Почесний громадянин Чернівців Іван Снігур: “Для виходу в місто маю дев’ять солом’яних капелюхів. Кожен день одягаю інший”
Етнограф, фольклорист, краєзнавець, різьбяр, писанкар, майстер лозоплетіння, мистецтвознавець, заслужений майстер народної творчості України… Або ж можна сказати лише два слова – Іван Снігур, людина, яку знає все місто і далеко за його межами. Іван Назарович вже так довго живе у Чернівцях, що став навіть їх своєрідним символом.
Розмовляємо з Іваном Назаровичем у його квартирі на вулиці Щепкіна. Тут так багато старовинних речей, що помешкання радше нагадує музей. Музей, про який сам Снігур мріє роки і роки…Етнограф і майстер зустрічає мене у вишиванці, але, правда, без традицінйого солом’яного капелюха бачити Снігура якось не звично. Сідаємо за стіл і … переносимося у різні етапи із життя цієї видатної людини…
- Іване Назаровичу, Ви стали почесним громадянином нашого міста. Але ж насправді Ви – не корінний чернівчанин. І якщо багато людей переїхали сюди жити, то Ви до Чернівців не приїхали, а прийшли – в прямому розумінні цього слова….
- Ой, то було дуже давно, ще у 1946 році, під час голоду. Я і справді прийшов пішки, бо то були дуже важкі часи і в моєму рідному селі Грозинці Хотинського району всі вмирали від голоду. Майже два роки я блукав Чернівцями… Ходив немитий, невиспаний і втомлений, бо вночі розвантажував вагони з вугіллям і дровами. Спав на горищах покинутих будинківі в кочегарках, опухав від голоду. Опухав двічі, думав, що не виживу… Через два роки у 1948-му, влаштувавався у військову частину і поїхав із солдатами рубати ліс в Тарашанах – за це давали кусок хліба і пайок. У цій таки військовій частині влаштувався столярем. А коли працював столярем, вчився малювати, ходив у вечірню школу. Мав щастя навчатися в Одарки Киселиці – нашої знаменитої буковиснької худоджниці.
- А хто виявив у Вас худождні здібнсоті?
- Житття змусило малювати, я навіть сам цього не знав, що можу щось подібне робити. І цей талант дам мені можливітсь влаштуватися художником-оформлювачем у кінотеатр ім. З. Космодем’янської. Попрацював десь півроку і мене забрали звідти на посаду головного художника у головний Чернівецький універмаг. А потім - в Художній фонд, де я вже добре заробляв. Тут бачили, що я добре працюю, тому мав багато замовлень. А завершилася моя, так би мовити, кар’єра у Художньоум фонді портретами Берії і Ворошилова. Я намалював більше сотні їхніх портретів. Замовлень було море, бо парткоми і кожне підприємство хотіли мати їх у себе в кабінетах. І все йшло дуже добре. Але тут Берію розстріляли, Ворошилова зняли і я залишився без роботи. Скажу вам, що втартив значний заробіток, бо за портрети Берії і Ворошилова платили дуже добре. Наприклад, я йшов за 30 копійок пообідати, а портрет коштував 200 рублів!
- То ви отримували солідні гроші….
- Воно то так, але ж у селі залишилися тато, який з війни повернувся інвалідом, хвора мама і троє менших дітей батьків. То собі я залишав лише на пиріжки, а все, що отримував, висилав їм. Дуже довго скитався по квартирах. А коли отримав під ремонт одну кімнату, то вже мав своє житло, хоч і невелике. До речі, ми з дружиною познайомилися саме так: вона шукала квартиру. І вже коли ми одружилися, то нам дали це помешкання на вулиці Шепкіна, в якому досі живемо. Наступного року буде 50 років нашому шлюбу. Уявіть собі, за всі роки нашого спільного житятт ми з Олею жодного разу не сварилися. Жодного! Хоча нібито за гороскопами ми абсолютно не підходимо один одному. Тому скажу вам: не вірте гороскопам. Дружина закінчила університет, працювала на хімічному факультеті в лабораторії. Але що вона бідна пережила зі мною!… Мене ж арештовували - за те, що я збирав різні документи, опитував людей… Це була етнографічна робота. А наші органи побачилив цьому щось інше і навіть знайшли зачіпку для арешту. Я здав у ювілеріний магазин за 34 рублі монисти – жіночі прикраси. А вони повважали це за валютні операції і дали мені три роки. Але причина арешту, звісно, була інша - вони шукали всі мої записи.
