Проєкт Держбюджету-2020 несе ризик погіршення рівня життя людей, - АМУ на зустрічі з прем’єр-міністром

Проєкт Держбюджету-2020 несе ризик погіршення рівня життя людей, - АМУ на зустрічі з прем’єр-міністром

14.11.2019, 12:05
12 листопада  відбулася друга зустріч членів Правління АМУ на чолі з Головою АМУ В.Кличком з Прем’єр-міністром України О.Гончаруком.
 
Головною метою цієї зустрічі було вирішення проблемних питань місцевого самоврядування у проекті Днржбюджету-2020. Адже за дорученням Прем’єр-міністра після попередньої зустрічі (22 жовтня) Міністерство фінансів провело 8 листопада нараду з АМУ, але ніяких результатів та домовленостей не отримано - проект Держбюджету-2020 до другого читання не враховує жодної пропозиції АМУ.
 
АМУ представляли 25 голів громад з усіх областей, а також Виконавчий директор АМУ Слобожан.
 
Від Уряду у зустрічі взяли участь: міністр розвитку громад та територій А.Бабак та її заступник В.Негода, заступники міністра фінансів Ю.Джигир та Г.Пліс, представник Уряду у Верховній Раді України народний депутат І.Верещук. Також серед учасників – народні депутати З.Андрійович (колишній мер Надвірної), П.Бакунець (колишній мер Яворівська), О.Савчук (колишній секретар Івано-Франківської міської ради).
 
Голова АМУ В.Кличко наголосив, що замість проголошеної децентралізації громади отримують зменшення дохідних джерел місцевих бюджетів, централізацію в багатьох питаннях місцевого розвитку, значний тягар державних соціальних гарантій, які перекладаються на місцеві бюджети. Проект Держбюджету-2020 суттєво зменшує доходи місцевого самоврядування і це при тому, що значно збільшені повноваження та сфери відповідальності територіальних громад. Передбачений місцевим бюджетам фінансовий ресурс (субвенції, дотації) не дозволить у 2020 році органам місцевого самоврядування на належному рівні виконувати власні та делеговані повноваження, унеможливить надання жителям послуг належної якості, передусім в охороні здоров’я, освіті, соцзахисту.
 
Міські голови під час напруженої дискусії висловлювали позицію щодо недопустимості обмеження ресурсів місцевих бюджетів - зокрема, через скасування надходження до місцевих бюджетів відсотку від акцизу з пального, не проведення індексації вартості землі, збереження пільг по платі за землю деяким підприємствам тощо.
 
Нагадаємо, п’ять ОТГ Чернівецької області звернулись до голови Верховної Ради та Прем’єр-міністра, аби частину акцизного податку на пальне залишили в їхньому бюджеті. 
 
Згідно з проектом бюджету на 2020 рік, 100% акцизного податку мали спрямувати в державний дорожній фонд.  Податок, який сплачують водії автівок, має йти на дороги, сказала під час брифінгу міністерка розвитку громад та територій України Альона Бабак. За її словами, гроші мали повернутись у громади через цільовий дорожній фонд. Раніше, нагадаємо,  приблизно 13% залишались в бюджетах ОТГ.  Докладніше про це у сюжеті UA: Буковина.
 
 
Водночас, як стало відомо 14 листопада, вже після зустрічі з прем'єром, частку акцизного податку з пального таки залишили місцевим бюджетам. За проголосували 275 народних депутатів.

Правку запропонував внести народний депутат Зіновій Андрійович, - пише UA: Буковина. Він каже, акцизний збір з пального становить від 10% до 60% бюджетних надходжень громад.

Бюджетний комітет правку відхилив. Голова підкомітету Юрій Кузбит на сесії сказав, правка зменшить надходження до державного дорожнього фонду на майже вісім мільярдів гривень.

Водночас її підтримали в сесійній залі. 

Проте невирішеними залишаються інші спірні питання.  

