ТЕНДЕНЦІЇ КАМПАНІЇ – ЛИПЕНЬ 2012. Загрози та ризики для конкурентних виборів

ТЕНДЕНЦІЇ КАМПАНІЇ – ЛИПЕНЬ 2012. Загрози та ризики для конкурентних виборів

03.08.2012, 18:07

- Загрозою для забезпечення рівності можливостей кандидатів залишається адміністративний ресурс, зловживання службовим становищем у політичних чи виборчих цілях. Спостерігачі ОПОРИ продовжують фіксувати використання посадовими особами місцевих органів владних повноважень задля підтримки окремих учасників виборчого процесу, державних та регіональних соціальних програм – в якості складової кампанії кандидатів, передвиборчого лобізму з боку народних депутатів

- Посадовці використовують широкий спектр адміністративних ресурсів, з метою сприяння агітаційній кампанії кандидатів. Потенційних суб’єктів виборчого процесу запрошують до участі у офіційних заходах органів влади, серед яких відкриття нових соціально-культурних об’єктів або ж вручення нагород чи матеріальної допомоги, діяльність провладних кандидатів висвітлюється на веб-сайтах органів влади, до участі в кампанії залучаються працівники бюджетних сфер.

- Активну діяльність розгорнули чинні народні депутати, які, користуючись статусом, впливають на розподіл державних коштів та частково реалізовують власну виборчу кампанію за кошти бюджету.

- Загострились відносини та риторика дискусії між політичними гравцями. Спостерігачі ОПОРИ зафіксували окремі конфлікти за участі правоохоронних органів. Тенденцією липня є щораз більше використання в політичній боротьбі методів «чорного піару» та поширення недостовірних відомостей щодо діяльності чи біографічних даних окремих кандидатів.

- Почастішали випадки перешкоджання організації зустрічей кандидатів із виборцями, шляхом відмови в оренді приміщень, зросла кількість інцидентів, пов’язаних із забороною проведення вуличних акцій.

Особливості довиборчої кампанії кандидатів та партій протягом липня 

1. Значно зросла кількість протестних акцій, організованих Об’єднаною опозицією «Батьківщина» та ВО «Свобода». Приводом для радикалізації опозиційних політичних сил стало результативне голосування парламентської більшості за «мовний закон», яке відбулося з порушення регламенту. Опозиція мобілізувала своїх депутатів для проведення позачергових сесій місцевих рад в західних та центральних регіонах країни, оголосила про початок акції «Україна проти Януковича», під час якої проводиться збір підписів під позовною заявою Арсенія Яценюка до Президента України Віктора Януковича.

2. Тему «мови» активно використовувала й Партія регіонів. У базових областях партія влади ініціювала проведення сесій місцевих рад та акцій на підтримку скандального закону. Особливістю довиборчої кампанії Партії регіонів є використання для власної популяризації соціальних ініціатив уряду та місцевих органів влади, які впроваджуються за бюджетні кошти.

3. Інші політичні гравці використовують нові методи агітації. Партія «Україна – Вперед!» власну діяльність у липні зосередила на популяризації проекту «Голосуй за народний список», втім, жодної іншої публічної діяльності її осередки в регіонах не мали. Партія «УДАР» одна з перших оприлюднила імена майже всіх своїх потенційних кандидатів у мажоритарних округах.

4. Останній місяць перед початком виборчої кампанії був визначальним для потенційних кандидатів-мажоритарників. Чимало політиків вже давно працювали в окрузі, вирішували господарські проблеми територій, встановлювали дитячі майданчики, дарували виборцям товари та продуктові набори, фінансували соціально-культурні заходи. Більшість кандидатів використовували незаконні методи агітації – непрямий підкуп виборців. Непоодинокими є факти грошового підкупу під різними приводами: соціальна допомога, іменні стипендії, оплата праці псевдоагітаторів. Із моменту офіційного старту виборчої кампанії (30 липня) такі випадки підпадатимуть під кримінальну відповідальність.

 РЕКОМЕНДАЦІЇ 

За підсумками спостереження, проведеного ОПОРОЮ в довиборчий період на основі узагальнення та аналізу основних проблем та ризиків, було напрацьовано ряд рекомендацій для різних учасників виборчого процесу. На початку виборчої кампанії ОПОРА направляє ці рекомендації до відповідних органів та організацій з надією, що їх врахування допоможе вдосконалити виборчий процес в Україні.

