Іван Мунтян закликав народних депутатів Федорука і Бурбака та їхніх колег-законодавців поділитися з регіонами реальною владою
Голова Чернівецької обласної ради Іван Мунтян взяв участь у засіданні регіональної платформи розвитку місцевого самоврядування, присвяченому фінансовим та бюджетним аспектам децентралізації влади.
Про це посадовець написав на своїй сторінці у ФБ.
Враховуючи ті подекуди неоднозначні процеси, що супроводжують реформу системи місцевого самоврядування, закликав присутніх народних депутатів України Миколи Федорука та Максима Бурбака зорієнтувати своїх колег-законодавців на те, що настав час наповнити процес передачі повноважень з центру в регіони реальним змістом.
Адже нині виходить так, що вирішення ключових для життєдіяльності територіальних громад питань все ще відбувається на центральному рівні, натомість на місця передаються «повноваження», реалізація яких може призвести до зростання соціальної напруги.
Так, з одного боку місцеві громади, зокрема, новостворені об’єднані територіальні, стали отримувати більше коштів. Але якщо взяти до уваги, якими розрахунками керується центр, надаючи громадам субвенції з держбюджету на утримання установ освіти та охорони здоров’я, одразу стає зрозуміло, що це фінансування є недостатнім. Тобто у такий нехитрий спосіб центральні органи влади фактично передають на місця не повноваження, а відповідальність за прийняття досить непопулярних рішень, щодо оптимізації, а по-простому – скорочення, структури навчальних та медичних закладів.
Наголосив, що вряд чи такі кроки отримають схвалення з боку громади, адже десятиліттями люди звикли до реалій, які сьогодні намагаються змінити одним розчерком пера. Звісно, ні до чого окрім шоку такі різкі зміни не призведуть. Тому зауважив, що для адекватного проведення будь-яких реформ, що зачіпають інтереси людей, необхідний перехідний період та належна увага до потреб громадян з боку держави.
Також як приклад непродуманої передачі окремих «повноважень» на місця навів ситуацію із внесенням змін до податкового та Бюджетного кодексів України, відповідно до яких місцеві ради при формуванні дохідної частини своїх бюджетів повинні фактично підвищити орендні ставки для державних лісогосподарських підприємств за користування землями лісового фонду. Власне для багатьох гірських районів Карпатського регіону нашої Батьківщини, залісненість території якого складає 50 відсотків, ці підприємства і без того є найбільшими платниками податків та єдиними роботодавцями для тисяч людей.
І добре, якщо в процесі формування своїх бюджетів голови громад порозуміються з керівниками лісогосподарських підприємств і піднімуть ставки на десяті долі відсотка. Водночас ми не можемо бути впевненими, що хтось не втримається від спокуси ухвалити відверто популістське рішення щодо суттєвого підвищення плати за землекористування, яке поставить той чи інший держлісгосп на межу банкрутства. У свою чергу у разі поширення такої практики вся лісова галузь опиниться на межі виживання, що аж ніяк позитивно не відобразиться ні на місцевих бюджетах, ні на економіці держави в цілому.
На завершення додав, що нині об’єднаним територіальним громадам може стати у нагоді європейський досвід залучення як бюджетного, так і позабюджетного фінансування через участь у реалізації різноманітних транскордонних проектів та програм. Ефективним інструментом для цього є обласні агенції регіонального розвитку, які можуть надавати підтримку об’єднаним громадам у їхній проектній діяльності та залучати ресурси міжнародних фондів.



