Перший тролейбус в Західній Україні з’явився не у Львові, а у Чернівцях

Перший тролейбус в Західній Україні з’явився не у Львові, а у Чернівцях

29.05.2020, 13:24

Електротранспорт в Західній Україні – як усе починалося?

126 років тому, в останній день травня 1894 року, в місті Лева розпочалася експлуатація електричного трамвая із пасажирами. Львів став другим в Україні (після Києва) і четвертим в Австро-Угорщині містом (після Будапешту, Відня та Праги), де розпочав свою роботу міський електротранспорт.

Тролейбус міг з’явитися у Львові іще 110 років тому, але магістрат віддав перевагу трамваю, отож перший тролейбус в Західній Україні з’явився не у Львові, а у Чернівцях. Сталося це у 1939 році. «Фотографії Старого Львова» розповідають про історію виникнення основних видів міського електротранспорту та про їх появу в містах Західної України.

Електричний трамвай Сіменса у 1881 році, Берлін.

Електричний трамвай Сіменса у 1881 році, Берлін.

Електричний трамвай Сіменса у 1881 році, Берлін.

Батьки  електричного трамвая

Винахідниками електричного трамвая вважається українець Федір Аполлонович Піроцький та німець Вернер фон Сіменс. Дослідження електрифікованого рейкового транспорту вони проводили практично одночасно: експерименти із електричною мотор-вагонною тягою Піроцький розпочав на Сестрорецькій залізниці у 1875 році, а Вернер фон Сіменс під час виставки 1879 року представив діючий макет електричної залізниці.

Що ж до власне трамвая – міського електричного рейкового транспорту, то експериментальний електричний трамвайний вагон Федір Піроцький побудував на основі двоповерхового вагону трамвая кінного у 1880 році в Санкт-Петербурзі. Для проведення експериментів було електрифіковано 85 метрів колій кінного трамвая. Постійний струм із рейок знімався колесами трамвая, які були ізольовані одне від одного і від кузова трамвая. Вагон приводився двигуном постійного струму через систему зубчастих передач. Публічні досліди із електричним трамваєм Федір Піроцький проводив наприкінці літа – на початку осені 1880 року. Про ці досліди писала не тільки російська, але і європейська преса. Загалом український дослідник не робив таємниці із свого винаходу – він активно спілкувався із одним із братів Сіменсів – Карлом, який тоді проживав у Санкт-Петербурзі і був представником компанії, яку створив його брат – Вернер фон Сіменс.

Діючий макет електричної залізниці на технічній виставці. Автором розробки є Вернер фон СіменсДіючий макет електричної залізниці на технічній виставці. Автором розробки є Вернер фон Сіменс

" data-medium-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/002.jpg?fit=900%2C545&ssl=1" data-large-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/002.jpg?fit=696%2C421&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Діючий макет електричної залізниці на технічній виставці. Автором розробки є Вернер фон Сіменс

На жаль, власники кінного трамвая Санкт-Петербурга відмовилися впроваджувати електричну тягу – перший електричний трамвай в Російській імперії з’явився через 12 років після перших дослідів Піроцького у Києві. Першу трамвайну лінію спроектували і збудували інженери Аманд Струве (відомий містобудівник) і Василь Первенко.

Перша діюча система електричного трамвая в світі була спроектована і побудована у передмісті Берліна Вернером фон Сіменсом. Вона почала перевозити пасажирів 139 років тому – 16 травня 1881 року. Перша в світі лінія електричного трамвая була побудована у передмісті Берліна і сполучила Ліхтерфельд і Кадетський корпус. Трамвай Сіменса, як і трамвай Піроцького, мав нижнє струмознімання (тобто струмоприймачами виступали колеса, а струм подавався на рейки). Трамвайний вагон розвивав швидкість до 30 кілометрів на годину, він приводився електродвигуном потужністю в 5 кВт. За перші три місяці експериментальний трамвайний маршрут довжиною 2,5 кілометри перевіз 12 тисяч пасажирів.

