Хімія у джазовому аранжуванні чернівчанина Володимира Ткача аналізує міське освітлення, трамвай, польоти на Місяць, банани і конюшину та втілює дитячі мрії

Хімія у джазовому аранжуванні чернівчанина Володимира Ткача аналізує міське освітлення, трамвай, польоти на Місяць, банани і конюшину та втілює дитячі мрії

25.09.2022, 17:37

Я все ще пригадую свої дитячі, юнацькі та студентські роки, коли, як казали тоді в народі, «был обычай на Руси ночью слушать Би-Би-Си». Західні радіостанції, до яких не завжди доходили глушилки, здавалися ковтком свіжого повітря – і  не тільки тому, що там розповідали правдиві новини про те, що відбувалося в напівзакритій термодинамічні системі СРСР. Там «крутили» заборонені тоді музичні номери (нещодавно я бачив в Інтернеті одну із тодішніх рознарядок щодо того, яких виконавців не слід було «крутити» і чому): 

https://ic.pics.livejournal.com/vasiliy_eremin/80121439/503984/503984_900.jpg

З забороненої музики особливим був джаз (недарма казали «Сегодня ты играешь джаз, а завтра родину продашь») – неймовірно гармонійна за старими дитячими враженнями музика. А оскільки заборонений плід, і без того солодкий, стає солодшим в квадраті, на мене вплинули джазові композиції особливо – як інструментальні, так і вокальні. Деякі мелодійні пасажі запам’яталися мені на все життя, однак назв цих композицій я пригадати ніяк не міг. Пошук пісні за мелодією в Інтернеті з’явився тільки нещодавно, а алгоритм ще не може, як учасники культової передачі, «вгадати мелодію із семи нот», не кажучи вже про три. Тридцять-сорок років шукав я ці мелодії, аж поки не відкрив черговий авторський збірник задач із серії «Співоча Хімія» під назвою «Chemistry and All That Jazz», підготовлений чернівецьким науково-методичним джаз-бендом під керівництвом Володимира Ткача у складі вчителів Чернівецького Міського Ліцею №5 «Оріянна»  та КБУ «Чернівецька Музична Школа №1» - Марти Кушнір, Світлани Підлубної та Тетяни Петрусяк. 

Будучи знайомим із попередніми книгами серії «Співоча хімія», я прекрасно зрозумів, що недолугих з музичної точки зору композицій там не знайдеш ніколи – на дві пісні припадають три шедеври, тож ознайомився зі збірником, прослухавши використані 27 композицій, створивши плейлист у ютубі. Перечитуючи збірник та прослуховуючи композиції я почув знайомі мелодійні інтонації та пасажі і одразу збагнув – дитяча мрія збулася. Я нарешті прослухав пісні, що їх шукав сорок довгих років! Тож прослухав плейлист повторно. 

Власне хімічну сторону збірника я вирішив розібрати наступного дня, коли ейфорія спаде, щоби серйозніше сприйняти інформацію. І зрадів ще раз. Хімія була вписана в джазові пісенні композиції абсолютно гармонійно і постала перед читачем у крутому джазовому аранжуванні! І це без перебільшень! Авторському колективу вдалося представити свою концепцію розробки на 64-му З’їзді Польського Хімічного Товариства у Любліні, де була представлена доповідь на тему «Chemistry and All That Jazz». 

Книга складається із трьох рівноцінних розділів по 9 пісень у кожному. З хімічної точки зору було розібрано 27 пісень, за кожною із яких було створено по чотири завдання. Всього сто вісім надзвичайно цікавих задач, які затамують подих будь-якому учню-старшокласнику. Авторський колектив прекрасно знає, як поєднати хімію із царинами, здавалось би, дуже далекими від неї, тож і тут він тримає свою марку.

В першому розділі я особливу увагу зверну на завдання на тему пісень «The Trolley Song», де з хімічної точки зору розбирається трамвай,  «Destination Moon» про польоти на Місяць, «The Four-Leaf Clover» про хімічний та фармакологічний склад конюшини, «Three Coins in a Fountain» про монети у фонтані Треві, їх хімічний склад і взаємодію з хлорованою водою фонтану. Ну і як же без класики - «Smoke Gets in Your Eyes», «Speak Softly, Love» (так, знайшлося у збірнику місце для пісні із «Хрещеного батька»!). І, звичайно «Raindrops Keep Falling From My Head», яку я дуже довго шукав і, врешті-решт, знайшов! 

