платить гроші підприємству по фактам виконаних робіт – це комунальне підприємство і воно немає таких обігових коштів, а мова йде про сотні тисяч та мільйони обігових коштів. Що стосується закупівлі солі – з цього ми зробили належні висновки. На жаль, є речі, які не завжди залежать від департаменту, керівництва міської ради. Наприклад, це загальновідомий факт, що були затримки у проходженні коштів через казначейство.

Ведуча: до речі, зараз ці проблеми досі є?

Дмитро Сірман: зараз вони вирішуються краще, аніж було в грудні.

Олексій Каспрук: у мене короткий коментар. Дмитро Онуфрійович, не вводьте слухачів в оману. Проблеми з проведення платежів казначейства у вересні місяці, коли, згідно з вами ж затвердженими планами, міськШЕП мав накопичити достатній запас солі, піску для роботи в зимовий період і техніка мала бути відремонтована та готова. Цього не було зроблено і не ссилайтесь на платежі в казначействі і що воно винне в тому, що не прибирались вулиці.

Дмитро Сірман: завжди можна порівняти, які ті чи інші проблеми вирішувались в інших містах. Хотів би проінформувати та нагадати всім, що весь громадський транспорт у Чернівцях не був зупинений, ні основні тролейбусні та автобусні маршрути, ні громадський транспорт по основних маршрутах, за виключенням рошинського напрямку. В одному напрямку автобуси були зупинені на півдня, на один день, а в іншому напрямку – до Клокучки три дні не рухався автобус. Це та правда, яка була. Не всі зразу, одномоментно шляхи були розчищенні. А давайте порівняємо, як у наших сусідів – як у Франківську, у Тернополі, Києві було, навіть в інших країнах? Сама головна задача і я її бачив перед собою, я її ставив перед департаментом та міськШЕПом, щоб були своєчасно доставлені продукти харчування, рухався громадський транспорт, не було закрито жодної установи, у той час, коли в наших сусідів у Тернополі були закриті садочки. Я знову ж таки не ідеалізую ту роботу…

Ведуча: нам на кращі області потрібно рівнятись

Дмитро Сірман: я розумію, але кажу, що у нас були залучені й інші підприємства, які як фірма «Житлобуд» Мороза, ПМК-76 та багато інших, які допомогли нам розчистити і вивезти. От, коли ми проводили «Маланка-фест», то з центральної частини міста ми вивезли сніг.
Ведуча: нещодавно на сесіях міської ради започаткувалась така не зовсім як і традиція, але практика вже є – вирішувати проблеми одних комунальних підприємств міста за рахунок іншого, а саме за рахунок Калинівського ринку. Це досить спірне запитання, є кілька думок щодо таких рішень, Дмитро Онуфрійович, розкажіть чи дійсно це хороша практика, що таким чином вже вдалось зреалізувати і які перші результати?

Дмитро Сірман: так, ми говоримо про поворотну фінансову допомогу. Йде мова за комунальне підприємство міськШЕП для того, щоб закупити необхідні матеріали і прискорити виконання робіт. Друга поворотна допомога була надана аеропорту і я на сесії виступав, коли багато моїх колег казали, що це таке, чого ми так багато вкладаємо? Ми говоримо про туристичне місто, яке є привабливе та інвестиційне і тому аеропорт – це стратегічно важливе підприємство для міста. Я проводив статистику, у мене є така можливість зробити вибірку за попередні роки, що у кращі роки – 2008, 2009 та 2010 роках, коли бізнес розвивався та кризи такої не було, то міський бюджет безповоротно надавав дотації комунальним підприємствам, у тому числі і аеропорту, для вирішення нагальних проблем. Мова тоді йшла про півтора, 2 і більше грошей. Це я не говорю про те, що окремо вкладались гроші в ремонт – це насправді дорого вартісні речі і на моє глибоке переконання, такому місту, як Чернівці, потрібен аеропорт. Для прикладу, в інших містах багато грошей вкладається в аеропорти з міського, обласного та державного бюджетів.