Так виглядав двоповерховий вагон кінного трамвая, який український винахідник Федір Піроцький модернізував у вагон електричного трамвая.Так виглядав двоповерховий вагон кінного трамвая, який український винахідник Федір Піроцький модернізував у вагон електричного трамвая.

" data-medium-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/003-1.jpg?fit=900%2C581&ssl=1" data-large-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/003-1.jpg?fit=696%2C449&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Так виглядав двоповерховий вагон кінного трамвая, який український винахідник Федір Піроцький модернізував у вагон електричного трамвая.

Зауважимо, що Федір Піроцький та Вернер фон Сіменс – не єдині «батьки» електричного трамвая. Незалежно від них над створенням міського електричного транспорту працював також американець Лео Дафт. Досліди із електричним трамваєм він проводив у місті Балтиморі починаючи із 1883 року. Рух першого у США електричного трамвая у Балтиморі розпочався 10 серпня 1885 року. Лео Дафт був винахідником системи струмознімання від третьої рейки (подібна нині використовується у метрополітені): на контактну рейку подавалася напруга додатного потенціалу, а напруга від’ємного – на рейки. Ця система уже не потребувала наявності ізольованих коліс трамвайного вагона. Пізніше Лео Дафт побудував трамвайні лінії із верхнім струмозніманням – трамваї живилися від двопровідної мережі, як нині тролейбуси.

Трамвай із верхнім струмозніманням і живленням від одного контактного проводу із додатнім потенціалом і рейкової мережі впровадив американський інженер Шарль Ван Депуле. Уже до 1886 року в п’яти містах Північної Америки, в тому числі в Міннеаполісі, працювали трамваї системи Депуле із штанговим струмоприймачем (такий струмоприймач нині використовують тролейбуси, хоча в деяких містах, наприклад у Ризі, трамваї теж мають штангові струмознімачі). Система живлення, розроблена Шарлем Ван Депуле виявилася найбільш оптимальною, тому дуже швидко витіснила системи із нижнім струмозніманням (від ізольованих рейок і від третьої контактної рейки) – всі відкриті в Україні трамвайні системи мали верхнє струмознімання.

Народження тролейбуса

Інший вид міського електротранспорту – тролейбус, лише на один рік молодший від свого старшого брата трамвая. Його «батьком» теж є Вернер фон Сіменс. Прототипом тролейбуса вважається чотирьохколісний візок із електричним приводом, який вчений назвав «електромотом». Струм знімався із двопровідної контактної мережі за допомогою спеціального восьмиколісного контактного візка (Kontaktwagen), який котився по паралельним контактним дротам. Довжина експериментальної тролейбусної лінії складала усього 540 метрів, вона була збудована компанією братів Сіменсів «Siemens & Halske» в передмісті Берліна Галензее і працювала із 29 квітня по 13 червня 1882 року. «Електромот» був дуже недосконалим і ненадійним видом транспорту, тому, на відміну від трамвая, практичне впровадження тролейбуса почалось більш ніж через 20 років після винаходу.

Візок із електроприводом «електромот», сконструйований Вернером фон Сіменсом у 1882 році. Цей візок вважають прототипом тролейбусаВізок із електроприводом «електромот», сконструйований Вернером фон Сіменсом у 1882 році. Цей візок вважають прототипом тролейбуса

" data-medium-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/004-2.jpg?fit=900%2C684&ssl=1" data-large-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/004-2.jpg?fit=696%2C529&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Візок із електроприводом «електромот», сконструйований Вернером фон Сіменсом у 1882 році. Цей візок вважають прототипом тролейбуса

Тролейбус у тому виді, який ми бачимо зраз створив Макс Шимман наприкінці 1900-х років. Тролейбус Шиммана використовував двопровідну контактну мережу, винайдену Лео Дафтом, і мав струмоприймачі у вигляді штанг – характерні «роги». Зауважимо, що удосконалив конструкцію штангових струмоприймачів американець Френк Спрейг.

