ПІДКУП ВИБОРЦІВ ТА ПЕРЕДВИБОРЧА БЛАГОДІЙНІСТЬ

ПІДКУП ВИБОРЦІВ ТА ПЕРЕДВИБОРЧА БЛАГОДІЙНІСТЬ

04.08.2012, 15:50

Перевиборча благодійність була і залишається найбільш поширеним інструментом ведення агітації у потенційних кандидатів-мажоритарників. Географія ведення благодійної діяльності зазвичай співпадає з нововстановленними межами виборчого округу, що позбавляє будь-яких сумнівів щодо причин такої діяльності. Майбутні кандидати працюють як особисто, так і через спеціально створені благодійні фонди. Типовими рисами передвиборчого благодійного фонду є: 1) нетривалий період активної діяльності – був заснований або почав активно працювати лише протягом останнього року; 2) відсутність чіткої публічної стратегії роботи фонду – розмитість цільової аудиторії і невизначеність напрямків діяльності; 3) непублічний характер управління і фінансування організації; 4) надмірна медійна активність. В кожній області України сьогодні активно діють щонайменше 5 передвиборчих благодійних фондів.

Спектр благодійних послуг, які надають майбутні кандидати найрізноманітніший – від встановлення вікон до організації караоке-конкурсів. Благодійна активність майбутніх кандидатів націлена на роботу з усіма можливими віковими категоріями та соціальними групами населення. В липні найбільше уваги потенційні кандидати приділяли закладам охорони здоров’я. А найпопулярнішою формою благодійності було спорудження дитячих майданчиків. Поряд з тим, потенційні кандидати продовжували вдаватися до грошового підкупу виборців та надання продуктових пакетів, ігноруючи застереження ЦВК щодо недопустимості подібної практики і порушуючи таким чином конституційні виборчі права громадян.

Подарунки закладам охорони здоров’я найбільш масово використовуються потенційними кандидатами в одномандатних мажоритарних округах:

Володимир Грабовецький (округ №86, Івано-Франківська обл.) подарував Долинській дитячій поліклініці отоскоп, кольоротест, ростомір та вагу, а Долинській центральній районній лікарні апарат ультразвукової терапії і магнітотерапії; Благодійний фонд Юрія Дерев’янка (округ №87, Івано-Франківська обл.) подарував Яремчанському пологовому будинку кювез, фотолюмінесцентну лампу, глюкометри та сухожарову шафу; Молодіжний благодійний фонд «Заради добра» Богдана Гдичинського подарував Коломийській центральній районній лікарні діатермокоагулятор та атмос (округ №88, Івано-Франківська обл.); Олексій Кунченко (Луганська область) вручив для міської лікарні Сєверодонецька електрокардіограф; Віктор Коліщак (Хмельницька обл.) допоміг в облаштуванні Волочиської центральної районної лікарні, зокрема було придбано 11 ліжок для відділення; Віталій Журавський (округ №66, Житомирська обл.) подарував 41 велосипед для фельдшерсько-акушерських пунктів Радомишльського району; Ігор Рибаков (округ №207, Чернігівська обл.) подарував велосипеди для листонош і ФАПів; Микола Петренко (округ №63, Житомирська обл.) передав сільським ФАПам 250 велосипедів та медичні сумки; нардеп Віктор Корж (округ №197, Черкаська обл.) надав спонсорську допомогу у розмірі 200 тисяч гривень медичним закладам. Частина коштів вже надійшла – на 25,460 тис. грн отримано медикаментів. Очікувано, найближчим часом ще надійдуть ліки на 96,284 тис. грн.

Подарунки школам не менш популярний спосіб агітації серед кандидатів-мажоритарників:

Микола Круць (округ №84, Івано-Франківська обл.) профінансував ремонт будівлі і благоустрій подвір’я у школах села Палагичі і Гринівці Тлумацького району; Благодійний фонд Юрія Дерев’янка (округ №87, Івано-Франківська обл.) подарував школі села Підгір’я Надвірнянського району мультимедійний проектор, ноутбук та книги у шкільну бібліотеку і провів заміну вікон у школі села Парище Надвірнянського району; Благодійний фонд Андрія Лопушанського (Львівська область) надав обладнання для дитячого майданчика Скелівського навчально-виховного комплексу; Олег Ваврик (округ №167, Тернопільська обл.) подарував Чортківській музичній школі комп’ютер і музичні центри; нардеп Сергій Глазунов (округ №34, Дніпропетровська обл.) подарував плити, бойлер і пральну машину трьом школам П?ятихатського району: Троїцька, Новотроїцька та Миколаївський НВК;

