Парламентські вибори 2012 на Буковині: небезпеки в маніпуляціях з кількістю виборців
Парламентська виборча кампанія 2012 року офіційно стартує 30 липня і основні політичні гравці готуються до великої політичної битви.
Доброчесне та законне проведення виборчого процесу стане найсерйознішим екзаменом для влади та громадянського суспільства. Для влади - це тест на чесність і порядність. Вона має або продемонструвати (перш за все – своїм громадянам) демократичність і прозорість, або ж їй доведеться стати в один ряд з авторитарними режимами і забути про інтеграцію в Європейський Союз.
Не менш важливою ця виборча кампанія буде і для громадянського суспільства як всієї України, так і для Чернівецької області зокрема. Ставки для провладних та опозиційних політичних гравців на цих виборах не такі високі, як ставки громадян, котрі відчувають, що за нинішньої влади від них нічого не залежить, і хочуть змін. У такій ситуації для виборців і активних громадян важливими стають будь-які деталі виборчого процесу, які потенційно можуть призвести до фальсифікацій та викривлення реального волевиявлення буковинців.
Однією з найбільш брудних технологій, яка може бути застосована для отримання «необхідного результату» є маніпуляція з фактичною кількістю виборців (штучне заниження або завищення).
Варто звернути увагу на те, що згідно чинного законодавства, виборчі бюлетені друкуються відповідно до кількості виборців (внесених до державного реєстру виборців). А при штучному завищенні кількості виборців, певна кількість бюлетенів може бути вивільнена та «акумульована» в руках зацікавлених осіб і (за найгірших обставин) вкинута через підконтрольні виборчі комісії. У кінцевому результаті це може стати вирішальним фактором для перемоги того чи іншого мажоритарного кандидата або політичної партії в регіоні.
Чернівецьке представництво Комітету Виборців України та аналітична група буковинського руху «Чесно» проаналізували доступну інформацію з відкритих джерел (сайт ЦВК та данні державного реєстру виборців) та окреслилила тенденції стосовно кількості виборців Буковини у розрізі виборчих кампаній.
Така узагальнена інформація у розрізі кожного буковинського району є показовою і відборажає динаміку та тренди, які мають своє логічне, демографічне та економічне обґрунтування. Крім того, аналізуючи динаміку зміни кількості виборців, ми натрапили на «цікаві моменти», які можуть свідчити про ймовірну загрозу застосування адміністративної технології штучного впливу на кількість виборців в Чернівецькій області.
Тенденції
Загалом, можна простежити лише три тенденції, що характеризують динаміку зміни кількості виборців:
1. Умовна сталість (незмінність) кількості виборців;
2. Збільшення кількості виборців;
3. Зменшення кількості виборців.
Тенденція №1. Умовна сталість (незмінність) кількості виборців
Майже ідеально в кількісних параметрах виглядає тенденція сталості на прикладі динаміки кількості виборців у Кіцманському, Заставнівському та Новоселицькому районах.
Тенденція №2. Збільшення кількості виборців
Друга яскрава тенденція – збільшення кількості виборців. Ми можемо спостерігати таку динаміку у м. Новодністровськ, Герцаївському, Глибоцькому та Сторожинецькому районах.
Пояснити цю тенденцію можна високим рівнем народжуваності у сільській місцевості цих районів та відносною економічною стабільністю, яку забезпечує зв'язок з прикордонними регіонами інших держав, економічна допомога заробітчан та наявність об’єкту державної важливості (ГЕС в м. Новодністровськ).
Тенденція №3. Зменшення кількості виборців
Тенденція та динаміка зменшення кількості виборців спостергіаються в Сокирянському та (особливо) Кельменецькому районах. Пояснення цього явища скоріше за все можна знайти в економічній площині. Складна економічна ситуація відбилася на демографічних показниках в цих районах.
Найцікавіше те, що існують також нелінійні «стрибки» кількості виборців, що не піддаються жодній тенденції та вказують на можливе штучне завищення (або заниження) кількості виборців
Найцікавіші дані (через свою різку невідповідність тенденціям та лінійній динаміці) нами були отримані у Вижницькому, Путильському, Хотинському районах та місті Чернівці.
Вижницький район від 2006 до 2007 додав більше трьох з половиною тисяч виборців, а вже через три роки ці три тисячі виборців дивним чином зникають… Якщо не враховувати аномального показника 2007 року, то Вижницький район загалом показує тенденцію до сталості (незначної зміни) кількості виборців. Різкий стрибок кількості виборців, за нашим оціночним судженням, може бути результатом втручання «зацікавлених осіб» у хід виборчої кампанії того часу.
Таким самим незрозумілим, з точки зору логічної послідовності, є різке двохтисячне зниження кількості виборців Путильського району в тому таки 2007 році. Адже 2000 виборців для Путильського району (!!!) це дуже багато і жодними логічними, економічними чи демографічними особливостями цей феномен неможливо пояснити.
Крім того, якщо не брати до уваги «аномалії» 2007 року, в Путильському районі спостерігається тенденція до поступового збільшення кількості виборців.
Ще більш неоднозначною, є ситуація в Хотинському району. При загальній тенденції до поступового зменшення кількості виборців, Хотинський район показав три аномальних кількісних стрибки. Перший – мінус 2500 виборців у 2006 році по відношенню до показників 2004 року. Другий – плюс 1000 виборців у 2007 році по відношенню до показників 2006 року . Третій – «стабілізуючий стрибок» мінус 1200 виборців у 2010 році . Фактично, Хотинський район можна охарактеризувати як один із найбільш неоднозначних і «нестабільних» у питаннях визначення реальної кількості виборців район Буковини.
Проте всі попередні графіки не йдуть у порівняння з «масовим геноцидом» виборців Чернівців 2004 року. В 2004 році місто Чернівці показало мінус 6000 виборців по відношенню до показника 2002 року та плюс 7000 виборців у 2006 році по відношенню до показника 2004 року. Подібні стрибки не вписуються в тенденцію сталості (незначної зміни) кількості виборців, яку протягом багатьох років демонструють Чернівці.
На сьогоднішній день у зв’язку з функціонуванням державного реєстру виборців маніпуляції з кількістю виборців малоймовірні, однак без належної уваги громадських організацій та політичних партій подібні маніпуляції можливі.
На сьогоднішній день завдяки аналізу кожної виборчої дільниці (на сайті ЦВК інформація про дільниці доступна) є можливість створити «сірий список неблагонадійних дільниць». Для опозиційних сил, влади та представників громадянського суспільства надважливим завданням є спостереження на «сірих дільницях». Саме чистота виборчого процесу на «неблагонадійних дільницях», забезпечить максимальну прозорість і чесність виборчої кампанії в Чернівецькій області. Для цього необхідна концентрація зусиль партій( перш за все опозиційних), які зацікавлені в чесних виборах, та громадян, що бажають бачити в Верховній Раді достойних буковинського краю депутатів .
Атори статті, Ігор БАБЮК (КВУ) та аналітична група руху «Чесно» на Буковині – Михайло ШМОРГУН (МГО «МіСто»), Вадим МІСЬКИЙ (співкоординатор освітнього проекту «Школа Практичної Аналітики»), Віталій ШАРЛАЙ (ЧОО ВМГО «Молодь Демократичного Альянсу»), Богдан БОЙКО (ЧОГО «Захист»), Тарас ПРОКОП (МГО «СНІТ»), Георгій БОДНАРАШ (ЧМГО «