Забаганки чернівецьких князьків не зупинять реформу, проте відповісти за те, чому вони не дали людям шансу, їм доведеться

Забаганки чернівецьких князьків не зупинять реформу, проте відповісти за те, чому вони не дали людям шансу, їм доведеться

09.07.2015, 13:02

Забаганками, чи російською мовою - «хотелками», назвав спроби місцевих  еліт деяких регіонів спекулювати навколо проведення адміністративно-територіальної реформи, децентралізації влади один з її авторів і розробників Юрій Ганущак.

«Децентралізація – це чиста математика, економічний аналіз і розрахунок щодо створення економічно спроможних громад, де не може бути місця забаганкам», - переконаний член експертної групи при Конституційній комісії Юрій Ганущак.

Експерт зустрівся з журналістами регіональних ЗМІ у Верховній Раді України на презентації Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO  та Реанімаційного пакету реформ  з питань реформи місцевого самоврядування.

За словами Юрія Ганущака, всі зміни до Конституції України розроблялися представниками громадянського суспільства упродовж шести років, особливо інтенсивно останні чотири місці.

Повноваження органів державної влади, громад, сільських старост – чітко розподілені і визначені.

Визначено також відповідальність громад перед державною. Тому що самоврядування це не тільки свобода, але й відповідальність.

Можливо, саме тому автори реформи рекомендували, щоб ресурси йшли за отриманими громадами новими повноваженнями, а не навпаки.

Усі напрацювання знайдуть відображення у відповідних законодавчих актах, які незабаром ухвалить Верховна Рада України.  

Повний комплект законів буде ухвалено до остаточного внесення змін до Конституції України у вересні 2015 року.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман відповів на питання BukNews (відео)

Представник держави на місцях, який замінить нинішніх голів адміністрацій і самі адміністрації,  називатиметься префектом. Поняття взято з коаліційної угоди, хоча розглядався також варіант  «державний урядник», що точніше відповідає  нормам української мови і покладеним на нього  функціям.

Збережено також поняття район замість пропонованого повіту. Проте це буде абсолютно інший район, ніж ті, що існують зараз.

Призначати префекта буде Президент України за поданням Уряду. Префект перебуватиме у номенклатурі уряду.

Експертам було найважче умовити  зацікавлені сторони саме у такій процедурі.

Проте ця формула найкраще підтвердження того, що всі розмови про якусь узурпацію влади в країні посилення інституту Президента, чи прем'єр-міністра є маніпуляцією противників реформи, які бажають її провалити.

Передбачено також принцип ротації префектів кожні три роки, щоб вони не прив’язувалися до конкретних територій і не обростали корупційними зв’язками.

Обрати префекта можна буде тільки із затвердженого переліку, де кандидати у резерві очікуватимуть призначення не менше року. Тому розплатитися посадами префектів за послуги на виборах переможці перегонів не зможуть.

У разі збою у роботі місцевого самоврядування – так як це було під час подій на сході України, коли деякі ради виходили за межі своїх повноважень  – Президент матиме право швидко присікти таке правопорушення. Реформа наділяє Президента правом припинити дію незаконного акту органу місцевого  самоврядування, передати його до Конституційного суду України для невідкладного розгляду.  У разі підтвердження неправомірності дій органу місцевого самоврядування ухвалюється рішення про його перевибори.

Юрій Ганущак висловив задоволення, що в процесі реформи «впав останній бастіон – Львівська область».  

Депутати Львівської обласної ради затвердили перспективний план об’єднання територіальних громад, який по суті є делегуванням повноважень.   

Це має велике психологічне значення, бо депутатам часто психологічно легше вносити зміни до вже проголосованого документа з метою його покращення, ніж наважатися його ухвалити.

Наразі вже 19 областей України схвалили такі перспективні плани.

Експерт також висловив сподівання, що незабаром Львівський приклад наслідуватимуть Київська, Запорізька області.

«Чернівці – може щось вийде», - сказав Юрій Ганущак.

З контексту сказаного членом експертної групи при Конституційній комісії можна зробити висновок:

Навіть якщо на момент старту реформи в Україні добровільно об’єднається лише сотня громад – вона все одно запрацює. Незалежно від забаганок місцевих  еліт деяких регіонів.

Нині Україна налічує 11 тисяч сільських рад, а після об’єднання має залишитися в межах 1000 – 1200 економічно спроможних громад.

І тоді вже місцевим князькам, які протидіяли об'єднанню,  доведеться пояснювати мешканцям, чому у сусідньому  регіоні повноваження нових рад поширюються на всю територію між селами, а в їхньому регоіні тільки на територію села.  Саме цим людям також доведеться пояснювати громадам, чому сусідні об’єднані громади отримують від держави кошти на делеговані повноваження і самі розпоряджаються ними, а вони - ні.

1