Продовжується практика надання подарунків релігійним громадам:

Микола Круць (округ №84, Івано-Франківська обл.) профінансував ремонт та добудову церков сіл Грушка, Мельники та Антонівка Тлумацького району; Анатолій Юхименко (округ №153, Рівненська обл.) пожертвував 7 тис. гривень на церкву в Корці, 8 тисяч гривень – на церкву в селі Бриків, 5 тисяч – на церкву в селі Харалуг та по 10 тисяч на церкви у селах Великі Межиречі та Залізниці; Володимир Клименко (округ №164, Тернопільська обл.) надав 80 покрівельних листів із позолотою на храм Св. Юра, що у с. Шельпаки Підволочиського району; Володимир Бедриківський (округ №167, Тернопільська обл.) надав допомогу при будові церкві у м. Заліщики.

Подарунки дітям залишаються поширеною формою виборчої благодійності попри те, що в липні не відбувалося загальнонаціональних дитячих свят, які слугували приводом для благодійності у червні:

Володимир Клименко (округ №164, Тернопільська обл.) профінансував оздоровлення 500 дітей із одного округу на морі; Володимир Демішкан (округ №114, Луганська область) 60 дітей із різних районів області відпочили у літньому таборі під Севастополем; БФ «Гуманність», який очолює народний депутат України Тетяна Бахтеєва (округ №42, Донецька обл.) проспонсорував програму дельфінотерапії для дітей-інвалідів і також придбав путівки для оздоровлення дітей; БФ народного депутата України Ігоря Шкірі (округ №52, Донецька область) в липні оголосив про старт програми із оздоровлення дітей.

Благодійність націлена на розбудову інфраструктури:

Вячеслав Кредісов (округ №86, Івано-Франківська обл.) профінансував спорудження дамби у селі Спас Рожнятівського району і добудову моста в селі Саджава Богородчанського району; Володимир Грабовецький (округ №86, Івано-Франківська обл.) профінансував будівництво двох автобусних зупинок у селах Нижній Струтинь і Верхній Струтинь Рожнятівського району; Сергій Глазунов (округ №34, Дніпропетровська обл.) подарував мотопомпу мешканцям села Гнатівка Михайлівської сільської ради Царичанського району.

Встановлення дитячих майданчиків є ключовим трендом липня у виборчій благодійності:

Володимир Грабовецький, (округ №86, Івано-Франківська обл.) профінансував встановлення двох дитячих майданчиків у районних центрах Долина та Рожнятів; Віктор Бутківський, (округ №29, Дніпропетровська обл.) зробив нове асфальтобетонне покриття вулиці у смт Петриківці до Дня 240-річчя селища; Віталій Грушевський (Кіровоградська обл.) подарував дитячий майданчик селу Красногірки і селу Вербове Голованівського району; в Луганській області цілий ряд потенційних кандидатів-мажоритарників від Партії регіонів відкрили дитячі майданчики: нардеп Олександр Кунченко у м. Сєверодонецьк (округ №106); Сергій Горохов – два майданчики у Жовтневому районі (округ №105); Юрій Терніков у Перевальському районі (округ №108); Віктор Тіхонов у с. Гочарівка Сватівського району та у м. Старобільськ; також в Києві окремі кандидати сприяли встановленню дитячих майданчиків (Галина Герега, Алла Шлапак, Дмитро Андрієвський, Максим Луцький); Віталій Журавський (Житомирська обл.) встановив дитячі майданчики у Малині та селі Рудня, а загалом він вже встановив 30 таких майданчиків по округу; Володимир Пєхов (Житомирська обл.) встановив дитячі майданчики у Олевську та селі Зубринка Володарсько-Волинського району.