Ведуча: назвіть суми, які були направлені на аеропорт та міськШЕП.

Дмитро Сірман: мова йде про 800 тисяч на міськШЕП та, здається, так само на аеропорт.

Ведуча: і одним реченням: на вашу думку, це хороша практика?

Дмитро Сірман: я не можу сказати, що це хороша практика – це вимушена практика для того, щоб вирішувати нагальні проблеми життєдіяльності нашого міста. Ідеальний варіант, щоб ці підприємства працювали, заробляли гроші, але, на жаль, ми працюємо в тих умовах, в яких працюємо.

Олексій Каспрук: я переконаний в тому, що ця практика дуже хибна. Так, у деяких моментах це дійсно вимушений крок, тому що керівництво цих комунальних підприємств та керівництво міста поставило перед депутатами вже факт, що треба або платити, або втрачати. Дмитро Онуфрійович не зовсім коректно говорить, що це перша та друга фінансова допомога, насправді – сьома, восьма чи дев’ята. Фінансова допомога Калинівського ринку тільки на мою пам'ять була спрямована: кінотеатру «Чернівці» для виплати закупленого обладнання, зараз кіно-мистецький центр імені Івана Миколайчука передається на баланс Калинівського ринку для того, щоб Калинівський ринок приводив його до ладу, 2,5 мільйони гривень Калинівський ринок (це така прихована фінансова допомога) перерахував Чернівціводоканалу нібито як аванс за якійсь роботи, з яких фактично за півроку водоканал відпрацював щось 100 чи 150 тисяч. І само собою – міськШЕП, аеропорт, газета «Чернівці» та багато інших дірок в бюджеті чи в господарстві міста затикається ресурсом Калинівського ринку. Я переконаний, що це робиться дуже часто на шкоду самого Калинівського ринку. Це нагадує приказку: тато, кінчайте торгувати, бо вже немає чим здачу давати. Коли Калинівський ринок дає прибуток і цей прибуток спрямовується на бюджетну сферу, наприклад, будівництво закладів освіти, культури, дитячий садочків – це одне, а коли Калинівським ринком прикривають інші комунальні підприємства, які по суті мають бути прибутковими…я говорю зараз не тільки про аеропорт, а про ту ж газету «Чернівці» і не заспокоюсь, допоки не закінчиться ця епопея. Чому 350 тисяч виділяється на друк газети? Коли навіть Президент говорить, що всі комунальні та державні ЗМІ треба приватизувати та не витрачати на них бюджетні кошти для реклами діючої влади. Це перше. І згадую один приклад – у мене була розмова з покійним ще тоді бізнесменом Олександром Зінченко, який мені розказав, що у них було багато підприємств – і реклама, і телебачення; він сказав, що всі підприємства працюють між собою виключно на умовах господарської діяльності, ефективності та прибутковості. Тому що як тільки ти одним підприємством починаєш вирішувати проблеми іншого – кінець кінцем завалиться все: і те, яке намагались рятувати, і те, яке було здорове і те, з якого викачували гроші. Тому переконаний, що це не ефективне управління майном, фінансами і переконаний, що є джерела наповнення бюджету інші, а не тільки викачка коштів з Калинівського ринку.

Ведуча: аеропорт десь коли може і стане прибутковим, поза тим, що апріорі він мав би таким бути, але міськШЕП. Як вони будуть повертати ці гроші?

Дмитро Сірман: будуть повертати таким чином, що будуть виконувати роботи, у тому числі і капітального характеру, які передбачені титульними списками капітального ремонту і бюджетом на цей рік. І я більше, ніж впевнений, що вони повернуть. Я уповноважений говорити за підприємства комунальної галузі.

Олексій Каспрук: ви можете і як депутат сказати.

