Він працює. Гройсман оцінив рік роботи Гройсмана на ICTV

Він працює. Гройсман оцінив рік роботи Гройсмана на ICTV

11.01.2018, 14:41

Телеканал «Інтер» продовжує транслювати заяви Аграрної партії, ICTV влаштував Володимиру Гройсману сеанс підсумкового піару. «1+1» намагався довести, що Олександр Аваков ні в чому не винен.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 18–24 грудня 2017 року.

Віталій Скоцик турбується про аграріїв, «Інтер» не турбується про глядачів

Телеканали «Інтер» та «Україна» — це два чи не найкращих піарних майданчики на телебаченні. Вони беруть не лише кількістю (майже всі, хто взагалі піариться в новинах, піариться, зокрема, тут), а й прямолінійністю. Останню, зокрема, можна помітити на прикладі Аграрної партії, яка «підключила» собі «пакет послуг» «Подробностей» у середині грудня: тоді «Інтер» розповідав про з’їзд та парламентські плани «аграріїв». 19 грудня журналісти випустили сюжет про заяви лідера партії, й одразу зазначимо, що цей матеріал викликає багато запитань. Буквально.

Ведуча Наталя Бєлишева розповідає: «Продукты в Украине станут еще дороже, если власть не начнет диалог с аграриями. Об этом заявил лидер “Аграрной партии” Виталий Скоцик после форума в Украинском доме». Про який форум ідеться? Що там робив Скоцик? Його заява прозвучала в межах форуму чи «після» — це окремо на камеру «Інтера»?

Всього цього нам не пояснюють, і ведуча продовжує: «Он требует пересмотреть бюджет на следующий год и вернуть фермерам положенные им деньги. По решению нардепов, финансирование урезали на 10 миллиардов гривен. К тому же, намерены отменить возврат НДС экспортерам. Виталий Скоцик утверждает, что это удар по малому и среднему бизнесу». По-перше, фінансування чого «урізали»: якоїсь окремої програми, дотацій, пенсій аграріям? По-друге, хто, коли й навіщо планує скасувати повернення податку на додану вартість для експортерів і чому, хто й коли його взагалі запровадив? По-третє, а чи не розповідають журналісти про одну й ту ж проблему як про дві різних: на початку грудня аграрії заявляли, що якраз скасування експортного ПДВ призведе до втрат 10 млрд гривень.

Закінчується ця «новина» коментарем самого Віталія Скоцика (в якомусь кабінеті, а не під час форуму): «Вчора відбулись попереджувальні мітинги у трьох областях України [...] Тому що в черговий раз, третій рік поспіль з прийняттям бюджету на наступний рік вирішили в аграріїв забрати ті кошти, які дають можливість реально їм засіватись весною...» За допомогою якого механізму аграрії отримували ці кошти й «засівалися»? Тепер вони отримуватимуть меншу суму чи не отримуватимуть коштів узагалі? «Третій рік поспіль» означає, що суму постійно зменшують чи тримають на одному «недостатньому» рівні? І як ця заява корелюється з тим, що минулого року підтримку аграріям (через механізм дотацій) збільшили майже у 15 разів і в 2018 році збільшили знову, на 9 %?

Загалом, усе хвилинне повідомлення «Подробностей» без жодної втрати інформації можна замінити реченням «Віталій Скоцик турбується про аграріїв».

При цьому, чи турбується про аграріїв хоча би ще хтось (наприклад, Володимир Гройсман зі своїм мільярдом для фермерів), — невідомо. Мотивація вказаних Скоциком змін — невідома. Чому в Україні подорожчають продукти, про що згадувала в підводці ведуча, — невідомо. Телеканал прямолінійно зводить свій сюжет до піару Віталія Скоцика та його партії, узагалі не цікавлячись контекстом його слів.

Не дивно, що «аграрії» активізували свою медійну присутність саме в «Подробностях». За інформацією руху «Чесно», до 2014 року Аграрна партія перебувала під впливом Партії регіонів, яку з «Інтером» пов’язують власники телеканалу. Раніше піар політсили можна було помітити також на ICTV.

Наразі Віталій Скоцик не є народним депутатом, а сама Аграрна партія не представлена фракцією у Верховній Раді, хоч і має досить непогані електоральні показники на місцевому рівні: третя за кількістю мерів і п’ята за кількістю місцевих депутатів. Можливо, за трохи більше ніж рік до парламентських виборів і за допомогою «Інтера», «аграрії» вирішили виправити цю «несправедливість»?

«1+1» намагається довести, що Олександр Аваков не винен

19 грудня суд скасував рішення про арешт майна Олександра Авакова, сина міністра МВС. Більшість телеканалів або промовчали про цю подію, або розповіли про неї стримано і збалансовано. Але не «1+1», що випустив сюжет із доказами повної невинуватості Авакова.

