Йозеф Адольф Лянг VS Євген Максимович: хто справжній автор майолікового панно на фасаді Художнього музею?
Історик Сергій Осачук заявив, що встановив справжнє авторство майолікового панно на фасаді Художнього музею на Центральній площі.
Про це він повідомив на своїй сторінці у Facebook.
Він заявив, що автором цієї художньої роботи є чернівецький художник і професор Євген Максимович.
- Моє повідомлення стосується авторства художньої композиції і, як стверджували у газетній публікації 1904 року сучасники Євгена Максимовича, саме він був автором ескізу, про це знали тоді всі чернівчани, - пояснив С.Осачук. - Очевидно, що Максимович не випалював кераміку, не викладав її на фасаді, а зробила це фірма, яка зазначена на фасаді і, з високою ймовірністю Й. Ланг. Отже, Максимович ззовні, а Івасюк всередині цього будинку, що свідчить про уміння чернівецьких митців висококласно оздоблювати. Ательє художника знаходилося на 2 поверсі сучасного геофаку. Ще не забуваймо про Альфреда Оффнера та Льовендаля, які також оздоблювали чернівецькі інтер'єри.
- Майстерне виконання здійснила найвідоміша керамічна компанія Австро-Угорщини - Порцелянова Мануфактура Жолнаї з міста Печ (Угорщина). Тепер, щоразу піднімаючи погляд на олімпійських богів, розповідаючи гостям міста про це майолікове панно, будемо згадувати Євгена Максимовича! P.S.: Перекажіть іншим", - повідомив історик.
- Вже у квітні 1905 року Євген Максимович виготовив іншу алегорійну композицію для завіси нового міського театру, де головною алегорією була Czernowicia, - додав С.Осачук. - Максимович виготовив також у 1914 р. ескіз мозаїки для нового будинку Буковинського сейму, який планували спорудити поряд із Єврейським домом на тему присяги Буковини на вірність Австрії у 1777 р. І його ескіз був прийнятий у проект! Це дотичні свідчення, що він практикував такі роботи і мав успіх!
Як відомо, у нижній частині майолікового панно вказаний підпис художника "J. Lan(g?)" (Йозеф Адольф Лянг). Складна поліхромна композиція на міфологічну тематику проводить паралель між Римською імперією та Австро-Угорщиною доби Франца-Йосифа І. В образах 12 богів зображено 12 найважливіших провінцій імперії, які уособлювали її суть. На панно боги розташовані мальовничими групами згідно з основним принципом модерну: динамічна рівновага замість дзеркальної симетрії.
Раніше повідомлялося, що автором майолікового панно, котре прикрашає приміщення художнього музею у Чернівцях, є австрійський живописець і графік Йозеф Адольф Лянг. Підтвердженням цього стали ретельні дослідження радника земельного уряду Карінтії Удо Пушніга.
Цю історію називали історичним детективом Чернівців - навколо імені автора панно точилися дискусії. Справа у тому, що у нижньому правому краю панно латинкою позначено прізвище з ініціалом автора. Однак повністю прізвище прочитати не вдається, бо остання літера в ньому наполовину прикрита планкою на краю віконного отвору. Читаються ініціал "J." та лише частина прізвища – "Lan" з фрагментом наступної літери.
- Удо Пушніг здійснив ретельне дослідження. Він детально вивчив роки творчості та життя Йогана Ланга (Йозефа Лянга - автор), провів наукові порівняльні аналізи та енциклопедичні дослідження й дійшов висновку, що Ланг і є автором відомого майолікового панно. - розповів molbuk.ua голова Чернівецької громадської ради з питань культурної спадщини Сергій ОСАЧУК.
Хто такий Йозеф Адольф Лянг?
Австрійським живописець і графік, працював у галузі монументального мистецтва. Він народився і помер у Відні (1873-1936). Закінчив Віденську Академію мистецтв. Тривалий час жив у Німеччині – в Дюссельдорфі та Мюнхені. Одна з його відомих робіт - плакат виставки "Дюссельдорф. Мистецтво та ландшафтний дизайн. 1904" з колекції Німецького музею плакату в Ессені.
Довідка. Євген Максимович народився 10 лютого 1857 року в місті Вашківцях у сім’ї православного священика. Батько - українець, мати румунка. У 1876 році став студентом Віденської академії мистецтв (навчання у професорів Вурцінгера, Айзенменгера, Леопольда Міллера).
Закінчивши навчання у Відні (1881), Євген планував удосконалювати свою майстерність художника у Мюнхені чи Парижі. Проте тяжко захворів дідусь, який давав необхідні для навчання кошти, і йому прийшлось повернутися на Буковину, де в 1883 році він став викладачем вищої гімназії в Радівцях (нині Сучавський повіт Румунії).
Згодом Максимовича запросили працювати над оздобленням Резиденції буковинських митрополитів. Євген працює поруч з відомими спеціалістами Каролем Свободою, Карлом Йобстом та Епамінондою Бучевським, що підтверджує його високу професійну майстерність.
Євген Максимович - учасник багатьох колективних чернівецьких виставок. Персональні виставки: у Чернівцях (прижиттєві — 1905—1906, 1913, 1919, посмертна — 1931), Бухаресті (1906).
Живописні роботи Євгена Максимовича зберігаються в чернівецьких краєзнавчому та художньому музеях.
Через важку недугу Євген Максимович помер 27 квітня 1928 року в чернівецькій лікарні. Похований на Руському християнському кладовищі у Чернівцях поряд з могилою свого брата Олександра, відомого архітектора того часу.