З гендерною рівністю на Буковині погано, але у решти ще гірше, тому ми найкращі

З гендерною рівністю на Буковині погано, але у решти ще гірше, тому ми найкращі

16.04.2014, 12:48

«Ґендерна  рівність є не лише метою самою по собі. Вона є передумовою подолання бідності, сприяння сталому розвитку та впровадженню ефективного управління», - заявив у 2003 році Генеральний секретар ООН Кофі Аннан.

А ще у 1995-му році на IV Всесвітній Конференції ООН з прав жінок, що відбувалася у Пекіні, делегати дійшли висновку, що успіхи жінок та досягнення рівності між чоловіками та жінками є питаннями прав людини та умовою соціальної справедливості, тому їх не можна розглядати як окреме жіноче питання. «Це єдиний спосіб побудувати стабільне, справедливе та розвинене суспільство. Повноваження жінок та ґендерна рівність – це передумови для досягнення політичної, соціальної, економічної, культурної, екологічної безпеки всіх народів», - резюмували на всесвітньому форумі.

В Україні також дії Закон «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Проте ні для кого не секрет, що наша держава «славиться» існуванням непоганої нормативно-правової бази у багатьох галузях та напрямках, проте дотримання цих законів здебільшого кульгає на обидві ноги. Тобто атрибути та символи демократичного устрою є, а от толку від них…

ГО «Центр політичних студій та аналітики» у рамках громадського функціонального обстеження провела аналіз відповідності завдань і функцій органів виконавчої влади вимогам вищезгаданого закону. Об’єктами моніторингу стали Львівська, Івано-Франківська, Закарпатська та Чернівецька області.

Проміжні результати дослідження підтвердили ганебну практику невиконання законів чиновниками. Громадські активісти надіслали листи з інформуванням про початок проекту головам ОДА, мерам міст обласного підпорядкування, ЗМІ та три хвилі запитів у 25 органів влади ще на початку цього року (дослідження триває з січня 2014-го  до червня 2014 року).

Більше того, промоніторивши сайти 25 органів державної влади вдалося констатувати, що на жодному з них не розміщено структурованої інформації про реалізацію гендерної політики у області, районі, місті.

«Знайти посилання на Регіональну програму з цього питання дуже проблематично. Лише в переліку посадових обов’язків заступників голови можна знайти згадку про гендерну політику, та й то – на окремих сайтах. А на сайті Львівської обласної адміністрації взагалі відсутня будь-яка інформація з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків,але зараз Львівську ОДА вперше з часів незалежності очолює жінка»,тому ми надіємося,що питання гендерної політики нарешті вирішиться - констатує керівник Львівської обласної організації ГО «Центр політичних студій та аналітики» Наталія Тимчій.

Також активісти виявили, що в місцевих державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування немає єдиної структури, яка відповідає за один і той же напрямок роботи. Тобто за певне питання в одному районі відповідає головний спеціаліст, в іншому – заступник начальника відділу, а ще в іншому – взагалі ніхто.

«Більша частина об’єктів моніторингу наполегливо відповідали лише на частину питань, при цьому виконавці дуже дивувались, що ми запитуємо одне й теж по декілька разів. Неодноразово керівники структурних підрозділів телефонували із запитанням, навіщо нам така інформація і де вона буде використана», - обурюється пані Тимчій.

За її словами, при усному спілкуванні чиновники досить часто відверто «відмахуються», мовляв, це питання не є найважливішим, і що працюють вони в цьому напрямку «за можливістю», тому часто плутаються у відповідях на запити.

Так начальник відділу Пустомитівської районної адміністрації відверто сказала, що, оскільки триває передача відповідних функцій від управління у справах сім’ї та молоді до управління соціального захисту населення, на даний час вони абсолютно не знають, як працюватимуть у даному напрямку, бо раніше ніколи цим питанням не займалися.

Така ж ситуація склалася у 80%(!!!) респондентів.

Відтак проаналізувавши отримані відповіді, активісти ГО дійшли висновку, що розробка регіональної програми з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків ведеться бодай на папері лише у Івано-Франківській (на період до 2016 р.), Закарпатській (на 2011-2015 рр.) та Чернівецькій (на 2013-2015 рр.) областях. У Львівській області така програма відсутня взагалі. Місцеві програми діють лише в обмеженій частині міст та районів.

За словами експерта ГО «Центр політичних студій та аналітики» Олега Козакевича, не у всіх містах, районних та обласних адміністраціях визначена уповноважена особа (координатор) органу виконавчої влади з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Зокрема відсутні координатори у Чернівецькій міській раді, Тисменецькій РДА, Пустомитівській РДА та Львівській міській раді.

Не всюди є також і консультативно-дорадчі органи. Зокрема такі відсутні в Ужгородській, Львівській, Чернівецькій, Коломийській, Новороздільській міських радах, Яворівській РДА.

«Якщо в обласних та районних адміністраціях гендерні питання так-сяк розкриваються, то в міських радах здебільшого цим питанням мало хто займається навіть на формальному рівні. Це питання також не розглядалося на жодній сесії органів місцевого самоврядування та на жодній колегії місцевих адміністрацій у 2013 році. Ми виявили, що питаннями подолання дискримінації за ознаками статі в органах місцевого самоврядування або взагалі ніхто не займається, або ведуть цю роботу вибірково, переважно дуже поверхнево», - підсумовує пан Козакевич.

Попри цілковите ігнорування органами влади питань гендерної рівності, експерти все-таки виокремлюють, що найкраща ситуація склалась у Чернівецькій області, найгірша – у Львівській.

Експерти наголошують також на відсутності посадових інструкцій та витягів з них, або обмеження документів однією загальною фразою «для годиться».

Проявила оригінальність Івано-Франківська міська рада. ЇЇ відповідь на запит щодо реалізації гендерної політики звучав так: «Перераховані Вами питання стосуються роботи будь-якого управління чи відділу виконавчого комітету міської ради. Однак, традиційно вважається, що за гендерні питання несуть відповідальність гуманітарні підрозділи».

«Що тут ще можна додати? – підсумовує Наталія Тимчій. – Можемо лише констатувати що в опитаних областях відсутня системна діяльність, скерована на реалізацію політики рівних можливостей,  гармонізацію професійного та родинного життя. На жаль, спостерігається низька ефективність дії  національного механізму запобігання та протидії гендерному насильству та недостатнє використання можливостей, які є в розпорядженні місцевих органів влади у формуванні гендерної культури та подоланні гендерних стереотипів».

Коментар: Загаданий аналіз, напевно, робився ще до того, як було представлено нову владну команду Чернівецької ОДА. За ініціативою Романа Ванзуряка до неї потрапило чимало жінок. На цю обставину звертув також увагу в.о.мера Чернівців Ярослав Кушнірик

1