Дмитро Сірман: звичайно. Наведу приклад – наболіле питання для наших городян – це якість надання послуг нашими ЖРЕпами. Поставлена задача і ми постараємось до кінця року всі ЖРЕПи передати на приватне утримання. Зроблений перший крок – 15-ий ЖРЕП у Садгірському районі уже переданий, проведений конкурс, інший ЖРЕП – відкриття конкурсу на наступній неділі, на пропозиції 12-ий ЖРЕП. Усього у нас 13 ЖРЕПів, 4 із них вже приватні і у приватних ЖРЕПах немає таких проблем, як в комунальних, керівництво міста та департаменту не на стільки займаються цими проблемами. Я тут повністю підтримую приклад про холдинг Зінченко – тому наша задача до кінця року всі ЖРЕПи передати в приватне утримання. Це те, що стосується житлового фонду, але у тому числі, я думаю, будуть на черзі і комунальні підприємства, тому що місто не може нести такі величезні видатки на їх утримання. Але це проблема не одного місяця і навіть не одного року.

Олексій Каспрук: я можу лише повторити те, що я повторював тоді, як тільки змінилась влада у Чернівцях – будуть спроби реально приватизувати комунальні підприємства. І от ми бачимо перші кроки – це ЖРЕПи. Фактично 15-ий ЖРЕП, який обслуговує Садгору і 12-ий ЖРЕП були доведені до такого жахливого фінансового стану, коли вже немає іншого виходу, як оголошувати конкурс. Але в той час, коли вони ще працювали, я до прикладу просто наведу, ЖРЕП №15, коли я вивчав це питання, працювало 4 двірника, а у приватному підприємстві «Садгора-сервіс», яка утримувала з бюджету замовленні на прибирання сміття Садгори, працювало більше 20. Зрозуміло, що якщо місто платить двірникам, які працюють у приватному підприємстві, а не дає замовлення своєму комунальному ЖРЕПу, то через рік цей ЖРЕП просто припинить своє існування, тому що він збитковий. І от таким чином вже побудована схема як всі ЖРЕПи в місті зробити приватними, а потім вже набагато простіше розмовляти з мешканцями, коли над тобою немає депутатів, яких обирали мешканці, немає міського голови, який може прийти і на нараді звільнити чи дати, вибачте, під одне місце сапогом за те, що там щось не зроблене. І конкретний приклад – це ЖРЕП №12: я сьогодні був у такий яскравий, сонячний, вишитий день на вулиці Московської олімпіади, провулок Тихарецький, де на території ЖРЕПу, де рік тому Віталій Михайлович призначив молоду ефективну керівничку, яка мала б там навести порядок і навіть фінансову допомогу надавав бюджет. І там просто гори сміття – стихійне сміттєзвалище, біля двох альтфатерів машин певно 10 треба, щоб те сміття звідти вивести. Реакції – нуль і грошей у 12-го ЖРЕПу вже немає. Все – люди тепер живуть з крисами, з запахами, бо зараз починається літо та спека, та з інфекціями.

Дмитро Сірман: я хочу заперечити та проінформувати вас та наших слухачів, що підприємство «Садгора-сервіс» прибирало прибудинкову частину останніх 5 років і така сама ситуація щодо створення комунальних підприємств, які прибирають прибудинкову частину – це не ноу-хау дворічної давності, така практика існує в місті понад 5 років. Коли ми передали на приватне утримання, то ми в тому числі передали і обслуговування цієї прибудинкової частини. Що стосується сміттєзвалищ, то ми з зими одразу перейшли в літо. Район Тихарецької – це приватна забудова, вона там змішана – там залишились двохповерхові будівлі ще Машзаводу, нам вдалось все вивезти, а люди, на жаль, не замовляють транспорт, і де ближче – там і вивозять. Я почув цю проблему і це сміттєзвалище в найближчі дні буде ліквідовано.

Ведуча: у продовження теми сміття, у нас є запитання від наших користувачів з мережі Фейсбук: Людмила Григорчук запитує Дмитра Онуфрійовича. Поясність ситуацію: чому після проведення акції "Чиста Україна" комунальні служби не могли впоратися з вивозом сміття. Альтфатери були такі переповнені, що перегороджували рух тротуарами. Чому якісно не підготувалися до суботника?