Тролейбус у швейцарському місті Вільньов, удосконалений ШимманомТролейбус у швейцарському місті Вільньов, удосконалений Шимманом

" data-medium-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/005-1.jpg?fit=900%2C657&ssl=1" data-large-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/005-1.jpg?fit=696%2C508&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Тролейбус у швейцарському місті Вільньов, удосконалений Шимманом

В Україні перша тролейбусна лінія була відкрита у Києві 5 листопада 1935 року. Перший тролейбус в Західній Україні повіз пасажирів 1 лютого 1939 року в Чернівцях.

Буковинський трамвай

Зараз Львів є єдиним містом Західної України, де є трамвай. Проте до 1967 року трамваї також курсували у Чернівцях. Обласний центр Буковини потрапив до складу Австрійської імперії у 1774 року. Із 1786 року Чернівці стали центром Буковинської округи, яка входила до складу Галичини і Володимерії. З 1849 року місто отримало статус столиці автономного краю Буковини, отож, в певному плані, було суперником Львова.

Трамвайний вагон “Ringhoffer” на Рінгплац (нині площа Центральна) в Чернівцях. Стара листівка початку 1900-х роківТрамвайний вагон “Ringhoffer” на Рінгплац (нині площа Центральна) в Чернівцях. Стара листівка початку 1900-х років

" data-medium-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Ringplatz.jpg?fit=900%2C554&ssl=1" data-large-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Ringplatz.jpg?fit=696%2C428&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Трамвайний вагон “Ringhoffer” на Рінгплац (нині площа Центральна) в Чернівцях. Стара листівка початку 1900-х років

Перший проект трамвая в Чернівцях датується 1882 роком. Він був розроблений інженером Фрідріхом Шмідтом. З огляду на складний рельєф Чернівців, а особливо – узвозу між вокзалом на березі Пруту і центром міста, Шмід запропонував збудувати лінію трамвая із канатним приводом по типу фунікулера – канатний трамвай і нині курсує вулицями американського міста Сан-Франциско. Привідна станція канатного трамвая мала розміститися на Фонтанній площі (сучасне перехрестя вулиць перехрестя вулиць Головної, Сагайдачного, Богдана Хмельницького і Гагаріна), де мала розташовуватися привідна станція із паровим приводом. Замкнутий привідний канат мав рухатися всередині жолоба між рейками, поїзд із трьох вагонів спеціальним гаком мав чіплятися за цей канат. Проект був надзвичайно прогресивним на той час, оскільки в містах Європи в основному існували трамваї на кінній тязі. На жаль, реалізувати його не вдалося.

Трамвай на крутому узвозі нижче міської Ратуші в Чернівцях. Початок 1900-х роківТрамвай на крутому узвозі нижче міської Ратуші в Чернівцях. Початок 1900-х років

" data-medium-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Golovna_1899.jpg?fit=900%2C575&ssl=1" data-large-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Golovna_1899.jpg?fit=696%2C445&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Трамвай на крутому узвозі нижче міської Ратуші в Чернівцях. Початок 1900-х років

Другий трамвайний проект для Чернівців був розроблений тим же Фрідріхом Шмідтом. Він передбачав використання парової тяги. Для того, щоб трамваї могли підніматися крутим узвозом від вокзалу до центру, передбачалася третя – зубчаста рейка. Із цією рейкою мала входити в зачеплення спеціальна привідна шестерня. Зараз лінія зубчастого трамвая (маршрут № 60) існує у Будапешті. В Чернівцях же такий вид транспорту впровадити не вдалося.

