Гроші для  реалізації соціальних та інфраструктурних проектів за європейськими стандартами держава дає, але до ефективності їх витрачання на місцях є питання - джерело

Гроші для реалізації соціальних та інфраструктурних проектів за європейськими стандартами держава дає, але до ефективності їх витрачання на місцях є питання - джерело

11.08.2019, 20:11

Повертаючись з Польщі в Україну люди не повинні помічати різницю в інфраструктурі, школах та дитсадках, якості надання адміністративних послуг.

З реформою децентралізації щороку зростають не тільки місцеві бюджети, а й державна підтримка. В 2014 році на реалізацію державних програм виділялось 500 млн грн, а сьогодні – вже на рівні 20,75 млрд грн. Практично, в 41,5 рази ми збільшили державну підтримку місцевого та регіонального розвитку. До цього слід додати ще 14,7 млрд грн субвенції на будівництво місцевих доріг. І у зв`язку зі збільшенням фінансування, ми, як держава, мотивуємо місцеве самоврядування вкладати в пріоритетні напрямки, що закладені в державній регіональній політиці. Це заклади освіти, охорони здоров’я, центри надання адмінпослуг, центри безпеки, інфраструктура доріг.

Про це заявив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко в інтерв’ю ІА «Укрінформ».

«Щодо «витратити» – бачимо, а щодо «якісно» – тут потрібно ще багато працювати. Чому? По-перше, ми бачимо зменшення залишків бюджетних коштів на казначейських рахунках в кінці року. Якщо, наприклад, у перший рік у нас було 70 млрд грн залишків, а загалом бюджети складали на рівні 100 млрд грн, то ми розуміємо, що на місцях просто не очікували, що надійдуть такі кошти і не були готові реалізовувати проекти. Минулий рік бюджети склали 234 млрд грн, а залишки – 67 млрд грн. Обсяг коштів практично збільшився в 2,5 рази! Але чи навчилися вони готувати проекти і ефективно витрачати кошти? Отут у мене запитання виникає, навіть як у платника податків», – наголосив Геннадій Зубко.

Урядовець зазначив, що Мінрегіон розробив стандарти для реалізації соціальних та інфраструктурних проектів на місцях. «Стандарти – це задані висоти. Ми йдемо до Європи, і люди не повинні, і це головне завдання децентралізації, повертаючись з Польщі в Україну, помічати різницю в інфраструктурі, школах та дитсадках, якості надання адміністративних послуг. Це і є імплементація Угоди з ЄС», – заявив Геннадій Зубко.

Щодо стандартів надання якісної освітньої послуги, за його словами, це означає не просто нові методички, підручники або скорочення/збільшення кількості предметів. Стандарти комплексно охоплюють це питання – як повинна виглядати школа, який має бути дизайн, енергоефективність, безбар’єрність, навколишня інфраструктура.

«Це той Новий Освітній Простір – проект, який якраз реалізовує Мінрегіон. І все для того, щоб дитина дійсно відчувала себе в ній, як удома. Також потрібно планувати і систему закладів освіти, й інфраструктуру шляхів. Якщо дорога буде проведена до школи, має бути шкільний автобус, який довезе дітей. Ми постійно говоримо: все повинно бути комплексно!», – підкреслив Геннадій Зубко, зазначивши, що це стосується і медичних послуг з системою амбулаторій, госпітальних округів і мережею якісних доріг для транспортування хворого.

«Саме у комплексному баченні реформ й полягає ефективність використання коштів. Чому ми зараз працюємо над складанням мапи-мережі амбулаторних дільниць, де у нас від 1500 до 2200 мешканців проживають у межах однієї дільниці? Бо, згідно з нормами ВООЗ, має бути доступність до медичного закладу в межах однієї години пішої ходи або на рівні 7-6 кілометрів відстані. Всього повинно бути 4223 амбулаторій. Вже будується 517 таких закладів, з них здано вже близько 100», – заявив Геннадій Зубко.

Прес-служба Віце-прем’єр-міністра України

ДОВІДКОВО:

Мінрегіон продовжує роботу над удосконаленням бюджетної децентралізації. Реформа стартувала в 2015 році і забезпечила суттєве зростання місцевих бюджетів (якщо у 2014 році власні доходи загального фонду місцевих бюджетів складали 68,6 млрд грн., то у 2018 році бюджетна децентралізація наростила цей показник до 234,1 млрд грн.) Однак практика показала необхідність подальшого удосконалення системи формування належної ресурсної бази місцевого самоврядування. Які питання необхідно для цього вирішити, що змінити у законодавчій базі і які це дасть результати, обговорили на робочій зустрічі в Директораті з питань місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адмінтерустрою Мінрегіону за участі експертів.

Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода поінформував, що відомство спільно з експертним середовищем, асоціаціями органів місцевого самоврядування працює над пропозиціями, які удосконалять систему горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів, упорядкують розподіл додаткової дотації, акцизного податку та іншими пропозиціями.

«Бюджетна децентралізація довела свою ефективність. За роки її впровадження ми набули певного досвіду, постійно комунікуємо з місцевим самоврядуванням і бачимо, що необхідно змінити, аби міжбюджетні відносини були однаково справедливими для територіальних громад і їх бюджети зміцнювали свою спроможність», - зазначив В’ячеслав Негода.

Серед завдань – і вирішення питання тих районів, територія яких повністю, або майже повністю покрита об’єднаними громадами. Адже  в таких районах більшість повноважень від районних рад і райдержадміністрацій передано на рівень об’єднаних громад, однак фінансування цих структур залишилося незмінним.

Також в Мінрегіоні мають намір підготувати пропозиції щодо типової структури виконавчого органу місцевого самоврядування і оплати праці його працівників.

«Найближчими днями ми запросимо до обговорення всіх цих питань асоціації органів місцевого самоврядування. Сьогоднішня зустріч передує спільній роботі з усіма зацікавленими сторонами над питаннями формування належної ресурсної бази місцевого самоврядування. Ми сподіваємося на результативну роботу, яка дасть відповіді на ті питання, які сьогодні лунають від міських і сільських громад та інших органів місцевого самоврядування, а також відображенням цих пропозицій під час підготовки проекту держбюджету на 2020 рік», - сказав перший заступник Міністра.

Джерело: веб-портал Децентралізація

1