Дмитро Сірман: я можу не те, щоб заперечити. Ми, колектив департаменту, такої кількості сміття було вивезено, що …усім бажаючим, які були залучені до акції та завчасно нас повідомили, ми надали достатньо транспорту та інших допоміжних засобів. Ми про це навіть спілкувались з Олексієм Павловичем, деякі громадські організації повідомили про акцію по обіді чи за пізно, то на наступний день, або після вихідних ті сміттєзвалища були ліквідовані. Спецкомунтранс працював не те, що в напруженому режимі – перенапруженому, цілодобовому. Ми прийняли рішення і сміття на звалищі приймали безоплатно, щоб спростити процедуру, бо то треба замовити талон. Все сміття, яке вивозилось з міста – все приймали на наше сміттєзвалище. У місті на пасхальні свята було сміття тільки там, де люди його викидали в суботу ввечері. І такі випадки були не поодинокі – їду у перед пасхальний четвер на роботу – 4 дивани по дорозі викинуто. Люди, все що можуть через ніч – на вулицю вивезли і на ранок це вже є. Питання оштрафувати, притягнути до адміністративної відповідальності – це час, а люди хочуть порядку, тому ми вимушені це возити по кілька разів.

Олексій Каспрук: дуже багато проблем із прибиранням, зі сміттєзвалищами, з переробкою сміття і з тим, що там планується будівництво сміттєпереробного заводу. Не зрозуміла ця чергова державна програма, знаєте, я коли чую державна програма, мені стає моторошно. Зазвичай, державна програма закінчується тим, що люди, які за допомогою держави взяли кредит потім кров’ю харкають, щоб його віддати, або державні комунальні підприємства не можуть розрахуватись з постачальниками по державних програмах, бо зазвичай наша держава свої обов’язки виконує дуже погано. Тому питань багато і я ще раз говорю, що координацію служб, керівництво безпосередньо на місцях як ЖРЕПів, так і приватних ЖРЕПів потрібно дуже серйозно підсилювати.

Ведуча: Олексію Павловичу, у чому і як ви бачите шляхи подолання цих господарських та комунальних проблем міста, про які ми сьогодні говорили?

Олексій Каспрук: у першу чергу ми повинні працювати над управлінською структурою. Сьогодні, ви знаєте, що після того, як був мобілізований депутатський корпус на те, щоб усунути з посади міського голову Миколу Федорука, Михайлішин чи група Михайлішина – Продан і всі, хто керує зараз міською радою, стали перед необхідністю роздавати посади та земельні ділянки депутатам в розрахунок за правильне голосування. Тому говорити, що щось можна буде змінити в управлінні поки у нас «времєнщік» очільник міста, в.о. – то все керівництво міста у принципі в.о. Поки не буде в місті господаря, поки не буде людини, яка зрозуміла, що вона обрана громадою і вона має нести персональну відповідальність і що вона має зустрічати людей не один рік, і не два, а десять, двадцять і через 30 років про неї мають згадувати щось хороше – до того нічого не буде. Безперечно, це стосується і наповнення бюджету, тому що саме фінанси та наповнення бюджету може змінювати такі речі, які будівництво, ремонт, капітальний ремонт, утримання, тут теж дуже і дуже серйозні проблеми. Ми бачимо конкретний приклад, який я завжди приводжу, коли багатодітній матері нібито було виділено земельну ділянку на вулиці Козачука під будівництво будинку. Справа ніби то хороша, але потім виявилось, що ця земельна ділянка буквально за пару місяців (а виділення цієї земельної ділянки лобіювали кілька депутатів) була перепродана, з’явився чесний набувач – він же її купив і сказав, що хоче тут будувати чотирьох чи п’ятиповерховий будинок. Люди, звісно, повстали проти цього, працювала комісія і я сподіваюсь, що будівництва не буде, але вибачте – цю ж земельну ділянку можна було в центрі міста продати з аукціону. За неї могли заплатити 800-900 тисяч гривень, на скільки мені відомо, по чутках, він за неї заплатив до 800 тисяч. Чекайте, це ж величезні гроші – це нормальний ремонт одного садочка, це один грейдер, щоб прибирати місто. І якщо не підходити таким чином, то грошей ніколи не буде вистачати.