- Очевидно, Ваші записи були дуже цінні і особливі…
- Я всього-на-всього записував історію, звичаї, обради. Все розпитував у людей – і в Чернівцях, і по селах. Взяв майже 8 тисяч інтерв ю. Розмовляв з місцевими людьми, був у німців, румунів, поляків, мадярів – всіх, хто жив у наших краях. Записуваві ці інтерв’ю впродовж десятки років. Цей прикрий інцидент трапився в 1976 році. Отож мене посадили і 11 місяців добивали. Повибивали всі зуби… До речі, той чоловік, який це робив, слідчий, досі ходить Чернівцями. Але коли мене бачить, втікає. Навіть коли я заходжу у тролейбус, він одразу ж виходить. Тоді він мені казавв, що я розмовляю телячою мовою, тобто українською…
- І Ви таки проведи за гратами всі ці три роки?
- Звільнила президія Верховного суду СРСР через 2 роки. А весь той час я відсидів у тюрмі у Хмельницькій області. Це дружина аж туди, до найвищої інстанції дійшла. Досі зберігаю цей бюллетень, що мене оправдали і що це була найгучніша справа в Союзі.
- Якою на той час була Ваша колекція старовинних речей і чи вони не постраждали через ваш арешт?
- Ще й як постарждали! Коли мене, як кажуть посадили, квартиру грабували безпощадно. А колекція вже була досить велика. Уявіть собі, приходить четверо людей, один допитує дружину, а три набивають портфелі… . Вкрали лише 8 тисяч давніх поштових листівок, повиривали титульні сторінки зі старовинних книг. Викидали через балкон…. Ручки на дверях повиривали… Шукали золото. Ще забрали колекцію давніх грошей, 22 картини місцевих художників. Я ж почав збирати колекцію з тих пір, як працював художником. Спочатку це були давні тарелі, потім - різні книжки. Мене найбільше цікавила історія Чернівців, тому тут я обійшов усі яруги, горища, підвали. Вишукував різні речі навіть на смітниках. І знаходив таке, що навіть за гроші не купиш. Я, до речі, через цю колекцію і не завершив навчання у Ленінградському вищому художньо-промисловому училищі. Там вимагали, щоб я із заочної форми навчання перейшов на стаціонарну. А на кого ж колекцію залишити?
- Вся ваша квартира буквально закладена старовинними речами. І я навіть не питаю, чи складно так жити…
- Навіть важко усвідомити – наскільки…Нині моя колекція налічує більше 100 тисяч експонатів. В цій квартирі три кімнати. Ще шість кімнат маю у майстерні, яку мені дали 25 років тому. Це таке напівпідвальне приміщення, сирувате, але що зробиш… Речі ж десь треба зберігати. Тут, у квартирі, в одну із кімнат ми проходимо боком….
- Дружина не свариться з вами через це?
- Вона просто мовчки і спокійно терпить. І на початку нічого не казала, вона мені помагає все життя.
- Не таємниця, що у Вашій квартирі на Щепкіна були різні відомі люди. Хотілося би занти, а хто саме був?