Підкуп виборців

У Донецькій області великого розголосу отримало повідомлення сайту Gorlovka.ua про те, що народний депутат України від Партії регіонів Микола Янковський роздає матеріальну допомогу пенсіонерам у розмірі 100 грн. Для отримання 100 грн громадяни мали написати заяву із проханням про надання матеріальної допомоги на ім’я Янковського. Під час подання цих заяв біля офісу Горлівської міської організації Партії регіонів утворилась велика черга. Цей випадок був змушений коментувати голова Донецької облдержадміністрації, заступник голови регіональної організації Партії регіонів Андрій Шишацький. Він заявив, що у кінцевому списку кандидатів-мажоритарників від Партії регіонів не буде кандидатів, які вдаються до підкупу виборів.

У Волинській області народний депутат Катерина Ващук готує агітаторів за принципом мережевого маркетингу. Людям платять від 200 до 300 грн. за те, щоб вони шукали прихильників. У селах Маяки, Боратин, Новостав, Забороль, Романів Луцького району представники штабу Катерини Ващук шукають людей із великою родиною. Їм пропонують бути так званими «базовими агітаторами». За це попередньо дають 300 гривень. Завдання базового агітатора зацікавити своїх родичів чи знайомих та привести їх до представників кандидата. Базовий агітатор повинен знайти 10 людей, список імен та контактних телефонів яких слід передати в штаб. Тим, відповідно, дають по 200 гривень. Їх називають просто «агітаторами». Взамін за гроші селяни залишають свої персональні дані, чим гарантують, що віддадуть свій голос за Катерину Ващук. 200-300 гривень – лише аванс, решту обіцяють заплатити після проведення ними певної агітаційної роботи.

Перший випадок надання виборцям грошей зафіксовано також і в Харківській області. 18 липня активісти громадського руху «Спільна справа» зафіксували та оприлюднили факт видачі виборцям 174 виборчого округу (Ленінський та Жовтневий райони Харкова) матеріальної допомоги у розмірі 1 тисяча грн у приймальні потенційного кандидата-мажоритарника від ПР по цьому округу, діючого нардепа Олександра Фельдмана.

Підкуп шляхом надання продуктових наборів:

Починаючи з 9 липня у всіх районах Харкова ведеться роздача продуктових пакетів від Благодійного фонду «Допоможи ближньому» з листівками імовірних кандидатів-мажоритарників від Партії регіонів по відповідних виборчих округах. Продуктові пакети видають ветеранам та «дітям війни» за місцем проживання у всіх школах Харкова, а також привозять заявникам додому. Продуктовий пакет із символікою фонду «Допоможи ближньому» складається з гречки, цукру, чаю, згущеного молока, олії, кави та печива. Окрім агітаційної листівки кандидата від ПР, він містить також телефонний довідник із листом-пам’яткою з переліком телефонних номерів районних адміністрацій.

18 липня у Ленінському районі м. Луганськ (109 ВО у самому центрі міста, в магазині «Совєтський» відбувалась безкоштовна роздача пенсіонерам подарункових продуктових наборів (печиво, консерви, хліб), на честь Дня Св. Володимира. Ці продуктові набори знаходились у пакетах з іменем Володимира Медяника (депутат міської ради). Також в них знаходились передвиборчі газети Володимира Медяника, який є потенційним кандидатом від Партії регіонів.

У Луганську в кінці червня також відбувалась роздача 50 грн. від команди «Шахова» місцевим жителям міст Рубіжне, Сєверодонецьк, Стаканів, Попасна, Лисичанськ. Перевага віддавалась виборцям старше 40 років. При цьому не вимагали паспортних даних. Також давали пакети з агітаційним матеріалом команди «Шахова». На початку липня подібна благодійність відбулась у Краснодоні (109 виборчий округ), на шахті №22. У Луганську роздача благодійної допомоги від представника команди «Шахова» Олександра Макарова була тричі, перший раз на початку липня в районі Таксопарку, другий – 8-15 липня за адресою – вул. Шевцової, 29, третій раз – з 18 по 25 липня за адресою – кв. Пролетаріату, 13 (109 виборчий округ). Допомога надавалась виключно мешканцям Ленінського району. Структура роздачі усюди була однакова: відбиралися «двадцятники» (особи котрі мали знайти 20 людей), котрі обходили квартири та будинки та формували списки місцевих мешканців (перевага надавалась пенсіонерам). Потім кожний зі своєю двадцяткою приходив за видачею благодійної допомоги. «Двадцятникам» платили по 500 грн. Тільки в Ленінському районі гроші отримали більше 6 000 людей.

