Лариса Куваєва: 'Не люблю нещирість, дволикість, коли є нелюбов до ближнього, коли міряють людей на багатих і бідних'

Лариса Куваєва: "Не люблю нещирість, дволикість, коли є нелюбов до ближнього, коли міряють людей на багатих і бідних"

05.05.2016, 03:40

Хочеться дихати на повні груди, обійняти весь світ любов’ю і ділитися радістю з усіма. Зустрівши Святу Пасху, очистивши власне серце і душу, разом із пробудженням і новим диханням землі людина починає нове життя до наступного Великодня, щиро промовляючи: „Христос Воскрес!”. Чи змінюється сприйняття Великодня у дитинстві і коли дорослішаєш, звідки з’являється любов до мистецтва і де черпати позитив — розмовляємо в ці особливі, сповнені віри й надії дні з членом національної спілки художників України, членом асоціації сучасних художників м. Рим (Італія), в.о. директора Центру культури „Вернісаж”, керівником студії образотворчого мистецтва „Академ-Арт” Чернівецького обласного відділення фонду культури України Ларисою Куваєвою. Нагадаю, Лариса Іллівна народилась у Глибоці, тут працювала директором художньої школи. Багато подорожувала. З чоловіком, теж художником, жили у різних країнах. Її персональні виставки проходили не лише в Україні (Чернівцях та Києві), а й за кордоном (м. Софія, Болгарія; м. Рим, Італія; м. Тіволі, Італія; м. Верхній Уймон, Гірський Алтай, Росія). Була учасницею виставок та міжнародних пленерів в Італії, Іспанії, Франції та Австрії. Нині живе у Чернівцях.

? Ларисо Іллівно! То з чого ж почалась Ваша любов до мистецтва?

? З краси, з маминого городчика. Біля будинку дідуся був дуже гарний квітник, доглянутий моєю матусею. Там цілий рік красувалось настільки багато квітів, що мені дитиною здавалось, що то якесь квіткове царство, в якому літають ельфи, живуть феї. Мама щоранку вела мене дивитись яка квіточка вже прокинулась, завжди піднімала голову до неба, показуючи яке воно чисте і безкінечне.

Можливо тому сьогодні на Ваших картинах так рясніє квіткове різнобарв’я. А чи надихають на творчість люди?

 — Так, портрети у мене теж є. Могла б і цю тему розвинути, проте не вистачає часу. Тому не вважаю себе портретистом.

Колись Ви створювали також ікони. Іконопис Вам близький?

— Це така галузь мистецтва, в якій потрібне інше мислення, певний стан душі, душевна чистота. Це має бути людина, яка поститься, ні з ким не сперечається, не перебуває у соціальному клубку. Хто пише ікони має бути усамітнений, у молитві, поєднаний з природою, ототожнений з високим духом — щоб з ікони бути проводом чистоти божественної. Це треба такий шлях обрати і ним іти. Помічала, що поки не попощу, почитаю духовної літератури, повністю ввійти в ікону, відтворити божественний лик світла і добра в ній не вдасться.

Як керівник студії образотворчого мистецтва „Академ-Арт” Чернівецького обласного відділення фонду культури України, мабуть, помічаєте як змінюються діти, які теми вони обирають сьогодні у своїх картинах.

— Пам’ятаю, коли сама була дитиною, або коли 20-літньою тільки починала працювати у Глибоці і дивлячись сьогодні можу сказати, що діти не змінюються. Єдине, що сьогодні більше матеріалів, з допомогою яких вони можуть розвивати фантазію. Завдячуючи батькам, які дбають про всебічний розвиток своїх чад, вчаться бачити прекрасне, інакше ставитись до проблем.

Як змінилось, власне, Ваше сприйняття Великодня від дитинства до сьогодні?

— Мабуть, не змінилось. Великий день — Великдень і Христос Воскрес! Ці слова, як печать, як горизонталь і вертикаль, проходять через всю душу. Саме Христос показав, що життя не вмирає, все вічне, воскресає, відроджується. Вічний — дух природи, людини, який має різні тональності. Є чистий і нечистий, а між ними градації. Ми саме живемо у такому спектрі. Весь час тягнемось до чистішого, світлого. Як квіти прагнуть до сонця, так і люди.

— Ларисо Іллівно! Що у цьому світі Вас дратує чи просто не подобається?

— Не люблю нещирість, дволикість, коли є нелюбов до ближнього, коли міряють людей на багатих і бідних. Думаю, що всіх треба сприймати рідними і близькими, уміти розуміти і пробачати. Хіба що обирати друзів, ближчих по духу.

— Вам вдалось жити у різних країнах світу. Як відзначають Великдень, до прикладу, в Італії?

— У нас така простота свічечки, писанки. Це все трепетне, сакральне таїнство. І ми радіємо, як діти. Завжди така асоціація: зелена трава, білі маргаритки. Вдосвіта, коли освячують кошики, ультрамаринове небо з сіяючими зорями, ніби їх хтось протер до Пасхи. В Італії піднесений дух свята створює хресна хода з пальмовими гілками у ясний сонячний день. Замість пасок італійці випікають коломби.

Ви стали учасницею Всеукраїнського проекту „374 художники” — розмалювали 70-сантиметрову весняно-великодню писанку. Її може побачити вся Україна на столичній Софіївській площі на грандіозному арт-перфомансі — Всеукраїнському фестивалі писанок. Розкажіть про Ваше рішення створити її темно-бордовою і що означають візерунки?

— Хотілось створити суто традиційну буковинську писанку з авторським підходом. А темно-бордова — щоб була здоровою наша Буковина, бо червоний — то здоров’я. Також відтворила дерево життя, у якому бачу безкінечність душі, розвитку, краси, любові, натхнення, творіння. Тобто, усе чудове і хороше.

Вдячна Вам за відверту розмову. Що побажаєте читачам у святкові великодні дні?

— Бажаю, щоб у домівках усіх завжди панували мир і злагода, а в думках — мудрість. Нехай буде цінною кожна мить життя і знаходиться у ньому місце для чудес, добра і віри в краще!

Лариса Дущак.

1