- Мені простіше сказати, хто не був. Але були дійсно легендарні люди. Ось ми з вами сидимо і спілкуємося за столом, за яким сидів великий і геніальний режсиер Сергій Параджанов. Він був у цій квартирі разів десять, ночував тут. Досі зберігаю його фото, листи. Параджанов запрошував мене бути художником до його фільму про Андерсена. Сценарій до картини теж написав він. І це був такий геніальний сценарій!… Параджанов прийшов до мене, приніс моїй дружині букет із троянд. Ми поставили квіти на стіл і сидимо і слухаємо, як він читає уривки з цього сценарію. Це булов вперше у моєму житті, що я не відчував себе на кріслі, а десь ніби літав. Коли він закінчив, стало так тихо, що коли з троянди впав пелюсток, ми почули цей звук… А Параджанов взяв пелюсток і поставив у свою рюмку із коньяком. І ось коли я опам’ятався, то зізнався Параджанову, що боюся братися за таку роботу, боюся не впоратися. А він відповідає: «Та я ж буду поруч»… До речі, той фільм він так і не встиг зняти. Але сценарій у Параджанова купили, проте досі ніхто не знає, як картину зніамти – такий сецнарій незвичний.
- Вас називають ходячою краєзнавчою енциклопедією. І відомо, що ви були консультантом багатьох фільмів.
- Консультував 13 картин. «Білий птах з чорною ознакою» в тому числі. Режисер Юрій Іллєнко та актор Іван Миколайчук прийшли до мене і запросили працювати по етнографії і побуту у цьому фільмі. Я погодився, але коли прочитав сценарій, то зрозумів, що знімати немає що. Майже все, що стосується етнографії і побуту я переробляв – хотілося, аби в кіно було правдиве життя. Знімали в Карпатах, і кожного ранку таксі вже стояло під моїм будинком і я теж їхав на місце зйомок. Потім до мене ще із Кишинівської телестудії приїжджали. Що вам сказати: до мене присилають людей і з архівів, і з музеїв. Їм кажуть, що мовляв, якщо в Снігура не знайдете те, що вас цікавить, то вже ніде не знайдете. Тому і видаю книжки, аби людям більше розказати.
- Багато людйе прекрасно знають етнографа Івана Снігура. Але якщо навіть знайдуться ті, кому про вас нічого не відомо, то принаймні знають вас як «чоловіка, що не виходить з дому без солом’яного капелюха». Скільки ж у вас тих капелюхів?
- Дев’ять. І кожен день я вдягаю інший. Сам собі їх плету. Лозоплетінню я ніде не вчився. І спочатку було дуже важко, бо був незнайомий з цим видом матеріалу. Але створив 800 видів виробів з лози. Найбільша робота – це ангел-охоронець Чернівців. Він має 3 м, 30 см.
- А за капелюхом у вас видніється хвостик. Чому ви не підстигаєтеся? Це такий стиль?
- А ви знаєте, просто набридло, бо кожного місяця треба стригти. А я вже на пенсії, і бачу, що треба економити, а щомісяця підстрижка коштує 30 гривень. То я собі так залишив і мені сподобалося. Ношу хвостик вже десь три роки. Правда, дружина його час від часу підкорочує. Якщо чесно – мені навіть сподобалося, що щось там теліпається зща плечима. Мене вже за цим і люди впізнають.
- Цікаво дізнатися, чи ви даруєте щось зі своєї великої колекції?
- Багато речей подарував музею під відкритим небом в Києві. І я зробив таку помилку, яку собі до смерті не пробачу. За своє житят я зібрав 18 тисяч видів вишивки. Але все це штабелями лежало тут, у квартирі. Звісно, речі псувалися. Тому й довелося віддати в музей… А була ще така ітсорія, що я продав за 400 рублів 14 опришківських кремньових пістолетів – цьому ж музею. Але, уявіть собі, ні одного немає там… Може це йдобре, що віддав, бо якби виявили у мене, то приписали би до бандерівців і розстріляли. А я ж всі гори обійшов - Карпати, Буковину, Басарабію. Знав всіх народних майстрів, всіх вишивальниць. Сам все збирав, мені нічого не приносили. В мене тільки одних вишитих сорочок 400 штук, з усіх сіл Буковини. Десь 400 видів горбаток.
