Інтрига навколо потяга Чернівці-Київ через Молдову триває (оновлено)

Інтрига навколо потяга Чернівці-Київ через Молдову триває (оновлено)

27.05.2014, 19:25

Держава продовжує тримати інтригу навколо нового графіка руху потяга «Чернівці-Київ-Чернівці» №№ 117/118  через територію Республіки Молдова.  Наразі на сайті «Укрзалізниці» з’явився новий розклад  руху цього потяга, але за старим маршрутом через територію України.  На  Молдову ж натякає тільки примітка: можливі зміни. Водночас на квитковому сайті «Укрзалізниці»   квитків із Чернівців до Києва в продажу немає.

Можливість  повернутися до старої схеми слідування потягу на Київ через станції Крива-Ліпкань-Медвежа Республіки Молдова з’явилася лише кілька тижнів тому.  Після того, як парламент ратифікував відповідні документи. Старої, тому що до 2005 року потяг вже ходив за цим маршрутом. (Знаменитого 2004 року і чернівецькі потяги змінили маршрут, і обвідну в Хмельницькому закрили. Але то закриття на буковинські залізничні проблеми поки що впливає несуттєво). А відмовилися від маршруту після запровадження Республікою Молдова з 01.01.2005 року нового порядку перетину держкордону – виключно за закордонними паспортами. Відтак, щоб потрапити з України в ту ж таки Україну, наприклад, з Чернівців до Києва, мешканцям області доводилося чотири рази перетинати державний кордон. Перший раз на 60 км відрізку Мамалига-Крива, другий – при виході зі ст. Ліпкань в село Подвір'ївка, третій з Подвір'ївки до Медвежі в напрямку ст. Ларга, четвертий – за 4 км від ст. Ларга.

Запровадження з  1 червня 2014 року,  як було обіцяно,   нових  маршруту і розкладу руху  потягів № 117/118 «Чернівці – Київ»  через Молдову справді обіцяє трохи  скоротити час перебування пасажирів в дорозі.  BukNews навіть анонсував орієнтовний час  прибуття потягів із Чернівців. Щоправда так само  з приміткою: вказаний час – прогнозний, тому може змінюватись.

Розклад поки існує в прикидах, його дають в телеграмах, а через пару днів міняють. Так по Ларзі 118-ий вказують 22.05-23-22.28, якщо із Чернівців відправлятиметься о 19.54. А от в зворотному напрямку – ще повна невизначеність. Тиждень тому по Ларзі орієнтовно було 4.47-20-5.07 з прибуттям в Чернівці о 7.13. Але  Ларга мовчить, що в них для 117-го вказано  4.05-20-4.25.  Насправді тільки експлуатація покаже всі вузькі місця. Тому всі графіки з часом коригуються.

З поінформованих джерел нам стало відомо, що скорочення часу перебування потягу у дорозі насправді буде не дві, а тільки півтори години.  А в зворотному напрямку ще менше. Треба враховувати можливості непідготовленої колії із Чернівців до Ларги. Адже потяги із Чернівців до Ларги не ходили десять років. А також закриті за останні десять років роз'їзди із Ларги до Хмельницького. Із Хмельницького до Кам'янця-Подільського виходить багато часу саме через закриті роз'їзди.  За десять років, поки потяг «Чернівці-Київ-Чернівці» не ходив через Молдову, те що було не тільки скорочували та «оптимізовували», а просто нищили.  Не зважаючи на можливі негативні наслідки.

Врешті складається враження, що в гонитві за швидшим відновленням нового старого  маршруту не до кінця враховано стан колії, яка проходить територією Молдови. Точніше  придатність цього відтинку залізниці до реалізуючих швидкостей руху потягів такої ваги, як нічний швидкий Чернівці-Київ. У запиті Чернівецької обласної ради, спрямованому кілька років тому чиновникам ОДА щодо будівництва на території України обхідної ділянки залізничної колії Мамалига-Ларга, колись вказувалося одне таке місце можливого ризику. Зокрема, йшлося про провалля на перегоні Крива-Ліпкань, які утворились десь після повені середини 60-х років. Так само, до слова, як і про проблему заміни давно зігнилих дерев'яних шпал під 33 км 248 м колії, що проходить територією Молдови.

Із попередніх прикидок графіка відомо: відстань у 106 кілометрів від Кам'янця-Подільського до Хмельницького поїзди долатимуть за 1 годину 50 хвилин. (По станції Гречани, знаходиться в місті Хмельницькому, стоїть кілометровий стовп 122-го кілометра, а по Кам'янцю-Подільському 228-го кілометра: 228-122=106 км). Тоді як на 102 кілометри від Чернівців до Ларги відводиться майже така сама кількість часу – аж 2 години 7 хвилин.

