Етюди осінньої меланхолії: руни Чернівців
Я завжди любив цей парк на вершечку узвишшя Габсбургів. Був час, коли я приходив до нього мало не щодня. Але тоді – вже чи ще – не було в ужитку чернівчан такого топоніму. Ми послуговувалися визначенням «Парк Шевченка», що нині є парком Федьковича. Я приходив сюди після уроків.
І була весна. Це була рання весна, унікальна, випускна. Весна мого життя: я закінчував школу.
Сніг щойно розтанув, тому парк перебував у перехідному стані: жодної травинки, жодного листочка. Він був прозорим і творив якийсь весняний стриптиз. Чернівецький вітер, що постійно дме вздовж долини Прута з північного заходу, був особливо проймистим, бо не мав змоги зачепитися бодай за якусь стеблину. Сірі пошарпані, ще зимові, хмари стрімко неслися кудись у бік горбів Кемпінгу. Але серед їх суцільного драглистого тла вже можна було розпізнати ополонки синього весняного неба. Ось тоді-то я й побачив в сукупності візерунок усіх алей і стежок парку, що поснували його північний схил. Справа була в тому, що сніг скрізь розтанув, а на схилі залишилися лише льодяні доріжки, що їх взимку протоптали люди. Вони й створили цілісність картини. Складалося враження, що хтось льодяними шнурами загнуздав схил горба, щоб він не рвонув кудись у мандри слідом за весняним шалапутним вітром.
Алеї парку, їх загадковий, завжди непередбачуваний каскад, постійно справляли враження якоїсь ворожби. Коли будь-якої пори ти йшов цими алеями, то тебе не полишало відчуття якоїсь забави, в якій ти перебуваєш і діючою особою якої ти є. І ось тоді, тієї весняної прозорої вітряної пори, мені вдалося побачити всі стежки й доріжки парку вкупі, разом. Відчуття присутності в чиємусь казковому задумі огорнуло й відразу полишило мене, мабуть, звіялося разом з хмарами, що стрімко неслися вздовж Прута. Але воно було таким виразним, свіжим, неповторним, що я запам’ятав його на всі наступні весни. Тому, часто, коли по низькому сірому ще холодному весняному небу кудись несуться хмари, у мене перед очима постає те льодяне мереживо стежок і доріжок парку пори моєї юності.
Це ж трапилося зі мною пізніше, коли в Києві в Музеї Західного мистецтва на виставці робіт Роквелла Кента я зупинився біля його картини «Весняна лихоманка». Тоді на вулицях столиці було спекотне літо, а в залі музею мене огорнула рання випускна весна в голому парку на північних схилах гори Габсбургів.
Я майже все життя згадував ті стежки й алеї. Та лише нині вдома під шум осіннього дощу у ринві, буденно розглядаючи у вікні гору Цецино, я зрозумів їх містерію: щовесни північний вітер на схилі гори Габсбургів креслить візерунок льодяних стежок, який ще береже в собі подих скандинавських рун. Я зрозумів, що і нащадки Рюрика заклали підвалини історії, яка втілилася через віки в це прекрасне місто над Прутом. Тієї ж миті я пригадав стежки в парку Резиденції – вони теж хитро обплели гору, але вже з іншого її схилу.
За вікном тяжкий від осіннього дощу жовтий листок катальпи відірвався від гілки й стрімко полетів до землі. Я згадав стежки парку та подумав, що нині нічого не побачиш: величний задум схований під килимом відбулого листя. Тож, потрібно чекати весни й не проґавити той момент, коли вона розтопить сніг, а льодяні шнури доріжок на мить, як спалах, об’являть натяк на ще одну вічну легенду Чернівців.
Валентин Ткач, Чернівці
КОМЕНТАРІ (1)
Чудово розпланованими парками Фольксґартен і Габсбурґгьоге городян обдарував окружний інженер Адольф Марін. Тут «любили зустрічатися ті, в чиїх серця вирувала молода кров», – уточнив родич інженера Ґеорґ Дроздовський у спогадах «Тоді в Чернівцях і довкола».
До обіду різні представники родини Демантів разом із багатьма друзями і просто знайомими часто гуляли у «цьому диві природи, яке безглуздо навіть порівнювати з будь-яким іншим парком».
У австрійські часи напроти входу у парк, який заклали 1888 року, знаходився ресторан, у самому парку – дерев’яні альтанки для відпочинку. (У румунські часи — це вже парк імені королеви Єлени, у радянські — Шевченка (до 1992 р.), нині — Федьковича).
«З моменту, щойно зійде сніг, і до пізньої осені – ми потрапляли у парк або прямо зі свого палісадника, перетинаючи дорогу і перестрибуючи через живу загорожу, або через один з трьох входів», – розповідав Демант. Раніше перед парком стояв глухий паркан довжиною в добру сотню метрів. У 80-х рр. минулого століття автор спогадів про Чернівці застав тут скверик з видом на Прут і вокзал.
Час проведений у парку — чи не найсвітліший спогад довгого і складного життя. «За кілька хвилин, оббігши полігон, я роздягнувся, звернув джгутом сорочку й піджак, пов’язав їх довкола талії – так я у дитинстві звільняв руки від непотрібного пальта, коли бавився у своєму рідному парку», – згадає Демант дитячу звичку вже в радянському таборі. Понад два десятиліття, навіть після звільнення, йому доведеться задовольнятися красою іншого парку — селищного скверу в Ягідному, що на Колимі.
Хоча зрівнятися з чернівецьким цей столітній колимський гай все одно не міг. Парк на горі Габсбурґ Демант завжди вважатиме кращим з-поміж усіх, які йому коли-небудь довелося побачити. Письменник, який згодом об’їздив ледь не пів світу, безумовно, мав з чим порівнювати.
Ця чернівецька місцина давно заслужила право носити ім’я свого літописця і шанувальника. Шановний Йозеф Гординський, рицар фон Федькович, ім’ям якого названо розташований поруч із парком університет, напевно, не заперечував би проти такого сусідства.
Юрій Чорней
14 жовтня 2016 12:37