Бурбак відкриє небо України
За словами міністра інфраструктури України Максима Бурбака, в майбутній угоді про Спільний авіаційний простір буде передбачено перехідний період для українських авіаперевізників.
Наразі вся справа за європейською стороною – як тільки в ЄС вирішать усі питання з внутрішнім погодженням редакції документу, Україна та ЄС підпишуть Угоду про Спільний авіаційний простір.
- Ми розуміємо хвилювання українських авіакомпаній перед підписанням з Євросоюзом Угоди щодо вільного доступу перевізників до українського ринку. Однак угода передбачає підготовчий період – десь до травня-червня 2015 року – щоб вітчизняні перевізники підготувалися до конкурентної боротьби», - розповів міністр.
М. Бурбак переконаний - підписання Угоди про Спільний авіаційний простір з ЄС стане стимулом для вітчизняних авіаперевізників знизити вартість перельоту всередині країни.
- Як пересічний громадянин я не розумію, чому квиток на літак Київ – Івано-Франківськ коштує 1 тис. 600 грн., а квиток на літак Київ – Лондон коштує 700. Тому, впевнений, коли буде вільний доступ іноземних перевізників, ринок самоурегулюється. Люди повинні літати за нормальні гроші», - зазначив міністр інфраструктури.
Джерело: Прес-служба Міністерства Інфраструктури України
Нагадаємо, що парафування Угоди про Спільний авіаційний простір (САП), або «Відкрите небо» України з країнами Європейського Союзу відбулося 28 листопада у Вільнюсі.
Метою Угоди є поступове формування Спільного авіаційного простору між Європейським Союзом та його державами-членами й Україною, який заснований, зокрема, на ідентичних правилах в сферібезпеки польотів, авіаційної безпеки, управління повітряним рухом, захисту навколишньогосередовища, захисту прав споживачів, систем комп’ютерного бронювання, а також, що стосується соціальних норм в авіаційній галузі.
Матеріл з сайту chv.tv
КОМЕНТАР BUKNEWS:
Крім, власне, поганої злітної смуги, динамічний розвиток чернівецького ринку авіаперевезень гальмується закритістю українського неба загалом. В Україні, наприклад, досі працює єдина (!) з так званих дешевих бюджетних авіакомпаній (або як їх іще називають low-cost, що перекладається, як "низька ціна") "Візз Ейр Україна".
(Для порівняння: вартість квитка на так званий київський рейс перед самим закриттям напрямку коливалася у межах 1800 гривень в обидва кінці. А на офіційному сайті "Візз Ейр Україна" пасажири завжди можуть знайти пропозиції від 278 грн. Відчуйте, як кажуть, різницю! Чи варто після цього дивуватися, що наповнюваність пасажирами рейсового літака з Чернівців на Київ рідко перевищувала 50 відсотків?)
Але ж реально знизити ціни на перельоти може тільки реальна конкуренція.
Один з віце-прем`єр-міністрів попередньої влади Борис Колесніков свого часу підлив масла у вогонь, запевнивши, що в Україну лоу-кости більше взагалі не пускатимуть. Переважно з формальних причин. Подібна позиція, на думку експертів, позбавляє ринок дешевих авіаперевезень будь-яких перспектив розвитку.
Водночас у більшості цивілізованих країн світу, поєднаних договором "Відкрите небо", щоб почати літати, авіакомпаніям не треба довго чекати дозволів, як це часто є в Україні, а достатньо лише прямо домовлятися з аеропортами.
Румунська компанія "CarpatAir", наприклад, що з 2009 року успішно перевозила пасажирів з Чернівців до Тімішоари, того й почувається так впевнено на ринку, бо надає своїм клієнтам змогу скористатися там послугами бюджетних авіакомпаній. Бо це з румунської Тімішоари, а не українських Чернівців, чомусь легко можна вилетіти у понад два десятка європейських міст. Звісно, за програмою лоу-кост. А це, як не крути, аж ніяк не місцева проблема!
Про виконання особливих умов, з якими вряди-годи доводиться стикатися авіаперевізникам, годі й казати.