Ці розрахунки свідчать, що колійне господарство на території двох держав, насправді,  ще не підготовлене належним чином  до швидкісного руху. Тому й не виходить (будемо сподіватися, поки що) скоротити час перебування потягів у дорозі на обіцяні дві години.

Хоча заплановані 11 год. 30 хв. в дорозі з Чернівців до Києва насправді теж не вельми високий показник. При хорошому стані колії та за раціонально складеного графіку час в дорозі до Києва може скласти 10 годин 30 хвилин.

Доказом цих можливостей можуть  служити графіки експресів із Кам'янця-Подільського до Києва, які проводять в дорозі лише  6 годин 50 хвилин. Хіба за три години не можна доїхати 143 кілометри з Чернівців до Кам'янця-Подільського? А далі за графіком експресів із Кам'янця-Подільського. 

Окремо варто зупитинитися на проханні голови Чернівецької обласної  ради Михайла Гайничеру запустити прямий потяг до Подільського. От тільки незрозуміло,  який саме Подільський - Могилів чи Кам'янець мав на увазі пан Гайничеру.

Вантажно-пасажирський потяг № 968 «Чернівці – Сокиряни» віправляється зі станції Ларга. Ходить отой Чернівці - Сокиряни під вантажним крилом, який зовсім не вигідний пасажирам. В Кельменці на станцію Ларга приїзжає один чи два пасажири. Збитки від таких перевезень душать залізницю. Але відмінити його теж ніхто не наважується: рейтинг влади впаде. Ось і чіпляють до вантажних вагонів пасажирські. Про  комфорт та швидкість такого пересування мова навіть не йде.

Можливо саме цей потяг мав на увазі пан Гайничеру, коли пропонував продовжити невизначені Сокиряни до Могилів-Подільського?

Міністр інфраструктури Максим Бурбак, перебуваючи 25 травня у Чернівцях,  в інтерв’ю журналісту  відповів на пропозицію пана Гайничеру: спеціалісти вивчать можливість такого сполучення. Хоча, можливо, це буде не потяг, а рейковий автобус.

Правда, за які кошти його закупити?  За шість років Україна спромоглася виготовити аж 5 дизель-поїздів! А на решту від потреби, як казав Азаров, «дєнєг нє било». Тому навряд чи це питання може бути вирішене вже найближчим часом. І справа навіть не в тому, що коштів на нові дизель-поїзди чи рейкові автобуси бракує, а пасажиропотік на цьому напрямку - невеликий. Основна перешкода в тому, що запровадження цього потягу передбачає додатково 50 кілометрів територією тієї ж Республіки Молдова. Чи згодиться Молдова на такий транзит? Та ще й через вузол Окниця?

Рейковий автобус скоріше планують із Кам'янця-Подільського на Чернівці. Це поки теж тільки прикиди, але  така ідея давно вже в розробці. Справа в тому, що депо Гречани має два рейкові автобуси польського виробництва 630М, які роблять два рейси на Вінницю через Красилів, Староконстянтинів-2, Хмільник, Калинівку. Друга машина їздила на Шепетівку, потім прокладали маршрут на Житомир. Та через малий пасажиропотік маршрут довелося відмінити. От і є в планах, як один із варіантів, Чернівці. Ще і безупинний пропуск документально затверджений. Та треба робити нормальну швидкість та мінімальнй час. Та й на кожному зупиночному пункті немає чого зупинятися через 1-2 пасажирів.

 А ось над чим справді варто було б серйозно поміркувати, то це про зміну маршруту потяга № 135/136 Одеса-Чернівці. Буковинці довго їдуть до Одеси, намотуючи тисячі кілометрів. До одного Хмельницького їдуть дев'ять годин.   Якщо ж пустити через Молдову, використавши транзитний пропуск із частковим доглядом, то час перебування в дорозі легко можна скоротити на 3-3,5 год.

 А взамін можна підіграти Молдові, запустивши потяг сполученням «Чернівці-Кишинів».  Тобто ми перевіряємо в Мамализі, вони по Криві і роблять посадку своїх громадян по станції Липкань. І далі без зупинки транзитом через Ларгу, Сокиряни. Чого б, справді, не спробувати? А, можливо, наші молдовські сусіди захочуть і далі працювати з нами в потрібному нарямку.

 Щоправда одразу виникне інша проблема: сусіди Буковини із Івано-Франківська.  Адже Франківчани теж користуються цим потягом. Для них час перебування в дорозі виходить майже той самий, що й для буковинців.  То може краще їм дістатися з Івано-Франківська до Чернівців автобусом, а далі через Молдову гайнути швидше до Одеси? Який варіант вирішення проблеми обере влада покаже найближче майбутнє.

 Вл.інф.

На основному фото вгорі: Вантажний потяг зі станції Ларга на Кам'янець-Подільський.

Фото з класним та двома напівагонами із Ларги до Сокирян на стрілках станції Ларга.

1