Центральній виборчій комісії

? Підвищити прозорість діяльності, зокрема шляхом повноцінного інформування громадськості щодо проміжних етапів підготовки проектів рішень, забезпечувати завчасне та систематичне інформування національних та міжнародних спостерігачів, представників ЗМІ щодо порядку денного засідань ЦВК;

? Оприлюднювати на офіційному веб-сайті стенограми засідань Комісії, з метою повного інформування громадськості про процес ухвалення рішень;

? Під час заходів просвітницького характеру, які фінансуються за кошти державного бюджету, систематично розтлумачувати поняття – підкуп виборців, інформувати про його ознаки та відповідальність;

? Проводити моніторинг порушення норм законодавства щодо підкупу виборців та невідкладно звертатися до правоохоронних органів для перевірки фактів;

? Ухвалити Постанову із офіційними роз’ясненнями щодо недопущення втручання державних службовців у виборчий процес;

? Ухвалити Постанову із офіційним роз’ясненням щодо ведення прихованої виборчої агітації за державний кошт під приводом участі кандидатів у офіційних заходах органів влади державного та місцевого самоврядування;

? Ухвалити Рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо впорядкування процесу проведення акцій та заходів, пов’язаних із виборчою агітацією, зокрема процедури сповіщення про плановані заходи;

? До утворення окружних виборчих комісій організувати постійний моніторинг стану дотримання виборчого законодавства у виборчих округах;

? Забезпечити максимально якісний процес підготовки до відео спостереження на дільницях з попереднім фаховим та публічним обговоренням технічного завдання; оприлюднити завчасно інформацію про виконавця робіт.

Політичним партіям та потенційним кандидатам

? Публічно висловити свою позицію щодо будь-яких форм підкупу виборців та забезпечити виконання вимог законодавства всіма представниками партії, відмовитися від підтримки партією осіб, які здійснювали підкуп під час неофіційної частини кампанії;

? У своїй діяльності дотримуватися принципу добросовісної конкуренції та не використовувати здобутків органів державної влади та місцевого самоврядування в приватних агітаційних інтересах, припинити практику поширення агітаційних матеріалів на правах соціальної реклами;

? Відмовитись від використання у власній виборчій кампанії методів «чорного піару» та поширення недостовірної інформації, натомість зосередити свою роботу на донесенні до виборців власних програмових засад та позицій;

? Припинити практику колективного прийому в партію, особливо, коли мова йде про бюджетні установи, оскільки зазвичай такі випадки пов’язані із застосуванням адмінресурсу;

? Зобов’язати партійців, які займають посади у місцевих органах влади і планують брати участь у виборах, піти на період кампанії у відпустку;

? Фінансування виборчих кампаній повинне бути прозорим, а джерела надходження оприлюднені у повній мірі.

Посадовим особам державних органів та органів місцевого самоврядування

? Забезпечити умови для моніторингу діяльності органів влади під час виборчого процесу, у тому числі шляхом вільного доступу громадських спостерігачів та журналістів на публічні та колегіально-нарадчі заходи органів влади;

? Визнати неприйнятність поєднання управлінської і партійної діяльності, повернутися до практики відпусток для кандидатів та інших учасників виборчого процесу, які займають посади в органах влади;

? Відмовитись від використання державних та місцевих соціальних програм для популяризації окремих партій чи кандидатів;

? Забезпечити неупереджене ставлення та рівні умови ведення кампанії для всіх кандидатів, зокрема щодо організації зустрічей із виборцями, утримуватись від агітації «за» чи «проти» учасників виборчого процесу;

? Керівникам органів влади відслідковувати повідомлення про зловживання службовим становищем підлеглими та притягнути їх до відповідальності, якщо факти буде доведено.

Правоохоронним та контролюючим органам

? Системно та неупереджено перевіряти факти та повідомлення щодо підкупу виборців кандидатами в народні депутати України, регулярно інформувати громадськість про здійснені заходи реагування;

? Під час виборчої кампанії не проводити позапланові перевірки підприємств та установ, що мають стосунок до учасників політичного процесу, з метою уникнення звинувачень у політичних переслідуваннях;

? При проведенні слідчих дій учасниками яких є суб’єкти виборчого процесу поводитись максимально коректно та надавати усю інформацію про перебіг подій;

? Забезпечити неупереджене ставлення до всіх учасників виборчої кампанії та охорону правопорядку під час політичних заходів, акцій;

? Оперативно реагувати на повідомлення про тиск чи погрози, адресовані політикам та активістам політичних партій.

Національному агентству з питань державної служби України

? Розробити та ухвалити нормативний акт, який би забезпечував політичну неупередженість державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування в умовах виборчого процесу;

? Започаткувати прозорий контроль за виконанням державними службовцями вимог чинного законодавства в питаннях, що стосуються виборчого процесу.

Засобам масової інформації

? Дотримуватися редакційної політики та журналістських стандартів щодо інформування громадськості про актуальні суспільно-політичні події регіону та держави, зокрема діяльності політичних партій, їх представників;

? У матеріалах про хід виборчої кампанії зберігати об’єктивність та баланс думок, за рахунок висвітлення інформації як про провладних, так і опозиційних політиків.

Джерело:

+38 044 286 26 70

www.opora.org.ua

1