Високі штрафи можуть спровокувати підвищення розмірів хабарів автоінспекторам

Високі штрафи можуть спровокувати підвищення розмірів хабарів автоінспекторам

09.04.2012, 20:37

ПІДВИЩЕННЯ ШТРАФІВ КАРДИНАЛЬНО НЕ ВПЛИНЕ НА ЗМЕНШЕННЯ ДТП заявляють міжнародні експерти і пропонують Україні поліпшувати ситуацію на дорогах з використанням європейського досвіду.

Днями  в Україні побували експерти ЄС з питань безпеки дорожнього руху - керівник підрозділу наземного транспорту ТРАСЕКА  (Транспортний коридор Європа-Азія),директор Парламентської консультативної ради щодо забезпечення безпеки на транспорті (Великобританія) Джон Філд і представник ТРАСЕКА, Голова Секретаріату Національної Ради з безпеки дорожнього руху Вірменії ПогосШагінян. Вони цікавились виконанням Україною Глобального плану ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011-2020 років).

Експерти відзначили, що в Україні активізувалась робота в сфері безпеки дорожнього руху БДР.  Є урядова Стратегія забезпечення БДР до 2015 року, напрацьовані нові законопроекти. Зокрема, проект Закону № 5220-д від 27.02.2012 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення безпеки дорожнього руху та регулювання дозвільної системи здійснення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів». Законопроект передовсім передбачає підвищення штрафних санкцій за вчинення правопорушень у сфері БДР. Так, пропонується значно підвищити штрафи за перевищення швидкості руху, за кермування авто в стані алкогольного сп’яніння, за небезпечний проїзд залізничних переїздів тощо.

Тим часом, експерти ЄС висловили сумніви, що в Україні, де ще не подолана корупція в сфері дорожнього руху, різке підвищення штрафів дасть добрий ефект. Швидше навпаки – високі штрафи можуть спровокувати підвищення розмірів хабарів автоінспекторам.

Тому на зустрічі з головою Комітету ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та Міжфракційним депутатським об’єднанням «За безпеку дорожнього руху»вони запропонували розв’язувати проблему комплексно, так як це робиться у країнах, які досягли значного скорочення смертності і травматизму на дорогах.Глобальний план ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху рекомендує зосередити зусилля на п’яти складових:

-         управління безпекою дорожнього руху;

-         безпечні дороги і мобільність;

-         безпечні транспортні засоби;

-         безпечна поведінка користувачів доріг;

-         надання медичної допомоги постраждалим в ДТП (служба порятунку на дорогах).

Водночас, міжнародні експерти підкреслили, що світова практика підтверджує ефективність прийняття не розрізнених законодавчих актів у сфері БДР, а комплексного закону (Кодексу законів)  з питань безпеки дорожнього руху.

З цього приводу експерти підтримали концепцію всеохоплюючого законопроекту, розробленого фахівцямиВсеукраїнської громадської організація «Асоціація безпеки дорожнього руху» і науковцями,  яку Асоціація передала в Комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.  На думку Джона Філда, прийняття такого комплексного документа, що ґрунтуватиметься на використанні кращого світового досвіду в сфері безпеки дорожнього руху,  дозволитьнадати цьому питанню державної ваги і статусу одного з основних напрямів державної політики в сфері національної безпеки. А це забезпечить комплексний, системний підхід до вирішення проблеми аварійності та смертності на українських автошляхах.

Як повідомив голова підкомітету з питань державної безпеки Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони, голова Координаційної ради ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху» Олександр Скибінецький, пропозиції Асоціації зараз  опрацьовуються в МВС, а потім будуть розглядатися в Мінінфраструктурі.

-         Щоб забезпечити належне виконання ініціатив у сфері БДР, а також длякоординації зусиль усіх зацікавлених сторін, Україні необхідно налагодити роботу (на постійній основі) Ради з безпеки дорожнього руху, як незалежного від міністерств органу з гарантованим фінансуванням, - наголосив Джон Філд.- Для забезпечення незалежності і прозорості роботи Ради при ній треба створити Секретаріат, що працюватиме поза державними відомствами.  Важливо, щоб до складу Ради входили представники громадських організацій, академічних та дослідницьких установ, комерційних структур та місцевих органів влади. Тобто,  в Раді мають бути присутні представники усього суспільства.

