Рада планує зменшити штрафи за знищення пам’ятки архітектури в історичному ареалі: чернівчанин Олег Пікущенко розповість, як нардепи можуть зруйнувати архітектуру України та архітекторів як професію

Рада планує зменшити штрафи за знищення пам’ятки архітектури в історичному ареалі: чернівчанин Олег Пікущенко розповість, як нардепи можуть зруйнувати архітектуру України та архітекторів як професію

24.07.2021, 13:12

До відома: про прес-конференцію в прес-центрі агентства "Інтерфакс-Україна" на тему "Як законопроект №5655 може знищити архітектуру України та архітекторів як професію".

У понеділок, 26 липня, об 11.00 у прес-центрі інформаційного агентства "Інтерфакс-Україна" розпочнеться прес-конференція на тему "Як законопроект №5655 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності може знищити архітектуру України та архітекторів як професію".

Учасники: президент Національної спілки архітекторів України (м. Київ) Олександр Чижевський; голова Архітектурної палати Національної спілки архітекторів України (м. Чернівці) Олег Пікущенко; заступник голови Архітектурної палати Національної спілки архітекторів України (м. Київ) Анна Кирій; голова експертної комісії Архітектурної палати Національної спілки архітекторів України (м. Дніпро) Ольга Подушкіна (вул. Рейтарська, 8/5а).

Трансляція прес-конференції буде доступна на YouTube-каналі агентства "Інтерфакс-Україна".

З огляду на карантинні обмеження кількість місць у прес-центрі обмежено. Реєстрація журналістів на місці за редакційними посвідченнями.

Додаткова інформація за тел. (050) 351-52-77.

ДОВІДКОВО:

Запропоновані законопроєктом № 5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» зміни стосуються, зокрема:

  • мінімізації паперового документообігу між суб’єктами містобудування;
  • цифровізації процесів та реєстраційних процедур у будівництві;
  • розмежування містобудівного контролю та державного містобудівного нагляду у сфері містобудівної діяльності;
  • посилення ролі органів місцевого самоврядування – зокрема, вони отримають розширені повноваження за контролем об’єктів будівництва, які будуються самочинно;
  • визначення учасників будівництва, їх прав та обов’язків, а також відповідальності кожного з них тощо.

Водночас зміни, які вносяться законопроектом № 5655, щодо визначення архітектурної діяльності та авторського нагляду, дійсно, як це викладено у висновку Головного юридичного управління ВР, створюють невизначеність – коментує адвокат, Юрій Брикайло. "Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» як раз і має регулювати питання архітектурної діяльності, та законопроектом пропонується виключити із Закону велику кількість положень, зокрема і визначення "проект" та "експертиза", «Уповноважені органи містобудування та архітектури», "Права архітектора"; та "Обов’язки архітектора, інших проектувальників" - додає адвокат.

Попунктно, що передбачає нового цей законопроект.

  1. Ліквідація ДАБІ. Відтепер функції з державного містобудівного нагляду виконуватиме Мінрегіонбуд. Дивно, але це прямо суперечить принципу зменшення тиску на контролю над чиновниками.
  2. Цифровізація стадій містобудівної діяльності – реєстрація права на виконання підготовичх та будівельних робіт відбуватиметься тільки через електронну систему - Єдину державну електронну систему у сфері будівництва (за умови подачі заявником усіх необхідних документів в електронному вигляді);
  3. Нотаріусам та держреєстраторам буде надано право реєструвати право на початок будівництва в Реєстрі будівельної діяльності.
  4. Додатково перевірятиметься відповідність намірів забудови цільовому призначенню земельної ділянки; наявність/відсутність у об’єкта статусу пам’ятки культурної спадщини або щойно виявленого об’єкта культурної спадщини);
  5. Авторський нагляд може визначатися самостійно замовником, тобто кого захотів, того і обрав, на власний розсуд. "Теперішній рівень дотримання законодавства у будівельній сфері ще низький – дуже багато порушень, багато забудовників (замовників), які умисно порушують норми або використовують усі можливі законодавчі прогалини…" - звертає увагу Юрій Брикайло. А от з такими змінами, які пропонує цей законопроект, таких порушень стане в рази більше.
  6. Вводяться нові терміни – «експертиза проектної документації на будівництво об’єкта», «зупинення права на виконання підготовчих/будівельних робіт», «завдання на проектування об’єкта будівництва». Проте й чимало термінів, які вже існували роками у профільному законі взагалі виключені. "Не варто виключати чинні положення про архітектурну діяльність, бо, на мою думку, на даному етапі краще максимально чітко прописати та врегулювати всі положення. Це не про «зарегулювати», це про чіткі та зрозумілі правила. А з часом, коли свідомість та відповідальність зростуть, можна буде піти на суттєву лібералізацію" - підкреслює адвокат Юрій Брикайло.

Реформа реформою, але чи справді можна це назвати реформою? 556 сторінок законопроекту приховують в собі чимало «приватних інтересів» чиновників, але аж ніяк не захищають інтересів архітекторів. Чому? Відповідь на це дає Заступник голови Архітектурної Палати НСАУ Анна Кирій. "Усі права архітектора майже знівельовані. На ринок виходять Замовник та Забудовник. Забудовнику надано виключне право змінювати архітектора хоч 100 разів на одному об’єкті, вносити зміни в проєктну документацію самостійно без жодних погоджень з автором проєкту. Проєктна документація на будь-який об’єкт будівництва тепер може розроблятися інженером-проєктувальником. І те, що переважна більшість скандальних будівель підписана саме інженерами, а не архітекторами, законотворців не зупинило. Вони не прибрали цю норму, а навпаки підсилили, додавши в ті місця, де її раніше не було" – пояснює Анна Кирій.

На цьому «сюрпризи» не закінчуються – вражає той факт, що штрафи за знищення пам’ятки архітектури чи будівлі в історичному ареалі значно зменшено. "119 650 гривень. Саме такий штраф передбачений за знесення будівлі без відповідного дозволу. Зніс, заплатив штраф і потому. Якщо раніше штрафи Замовників за будь-яке порушення складали 900 неоподаткованих мінімумів – тепер – десь два, десь п’ять, десь 40-50" - вказує Анна.

Джерело: юридический ресурс Протокол

1