Недостатність коштів у органів місцевого самоврядування зумовить неспроможність забезпечити елементарну життєдіяльність громад та надання основних послуг жителям. Тим більше не вистачить ресурсів на реалізацію державних рішень, які перекладаються на місцеві бюджети. Так, за підрахунками АМУ на підвищення заробітної плати педагогам (за постановами Уряду №№ 822, 695, 755) потрібно 14,6 млрд грн, яких у проекті бюджету на наступний рік не передбачено. При цьому представники Міністерства фінансів наполегливо стверджують, що у місцевого самоврядування достатньо ресурсів для покриття цих та інших витрат.   
 
Викликає занепокоєння АМУ й позиція  Міністерства фінансів щодо не переведення на прямі міжбюджетні відносини об’єднаних територіальних громад, які провели перші вибори у 2019 році. Адже такий підхід нівелює децентралізаційну реформу – громади об’єдналися, але ресурсів та повноважень не отримали. При цьому Глава Уряду та міністр розвитку територій та громад висловлюють підтримку врахування у Держбюджеті-2020 новостворених ОТГ та громад, утворених навколо міст обласного значення.
 
Мінфін навіть відкидає пропозиції АМУ щодо справедливого розподілу ресурсів, зокрема запровадження формульного підходу розподілу коштів Дорожнього фонду та додаткової дотації на освіту та охорону здоров'я. Виглядає так, що Міністерство фінансів є прибічником «ручного режиму» та централізації ресрусів, коли кошти розподіляються місцевим бюджетам за рішення керівників обласних державних адміністрацій на їх власний розсуд.
Асоціація міст України, висловлюючи занепокоєння щодо передбаченого проектом Держбюджету-2020 суттєвого обмеження ресурсів територіальних громад,  звертається до народних депутатів України з проханням врахувати пропозиції АМУ та захистити інтереси простих громадян при прийнятті Закону про Державний бюджет України на 2020 рік.
 
13 листопада Асоціація міст України провела в Українському кризовому медіа-центрі прес-брифінг  на тему: «Бюджет 2020 – це згортання децентралізації. Як вижити громадам?»
 
Під час заходу виступили Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України; Владислав Атрошенко, Чернігівський міський голова; Анатолій Федорук, Бучанський міський голова; Валерій Коломєйцев, Ладижинський міський голова; Володимир Репік, директор департаменту фінансів КМДА.
 
Олександр Слобожан відзначив, що проєкт Держбюджету на 2020 рік не враховує інтереси місцевого самоврядування та загрожує згортанням децентралізації. Він закликав Уряд і парламент у проєкті Державного бюджету на 2020 рік захистити інтереси громад, а саме:
  • підтримати норму щодо зарахування частини акцизного податку на пальне до дохідної частини місцевих бюджетів;
  • забезпечити належний рівень освітньої субвенції;
  • спрямувати 20% коштів дорожньої субвенції до бюджетів органів місцевого самоврядування;
  • забезпечити оплату з Державного бюджету України гарантованих державою пільг;
  • передбачити на 2020 рік додаткову дотацію на здійснення переданих з Держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я.
Підсумовуючи виступи міських голів,  Олександр Слобожан зазначив, що скорочення бюджетів громад  призведе до неможливості надавати якісних послуги жителям, і наголосив:
Прийняття поданого Урядом проекту Держбюджету на 2020 рік та змін до Бюджетного кодексу України призведе до тотального погіршення якості життя людей в усіх без винятку громадах – як у селах, селищах, ОТГ, так і в малих, і у великих містах. 
Асоціація міст України закликає народних депутатів підтримати пропозиції АМУ. Наголошуємо, що ці пропозиції не потребують додаткового фінансування, а лише справедливого розподілу наявного ресурсу з дотриманням принципів бюджетної децентралізації та субсидіарності.  
 
Джерело: http://auc.org.ua/ та http://auc.org.ua/
1