Un gato encerrado, Або  про підводні камені алярмового підвищення цін на проїзд у чернівецьких маршрутках

Un gato encerrado, Або про підводні камені алярмового підвищення цін на проїзд у чернівецьких маршрутках

11.01.2022, 19:18

Останніми місяцями міська рада довго розглядала прохання міських АТП щодо підвищення цін на проїзд у маршрутках із 7 до 9 гривень. Кульмінація розгляду питання, яке наші АТП розглядали як «алярмове» та «урґентне», сталася сьогодні. 

Спершу здавалося, здоровий глузд переміг, і з першої спроби підвищити вартість проїзду не вдалося. І все ж «маршрутчики» пішли на другу хвилю штурму – і все ж домоглися підвищення вартості проїзду – на нещастя ні для пасажирів, ні для розвитку міста, ні, як би парадоксально це не звучало, для самих АТП, про що я розкажу пізніше.

Перед розглядом подання, АТП представили міській раді техніко-економічне обґрунтування, арґументація підвищення цін в якому є переважно залізобетонною. Підвищилася вартість палива, знизився пасажиропотік, давно не оновлювався транспорт – не сперечаюся. Однак, просте підвищення цін є недостатнім заходом вирішення проблеми чернівецького громадського транспорту, на що є ряд причин. 

Жителі іспаномовних країн, коли підозрюють про наявність підозри щодо того, про що вони говорять, вживають вираз «Aquí hay gato encerrado». Він якраз і підходить до чернівецького громадського транспорту. 

Допустимо, АТП, з дозволу виконкому міськради, просто підвищить вартість проїзду,  без внесення жодних змін в якість обслуговування, включно із запровадженням електронного квитка у маршрутках. Операції зі звичайним квитком, окрім ускладнення розрахунку у транспорті, перетворюється на естафету «передай далі»,  супроводжуючись грою «Ну, постривай». Але найгірше починається вже пізніше – наприкінці робочого дня, затамувавши подих, водії та кондуктори кладуть частину коштів собі в кишеню, позбавляючи своє АТП ресурсу на оновлення «флоту» і, відповідно, зниження витрат на пальне і перехід на дешевші природний газ та електрику.  В результаті, з поетапним зростанням цін на енергоносії раз на декілька років АТП, яке недоотримує через несумлінних пасажирів та водіїв, а також невдалий менеджмент, знову підвищують ціни без покращення якості проїзду, залишаючись «в темі» і «в частці».  І так по колу! 

Поява електронного квитка, в свою чергу, вирішує ці проблеми, оскільки дозволяє оплатити проїзд напряму АТП як підприємству, а не водієві. Відтак, процес оплати квитка стає прозорішим, а облік пасажирів – точнішим. Ось тільки таке покращення якості обслуговування може бути декому невигідним, оскільки ускладнює йому можливість безкарно красти. 

І ще… Живучи у ХХІ столітті, я стараюся розраховуватися за товари та послуги банківською карткою – це швидко, зручно і прозоро. І громадський транспорт – не виняток. Саме тому, між тролейбусом (де валідатори вже є) та маршруткою я оберу тролейбус. Окрім цього, я сприяю захисту довкілля і сідаю на екологічно безпечний транспорт замість застарілих мікроавтобусів. 

Саме тому підвищення цін на проїзд у громадському транспорті нашого міста Чернівців, можливо, і на часі. Однак воно має супроводжуватися також певними кроками назустріч пасажирам і самим АТП з боку міськради та адміністрацій транспортних підприємств. Найпростішим із них є запровадження у маршрутках електронного проїзного квитка. 

 

Влад Горенюк

 

Травневий колаж  ГО "Центр реформ та розвитку - Чернівці" 2020 року, коли тодішня міська влада планувала підвищити тарифи на проїзд до 10 грн. 

1