'Чернівцігаз' ще в січні зобов'язали розділити доставку і торгівлю газом, або що несуть нові правила для ринку газу

"Чернівцігаз" ще в січні зобов'язали розділити доставку і торгівлю газом, або що несуть нові правила для ринку газу

16.02.2015, 22:02

Облгазам: або торгівля, або транспортування

Від 3 тис. до 50 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян може становити штраф за порушення ліцензійної діяльності або за ведення діяльності без ліцензії. І тут виникає чимало нюансів на ринку послуг із розподілу та торгівлі газом. Це має безпосередній стосунок до колишніх обл- і міськгазів, перетворених на газопостачальні підприємства. Значна частина з них контролюється "віденським в'язнем" Фірташем. Ці підприємства НКРЕКП ще в січні зобов'язала розділити види діяльності — доставку газу споживачам розподільними мережами і безпосередньо торгівлю газом. Але щось не чути, щоб облгази квапилися це зробити.

А якщо не зроблять, то з прийняттям законопроекту про нові правила для ринку газу вони автоматично та поголовно підпадають під штрафні санкції, а там і ліцензії можуть втратити. А ще регулятор може тарифом їх покарати.

Докладно права та обов'язки оператора газорозподільної системи викладено в другому розділі законопроекту, у ст.40–45. Законопроект "Про ринок природного газу". передбачає також зобов'язання операторів розподільних систем не на словах, а на практиці розвивати інфраструктуру, а не просто заробляти на ній. План розвитку мереж оператор має представити регулятору на найближчі десять років. А не захочуть вкладати прибуток у мережі — з ринку геть.

Узагалі ж вольниця для облгазів може закінчитися. Нові правила передбачають, що не тільки оператор ГТС і підземних сховищ газу, а й оператори розподільних мереж мають суворо дотримуватися Кодексу газорозподільної системи — розроблюваного зведення чітких і жорстких правил. І якщо нинішні облгази не відвоюють собі послаблення ще при розробці такого кодексу, то ризикують стати колишніми, тобто змушені будуть піти з ринку. Отже, реальним бенефіціарам обл- і міськгазів є над чим задуматися.

Слід вважати, ці обставини стануть потужним спонукальним мотивом активувати зусилля лобістів інтересів Фірташа з товаришами у парламенті, щоб заблокувати прийняття нового закону. Чи як мінімум спробувати відвоювати собі відстрочку.

Втрачати облгазам є що (див. табл.). За даними Міненерговугільпрому, у 2014 р. обл- і міськгази загалом доставили розподільними мережами 36,27 млрд кубометрів газу. І не тільки населенню. І не тільки доставили. Значну частину цього обсягу вони ж і продали.

 

 

 

Десятиліттями ці підприємства, які орендують у держави розподільні мережі на досить дивних умовах, непогано заробляли на такому поєднанні видів бізнесу. І розібратися в їхніх балансах мало кому вдавалося, точніше, нікому ще не вдавалося. Зате облгази мертвою хваткою тримають за горло споживачів, особливо тих, хто не захотів вважати їх гарантованими постачальниками газу. Торік скандал вибухнув неймовірний. Але проблема так і залишилася невирішеною. Чи допоможе розмотати цей клубок перехресних інтересів новий порядок на ринку газу?

Уривок зі статті "Постачальникам "останньої надії" від гарантованих її одержувачів: де гарантії?" Алла Єрьоменко, Ганна Люта («Дзеркало тижня. Україна» №5,13 лютого 2015) про нові правила гри на газовому ринку України, які готує Уряд.

Повна версія статті тут: http://gazeta.dt.ua/energy_market/postachalnikam-ostannoyi-nadiyi-vid-garantovanih-yiyi-oderzhuvachiv-de-garantiyi-_.html 

1