Трамвайні вагони “Ringhoffer” на роз’їзді в Чернівцях. Початок ХХ століттяТрамвайні вагони “Ringhoffer” на роз’їзді в Чернівцях. Початок ХХ століття

" data-medium-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_1900_Ring.jpg?fit=900%2C453&ssl=1" data-large-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_1900_Ring.jpg?fit=696%2C350&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Трамвайні вагони “Ringhoffer” на роз’їзді в Чернівцях. Початок ХХ століття

Проект кінного трамвая в Чернівцях датується 1889 роком. Його розробив Карл Фукберг. Кіннний трамвай мав курсувати в верхній частині міста – від вокзалу «Фольксгартен» (нині – Чернівці-Південна) до ринкової площі. Дозвіл на будівництво був отриманий, але Фуксберг не зміг залучити кошти під проект.

Що ж до трамвая електричного, то перший проект електричного трамвая для Чернівців був розроблений іще у 1891 році (коли у Львові ця тема тільки обговорювалася). Його автором був Хуго фон Вебенау. Лінія електричного трамвая мала з’єднати вокзал із центром міста.

Трамвайний вагон Трамвайний вагон “Graz” № 23. Такі вагони почали постачатися у Чернівці починаючи із 1908 року.

" data-medium-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Graz23.jpg?fit=900%2C597&ssl=1" data-large-file="https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Graz23.jpg?fit=696%2C462&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Трамвайний вагон “Graz” № 23. Такі вагони почали постачатися у Чернівці починаючи із 1908 року.

Магістрат Чернівців роботу над проектуванням і будівництвом електричного трамвая розпочав у 1892 році. У 1893 році Георг Рапф уже представив ескізний проект трамвайної лінії та електростанції. Основна трамвайна лінія мала з’єднати два вокзали Чернівців. Крім неї планувалися іще й відгалуження.

У практичну фазу реалізація проекту електричного трамвая в Чернівцях перейшла у 1895 році, коли було підписано угоду із компанією «Шуккерт і Ко». Будівництво електростанції чернівецького трамвая стартувало 10 серпня 1895 року. Уже 12 лютого 1896 року вона дала перший струм. Будівництво власне трамвайної інфраструктури розпочалося влітку 1896 року.

Двоколійна трамвайна лінія поруч із новим залізничним вокзалом Чернівців. 1910 р.Двоколійна трамвайна лінія поруч із новим залізничним вокзалом Чернівців. 1910 р.

" data-medium-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Wokz_1910_Graz.jpg?fit=900%2C550&ssl=1" data-large-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Wokz_1910_Graz.jpg?fit=696%2C425&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Двоколійна трамвайна лінія поруч із новим залізничним вокзалом Чернівців. 1910 р.

Перші трамвайні вагони прибули в Чернівці у січня 1897 року. Залізницею вони прибули на станцію Фольксгартен, звідтам їх транспортували у трамвайне депо на спеціальних санях, у які були запряжені воли. Того ж місяця розпочали підготовку майбутніх водіїв і кондукторів трамвая.

Роботи із будівництва трамвайної лінії та депо в Чернівцях завершилися 15 травня 1897 року. Із 26 травня 1897 року розпочалися пробні поїздки трамваїв по лінії. Відкриття руху трамваїв у Чернівцях затримувалося – із Відня мала прибути спеціальна комісія для огляду інфраструктури і видачі дозволу на експлуатацію. Ця комісія прибула лише у самому кінці червня 1897 року. Врешті-решт 18 липня 1897 року в Чернівцях розпочався регулярний трамвайний рух із пасажирами.

Електричний трамвай у Чернівцях пропрацював трохи менше 70 років – навесні 1967 року трамвайна лінія була замінена тролейбусною.

