Постановка «Юліана Цезаревича» відправила чернівецький театр у перший клас (+два відео)

Постановка «Юліана Цезаревича» відправила чернівецький театр у перший клас (+два відео)

19.11.2015, 23:04

У Чернівецькому муздрамтеатрі вже за тиждень відбудеться прем’єра вистави «Юліан Цезаревич» за мотивами роману Ольги Кобилянської «Апостол черні». Чернівецькі театрали вирішили не зупинятися на успіху вистави «Земля» й продовжили досліджувати інтелектуальний скарб буковинської письменниці.

Як зазначив на передпрем’єрній прес-конференції режисер-постановник Мирослав Гринишин, назву взяли ту, яка була у Кобилянської першою, «Юліан Цезаревич». Пізніше вона внесла корективи й роман отримав свою епохальну назву «Апостол черні».

«До останнього великого твору Ольги Кобилянської у Чернівецькому муздрамтеатрі звертаються вже вдруге, - розповіла художній керівник театру Людмила Скрипка. -  Десять років тому «Апостол черні» був перенесений на сцену режисером з Донеччини Олександром Дзекуном, лауреатом Шевченківської премії. Однак вистава у його режисерській постановці успіху не мала, тому її існування швидко припинилося. Там були речі, з якими не погоджувався сам театр. Тепер ми вирішили повернутися до цього твору. В Україні багато театрів, які носять імена відомих письменників, проте досить часто вони не звертаються до творів своїх патронів. А якщо звертаються, то тільки під час ювілеїв.  Відмінність нашого театру у тому, що ми Кобилянську ставимо не тільки до ювілеїв, а тому що вона цікава. Це дзеркало нашого краю, України, Європи. Хоча це надзвичайно складна письменниця. Переконана, що після цієї вистави багато глядачів відкриють її зовсім по-новому.  І чимало буде бажаючих прочитати чи перечитати «Апостола черні».

«Ольга Кобилянська писала свій роман 23 роки. За цей час у письменниці змінювався і світогляд, і переоцінювалися цінності. Маючи від Бога дану гостру психологічну здатність розрізняти типажі, Кобилянська цього такого апогею намагалася досягти в «Апостолі черні». За це він і був винесений за рамки її творчості як непопулярний і нецікавий радянській владі, оскільки в ньому зачіпаються теми національні, націоналістичні тощо», - розповів автор сценічної версії та музичного оформлення, режисер Мирослав Гринишин. – Насправді це історія людини – внука Юліана Цезаревича. І пізнання через історію свого діда себе самого. В тому світі, в якому він жив і служив, будучи священиком, військовим, філологом, який дуже нагадує те, що ми зараз проходимо в нашій країні,  ту переоцінку свого минулого і самоідентифікацію молоді, яка ще намагається ідентифікувати себе, як українців. А не тих, хто українцями себе вже не вважає. Раніше усе це з роману викидалося, на манер  попередньої постановки. Але від цих речей залежить ідеологія вистави. Для мене це навпаки дуже важливо.   В «Апостолі черні» є багато закодованих тем. Чітко виписаний конфлікт між родинами, який переростає у конфлікт нації. Актуальність цього твору є позачасовою».

«В основу для театральної афіші нової вистави взяли голландський натюрморт XVII століття, який типово для того часу визначається, як суєта суєт, - розповів художник-постановник вистави Андрій Романченко.  – Це і є квінтесенція. Афіші для своїх вистав я роблю не такими, що ілюструють виставу,  а вибираю такі, які несуть якусь метафору того, що відбувається на сцені. Так, безумовно, твір Кобилянської має стосунок і до суєти суєт, вічності…  Все у світі марно, крім… Ось про це "крім", я так сподіваюся, ми і робимо виставу».  

«Багато моїх знайомих зі здивуванням запитували, а як у «Апостолі черні» може бути задіяний балет, -  розповів балетмейстер-постановник вистави Василь Гринюк. – Щоб визначити лінію балету і запропонувати пластичне вирішення для акторського складу довелося багато шукати. Не відриваючи усіх секретів скажу лише, що балет несе на собі лінію не простого люду, а, можна сказати, певних людських сутностей. А інколи, можливо, і самого часу».

Як запевняють постановники, глядача очікують надзвичайно цікаві сюжетні лінії, закодовані теми, імпреза, балетний супровід, який підкреслюватиме часову детермінанту вистави, а також новітні висококласні технології.

Докладніше про особливості нової постановки розповів директор театру, виконавець головної  ролі Максима Цезаревича – заслужений працівник культури України Юрій Марчак.

«Можете зазначити, що театр імені Ольги Кобилянської пішов у перший клас, - заінтригував журналістів Юрій Марчак.  – Те, що ви побачите на сцені, це нова технологія. Технологічний процес – дуже складний абсолютно для всіх у театрі. Для мене, як для актора – це все нове. Технічна складова є дуже важливою частиною того, що запропонували нам режисер і художник-постановник. Не знаю наскільки нам вдасться втілити їхній задум, але сподіваюся, що нас не повернуть у нульовий клас. Переконаний, що ці знахідки будуть використовуватися і у наступних роботах. Тому що театр повинен робити крок вперед».

«В театрі вперше будуть застосовані складні технології, - продовжила тему художній керівник театру Людмила Скрипка. – Це великий крок театру. Впевнена, що не кожний український театр має такі можливості. Це буде надзвичайно цікаво, незвично для нашого глядача. Але це саме те, як ми бачимо українську класику на сучасній українській сцені. Можу передбачити, що будуть глядачі, які абсолютно не приймуть цього. Але це добре. І буде велика кількість тих, кому вистава сподобається. Це незвичайна постановка і незвичайне прочитання класики».

«Апостол черні» - останній великий твір Ольги Кобилянської, у радянські часи був заборонений як націоналістичний і не видавався. Його проблематика, тема апостольського служіння рідному народові, українська національна ідея – все це відлякувало тодішніх укладачів видань творів письменниці.

У виставі, як і у творі, тема України, державності, нації постане через образ Юліана Цезаревича – молодого хлопця, на формування особистості якого впливають різні чинники. Сюжет розвивається на тлі родинного життя (сім’я годинникаря Максима Цезаревича, рід Альбінських, родина отця Захарія).

Прем’єра вистави «Юліан Цезаревич» відбудеться 27 і 28 листопада в Чернівецькому академічному музично-драматичному театрі імені Ольги Кобилянської. У виставі задіяний майже увесь акторський склад. У ролі Максима Цезаревича – заслужений працівник культури України Юрій Марчак.

 Частково використано матеріали БукІнфо  

1


КОМЕНТАРІ (2)

Дуже повний звіт: переваги Інтернету. В газеті місце обмежене... Усі головні думки і філософія прем’єрної вистави...

 

avatar

Спокійна

20 листопада 2015 17:49

Для чого ви ввели рубрику КОМЕНТАРІ, якщо не хочете друкувати коментарі, які вам не подобаються?

avatar

Отто

25 листопада 2015 11:32