Наслідком децентралізації буде 'підвищення вартості' мандата мера міста і депутатів місцевих рад, які розкрадатимуть більший шмат бюджету, - експерт

Наслідком децентралізації буде "підвищення вартості" мандата мера міста і депутатів місцевих рад, які розкрадатимуть більший шмат бюджету, - експерт

13.08.2015, 00:49

Таку оцінку запропонованому проекту децентралізації дав Андрій Клименко, заслужений економіст АРК, автор кількох програм розвитку Криму та Севастополя, експерт Фонду "Майдан закордонних справ".

- Кримські експерти і журналісти впродовж двадцяти з лишком років з дуже близької відстані спостерігали за розвитком процесів в Автономній республіці Крим у частині того, що стосується її повноважень. Як відомо, повноваження АРК були значно більші, ніж повноваження областей України. Особливо в тій частині, що в Криму залишали низку видів податків, які в інших регіонах України надходили безпосередньо в центральний бюджет. І тільки потім поверталися назад у вигляді субвенцій і трансфертів.

Впродовж усього конституційного процесу, пов'язаного з децентралізацією, викликає досить велику іронію те, що вона подається її авторами як якась панацея, котра вирішить усі питання.

Особливо велику іронію викликає впевненість ідеологів децентралізації в тому, що передача безпосередньо місцевому самоврядуванню деяких ресурсів знизить рівень корупції. Оскільки населення регіонів нібито зможе контролювати ефективність використання бюджетних коштів, які опиняться в розпорядженні регіонів.

Кримський досвід свідчить, що корупційний клас чиновників — як вищих органів держвлади, так і місцевого самоврядування — навчився за останні два десятки років ефективно розкрадати. Як ту частину бюджету, що залишається в розпорядженні органів місцевого самоврядування, так і ту його частину, котра приходить у регіони у вигляді дотацій та субвенцій.

Таким чином, я можу прогнозувати, що, врешті-решт, одним із дуже важливих наслідків такої децентралізації буде "підвищення вартості" мандата мера міста і депутатів місцевих рад. І я вас запевняю, що частина корупційного класу українського чиновництва, яка перебуває в областях, містах, районах і селищах, аплодує президентській децентралізації всіма чотирма кінцівками, потираючи руки в передчутті того, як вони розкрадатимуть значно більший шмат бюджету.

При цьому кримський досвід роботи представництва президента в АРК (а це майже те саме, що префекти, передбачені конституційною реформою) свідчить: представники президента дуже швидко вбудовуються в корупційні горизонталі на місцевому рівні й дуже ефективно імітують представництво інтересів президента й України в регіонах

Те саме можна сказати й про ту частину децентралізації, яка передбачає вплив місцевих органів самоврядування на призначення чиновників у різних державних структурах. Від того, що Верховна Рада АР Крим мала можливість погоджувати призначення силовиків (у різні роки це було по-різному, аж до начальників податкових інспекцій), як засвідчила практика, корумпованість структур регіонального рівня не знизилася.

У зв'язку з цим можна зробити такий висновок: без знищення корупційного класу жодна децентралізація не дасть очікуваних плодів.

А населення регіонів, як засвідчили кримські реалії, у змозі ефективно впливати на питання забудови, збереження лісів та парків і знесення парканів на пляжах.

Але контролювати виконання бюджету населення регіонів, у широкому сенсі, не готове. Воно не має для цього ані знань, ані ефективних механізмів".   

Більше читайте тут: http://gazeta.dt.ua/internal/decentralizaciya-krimskiy-rozmir-_.html

1