У Чернівцях відкрили музей сучасної художньої кераміки

У Чернівцях відкрили музей сучасної художньої кераміки

26.08.2016, 22:28

До двадцять п'ятої річниці Незалежності України у Чернівцях пройшли численні культурно-мистецькі акції — концерти, літературні та художні майстер-класи, патріотичні шоу та виставка народних майстрів Буковини. Відбулося і врочисте відкриття першого вітчизняного музею сучасної художньої кераміки, що віднині діятиме у галереї «Sweet art» на вулиці Штейнбарга, 23.

За словами директора цієї культурної установи Наталії Богомаз, у експозицію потрапили лише найкращі зразки робіт відомих українських і зарубіжних художників-керамістів. Всі вони брали участь у творчих пленерах, що з 2013-го року у мальовничій місцині на околицях Чернівців влаштовує колектив галереї «Sweet art» за фінансової підтримки місцевого мецената Олексія Бурбака.

— Ми прагнемо створити на Буковині резиденцію з художньої кераміки. Тому на кількатижневі пленери запрошуємо справжніх фахівців цієї справи. Вони читають лекції, проводять майстер-класи для чернівецьких художників-аматорів, працюють на задану тему, а потім деякі зі своїх робіт лишають нам на знак дружби і подяки, — каже Наталія Богомаз.

До речі, справжньою окрасою експозиції новоствореного музею стали роботи учасників цьогорічного пленеру під назвою «Міжнародний творчий практикум художньої кераміки «Буковина 2016», який завершився напередодні Дня Незалежності. На ньому митці з Польщі, Румунії, Білорусі, Німеччини та різних областей України протягом двадцяти днів створювали інтер`єрні скульптурні композиції, які й передали до музею. Вони також високо оцінили художній рівень експонатів, які були подаровані галереї «Sweet art» їхніми колегами на попередніх пленерах.

— Всі отримали незабутні враження і безцінний досвід спілкування, — розповідає одна з учасниць пленеру художник-кераміст із Києва Ірина Норець. — Адже зібралася професійна команда. У кожного з митців є свій стиль і напрям в роботі, тож про конкуренцію між нами не могло бути й мови. Ми щиро ділилися секретами виробництва, допомагали один одному впродовж всього практикуму…

Уперше Наталія Богомаз запросила до керамічних майстерень просто неба художників ще у 2013 році. Тоді їх було лише десять — з Києва, Львова та Ужгорода. Серед них і найвідоміші в Україні Наталія Грабар-Борецька, Мирослава Росул та заслужений художник України В’ячеслав Віньковський. Пленер удався на славу. Тому вже у 2015 році було ухвалено рішення влаштувати другий планер із залученням закордонних фахівців, які мають безцінний досвід у галузі художньої кераміки. Темою керамічних робіт тоді була техніка «Раку», яка є традиційною для Японії. Її продемонструвала учасниця минулорічного пленеру Юрі Фокуоку з країни вранішнього сонця. За словами Наталії Богомаз, глиняні витвори цього пленеру вразили навіть японських дипломатів, які під час візиту до Чернівців відвідали галерею «Sweet art».

Як зазначила доктор філософії мистецтвознавства Тетяна Зіненко, яка була присутня на заході, процес творення художньої кераміки є складним і трудомістким. Кожен виріб, окрім ліплення, необхідно випалювати у спеціальних печах, а їх різновидів не менше, ніж видів випалу. На вигляд і концепцію керамічної скульптури впливає навіть вид палива, на якому працює та чи інша піч. Відтак витвори, виготовлені у дров`яних печах, відрізняються від обпалених у електричних. Навіть сорт деревини для печі вносить певні корективи у технологію. І те, що на Буковині є вдосталь дров буку за прийнятними цінами, не в останню чергу посприяло проведенню пленерів-практикумів керамістів. Такі дрова довго тримають жар, що потрібно для кераміки, яка обпалюється за температури близько 1110 градусів за Цельсієм.

До речі, необхідними матеріалами та інструментами, а головне пічками, на чернівецьких керамічних пленерах митців безкоштовно забезпечують організатори. Проживання і харчування — також за рахунок мецената.

— Художники охоче діляться своїми роботами. По-перше — віддячують нам, по-друге — їх витвори у нашій експозиції працюватимуть на їх же популярність. Бо не продаються, а слугуватимуть для огляду стільки, скільки існуватиме музей, — говорить Н. Богомаз.

Нині бажаючих взяти участь у наступному місцевому практикумі з художньої кераміки не бракує. Тому його організатори вже замислюються над облаштуванням постійної резиденції з житловими приміщеннями для митців і, найголовніше, зі стаціонарними печами, які не потрібно буде розбирати після кожного такого заходу. Досі територію для його проведення доводилося орендувати. Також у планах — збільшення площі чернівецького музею сучасної художньої кераміки, який є поки що єдиним в Україні.

— При вітчизняних музеях декоративно-ужиткового мистецтва існують відділи сучасної художньої кераміки, — розповідає Тетяна Зіненко, — але окремого музею, де експонувалися б лише роботи сучасних художників-керамістів дотепер не існувало.

За кордоном останніми десятиліттями ця галузь образотворчого мистецтва набула потужного розвитку, і майже кожне велике місто Європи пишається власним музеєм сучасної художньої кераміки. Під час відкриття чернівецького музею багато хто висловлював впевненість, що завдяки синергії зусиль та організаторських здібностей досвідченого галериста Наталії Богомаз і спонсорській підтримці Олексія Бурбака справа зрушиться з місця і в Україні. Адже новітній осередок вітчизняного керамічного мистецтва у Чернівцях вже створено.

Дивіться фотогалерею експонатів виставки.

Олександр Литвиненко

Фото і відео автора

На фото: Наталія Богомаз і Олексій Бурбак, захід відвідав генеральний директор НГЖВ Андрій Щекун та поціновувачі мистецтва з Чернівців, робота Ірини Норець, учасники Міжнародного творчого практикуму художньої кераміки «Буковина 2016».

Джерело: http://cultua.media/blog/2759_/

1