Поява тролейбуса у містах Західної України

Львів міг стати першим містом не тільки Західної, але і усієї України, де міг появитися тролейбус. Перший проект будівництва тролейбусних ліній датується квітнем 1909 року. Його автором був Йозеф Томицький – перший директор Львівського електричного трамвая. Перші тролейбусні лінії Львова пропонувалося збудувати на Високий Замок та до Стрийської рогачки по вулицям Кадетській (нині – Героїв Майдану) та Стрийській. Презентуючи проект тролейбусних ліній, Йозеф Томицький зазначив, що «безрейковий електричний омнібус» (саме так тоді називали тролейбус) має низку переваг над трамваєм, ці переваги найбільш відчутні на лініях із значним ухилом. Керівник львівського трамвая зазначав, що у тому випадку, якщо магістрат Львова дасть «добро» на будівництво тролейбусних ліній, то вони будуть збудовані у короткі терміни – до липня 1909 року.

На жаль, магістрат Львова не підтримав проект будівництва в місті тролейбусних ліній – у кінці травня 1909 року було прийнято рішення про будівництво на Високий Замок трамвайної лінії. Будівництво цієї трамвайної лінії було завершене на початку серпня 1910 року.

До ідеї будівництва у Львові тролейбусних ліній поверталися кілька раз – вперше на початку 1920-х років, а вдруге – напередодні Другої світової війни. Перша тролейбусна лінія на території тогочасної Польщі з’явилася у 1930 році в Познані.

ЛК-5 - один із перших київських тролейбусівЛК-5 – один із перших київських тролейбусів

" data-medium-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/LK5_Kyiv.jpg?fit=900%2C630&ssl=1" data-large-file="https://i1.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2020/05/LK5_Kyiv.jpg?fit=696%2C487&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

ЛК-5 – один із перших київських тролейбусів

Першим містом України, де почали працювати тролейбуси, став Київ. Першу тролейбусну лінію було здано в експлуатацію із пасажирами 5 листопада 1935 року. На лінію вийшли тролейбуси моделі ЛК, названі так на честь Лазаря Кагановича. Друга тролейбусна система (перша на Західній Україні) була відкрита у Чернівцях, які, як і уся Буковина, на той час входили до складу Румунії.

Рішення про будівництво у Чернівцях першої тролейбусної лінії було прийнято у 1937 році. На той час у місті уже курсували рейсові автобуси. Власне автобусний маршрут № 4 від палацу Буковинських митрополитів до цвинтаря на Горечі було прийнято замінити на тролейбусний. У жовтні 1937 року на території трамвайного депо почали будувати оглядові бокси для тролейбусів. Проектування тролейбусної інфраструктури здійснювали румунські та німецькі інженери. Керував проектуванням інженер Ілля Сава. Будівництво тролейбусної лінії здійснювалося у 1938 році. Для економії в якості опор використали зношені трамвайні рейки. Роботи із створення тролейбусної інфраструктури в Чернівцях було в основному завершено восени 1938 року.

Трамвай та тролейбуси MAN на Центральній площі Чернівців. 1940 р. Фото із колекції С.А. Тархова.Трамвай та тролейбуси MAN на Центральній площі Чернівців. 1940 р. Фото із колекції С.А. Тархова.

" data-medium-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Troll_1940_Tarxov.jpg?fit=900%2C671&ssl=1" data-large-file="https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/Tram_CV_Troll_1940_Tarxov.jpg?fit=696%2C519&ssl=1" data-recalc-dims="1" />

Трамвай та тролейбуси MAN на Центральній площі Чернівців. 1940 р. Фото із колекції С.А. Тархова.

Чотири тролейбуси для обслуговування першої тролейбусної лінії на Буковині були замовлені в Німеччині. Їх виготовила компанія MAN на заводі в Аугсбурзі. Ці машини  17 – 19 листопада 1938 року демонструвалися на міжнародній виставці у Дюссельдорфі. 11-14 січня 1939 року тролейбуси прибули до Чернівців, а 1 лютого 1939 року розпочався регулярний рух тролейбусів на маршруті із пасажирами.

Антон ЛЯГУШКІН та Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ 

Джерело: https://photo-lviv.in.ua/elektrotransport-v-zakhidniy-ukraini-iak-use-pochynalosia/

1