Ведуча: Олексій Павлович говорить, що ключова проблема у тому, що немає міського голови.

Дмитро Сірман: я маю досвід як роботи депутата у районній раді та міській, так і керівником. У силу політичних обставин ми даємо оцінку тому, чому так сталось – сталось, як сталось, місто живе, розвивається, місто має великі і малі проблеми і воно потребує їх вирішення. Для мене, як городянина і чиновника, я не відчуваю цієї проблеми, що у нас секретар міської ради і немає міського голови. Я знаю, що останній сесії було звернення, щоб ці вибори були призначені. Будуть призначені – немає проблем і кожен віддасть свій голос, як він вважає за потрібне. А я працюю на господарській посаді і переді мною кожен день стоять завдання вирішення тих чи інших проблем і Віталій Михайлович, як керівник сприймає, вникає, допомагає і намічає шляхи їх вирішення.

Ведуча: ви ж стали директором департаменту як раз тоді, коли був усунутий міський голова.

Дмитро Сірман: останнє моє місце роботи було заступником голови районної ради з питань житлово-комунального господарства. Я працював в бізнесі, не сидів без роботи, тому не просився на цю роботу. Мені запропонували очолити – я маю фахову освіту, я весь час працював у житлово-комунальному господарстві, виріс від інженера до головного інженера, мені запропонували, ми поспілкувались, я ознайомився і прийняв цю пропозицію. Можу сказати, що проблем у місті чимало, але ті заходи і ті шляхи, над якими ми працюємо, я вважаю, що вони правильні і маю надію, що більшість з них вдасться виконати, але це не проблеми одного чи двох років. Я не хочу і не буду говорити про те, що можна було зробити 5 чи 10 років тому, насправді треба думати, що ми сьогодні робимо і що ми завтра зробимо.

Слухач: мене звати Володимир Довгань. Оскільки у вас в студії зібралось два члени комісії з питань забезпечення житлом жителів вулиці Нечуя Левицького, які постраждали від пожежі – там згорів багатоквартирний будинок десь півтора року назад. Їх діяльність – це яскравий приклад – руїни в центральній частині міста стоять до сьогодні, пожежні як залишили – так воно і є, в будь-який момент може обвалитись на зруйнувати сусідній будинок. А всім байдуже, жителі будинку фактично стали безхатченками і вони отримують відписки, які фактично порушують Конституцію. Тому нехай гості скажуть, що вони зробили.

Олексій Каспрук: я знаю цю ситуацію і дійсно у багатьох містах місцева влада таких погорільців, які погоріли не зі своєї провини, забезпечує житлом. Для цього є всі можливості. Я пропонував, давайте ту ж саму подібну земельну ділянку в центрі міста видамо людям і вони зможуть, продавши її, отримати хоч якесь житло, бо там люди похилого віку – у них згоріло все і вони вже ніколи не зароблять собі на житло. Але влада дійсно займається відписками і немає ніякого конкретного вирішення.

Дмитро Сірман: це у компетенції моїх колег з департаменту містобудівельного комплексу та земельних ресурсів, я маю на увазі виділення земельної ділянки. Знаю, що цим людям пропонувались різні земельні ділянки. Що стосується роботи нашого департаменту, я маю на увазі відселення та таке інше, у нас, на жаль, коли ми читаємо чи говоримо про Конституцію … влада може, якщо має таку можливість. На жаль, у нас є люди, які і 10 років тому так само постраждали і ми їм досі не надали відповідних квартир, у нас немає можливості надати таких квартир. Відселити і надати ту матеріальну допомогу, яку надав виконком міської ради – я вважаю, що це у межах можливостей зроблено все.

Джерело: Адмiнiстрацiя сайту acc.in.ua

1