Український інститут книги визначив ТОП 20 найбільш згадуваних в соцмережах українських сучасних авторів та книг-бестселерів

Український інститут книги визначив ТОП 20 найбільш згадуваних в соцмережах українських сучасних авторів та книг-бестселерів

24.09.2020, 18:55

ТОП-20 найбільш згадуваних і обговорюваних книг та сучасних українських авторів було визначено за результатами SML дослідження, проведеного на замовлення Українського інституту книги з 1 січня по 31 липня 2020 року.

Для дослідження було відібрано публічні пости у соціальних мережах Facebook, Instagram, Twitter, ролики в YouTube та дописи в публічних каналах мессенджеру Telegram, в яких були опубліковані згадування, пов'язані з книжковою тематикою. Таким чином було виокремлено та проаналізовано 1 387 163 одиниці контенту.

До списку “популярної двадцятки” увійшли книжки з психології та самовдосконалення,  а також художня література.

Найчастіше згадувалися в соцмережах мотиваційні книги («Витончене мистецтво забивати на все», Марк Менсон, Наш Формат, 2018; «7 звичок високоефективних людей» Стівен Кові, Клуб Сімейного Дозвілля, 2012; «Велика книга почуттів», Гжегож Касдепке, Урбіно, 2019; «Емоційний інтелект», Деніел Ґоулман, Vivat, 2019; «21 урок 21 століття», Ювал Ной Харарі, Book Chef, 2018; «Жінки, що біжать з вовками», Клариса Пінкола Естес, Yakaboo Publishing, 2019).  Також читачами жваво обговорювалися «Клавка», Марина Гримич, Нора-Друк, 2019; «Доки світло не згасне назавжди», Макс Кідрук, Клуб Книжкового Дозвілля, 2019; «За спиною», Гаська Шиян, Фабула, 2019. Рекламувалися новинки, що готуються до виходу. Так, «Аркан вовків» (Павло Дерев’янко, Дім Химер, 2019) був помітний завдяки активним рекламним постам, що публікуються як в читацьких спільнотах, так і в спільнотах загального спрямування. Активно в соцмережах рекламувалася книжка того самого видавництва Дім Химер «Безодня» (Влад Сорд, 2019).

Дослідження виявило, що найбільш продавані книжки не завжди стають найбільш обговорюваними в соцмережах, і навпаки, книжки, що займають нижчі позиції в топах продажів видавництв, можуть активно обговорюватися.   

"В контексті отриманих нами результатів хочеться звернути увагу на два важливі факти. Найпопулярніші українські книжкові ютуб-канали ведуться російською мовою і в основному продають російськомовні книжки. Попри кількісну перевагу постів про українські книжки, найбільше охоплення здобувають пости про російські видання. Так, серед найпоширеніших за охопленням – дописи і відео про популярну психологію, фантастику, бізнес-літературу, літературу щодо релігії і філософії. Зрозуміло, що це ті сегменти, в яких існує високий попит. Українські ж видавництва не мають потужностей конкурувати з росіянами в цих сегменах зокрема й медійно. Чільні позиції російських книжок тих жанрів, які потенційно мають вплив на життєконструювання, і дають відповіді на питання як жити, як зрозуміти себе, як будувати бізнес та кар'єру, у що вірити — мають дещо загрозливий характер в контексті інформаційної безпеки", — зазначає очільниця аналітичного відділу УІК Ірина Батуревич. 

Серед сучасних українських авторів найпопулярнішими стали Оксана Забужко, Ліна Костенко, Сергій Жадан, Макс Кідрук, Андрій Кокотюха, Софія Андрухович, Василь Шкляр,  Люко Дашвар, Юрій Андрухович, Галина Вдовиченко, Ірен Роздобудько, Володимир Лис, Іздрик, Юрій Винничук, Ірена Карпа, Андрій Курков, Марина Гримич, Роман Зіненко, Яніна Соколова, Ольга Купріян. Брати Капранови завжди включають свої книги та анотації до ютуб-роликів історичної, науково-популярної тематики, тому аудиторія охоплення в них максимальна.

Також результати проведеного дослідження підтвердили вже відому тезу про те, що читання має високий соціальний статус, а книга асоціюється, переважно, з позитивними і корисними звичками.

Повне дослідження – за посиланням. 

Довідка:

SML дослідження “ЧИТАННЯ В КОНТЕКСТІ МЕДІАСПОЖИВАННЯ: Вплив карантину на читацьку поведінку українців” проведене на замовлення Українського інституту книги з 1 січня по 31 липня 2020 року Центром контент-аналізу (компанія “Медіатека”). Для дослідження було відібрано публічні пости у соціальних мережах Facebook, Instagram, Twitter, ролики в YouTube та дописи в публічних каналах мессенджеру Telegram, в яких були опубліковані згадування, пов'язані з книжковою тематикою. Таким чином було виокремлено та проаналізовано 1 387 163 одиниці контенту.

Український інститут книги — державна установа при Міністерстві культури та інформаційної політики України, покликана формувати державну політику у книжковій галузі, провадити промоцію книгочитання в Україні, підтримувати книговидавничу справу, стимулювати перекладацьку діяльність, популяризувати українську літературу за кордоном.

1