«Cancioneiro do Bicentenario» від «буковинського бразильця» зі співавторами - найкращий спосіб по-хімічному здійснити мандрівку до Бразилії, не виходячи з дому

«Cancioneiro do Bicentenario» від «буковинського бразильця» зі співавторами - найкращий спосіб по-хімічному здійснити мандрівку до Бразилії, не виходячи з дому

05.02.2023, 09:48

Як по-хімічному відсвяткувати день народження улюбленої країни 

7 вересня 2022 року Бразилії виповнилося двісті років. Кругла дата, чи не так? Більшість українців, природно, ця подія залишила осторонь, з огляду на географічну віддаленість цієї країни. І не тільки через війну...

Але тільки не Володимира Ткача, який представив, у співавторстві із вчителями з ЧМЛ№3 Медичного Профілю Наталією Миколаївною Сторощук та Аллою Дмитрівною Келею, а також незмінною співавторкою збірників з серії «Співоча хімія» Тетяною Володимирівною Петрусяк із Чернівецької МШ №1 тематичний збірник «Cancioneiro do bicentenário» («Пісенник до двохсотріччя») і це найбільший (на 276 сторінок), найкраще пропрацьований і найповніший не тільки із «Співочих хімій», а й з усієї серії «Цікавих задач в бразильському стилі».  В принцип, від «буковинського бразильця» іншого чекати не доводиться – це його самовираження і прояв любові до країни, де він прожив два роки. 

Оскільки збірник присвячений 200-річчю незалежності Бразилії, природно, задач у ньому теж двісті, розподілених на чотири розділи по 50 задач у кожному. 

Чим відома нам Бразилія? В першу чергу самбою та босса-новою. Музичний репертуар збірника, звичайно, включає обидва ритми, але не обмежується ними.  Згадуються ритми танцю форро (байяу) та бразильський карнавальний ритм фреву, що за характеристиками навіть нагадує деякі танці народів Східної Європи.  Окрім відомих з дитинства «речей» - таких, як «Самби тіко-тіко», він включає навіть деякі раритети.  І це дозволяє варіювати і власне хімічну частину задачі. 

Окрім багатогранно описаного в бразильських піснях природного багатства далекої жаркої країни, «буковинський бразилець» та його співавтори спираються також і на пряме згадування в одній із використаних самб вітамінів – С, D, K і навіть водневої бомби (внаслідок чого в збірнику з’являється задача з радіохімії!). Також описується бразильська деревина фернамбук, з якого виробляють музичні інструменти та їх деталі, а також барвники, які з нього виділяють.

Пісня про посуху у Північно-Східних штатах Бразилії супроводжується завданнями про штучний дощ та опріснення води, а пісня про «старе фортепіано» - завданнями про технологію виготовлення фортепіанних струн. Аналогічно авторська група поводиться і з піснею про гітару. Згадуються також і місцеві ударні та духові інструменти. 

Згадується і про надзвичайно гостру кухню штату Баїя, а також про афробразильський культ кандомбле і пов’язане з ним бойове мистецтво капоейру. Не обходиться справа і без поліфенольного складу кави – чи не основного експортного продукту Бразилії, а також особливих тропічних фруктів, що вживаються бразильцями в їжу. 

Не забувають автори і про бразильський карнавал, однак не обмежуються лишень власне Ріо. Є задачі, присвячені карнавалам у Салвадорі та Ресіфі, де на вулицю виставляють велетенську статую півня. Але і це не є вишенькою на торті. 

Автори вводять в преамбули до текстів багатьох задач довгі екскурси в історію Бразилії та споріднених країн. Згадується, наприклад, бразильсько-французький кордон – найдовший, що його Франція має по суходолу – і історію його формування, згадуються рухи за незалежність і за республіканський лад Бразилії – «пернамбуканська революція», «незалежність Баїї», «екваторіальна конфедерація». Згадується історія виготовлення цукрової тростини та отримання з неї тростинного цукру. 

Також описуються корисні копалини, якими багата Бразилія – наприклад, золотоносні руди. При цьому читаються тексти задач з захопленням і на одному подиху! Інколи навіть здається, що автори зловживають довгим історичним або географічним екскурсом, щоби огорнути хімічний матеріал в приємну упаковку і, відтак, мотивувати учня. І саме це прикрашає збірник. 

Традиційно в збірнику посилюється математична компонента. Учень закріплює знання з хімії та математики (і алгебри, і геометрії), розв’язуючи інтегровані задачі. Згадуються звичайні дроби, квадратні рівняння, об’єми геометричних тіл.  

Словом, «буковинський бразилець» заражає і учнів, і читачів пристрасною любов’ю до своєї омріяної країни! Так що, якщо учням 7 – 11 класу захочеться здійснити мандрівку до Бразилії, не виходячи з дому, то «Cancioneiro do Bicentenário» - найкращий спосіб це зробити. Після цього їм можна віднести Бразилію до списку відвіданих країн і на запитання – Ти був в Бразилії – відповідати «Ну, майже». 

І це якраз той випадок, коли слово «Майже» буде адекватно відображати почуття учня. Як не крути!

 

В. В. Листван 

к.х.н., доц. Кафедри хімії

ЖДУ ім І. Франка

 

1