'Чорнозем повинен дихати'? Яна Білецька про українські дороги та відверту розмову з одним із провідних інженерів-будівельників Південного Ізраїлю

"Чорнозем повинен дихати"? Яна Білецька про українські дороги та відверту розмову з одним із провідних інженерів-будівельників Південного Ізраїлю

02.07.2017, 22:55

Хто зі звичайних людей знає, як будують наші дороги? А ніхто, проте кінцевий результат пояснює все. Їх переважно вистачає на 2-3 роки, і то не завжди. Що ж тоді не так? Та все не так, бо ті мільйони, які щороку держава виділяє на будівництво та ремонт доріг, "засідають" на рахунках багатих та впливових. А ви, прості люди, вибачайте, бо що маємо - те маємо. Кінець кінцем, наш родючий чорнозем повинен дихати, тому ями та вибоїни - це навіть корисно. Певно, таким способом будівництва доріг наша влада прагне розвивати туризм. А що, туристів-екстремалів є чимало, і "стрибаючи" по наших маршрутах можна отримати той ще адреналін. Стараються ж, будуючи їх... а ми не цінимо.

 "В принципі, для подібного екстрему в нас є спеціальні відведені місця. Десь далеко в пустелі" - розповідає один із провідних інженерів-будівельників Південного Ізраїлю Марк Польський, з яким мені випала честь познайомитись.

 "А дороги ми будуємо так, аби зекономити. Тобто найближчих 10 років не думати про них взагалі. Зрештою, ми ж не настільки багаті, аби дозволяти собі щороку їх ремонтувати, як роблять це у вас. Врахуйте ще й те, що ми будуємо їх на сипучих пісках. А у вас взагалі ґрунт на пластичність перевіряють? Дам підказку: не більше 15%" - жартома повідомляє Марк Самуїлович.

Від таких жартів плакати хочеться, а не сміятись, бо це ж наші з вами кошти. Ті податки, які ми, чесний народ, чесно сплачуємо. Нечесних не стосується, вони завжди знаходять можливість "відкосити", якою ж і користуються...

Ми купуємо автомобілі іноземного виробництва, а у них "фари вилазять" після зустрічі із нашими дорогами.

 "Мені б свого авто було шкода. У нас вони дуже дорогі! Та й у вас в Україні не дешеві, враховуючи ваші зарплати. Чому така ситуація?" - дивується Марк Польський.

І тоді інженер-будівельник на простій для мене мові коротко розповідає про те, як будуються дороги у них, в Ізраїлі.

 "Початковий етап будівництва будь яких доріг - проектування. Тільки після нього проводяться геологічні дослідження. Важливо визначити специфіку площі, на якій в подальшому будуть проводитись роботи. Як я вже й казав - пластичність ґрунту не повинна перевищувати 15%. З чого будується дорога? З дорожнього "одягу". Так, для початку у нас укладають три види гравію, кожен шар - 20 сантиметрів. Потім його ущільнюють до 100%. Ущільнений гравій покривають спеціальною сумішшю, клеєм, який одночасно і "склеює" асфальт із гравієм, і служить гідроізоляцією. Асфальт, котрий повинен варитись при температурі 175°C, складається із двох шарів. Товщина першого шару асфальту складає 5 см. Найбільший камінчик в його складі не повинен перевищувати 1,6 см. в діаметрі. Наступний, завершальний шар - 3 см., вариться з дрібнішими камінцями, діаметр яких - не більше 1,25 см. Укладання асфальту відбувається при температурі не менше 135°C, укатування - при температурі не нижче 110°C. Також забороняється наносити дорожню розмітку раніше, ніж через 28 днів. До цього часу використовуються спеціальні стрічки. Досить важливе значення мають пропорції. Абсолютно всі матеріали дорожнього "одягу" (і шари гравію, і асфальт) мають складатись із камінців певного розміру, а також піску. У нас чітко дотримуються всіх вказівок. Лабораторії беруть зразки всіх будівельних матеріалів та ретельно їх перевіряють. В разі недотримання норм такі матеріали просто забороняють використовувати. Крім того, на місці будівництва постійно присутній технагляд. У нас його підкупити неможливо". - розповідає Марк Польский.

На його думку, в будівництві доріг немає нічого складного.

 "Найбільшою вашою бідою була і залишається корупція. Позбудьтесь її - і ваша країна почне стрімко розвиватись. В мене були випадки, коли я тонни асфальту не приймав тільки тому, що він не мав потрібної температури для укладання. І мене не хвилювало, хто і скільки коштів при цьому втрачав. Все, що для мене було важливим - якісні дороги. До того ж, якби через рік на дорозі з'явилась бодай одна ямка - я, як інженер-будівельник, поніс би кримінальну відповідальність. У вас такого немає. А кримінальна відповідальність - це чи не один із найкращих способів знищити корупцію".

Що ж, він таки має рацію, адже в "Укравтодорі" розповідають, що вартість будівництва дороги першої категорії становить приблизно 50 млн. грн. (а це майже 2 млн. доларів). В Америці вартість такої дороги з усіма комунікаціями коштує близько 6 млн. доларів. І це при тому, що в США всі матеріали дорожчі як мінімум в 10 разів! То що ж тоді виходить? А те, що ми маємо їхати по дзеркалі! Широчезному дзеркалі, котре повинно залишатись таким гладким хоча б з десяток років. Натомість скачемо по ямах. А гроші з державного бюджету не перестають виділятись на будівництво та ремонт доріг.

Отак і живемо.

1