Як повідомив ПогосШагінян, у Вірменії в 2009 році прийнято Стратегію дорожньої безпеки і План дій на кілька років. У 2010 році створено Секретаріат і Раду з безпеки дорожнього руху.  Секретаріат відповідальний за виконання Плану дій та його координацію. Такі організаційні рішення одразу ж дали помітний результат  - за рік кількість смертності від ДТП знизилася на 20%. А протягом трьох років сподіваємося знизити смертність на 50%.

-         Беручи до уваги той факт, що головна функція держави - народозбереження,  проблема зниження рівня ДТП має стати першочерговим соціально-економічним завданням країни, - наголошує президент Всеукраїнської громадської організації  «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін.

ДОВІДКОВО.

За  даними Міністерства внутрішніх справ України,  у 2011 році на автошляхах країни майже кожних 17 хвилин траплялося ДТП з потерпілими, практично через кожні 107 хвилин в автопригодах гинула людина. У середньому за добу дороги забирали 13 життів та близько 105 учасників дорожнього рухудіставали тілесні ушкодження різного ступеню важкості.

Тяжкість наслідків дорожньо-транспортних пригод становить в середньому 16 загиблих на 100 автопригод з потерпілими, при цьому у Житомирськiйобластi вищевказаний показник сягнув 27, Тернопільськiйобластi - 25 , Рівненськiйобластi - 24,6 , Івано-Франківськiйобластi - 23,9, Кіровоградськiйобластi - 22,5.

Загалом торік в ДТП загинуло 4870 осіб і понад 40 тисяч були травмовані. Дві третини загиблих і травмованих - молоді люди віком від 25 до 45 років. Гинуть і калічаться ті, хто відноситься до активної працездатної частини населення

Таким чином, автотранспорт і дороги, що мають поліпшувати якість життя людей, насправді перетворюються у м’ясорубку, яка перемелює щорічно тисячі людських життів, а десятки тисяч громадян робить інвалідами.

 За даними Європейської Доповіді ВООЗ, Україна залишається однією з найнебезпечніших країн Європи для водіїв. Ризик потрапити в ДТП в Україні в 5-6 разів вищий, ніж у розвинених європейських країнах. Торік в Україні в аваріях загинуло 4 728 осіб, травмовано – 37 774.  Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років. Фактично ми втрачаємо на дорогах основу працездатного потенціалу держави. Економічні збитки України від аварійності на дорогах за підрахунками міжнародних організацій становлять приблизно 5 млрд. доларів США на рік.

Експерти Всесвітньої організації охорони здоров'я попереджають: якщо не вжити термінових заходів, то до 2020 року аварії на дорогах спричинятимуть більше смертей, ніж серцево-судинні захворювання та СНІД.

Зметоюпротистояння вищезазначеним проблемам та викликам суспільству і державам, Генеральна Асамблея ООН прийняла Резолюцію (02.03.10 р.), якою проголосила 2011-2020 роки Десятиліттям дій за безпекудорожнього руху.

Однією з головних рекомендацій, що міститься в зазначеній Резолюції,

є активізація роботи із законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху.

 - Саме законодавче вдосконалення дало змогу багатьом країнам світу  досягнути реального  зменшення аварійності на автошляхах. Асоціація безпеки дорожнього руху  ґрунтовно вивчила цей досвід і пропонує  використатийого при напрацюванні нового вітчизняного закону з безпеки дорожнього руху. Концептуальна основа майбутнього закону розроблена експертами Асоціації і передана в Комітет ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Вона ґрунтується на принципах, закладених у Глобальному плані ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху,- каже президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін.

 Прес-служба ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху».

За додатковою інформацією звертайтеся за контактами:

тел. / факс +38 044 270 54 86

e-mail: [email protected]