Йозеф Адольф Лянг VS Євген Максимович: хто справжній автор майолікового панно на фасаді Художнього музею?

Йозеф Адольф Лянг VS Євген Максимович: хто справжній автор майолікового панно на фасаді Художнього музею?

08.07.2018, 23:08

Історик Сергій Осачук заявив, що встановив справжнє авторство майолікового панно на фасаді Художнього музею на Центральній площі.

Про це він повідомив на своїй сторінці у Facebook.

Він заявив, що автором цієї художньої роботи є чернівецький художник і професор Євген Максимович.

- Моє повідомлення стосується авторства художньої композиції і, як стверджували у газетній публікації 1904 року сучасники Євгена Максимовича, саме він був автором ескізу, про це знали тоді всі чернівчани, - пояснив С.Осачук. - Очевидно, що Максимович не випалював кераміку, не викладав її на фасаді, а зробила це фірма, яка зазначена на фасаді і, з високою ймовірністю Й. Ланг. Отже, Максимович ззовні, а Івасюк всередині цього будинку, що свідчить про уміння чернівецьких митців висококласно оздоблювати. Ательє художника знаходилося на 2 поверсі сучасного геофаку. Ще не забуваймо про Альфреда Оффнера та Льовендаля, які також оздоблювали чернівецькі інтер'єри.

- Майстерне виконання здійснила найвідоміша керамічна компанія Австро-Угорщини - Порцелянова Мануфактура Жолнаї з міста Печ (Угорщина). Тепер, щоразу піднімаючи погляд на олімпійських богів, розповідаючи гостям міста про це майолікове панно, будемо згадувати Євгена Максимовича! P.S.: Перекажіть іншим", - повідомив історик.

- Вже у квітні 1905 року Євген Максимович виготовив іншу алегорійну композицію для завіси нового міського театру, де головною алегорією була Czernowicia, - додав С.Осачук. -   Максимович виготовив також у 1914 р. ескіз мозаїки для нового будинку Буковинського сейму, який планували спорудити поряд із Єврейським домом на тему присяги Буковини на вірність Австрії у 1777 р. І його ескіз був прийнятий у проект! Це дотичні свідчення, що він практикував такі роботи і мав успіх! 

Як відомо, у нижній частині майолікового панно вказаний підпис художника "J. Lan(g?)" (Йозеф Адольф Лянг). Складна поліхромна композиція на міфологічну тематику проводить паралель між Римською імперією та Австро-Угорщиною доби Франца-Йосифа І. В образах 12 богів зображено 12 найважливіших провінцій імперії, які уособлювали її суть. На панно боги розташовані мальовничими групами згідно з основним принципом модерну: динамічна рівновага замість дзеркальної симетрії.



Раніше повідомлялося, що автором майолікового панно, котре прикрашає приміщення художнього музею у Чернівцях, є австрійський живописець і графік Йозеф Адольф Лянг. Підтвердженням цього стали ретельні дослідження радника земельного уряду Карінтії Удо Пушніга. 

Цю історію називали історичним детективом Чернівців - навколо імені автора панно точилися дискусії. Справа у тому, що у нижньому правому краю панно латинкою позначено прізвище з ініціалом автора. Однак повністю прізвище прочитати не вдається, бо остання літера в ньому наполовину прикрита планкою на краю віконного отвору. Читаються ініціал "J." та лише частина прізвища – "Lan" з фрагментом наступної літери.

- Удо Пушніг здійснив ретельне дослідження. Він детально вивчив роки творчості та життя Йогана Ланга (Йозефа Лянга - автор), провів наукові порівняльні аналізи та енциклопедичні дослідження й дійшов висновку, що Ланг і є автором відомого майолікового панно. - розповів molbuk.ua голова Чернівецької громадської ради з питань культурної спадщини Сергій ОСАЧУК.

Хто такий Йозеф Адольф Лянг?

Австрійським живописець і графік, працював у галузі монументального мистецтва. Він народився і помер у Відні (1873-1936). Закінчив Віденську Академію мистецтв. Тривалий час жив у Німеччині – в Дюссельдорфі та Мюнхені. Одна з його відомих робіт - плакат виставки "Дюссельдорф. Мистецтво та ландшафтний дизайн. 1904" з колекції Німецького музею плакату в Ессені.

Довідка. Євген Максимович народився 10 лютого 1857 року в місті Вашківцях у сім’ї православного священика. Батько - українець, мати румунка. У 1876 році став студентом Віденської академії мистецтв (навчання у професорів Вурцінгера, Айзенменгера, Леопольда Міллера). 

Закінчивши навчання у Відні (1881), Євген планував удосконалювати свою майстерність художника у Мюнхені чи Парижі. Проте тяжко захворів дідусь, який давав необхідні для навчання кошти, і йому прийшлось повернутися на Буковину, де в 1883 році він став викладачем вищої гімназії в Радівцях (нині Сучавський повіт Румунії).

Згодом Максимовича запросили працювати над оздобленням Резиденції буковинських митрополитів. Євген працює поруч з відомими спеціалістами Каролем Свободою, Карлом Йобстом та Епамінондою Бучевським, що підтверджує його високу професійну майстерність.

Євген Максимович - учасник багатьох колективних чернівецьких виставок. Персональні виставки: у Чернівцях (прижиттєві — 1905—1906, 1913, 1919, посмертна — 1931), Бухаресті (1906).

Живописні роботи Євгена Максимовича зберігаються в чернівецьких краєзнавчому та художньому музеях.

Через важку недугу Євген Максимович помер 27 квітня 1928 року в чернівецькій лікарні. Похований на Руському християнському кладовищі у Чернівцях поряд з могилою свого брата Олександра, відомого архітектора того часу.

1