Почати варто з того, що в матеріалі тривалістю чотири з половиною хвилини присутні десять синхронів на «підтримку» сторони захисту й усього два фрагменти з коментарями прокурора, де той в сумі озвучує 14 слів.

Отже, коментуючи справу, на захист Олександра Авакова висловлюються його адвокати: «Жодного документу не надано в обґрунтування підозри», незалежні адвокати: «Або не було зібрано жодного доказу [...] або є проблема з їх використанням», батько офіційна сторінка МВС: «До справи залучене сфальсифіковане відео розмови [...], справжність якого не була доведена слідством».

Також у «ТСН» поговорили про справу з політологом Володимиром Фесенком, ось його позиція від кореспондента Олександра Романюка: «Це може бути частина політичної гри і підігрівання інтересу суспільства до роботи досить нових антикорупційних органів».

На цьому журналісти «Плюсів» теж не зупинилися і спробували розібратися із самими рюкзаками, в закупівлях яких за буцімто завищеними цінами начебто брав участь Олександр Аваков. Спочатку кореспондент заявив, що «за версією прокуратури[...], вони були меншого обсягу, не з того матеріалу і коштували дешевше», а потім подав в ефір коментарі від нацгвардійців: «Прочный. Удобный. Нормальный», а також незалежних експертів: «Хорошо, качественно сделаны».

Усе це могло би бути частиною професійного журналістського матеріалу, якби на противагу такій кількості доказів «проти» вини Авакова, у «ТСН» подали чіткі коментарі «за» від сторони звинувачення. Натомість навіть не титрований прокурор пояснює (?) свою позицію так: «Санкція статті передбачає конфіскацію. Це обов'язкова дія, яка була здійснена нами». Крім цього, в сюжеті є ще один коментар цього ж чоловіка, фраза «Це важко сказати», яка звучить після закиду кореспондента: «... Не раз казали — докази начебто зібрані. Втім, коли таки справа потрапить до суду, прокурори дати не називають». Титр із іменем прокурора в сюжеті все ж з’являється пізніше, коли його на екрані вже немає.

Що ж до самого скасування арешту майна, то, як виявляється наприкінці сюжету, мотивація судді полягала зовсім не в якості рюкзаків, політичних переслідуваннях чи проблемах із доказами, про які чотири хвилини розповідали на «1+1», а в тому, що «в суді першої інстанції не виявилося журналу судового засідання».

Тож новина «1+1» своїм форматом, підбором коментарів (як можна в цій справі без жодного контексту цитувати заяви МВС?) та просто задовгою тривалістю свідчить про те, що журналісти, найімовірніше, знову намагалися відбілити Олександра Авакова в очах глядачів і виставити справу проти нього приреченою на провал. Незрозуміло тільки, звідки в «1+1» подібна прихильність до сина міністра МВС.

ICTV та піарний бенефіс Володимира Гройсмана

«Факти» на ICTV традиційно найчастіше серед українських теленовин піарять Володимира Гройсмана й навряд чи могли пропустити такий рекламний привід як підсумки року у виконанні прем’єра. Тим паче, що сам себе голова уряду оцінює досить позитивно.

Сюжет 22 грудня кореспондентка Христина Гавриш розпочинає ні багато ні мало з історичної ролі прем’єр-міністра: «Саме з соціалки і розпочинає Володимир Гройсман, бо вже точно увійде в історію як прем'єр, який одразу удвічі підвищив мінімальну зарплату до 3200 і пенсії для понад 9 мільйонів людей, деяким стареньким на кілька тисяч». А комусь на 200 гривень, про що журналісти чомусь не згадали.

Також кореспондентка розповіла про те, що «великі реформи таки відбулися — пенсійна, медична, [...] освітня» і що на запитання, чи планує балотуватися в Президенти, Володимир Гройсман заявив: «... Посади йому неважливі і один Бог знає, де хто буде працювати завтра, але що точно важливе — розвивати Україну». Про інші обіцянки та гарантії від прем’єра раніше згадувала у своїй підводці ведуча Олена Фроляк. Мабуть, найдивніша з них звучала так: «У разі ухвалення з десятка важливих економічних ініціатив, обіцяє супервідчутне економічне зростання». Відколи економічний розвиток оцінюють за суперовістю відчуттів?

Вистачало в сюжеті і злегка популістських коментарів від самого Володимира Гройсмана. Він, наприклад, розповідав, як, здається, особисто будував вагони та закуповував сканери на митницю: «Я в 2017 році побудував би 9000 вагонів. Через корупційні схеми блокування тендерних процедур я не зміг цього зробити, не зміг. Сканери на митниці, щоб не було контрабанди. Я не зміг цього зробити, тому що теж, використовуючи різні схеми, заблокували мені закупівлю».

