Україна й Румунія мають відійти від стереотипного сприйняття одна одної як недружніх країн, - чернівецькі експерти

Україна й Румунія мають відійти від стереотипного сприйняття одна одної як недружніх країн, - чернівецькі експерти

19.12.2011, 18:47

16 грудня 2011 року у приміщенні Українського Народного Дому за адресою: м.Чернівці, вул. Ломоносова, 2 відбулася презентація підсумків проекту «Відносини Україна – Румунія: бачення, перспективи, пріоритети». Висновки і рекомендації для урядів України та Румунії. Організатори: ГНДО «Група стратегічних та безпекових студій», та Товариство «Український Народний Дім в Чернівцях». Учасники презентації – аналітики ГО «Група стратегічних та безпекових студій», представники аналітичних центрів, лідери громадських організацій.

 Однією зі значущих проблем політики європейського партнерства і міжнародної кооперації в Чорноморському регіоні виступає стагнація двосторонніх відносин України та Румунії, що, не відповідає стратегічним інтересам обох держав, потенціалу їх співпраці та забезпечення історичної перспективи добросусідства. Передумови позитивних зрушень у відносинах пов’язані із необхідністю більшого пожвавлення політичного та експертного діалогу, довірливої і публічної дискусії щодо акцентованих питань у відносинах із можливістю залучення до двосторонньої полеміки істеблішменту ЄС та ОЧЕС.

 Як відзначив С. ГЕРАСИМЧУК, Голова ГО «Група стратегічних та безпекових студій»: «Пріоритетами партнерства Україна-Румунія з точки зору Києва можуть стати співпраця у забезпеченні безпеки на Чорному морі, спільні проекти з розробки Чорноморських родовищ природних ресурсів, розвиток спільних екологічних програм, а також посилення впливовості громадянського суспільства в Україні та Румунії».

 Напередодні ж цього заходу, під час конференції, яка відбулась в рамках проекту у Києві 2 грудня цього року, М. Чукур, Президент Асоціації «Ресурс» зауважила: «Одним з кроків на шляху подолання проблем у відносинах Україна-Румунія  може стати розробка цілісної стратегії із забезпечення стабільності, безпеки та демократії у Чорноморському регіоні загалом».

 РЕКОМЕНДАЦІЇ владним структурам України та Румунії щодо покращення двосторонніх взаємин:

1.         Попри певне покращення у взаємному сприйнятті одна одною наших країн протягом 2011 року, компетентні органи влади України та Румунії мають продовжити процес подолання непорозумінь та розвіювання недовіри. У цьому контексті ключовим є необхідність відходу від стереотипного сприйняття одна одної як недружніх країн та відмови від агресивної риторики на адресу сусідньої держави. У відповідь це призведе до позитивних змін у сприйнятті образу України в Румунії та Румунії в Україні.

2.         Україна та Румунія мають остаточно перегорнути сторінку в історії двосторонніх відносин, орієнтуючись на реалізацію спільних інтересів у майбутньому, залишивши історичні суперечки в минулому (за прикладом українсько-польського діалогу). Важливим у цьому зв‘язку постає питання розробки позитивного порядку денного на основі прагматичного діалогу, а також співробітництва, зорієнтованого на конкретні дії з питань, що становлять взаємний інтерес (особливо з питань європейської інтеграції, регіонального співробітництва тощо). Обидві країни мають прагнути до поступової гармонізації своїх інтересів та позицій з питань, на які існують різні погляди.

Створення українсько-румунського громадського Форуму могло б стати корисним інструментом у цьому контексті.

3.         Європейська інтеграція України має стати основою для побудови між Україною та Румунією дійсно добросусідських та партнерських взаємин. Лише у такий спосіб вимальовується перспектива надання характеру реального стратегічного партнерства відносинам між Києвом та Бухарестом. Лише у цьому ключі можна вести мову про налагодження взаємодії у найбільш чутливих сферах двосторонніх відносин, зокрема у сфері забезпечення прав національних меншин та спільного господарського використання басейну р. Дунай

4.         Вкрай важливим вбачається розблокування роботи усіх існуючих механізмів двосторонньої співпраці України та Румунії, включно з:

-          підготовкою візиту Президента Румунії Т.Бесеску в Україну та проведенням засідання Спільної Українсько-Румунської Президентської Комісії;

-          відновленням контактів на рівні прем‘єр-міністрів двох країн;

-          проведенням засідання українсько-румунської міжурядової комісії з питань торговельно-економічного та науково-технічного співробітництва;

-          відновленням роботи Міжурядової комісії з питань забезпечення прав національних меншин;

-          завершенням спільного Моніторингу стану забезпечення української національної меншини в Румунії та румунської національної меншини в Україні.

5.         Україна та Румунія мають на системній основі надавати сприяння своїм підприємствам у встановленні прямих контактів з потенційними партнерами, а також стимулювати підприємства до участі у виставках та презентаціях, що організовуються в країні-партнері.

6.         Україна та Румунія мають надавати більш важливого значення регіональному виміру співробітництва, розглядаючи його як ефективний механізм реалізації спільних проектів у різноманітних сферах суспільного життя. Важливою є активізація роботи в рамках Операційної програми «Україна-Румунія-Республіка Молдова 2007-2013», а також інших транскордонних інструментів, зокрема, програми прикордонного співробітництва „Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна”, що фінансуються ЄС через Європейську політику сусідства у контексті розвитку міжрегіонального співробітництва.

7.         Обидві сторони повинні створити максимально сприятливі умови для забезпечення культурно-гуманітарних потреб української громади в Румунії та румунської в Україні у відповідності до найкращих європейських стандартів у цій сфері. Наявність української та румунської меншини на території Румунії та України відповідно повинна стати «з‘єднувальним містком» між двома державами.

8.         Київ та Бухарест мають виробити узгоджені підходи у сфері екології та охорони довкілля задля вирішення існуючих транскордонних проблем в галузі навколишнього середовища згідно з чинними міжнародними угодами, учасниками яких є Україна та Румунія.

Важливою у цьому контексті є реалізація ініціативи щодо запровадження системи спільного моніторингу довкілля в басейні р. Дунай.

9.         Обидві країни мають прагнути до впровадження цивілізованих форм поведінки у взаєминах у тих сферах, де наявним є перетинання інтересів двох країн (суперництво за регіональне лідерство, реалізація транспортно-енергетичних проектів тощо).

У цьому контексті першочергова увага має надаватися українсько-румунському діалогу з питань реалізації відповідних проектів як у рамках регіональних структур/міжнародних організацій (насамперед, ОЧЕС, ЄС, ЦЄІ тощо), так і на двосторонньому рівні.

Київ та Бухарест мають продовжити зусилля у контексті трансформації існуючих інституцій та форумів на ефективні механізми економічної та політичної взаємодії.

Важливим напрямком двосторонньої взаємодії може стати діалог з питань розробки майбутньої інституційної моделі регіональної безпеки та співробітництва в Чорноморському регіоні з урахуванням існуючих можливостей діючих регіональних ініціатив та організацій (ОЧЕС, БЛЕКСІФОР, Ініціатива з економічного співробітництва у Південно-Східній Європі, Процес зі співробітництва у Південно-Східній Європі тощо).