Перспективні плани формування спроможних громад вже затвердили обласні ради Дніпропетровської, Житомирської та Хмельницької областей. Найменша Чернівецька пасе задніх?

Перспективні плани формування спроможних громад вже затвердили обласні ради Дніпропетровської, Житомирської та Хмельницької областей. Найменша Чернівецька пасе задніх?

08.06.2015, 00:01

Розроблення моделей розвитку місцевого самоврядування - сфера відповідальності всіх, хто хоче позитивних змін, - В’ячеслав Негода

Запропоновані областями проекти перспективних планів формування територій громад в цілому відповідають стратегії формування громад. Про це повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода за підсумками розгляду проектів перспективних планів областей. Минулий тиждень Мінрегіон спільно з асоціаціями органів місцевого самоврядування, експертами провели консультації з усіма областями, розглянувши запропоновані ними проекти.

За його словами, виявлені і окремі недоліки у проектах планів, однак ці документи можуть затверджуватися лише в частині відповідності Методиці формування спроможних територіальних громад. 

«Запропоновані територіальні громади, їх групи, які явно не відповідають оптимальним параметрам, не можуть бути затвердженими. Звісно, в кожній області є чимало складних конфігурацій в розташуванні населених пунктів, є особливості їх інфраструктури, традицій, рельєфу, до яких важко застосувати шаблонні підходи, які рекомендує Методика. У таких випадках доцільно проводити всебічний аналіз пропозицій і бачити за кожною майбутньою громадою реальних жителів з їх щоденними потребами», - сказав В’ячеслав Негода.

Він наголосив на важливості підтримки у цьому питанні з боку обласних рад, адже мова йде про майбутнє територіальних громад кожної з областей і місцевого самоврядування в Україні.

«Якщо деякі обласні ради не схвалять перспективні плани, то, нажаль, від кожного з таких рішень місцеве самоврядування тільки програє і "законсервується" в нинішньому стані, з якого Україна не може вибратися останніх двадцять років. Розроблення моделей ефективної децентралізації, розвитку місцевого самоврядування не тільки сфера відповідальності Уряду а всіх, хто хоче позитивних змін. Тому необхідно, щоб облдержадміністрації, облради спільно з іншими органами місцевого самоврядування самі запропонували на розгляд Уряду найоптимальніші моделі формування спроможних громад своїх областей. Адже займати позицію «проти» і нічого не пропонувати взамін, не призведе до позитивних змін, яких нам необхідно досягти. Не думаю, що можуть бути депутати обласних рад, які незацікавлені створити спроможні громади з більшим об’ємом повноважень, фінансових ресурсів і з більш повною відповідальністю за місцевий розвиток. Можливо, є недостатнє розуміння, відсутність достатньо аргументованої позиції авторів проектів пропозицій», - сказав заступник Міністра.

Нагадаємо, перспективні плани формування спроможних громад вже затвердили обласні радиДніпропетровськоїЖитомирської та Хмельницької областей.

В об’єднаних громадах виникне потреба в додатковій кількості спеціалістів з усіх сфер, - В’ячеслав Негода

В процесі обговорення проектів перспективних планів формування спроможних громад часто звучать питання щодо структури, чисельності службовців майбутніх органів місцевого самоврядування, скорочення персоналу тощо. Відповідь є в Концепції реформування місцевого самоврядування і вона базується на статті 6 Європейської хартії місцевого самоврядування. Там, зокрема, зазначено, що «місцеві власті мають можливість визначати свої власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління».

Отже, питання структури і чисельності органів місцевого самоврядування - компетенція не Уряду, а відповідних місцевих рад. Крім цього, необхідно підсилити можливості місцевих рад, визначати умови та рівень оплати праці службовців своїх виконавчих органів. Такі норми увійдуть в нове законодавство про місцеве самоврядування.

Про це сказав заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода.

Звісно, в реформованій системі територіального устрою чисельність працюючих в органах місцевого самоврядування буде залежати від обсягу повноважень, які вони отримають, а також від наявних фінансових ресурсів.

«Внаслідок децентралізації, повноважень, як і ресурсів, у місцевого самоврядування суттєво збільшиться. В об’єднаних територіальних громадах виникне потреба в додатковій кількості спеціалістів з усіх сфер їхньої компетенції. Частина з них може перейти з місцевих органів виконавчої влади, а щодо інших може виникнути навіть кадровий дефіцит. Крім цього, в невеликих поселеннях буде запроваджено інститут старости, який законом наділяється відповідними повноваженнями і повинен мати достатню кваліфікацію, щоб надавати найпоширеніші місцеві адміністративні послуги. Також у віддалених та великих поселеннях можуть утворюватися територіальні підрозділи виконавчих органів ради об’єднаної громади, які будуть координуватися відповідним старостою. Кількість старост і перелік відповідних структурних територіальних підрозділів органів місцевого самоврядування також буде визначатися безпосередньо місцевими радами», - прокоментував заступник Міністра.

Він підкреслив, що при реалізації у повному обсязі положень Концепції реформування місцевого самоврядування, основна частина повноважень буде сконцентровано саме на рівні територіальних громад. Тому і основна частина службовців буде також зосереджена на цьому ж рівні.

«Таким чином можна спрогнозувати, що сумарно  чисельність чиновників на рівні територіальних громад не тільки не зменшиться, а може навіть збільшитися. Це також відповідь на закиди тим, хто стверджує, ніби Уряд хоче зекономити за рахунок скорочень у сфері місцевого самоврядування. Такі закиди – повна нісенітниця. Але цілком закономірно, що можуть зменшитися чиновницький апарат, який функціонує на рівні районів та відповідні видатки, оскільки провівши децентралізацію, об’єм повноважень органів влади на цьому рівні, особливо виконавчої, залишиться незначний», - додав В’ячеслав Негода.

До речі, Концепцією визначено, що до компетенції органів місцевого самоврядування районного рівня пропонується віднести забезпечення двох основних повноважень: надання медичних послуг вторинного рівня та виховання і навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю. Тоді як на базовому рівні в територіальних громадах повноважень в органів місцевого самоврядування більше двадцяти.

За словами заступника Міністра, для деяких місцевих чиновників, депутатів такі аргументи є непереконливими оскільки не співпадають з їх приватними інтересами і «трагедію» зникнення «своїх» посад вони порівнюють із уявним зникненням сіл чим так наполегливо залякують селян. Але гірка правда зникнення сіл не в об’єднанні громад а, навпаки - в їх роз’єднанні. Так з 1990 року в Україні повністю зникли 416 ! сіл, тоді як сільських рад за цей період збільшилося на 1283 ! при тому, що і чисельність населення також стрімко падала. Якраз одна із причин обезлюднення та зникнення сіл полягає в тому, що сільські ради бездумно подрібнили, вони є неспроможними за усіма показниками і не можуть самостійно забезпечити розвиток на своїй території.  

В’ячеслав Негода також наголосив, що держава зацікавлена зберегти всіх досвідчених та ініціативних сільських, селищних голів та інших спеціалістів. Тому не випадково Законом «Про добровільне об’єднання територіальних громад» запроваджено норму про те, що у селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до їх обрання виконують нинішні сільські, селищні голови. А їх вибори реально буде провести не раніше, як через рік після чергових місцевих виборів. 

1