Законопроект Миколи Федорука про місцеві вибори зареєстрували у ВР

Законопроект Миколи Федорука про місцеві вибори зареєстрували у ВР

29.05.2015, 01:38

У Верховній Раді зареєстрували законопроекти про місцеві вибори.

Законопроект № 2831-1, авторства народного депутата від «Народного фронту» Миколи Федорука, передбачає механізм пропорційних виборів депутатів міських рад за відкритими виборчими списками та пропонує скорочення чисельності депутатського корпусу приблизно вдвічі.

Законопроект № 2831-2 передбачає скорочення кількості депутатів місцевих рад, відкриті списки на виборах обласних і міських (у великих містах) рад, багатомандатну мажоритарну систему на виборах до районних, міських рад, а також проведення виборів мерів великих міст у два тури. 

Законодавчу ініціативу колишнього Чернівецього міського голови вже встигли розкритикувати представники громадського сектора

- Хід конем: нардеп Микола Федорук, колишній мер Чернівців, зареєстрував свій проект закону про місцеві вибори. Самого тексту на сайті Ради ще немає, але номер відомий: 2831-1.  Чому Федорук зробив дурницю, - пише на своїй сторінці у ФБ Вадим Міський, - тому що проект закону про місцеві вибори, який відповідатиме Коаліційній угоді (відкриті списки, вибори мера у два тури) й (найголовніше!) має шанс отримати голоси Коаліції готує група громадських експертів (в т.ч. Реанімаційний пакет реформ) та нардепів під керівництвом Олександра Черненка, і вчора спікер Володимир Гройсман вже анонсував його внесення. 

Кожен новий законопроект - це привід для окремих фракцій сказати "ми не голосуватимо за коаліційний проект", і таким чином знайти недолуге виправдання своєму невмінню домовлятися. Ми маємо наглядний приклад - так минулого року провалили виборчу реформу для парламентських виборів: сперечалися навколо 6 законопроектів.

Крім Федорука, свій "сепаратний" законопроект зарестрували представники фракції Батьківщина (в ньому звичайні закриті списки називають "відкритими"), ще один проект, як говорять у кулуарах, завтра зареєструє Руслан Князевич (в ньому, ймовірно, запропонують приховану мажоритарку під соусом "відкритих списків").

Якщо цього разу депутати не домовляться - вони збережуть усе корупційне, феодальне, кумівське та зрадницьке зло, яке зараз наповнює місцеві ради.

Федоруку треба нагадати, що він і сам від цього зла постраждав - в 2011 році "тушки", обрані до Чернівецької міської ради під брендом "Батьківщини", підтримали регіоналів у недовірі міськради до мера Федорука. Сьогодні підриваючи процес підготовки Коаліційного законопроекту про місцеві вибори, Федорук ставить сотні мерів та місцевих рад під загрозу повторення такого сценарію: виборче законодавство може не отримати жодних змін, через імітацію суперечки навколо різних законопроектів, і якість нових рад теж не зміниться.

Скоро напишу про законопроект експертів Реанімаційного пакету реформ, що відповідає Коаліційній угоді детальніше - слідкуйте.

Згаданий у дописі Вадима Міського О.Черненко вже заявив, що насправді проект Миколи Федорука - це законопроект Асоціації міст України

ДОВІДКОВО:

На початку року спікер Ради Володимир Гройсман обіцяв, що нове місцеве виборче законодавство буде прийняте не пізніше травня. Тепер терміни змістилися на червень—липень. Конституційна комісія мала обговорити концепт децентралізації, що покликаний втілитися в новій редакції Основного Закону. Передбачається, що цей концепт буде логічно і юридично ув'язаний із новим місцевим виборчим законом.

Якщо влада всерйоз наміряється провести вибори на відторгнених територіях (про це трохи згодом), необхідно, щоб свіжа версія Конституції була попередньо схвалена 226-ма голосами до літніх канікул Ради й остаточно затверджена у вересні. У проміжку отримавши позитивний висновок Конституційного суду.  Якщо цього не станеться, юридично про якийсь спеціальний статус для Донбасу говорити не доводиться. Незважаючи ні на закон "Про особливий порядок самоврядування", ні на Мінські угоди. Бо 140-ю статтею чинної Конституції законодавчі особливості самоврядування дозволені тільки для Києва та Криму. Є, звісно, рятівний "політико-правовий" звичай, що дозволяє на Основний Закон плювати. Але вже надто делікатна тема ніби…

Який саме вигляд матиме майбутній місцевий виборчий закон, можна судити тільки в загальних рисах. Перший проект внесений днями Юлією Тимошенко. Він передбачає повну відмову від "мажоритарки" і чисту пропорційну модель. Виборчі списки позиціюються як "відкриті", але при цьому фактичне переміщення кандидатів у табелі про ранги регулює не виборець голосуванням, а… місцева парторганізація.  Наскільки можна судити, цей варіант навряд чи буде схвалений залом.

Як потенційно прохідний розглядається проект, що наразі допрацьовується групою під керівництвом глави комітету з питань правової політики і правосуддя Руслана Князевича. В основі документа, наскільки можна судити, лежить так звана "німецька модель". Ідеться про "зв'язану схему", коли виборцеві пропонується голосувати і за партію, і за її представника в конкретному виборчому окрузі. Підсумки голосування за партію визначають кількість отриманих нею мандатів. А їх власниками насамперед стають ті партійці, котрі отримали максимальну кількість голосів в округах, а вже потім — "списочники".

Мінус такої моделі — фактичний переможець голосування в окрузі може не стати депутатом, якщо партія, котра його висунула, не заручилася належною підтримкою виборців.  Найімовірніше, буде передбачено голосування у два тури на виборах мерів міст, населення яких становить не менше 100 тис. Під цю умову підпадають, зокрема, всі обласні центри, крім Ужгорода, чисельність городян до умовної планки не дотягує. 

Схильність влади до "німецької моделі" пояснюють двома обставинами. З одного боку — невпевненістю в досить високому рейтингу довіри до себе (звідси — страх перед беззастережною "мажоритаркою"). З іншого — відсутністю достатньої кількості надійних "прохідних" персон (звідси — "розмивання" мажоритарної компоненти). "Зв'язана" схема, що становить собою симбіоз "мажоритарки" і "пропорційки", здатна дати додатковий шанс саме тій партії, котра представляє владу. Особливо якщо вона має фінанси і розраховує на певний адмінресурс. 

Різьба шилом по милу. Сергій Рахманін // «Дзеркало тижня. Україна» №16-17, 15 травня 2015

Джерело: chv.tv

Більше читайте тут: http://gazeta.dt.ua/internal/rizba-shilom-po-milu-_.html

1