У Лубенському виборчому окрузі (Полтавська область) інтенсивно продовжує роботу Громадське об’єднання «Моя Полтавщина». Одна з останніх акцій благодійництва мала місце 2 липня в Лубнах. Саме в цьому районному центрі біля приміщення колишнього Будинку культури активісти організації безкоштовно роздавали продуктові набори у пакетах із символікою «Моєї Полтавщини». Сам процес відбувався у брендованих наметах, в яких більше 300 пенсіонерів отримали по пакету гречки, рису, макаронних виробів, олії, рибних консервів та згущеного молока (додаток №20, акція ГО «Моя Полтавщина», місто Лубни). Громадянам також пропонували альтернативу: замість цього набору можна було отримати просто 6 кг цукру. Такі акції «Моєї Полтавщини» мають непоодинокий характер. Вже 15-16 липня в іншому районному центрі області – Оржиці, пенсіонери мали змогу отримати набори, які складалися з шести продуктів.

15 липня в селі Красне Чернігівського району від імені Владислава Атрошенка роздавали борошно і цукор, а поруч розміщувався агітаційний намет кандидата. 11 липня мешканці села Радянська Слобода отримали пакети з 2 кілограми борошна, 2 кг цукру і листівкою від Атрошенка. Роздача продпакетів від Владислава Атрошенка зафіксована в селі Новий Білоус Чернігівського району 17 липня.

У м. Київ потенційні кандидати продовжують роздавати продуктові пайки: М. Луцький (чай, крупа, олія, цукор, гречка), Ж. Шафаренко, Г. Герега (по 1 кг цукру, рису круглозернистого, борошна пшеничного, по 1 банці згущеного молока і шпротів, одна упаковка печива «Марія», один бісквіт «Шоколадний замок», ручка з надписом «Галина Герега» та блокнот з магнітом на холодильник), В. Пилипишин. Однак на сьогодні кандидати змінили тактику – перейшли до адресного рознесення пайків. Списки для надання «адресної допомоги» складають або двірники, або працівники ЖЕКів. Таку роздачу пайків складно виявити та зафіксувати, оскільки автомобілі, на яких розвозять пайки, не позначені жодною символікою кандидатів.

Сайт газети «Молодий Буковинець» поширив інформацію про те, що екс-мер м. Новідністрвськ (Чернівецька обл.), а тепер потенційний кандидат у народні депутати Руслан Панчишин по 204 округу роздає борошно в кількості 5 кг на особу (http://molbuk.ua/chernovtsy_news/48167-na-bukovin-eks-mer-novodnstrovska-rozdaye-pensoneram-boroshno.html). Після оприлюднення цієї інформації «Фронт Змін» поширив інформацію про виключення Руслана Панчишина з партії і засудив такі його дії.

Нетипові форми благодійності

У Волинській області БФ «Любіть Україну», почесним головою та донором якого є потенційний кандидат по виборчому округу №154 Данило Корилкевич на початку липня оголосив про старт нового конкурсу міні-грантів для розвитку громад області. Загальний бюджет конкурсу становить 70 тис. гривень.

Благодійний фонд народного депутата України Сергія Клюєва «Від чистого серця» реалізує «Конкурс проектів 2012 року» (Донецька обл.). Цей конкурс спрямований на матеріальну підтримку проектів-ініціатив громадян. Треба відмітити, що Клюєв щороку проводить конкурс проектів, але зараз він проявляє особисту активність під час реалізації заходів конкурсу.

Представник Партії регіонів Олексій Кунченко у м. Сєверодонецьк організував у червні благодійну акцію «Очки ветеранам». Роздано було приблизно 1 000 окулярів ветеранам, учасникам бойових дій. Ця акція проводилась за сприяння місцевої влади, із залученням міської багатопрофільної лікарні.

Молодіжна організація Партії регіонів «Молоді регіони» заохочує своїх членів знижками на різні «молодіжні» послуги та товари по всій Україні. Тим, хто не є членом організації, пропонується картка голови КМДА Олександра Попова.

Протягом липня народний депутат України Ігор Рибаков проводив акцію з надання безоплатних перукарських послуг у Сосницькому районі (Володимир Пехов, ВО №64, Житомирська обл.)