А ще прем’єр заявив, що він «не столичний» і що в столиці процвітає цинізм та безвідповідальність: «Я не столичний з точки зору політики. І для мене тоже багато речей, які мене дивують тут: цинізм, необов'язковість, з іншого боку буває, коли підставляють».

Згадують у сюжеті також про мінуси розвитку України, але досить поверхово й з рецептами та заспокоєннями від урядовця. «... Оптимізм розбивається об відмову МВФ надати чергову позику через брак реформ. Прем'єр каже, головне для міжнародної спільноти — боротьба з корупцією. Переконує, сприятиме створенню Антикорупційного суду...», — розповідає Христина Гавриш. А от про ще три провалених «маячки» МВФ (ринок землі, заміну податкової міліції та базу отримувачів соцдопомоги) ні журналісти, ні прем’єр чомусь не згадують.

Ведуча Олена Фроляк, цитуючи очільника уряду, говорила про негатив лише в якості фону для «перемог»: «Попри те, що українці досі бідні, а економіка демонструє мало оптимізму, в Україні з'явилися дороги». Кореспондентка ж передавала ще такі заяви: «Різке здорожчання м'яса цьогоріч саме через поганий стан у тваринництві», «ослаблення гривні нині сезонне, переконує прем'єр». І знову ж ні журналісти, ні голова уряду не згадують, що в порівнянні з аналогічним сезоном минулого року гривня теж подешевшала на 5 %.

Загалом, матеріал «Фактів» повністю складається з оцінок від Володимира Гройсмана, прогнозів від Володимира Гройсмана, обіцянок від Володимира Гройсмана, виправдань / пояснень від Володимира Гройсмана та позитивних епітетів від ICTV. Про суперечливі дані із відкритих джерел і від експертів журналісти жодного разу не згадують. Тож, мабуть, єдина інформація, якій глядачі можуть довіряти в умовах відсутності балансу думок та перевірки фактів — це те, що Володимир Гройсман не вважає себе столичним.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — ескалація війни на сході та антикорупційний суд принесли Президенту дев’ять піарних згадок у новинах. По дві з них було на ICTV, «1+1» та 5-му каналі, ще по одній на «Інтері», СТБ та «112».

Володимир Гройсман — обіцянки прем’єра тележурналісти згадували в новинах сім разів. ICTV та «Інтер» — двічі, СТБ, «1+1» та «Україна» — по одному разу.

Павло Петренко — інтерв’ю без інформаційного приводу та з дивними запитаннями (про ідеал жінки та біцепси) взяли в міністра юстиції на «1+1».

Сергій Каплін — член БПП фігурував у новинах «Інтера» двічі.

Сергій Тарута — традиційне студійне «інтерв’ю» в політиком транслювали на «Україні».

Дмитро Фірташ — про справу проти свого власника незбалансовано розповідали на «Інтері».

Олександр Аваков — сина міністра МВС відбілювали на «1+1».

Володимир Мунтян — лідер духовного центру «Відродження» займався благодійністю на «Інтері».

«Опозиційний блок» — партію піарили в теленовинах шість разів: чотири рази на «Україні» й двічі на «Інтері».

Радикальна партія — політсилу та її ініціативи цього тижня просували в новинах п’ять разів: чотири на «Україні» й один на ICTV.

Аграрна партія — заяви політсили незбалансованого транслював «Інтер».

Критика:

Вадим Рабінович — тема буцімто ізраїльського паспорту нардепа не полишає телеканал «Інтер». А от коментарі політика там так і не з’явилися.

Михеїл Саакашвілі — цього разу «Україна» розповідала про «грузинські злочини» політика в контексті фотовиставки «Тбилисси-2011: преступление без наказания».

НАБУ — критичний до Бюро спецрепортаж анонсували на «Україні».

Загалом протягом тижня експерти «Детектор медіа» нарахували 51 сумнівний матеріал. Двадцять два на телеканалі «Україна», дванадцять на «Інтері», сім на «1+1», п’ять на ICTV, по два на СТБ та 5-му каналі й один на «112».

Детальніше про це читайте в публікації «Політикам Миколай приніс хвилинку слави на ТБ. Моніторинг теленовин за 18–24 грудня 2017 року».

Ярослав Зубченко

http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/vin_pratsyue_groysman_otsiniv_rik_roboti_groysmana_na_ictv/

1


Додати коментар

Увійти через профіль для можливості залишати авторизовані коментарі.