"Коли приїхали до нас представники "CarpatAir", яка виконує перельоти до Тімішоари, ми зустрілися у мене в кабінеті, – згадав на прохання журналістів початок співпраці з цим авіаперевізником Микола Федорук. – Вони спитали, що від них потрібно. Я сказав: нічого! Тільки, щоб були авіарейси. Вони відповіли: дякуємо і через місяць рейси були відкриті. А за два роки до того, коли аеропорт був в іншій власності, вони звертались, то їм поставили такі умови, що вони на два роки пішли з Чернівців і не повертались до того часу, поки аеропорт не перейшов у комунальну власність міста. І це факт, це правда!".
Ось так і виходить, що літаки типу "Боїнг", Airbus A320 чи навіть Ту-134 чернівецька смуга приймати ще не може, а після заяв посадовців, схоже, не матиме у цьому потреби.
Хоча ще у 2008 році, коли перша бюджетна авіакомпанія лише з'явилася на вітчизняному ринку, керівник аеропорту Володимир Калинюк на пряме запитання журналістів про перспективи запровадження лоу-костів відповів: "Спочатку треба, щоб була смуга для такого літака. Якщо смуга буде, тоді зі зменшенням вартості квитків до рівня залізничних або автобусних це реально. Адже наповнюваність такого літака до 180 пасажирів. Для нашого обласного центру це поки що нереально".
У будь-якому разі, якщо питання відкритості українського неба, отримання найрізноманітніших – офіційних і не зовсім – дозволів тощо справді у компетенції київських дядьків, то проблема якості злітно-посадкової смуги суто місцева.
Можливим джерелом фінансування робіт можуть бути доходи самого комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Чернівці". У 2009 році, наприклад, чистий прибуток аеропорту від надання послуг з обслуговування польотів склав 3,4 мільйона гривень. У 2010-му чернівецький аеропорт чистими заробив вже майже чотири мільйони. Більшу частину цих сум як позаминулого, так і минулого року, згідно з запевненнями директора КП "Міжнародний аеропорт "Чернівці" Володимира Калинюка, витратили на ремонт штучної злітно-посадкової смуги.
В якому становищі опинився аеропорт після приходу до влади Віталія Михайлішина нагадувати, переконаний, нікому не потрібно. Зарплатні борги і відсутність рейсів говорять самі за себе.
Водночас очевидне небажання авіаперевізників, які наразі монополізували українське небо, допускати у нього конкурентів, доводить ситуацію до абсурду.
Очевидно, що без ремонту злітної смуги аеропорт просто не може далі нормально розвиватися.
Але чи розумно вкладати у неї бюджетні і комунальні, зауважте, а не чиїсь приватні кошти, якщо наміру змінювати правила гри на ринку держава, вочевидь, не має.
Вперте ігнорування чиновниками інтересів переважної більшості буковинців, а відтак небажання зменшувати ціну на квитки економічними методами, ще довго не дозволятиме людям користуватися цим зручним видом транспорту. За цих умов важко повірити, що однієї лише зміни керівництва летовища буде достатньо, щоб буковинці з їхнім низьким рівнем зарплат раптом стали більше літати.
Натомість про використання злітної смуги летовища для прийому чартерів вітчизняних олігархів особливо багато говорили навіть під час останнього протистояння між депутатами й колишнім мером Чернівців. Ось тільки не зрозуміло, чому ремонт летовища для прийому літаків такого класу, яким довшої смуги точно наразі не треба, платники податків мають оплачувати з власної кишені. Не те що на чартери, навіть на рейсові літаки коштів у них точно немає.
Тому питання, чому понад 250 тисячам чернівчан пропонують спонсорувати ремонт злітної смуги для кількох тисяч пасажирів, здатних придбати собі квиток на літак, ще довго залишатиметься відкритим.
Щоправда, якщо Бурбак таки дотримає слово і відкриє вітчизняне небо, то у відрізаних від великої України буковинців таки зможе з'явитися шанс побачити Чернівці і Київ з висоти пташиного польоту.
Юрій ЧОРНЕЙ
КОМЕНТАРІ (1)
Чи можна ще сильніше лизнути, Юра?
анонім
18 березня 2014 09:38