ВИСНОВКИ

1. Напередодні офіційного старту виборчого процесу повноцінну агітаційну кампанію в Україні розпочали лише 6 політичних сил: Партія регіонів, ВО «Батьківщина», Комуністична партія України, партії «УДАР», «Україна – Вперед!» та ВО «Свобода». Інші партії поки не розгорнули загальнонаціональної кампанії.

2. Передвиборча активність провідних політичних партій у липні суттєво відрізнялась. ВО «Батьківщина» та ВО «Свобода» зосереджували діяльність на мовній проблематиці. Партії «УДАР» та «Україна – Вперед!» акцентували увагу на позитивних якостях своїх лідерів. Комуністична партія України піднімала проблеми соціальної справедливості та нерівності між доходами громадян. У свою чергу, Партія регіонів у своїй агітаційній кампанії активно використовувала соціальні ініціативи уряду та мовну проблематику.

3. Процес висування потенційних кандидатів у народні депутати України залишався непублічним. Лише партія Віталія Кличка «УДАР» заздалегідь оприлюднила повний перелік претендентів у загальнодержавному та одномандатних виборчих округах. ВО «Батьківщина», КПУ, ВО «Свобода» не проводили попереднього оприлюднення та обговорення списків кандидатів. Частину кандидатів у одномандатних округах Партія регіонів презентувала під час місцевих конференцій, втім, реального їх обговорення не було забезпечено. «Україна – Вперед!» у всіх регіонах продовжувала проводити акцію «Народний список», але кінцевий перелік кандидатів залишався невідомим до самого партійного з’їзду.

4. За рівнем представництва в одномандатних виборчих округах найбільш дієвою була Партія регіонів. ВО «Батьківщина», Комуністична партія України, ВО «Свобода», партії «УДАР» та «Україна – Вперед!» суттєво відстають від цієї політичної сили за кількістю активних кандидатів-мажоритарників.

5. Передвиборча кампанія у одномандатних округах розгортається навколо господарських проблем місцевих громад та соціальних потреб окремих груп виборців. Майже ніхто із кандидатів-мажоритарників досі не оприлюднив своїх планів щодо законотворчої діяльності. У перебігу передвиборчої кампанії в округах фіксується значна роль місцевих органів влади, оскільки їх сприяння суттєво підвищує ефективність ініціатив кандидатів-мажоритарників.

6. Передвиборча кампанія впливає на міжфракційні та міжпартійні переходи, які спостерігачі фіксують у різних регіонах України. Виборчі інтереси різних політичних сил визначають кадрові зміни у місцевих райдержадміністраціях та органах місцевого самоврядування.

7. Із наближенням виборів поширюються конфлікти, у яких прямо чи опосередковано беруть участь правоохоронні органи. Опозиційні активісти піддаються розслідуванням з боку силових органів. Непоодинокими є випадки перешкоджання агітаційній діяльності політичних сил.

8. Поширюються випадки застосування «чорного піару», лідерами серед такого методу ведення передвиборчої боротьби є мажоритарники.

9. Повернення до мажоритарної складової виборчої системи створило надзвичайно широкі можливості для системного застосування потенційними кандидатами насамперед матеріальних стимулів у роботі з виборцями. Тенденція щодо цілеспрямованого застосування виборчої благодійності як агітаційної технології фіксується протягом останніх трьох місяців і щораз більше посилюється. Фактичний підкуп виборів – зокрема в грошовій формі – свідомо маскується під благодійну діяльність і переважно здійснюється від імені новостворених благодійних фондів. Маючи намір уникнути відповідальності за очевидні правопорушення потенційні кандидати максимально використовували для проведення благодійних заходів саме довиборчий період, коли вони ще не перебували в статусі «суб’єктів виборчого процесу». Однак відсутність жорстких санкцій у виборчому законодавстві і обмеженість практики застосування норм кримінального законодавства за здійснення підкупу виборців не створює належних запобіжників для масового використання подібної практики у період офіційної виборчої кампанії.

10. Загрозою для проведення конкурентних виборів може стати адміністративний ресурс, факти використання якого не є поодинокими. Найбільш поширеним явищем є використання бюджетних коштів для підсилення виборчої кампанії кандидатів та фактична участь посадових осіб у агітаційній діяльності кандидатів.

Джерело:

+38 044 286 26 70

www.opora.org.ua

1