Другий розділ підтримує марку першого і починається із приємної несподіванки – фокстроту «Night Lights», задачі на основі якого присвячуються міському освітленню! Є і інші стандартні інтеграції – так «The Banana-boat Song» - робітнича пісня ямайських негрів – інтегрується з хімічним складом банану, тему польотів на Місяць і взагалі у Космос, розпочату у попередньому розділі, підтримує класичний джазовий стандарт «Fly me to the Moon», однак особливу увагу я би звернув на мотивуючу пісню «Swinging on a Star», яку має вивчити кожен школяр! І, так, розв’язати задачі, розроблені на її основі. Ну, і звичайно, класика жанру - «Rock Around the Clock» - пісня, що по суті дала імпульс розвитку рок-н’ролу. На її основі базуються завдання про «радієвих дівчат» - працівниць фірми, що виробляла радійвмісні циферблати, що світилися у темряві і, відтак, поплатилися життями, про період напівперетворення одного ізомеру в інший, про сталь, з якої виробляють швейцарські годинники, що вважаються символом надійності.  Ну і, звичайно два шедеври, що йдуть один за одним - «Over the Rainbow» i «The Boy Next Door». Інколи інтеграція є неймовірною, так на основі пісні «There will Never Be Another You», де ліричний герой прощається з коханою,  розроблені задачі про органічні молекули в вигляді чоловічків, що прощаються із рукостисканням, а також про реакції розкладу та відщеплення або елімінування. Завдання на основі пісні «The Boy Next Door» присвячені спорідненості хімічних елементів та їх сполук. Отже, другий розділ вийшов навіть трохи нестандартнішим від першого. У третьому, однак, на мене чекала несподіванка. 

Третій розділ відкривають цікаві завдання, засновані на композиції «Good Morning, Mr. Echo», яку я вперше почув в програмі «49 хвилин джазу» по Радіо Свобода, коли я був юнаком, але не запам’ятав назву. Серед цих завдань є навіть близькі до олімпіадних. Згадується у збірнику і бразильська босса-нова у пісні «Chansong», де завдання присвячені згаданому у пісні бразильському пиву «Brahma» і пісня «Roll out the barrel» - вона ж «Полька пивної діжки», вона ж полька «Розамунда», вона ж полька «Шкода ласки», яку я чув ще в дитинстві (і мені, звісно, захотілося наспівати її мелодію знову!), де завдання присвячені технології пивоваріння взагалі.  Але особливе задоволення я отримав, переглянувши завдання на основі пісні «Strangers in Paradise»! Адже тут зв’язок між хімією та піснею проходить не через текст пісні, а через її мелодію, адже тему половецьких танців з хором, на мотив якої виконується «Strangers in Paradise», написав відомий хімік Олександр Порфирійович Бородін! Навіть нотний фрагмент автори змогли навести: 

і, проаналізувавши біографію О.П. Бородіна та його вклад у хімічну науку та музику, розробили дуже цікаві задачі! А далі – класика – “What a Wonderful World!”,  “Rum and Coca-Cola” і прекрасний блюз, що я його вперше послухав у 9му класі, і який я знову наспівую – 

«Blue Moon,

You saw me standing alone,

                           Without a dream in my heart,

                             Without a love of my own». 

 

Не забули автори і про джазові пісні, що асоціюються із Різдвом. Наприкінці кожного розділу  є джазова різдвяна пісня – «Let it Snow» наприкінці першого розділу, «The happiest Christmas tree» наприкінці другого і шедевр - «The Christmas Song» у виконанні Нет Кінґ Коула і Френка Синатри, який я не забуду ніколи, як вишенька на торті завершує збірник. 

Традиційно, у піснях хімія інтегрується із математикою причому настільки, що коли мені захотілося розв’язати пару-трійку із розрахункових задач, доводилося брати в руки Погорєлова, щоби уточнити ту чи іншу формулу. Деякі із хіміко-геометричних завдань навіть вимагають знання конкретних теорем та властивостей геометричних фігур та тіл. Щоб знайти об’єм призми в багатьох задачах, наприклад, слід згадати, що медіана, проведена до гіпотенузи прямокутного трикутника, дорівнює половині гіпотенузи. Не кожен учень згадає геометричну формулу на уроці хімії, а тим більше на контрольній з хімії... Не кажучи вже про хімічну олімпіаду!

При описі кожної з пісень, підводячи від музичного матеріалу до хімічного, автори вводять учня в історичний, культурний контекст написання пісні, детально описують те, що в ній оспівуються і відтак приступають до розбору пісенного матеріалу з точки зору хімії. Цим досягається плавність інтеграції та органічність поєднання музичного матеріалу з хімічним, а музичного та хімічного матеріалу – з матеріалом з інших дисциплін. В результаті, хімія у збірнику постає перед очима учня у яскравому джазовому аранжуванні, прекрасно підготованому джаз-бендом!

Сам джаз-бенд впорався із поставленим завданням на тверді дванадцять балів! Збірник можна успішно використати на уроках хімії, англійської мови, математики, історії, музичного мистецтва, а також на творчих та тематичних вечорах. Будь-який самодіяльний джазовий класний колектив знайде в ньому свій репертуар, тож я побажаю авторам успішного продовження роботи над серією збірників. Що ж до Чернівецького міського ліцею №5 «Оріянна» та КБУ «Чернівецька музична школа №1», то їм я би побажав створення учнівського джаз-бенду, який би вступив на хімфак і, з закінченням магістратури завершив успішне навчання під останню строфу пісні «The Christmas Song»

 

So I'm offering this simple phrase
To kids from one to ninety-two
Although it's been said many times, many ways,
Merry Christmas to you!

к. х.н. доц. кафедри хімії 

ЖДУ ім. І. Франка

В.В. Листван

 

1