Фірма, до якості робіт якої є претензії на Прикарпатті, може виграти конкурс на ремонт об’їзної дороги у Берегометі

Фірма, до якості робіт якої є претензії на Прикарпатті, може виграти конкурс на ремонт об’їзної дороги у Берегометі

12.05.2017, 08:52

У середу, 3 травня, відбулася процедура розкриття конкурсних пропозицій на відкритих торгах щодо поточного середнього ремонту автомобільної дороги Р-62 Криворівня – Усть-Путила – Старі Кути – Вижниця – Сторожинець – Чернівці на ділянці км 31+750- км 33+694 та об'їзд смт. Берегомет на ділянці км 0+000-км 4+147. Конкретно йдеться про поточний середній  ремонт ділянки дороги в Путильському районі та об’їзної дороги у Берегометі Вижницького району Чернівецької області. Очікувана вартість ремонту зазначених об’єктів  досить значна – близько 15 млн. гривень та понад 20 млн. гривень, відповідно.

Згідно з інформацією на сайті публічних закупівель https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-03-13-000710-a prozorro, замовником робіт значиться Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області, на балансі якої перебувають автошляхи Буковини. Власних будівельно-ремонтних потужностей Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області  не має. Ця державна структура виконує функцію балансоутримувача доріг, розпорядника державних коштів, замовника необхідних робіт. У межах фінансів, які виділяються на утримання і ремонт шляхів, дотримуючись визначених законом процедур,  Служба на конкурсі визначає  підрядника, з яким укладає договір на ремонт потрібної дороги, слідкує за ходом ремонту, зобов’язує підрядника виконати його вчасно і якісно.  

Загалом до участі конкурсах зголосилися п’ять компаній. Рішення щодо переможця наразі не прийнято. Навіть якщо Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області  вже видала якійсь фірмі з найпривабливішими вартісними показниками акцепт переможця, законом передбачено ще десять днів для можливого оскарження цього рішення. У будь-якому разі, переможців процедури відкритих торгів, швидше за все, буде названо наступного тижня. Тільки після цього розпочнеться процедура укладання договору і незабаром можна буде приступати до роботи.

Водночас певні припущення про гіпотетичного переможця можна робити вже зараз. Як свідчить практика, переможцем зазвичай змушені оголошувати компанію, яка зробила найнижчу цінову пропозицію для виконання певного виду робіт.  З одного боку це справді економить державні кошти, особливо у тому разі, якщо йдеться про закупівлю певних товарів, параметри яких можна досить точно визначити. Інша річ, коли мова про закупівлю державою не товарів, а певного виду робіт і послуг. У даному разі критерій нижча ціна – недостатній. Адже дешевше не завжди означає якісніше!

З-поміж потенційних  переможців, яким незабаром доведеться освоювати ці кошти, наразі є фірма, до якості роботи якої є претензії на Прикарпатті. Буквально наступного після завершення тендеру дня Інформаційне аґентство УНН (Українські національні новини) поширило новину  «В Івано-Франківській області розвалюється дорога, яку відремонтували менше року тому». Ремонт дороги якраз здійснювала  компанія "Шляхбуд-ЛІМ", якій може дістатися перемога на конкурсі в Чернівецькій області. І таких повідомлень, в яких замовники ремонтних робіт висловлюють претензії до цієї компанії, можна знайти чимало.

Недоліки, звісно, бувають різні. Якщо мова про якийсь негативний техногенний вплив на відремонтовану ділянку дороги, на кшталт зсуву ґрунту, тоді доведеться з’ясовувати, чи було під час планування ремонту враховано таку можливість, чи цю вірогідність взагалі можна було врахувати. Можливо, йдеться про порушення, допущенні через неправильну експлуатацію дороги. Кожну подібну ситуацію потрібно розбирати окремо. У разі, якщо недолік виник з вини виконавця робіт, підрядник зобов’язаний за першою вимогою замовника усунути його власним коштом. Власне для цього підписується гарантійне зобов’язання. У випадку поточного середнього ремонту автомобільної дороги гарантійний строк становить 5 років.

            Петро ТОДОРЮК

Ми звернулися до начальника Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області Ігоря Гаха з проханням прокоментувати, чи можна убезпечити буковинські дороги від подібних несподіванок. З’ясувалося, що вагомі прогалини у нормативно-правовій базі не дозволяють бути певними щодо того, що подібні ситуації не повторяться на автошляхах Чернівецької області. Резюмуючи сказане Ігорем Гахом, можна констатувати: у Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області, висловлюючись образно, зв’язані руки для їх упередження. 

– Тут справа не в конкретній фірмі – може бути ця, а можуть бути інші – тут проблема глибша, – розповів начальник Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області Ігор  Гах. – Служба автомобільних доріг, як замовник робіт, сьогодні  практично не захищена від недобросовісних учасників торгів, не має достатніх важелів  впливу на них.  Тільки на стадії, яка передує конкурсу, коли відбувається кваліфікаційна оцінка потенційних учасників, замовник  бачить, хто подав заявку, що це за структури. Тоді ми перевіряємо, чи відповідають потенційні підрядники кваліфікаційним вимогам, які пред’являє до них Служба.  Ці вимоги стосуються відповідного досвіду роботи, наявності техніки, обладнання та матеріально-технічної бази, наявність аналогічних договорів по даному виду робіт яка зазначається в процедурі закупівлі, наявність працівників відповідної кваліфікації. Для фірм, які претендують на підряди й мають для цього цілі штати юридичних працівників, дотриматися вимог замовника зовсім нескладно: подати усі необхідні документи, підтвердження. 

– Ми намагалися запровадити  додаткову кваліфікаційну вимогу до потенційних підрядників щодо наявності у них висновку Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області про виконані роботи, у разі якщо вони виконували такі на території Чернівецької області за останні три роки. Коли певний підрядник зрозумів, що позитивний висновок від Служби не отримає, поки не виправить недоробки, то замість того, щоб ліквідувати допущені огріхи,  поскаржився на Службу до Антимонопольного комітету України.  Нібито така процедура – це дискримінація учасника торгів і монополізація процесу. У  результаті на розгляді в Антимонопольному комітеті опинилися 4 таких процедури. Спеціальна комісія Антимонопольного комітету прийняла сторону підрядних організацій, зобов’язала Службу автомобільних доріг у Чернівецькій області  відмовитися від такого критерію відбору. Хоча вимога, яку ми прописали,  на мій погляд, правильна. Але нам дали за це по руках.

– Критерії відбору жорстко регламентовані законодавством і Служба не може нічого додати від себе. Врешті будь-які додаткові вимоги можна оголосити дискримінаційними, оскаржити в Антимонопольному комітеті України. Навіть якщо ми знаємо, що потенційний підрядник проблемний, просто взяти й не допустити  його до участі в конкурсі ми не можемо.   Інакше ризикуємо тим, що процедура спочатку буде заморожена, а потім  взагалі анульована. Тоді знову доведеться оголошувати конкурс, чекати два місяці, втрачати час. Такі речі краще упреджувати ще на етапі конкурсного відбору, ніж  робити це після початку робіт. Тоді,  коли бачимо, що підрядник працює неякісно, через що змушені зупиняти роботи. А це веде до зриву строків,  невиконання робіт взагалі.

– На конкурсі усе визначає ціна, яку пропонують учасники. Система prozorro  запобігає корупції, економить кошти, але коли йдеться про потребу закупівлі робіт і послуг, то тут виникають ситуації, про які я розповів.  За рахунок зниження ціни підрядники виграють процедури по всій країні, у сусідніх областях, а коли справа доходить до виконання робіт, то доводиться чекати. Тоді починається відверта спекуляція субпідрядами: я навигравав тендерів, а ти йди до мене на субпідряд, працюй під моєю маркою.  На мою думку, критерій найнижчої ціни, як визначальний,  для якісного відбору недостатній.  Як це можна змінити? Можливо, варто законодавчо розширити критерії відбору в частині проведення тендерних процедур. Не керуватися тільки критерієм найнижчої ціни. Кожен критерій повинен мати певну кількість балів. Нехай ціна отримає найбільшу кількість балів,  проте й інші вимоги повинні впливати на кінцевий відбір переможця. Поки що цього немає. Якщо підрядник виграв по ціні, ми уже нічого не можемо з цим вдіяти.

– Процес розірвання договору складний. Замовник не зобов’язаний видавати аванс для початку робіт. Проте часто підрядники, які виграли тендер, не мають достатніх обігових коштів для їх початку.  Не даєш аванс – робота стоїть. Дав – потрапляєш в залежність до підрядника. Добре, коли роботи виконуються якісно і в обумовлені строки.  А якщо підрядник явно порушує технологію, виконує роботи неякісно чи використовує неякісні матеріали? Ми зобов’язані зупинити роботи і заставити його все переробити. Якщо підрядник не відпрацює аванс у встановлені терміни,  це призводить до блокування рахунків всієї Служби. А блокування рахунків – це зупинка робіт  по всій області, через одного недобросовісного підрядника. Виникають серйозні проблеми, до яких краще не доводити.

– На початку цього року у Івано-Франківську відбулася нарада  за участі Президента України  щодо освоєння коштів митниці, зібраних  на ремонт доріг. Було проговорено ці питання і запропоновано створити «чорний список» підрядників. Якщо підрядник неякісно виконав роботи,  упродовж короткого часу  не вживає заходів для ліквідації недоліків, його заносять до «чорного списку».  Відтак працювати з ним повинні вже зовсім інші державні органи.  Зрозуміло, що такого підрядника більше не можна допускати до участі у тендерних процедурах по всій країні.  Зі слів  Президента на нараді ми зрозуміли, що він,  в принципі, підтримує таку пропозицію. Зараз вона обговорюється десь на рівні Мінінфраструктури, Укравтодору. Але її потрібно  законодавчо врегулювати. 

1