- Але очевидно, що багато людей переводить вашу колекцію у гроші. Чи це безпечно тримати все це вдома?
- Ця колекція, звісно, забрала у мене здоров’я. Нерви і переживання – вже не можна зміряти. Весь час є люди, які тільки хочуть це забрати і нажитися. Були спроби погабування. І з тиз пір я вже нікого вдома не приймаю, нічого не купую і нічого не продаю. Злодії двічі не давали спокою, а нещодавно навіть вночі телефонували і казали, коли я вже здохну... Знаєте, коли розповідаю про свою колекцію, то мені здається, що люди мене не розуміють. А якщо і розуміють то не хочуть допомагати. А колекція доросла до таких розмірів, що потребує вже окремого примішення - хоча би 8-10 кімнат. А де я їх візьму? Правда, було таке, що пропонували, але за гроші… Ще 23 роки тому я написав меру міста листа-заповіт, що на підставі моєї колекції прошу зробити музей міста Чернівці. До цих пір ще відповіді немаю… . І мені дуже прикро про це думати – у свої 85-ть, після інфаркту… . Серце болить за кожну річ, яка може опинитися в руках не тих людей… Я вже навіть зробив проект цього музею опис його. Всі меблі приготовані. Музей повинен починатися з австрійської квартири, з вітальні. Далі - столова, кухня, спальня і сам музей. Я вже майже перестав вірити, що це коли-небудь стане реальністю. Але не так давно одна зустріч ще запалила в мені якусь іскринку. Прийшов до мене в гості, аби познайомитися зі мною Михалійшин. Провів у мене вдома кілька годин, уважно дивився, слухав. І це був фактично перший чиновник, який так детально звернув увагу на мою колекцію і я побачив, що він хоче допомогти. Може, ще таки доживу побачити свій музей і у Чернівцях.
- Але так трапилося, що у Чернівцях вашого музею ще немає, а у Криму один із музеїв носить ваше ім’я…
- Кілька років тому до мене прийшов чоловік із Севастополя,Михайло Кузмук. Він чернівчанин, але вже багато років живе там. Збирає все буковинське. І завітав до мене, аби купити кілька речей. Але оскільки в мене деяких експонатів було по дві пари, то я йому подарував десь 200 давніх старовинних речей. Дещо він ще докупив і ось відкрив у Севастопол музей побуту Західної України ім. Івана Снігура.
- Ви розповідали, що сходили всі Чернівці. Цікаво почути від вас: а яке місце тут найкрасивіше?
- Є таке, точніше було, бо зараз від тієї краси і сліду не залишилося. А я його бачив іншим. Для прикладу, уявіть, що на вулиці Кобилянської у кожному дворі була криниця! А чи зараз хоч одна там залишилася? Найкраще місце, яке мені вдался бачити у Чернівцях знаходилося на вулиці Руській, на початку вулиці Лук’яна Кобилиці, де зараз гаражі. А тепер перенесімося на кілька десятиліть назад і там стояла зовсім інша картина. Це була долина, в ній- великий фонтан і джерельна вода. Навколо - доріжка, вистелена мурмуром. Білі мармурові лавки поруч, плакучі верби. А у фонтані були високі фігури імператора Франца Йосифа і королеви Єлизавети – з білого мармуру. Я застав вже лише Франца Йосифа без голови…. Туди вели мармурові сходинки. А поруч стояв мисливський дерев’яний будиночок. Це було наскільки казково! До речі, фонтан називався «Весільним», але чернівчани його називали дзеркальним.
- Ви так багато знаєте, стільки читали, стільки всього зібрали…
- Ну, пррчитав не все. Кажуть, що в житті можна прочитати до 7 тисяч книг. Я прочитав 30 тисяч книжок. Але не прочитав ні одної радянської книжки…
Наталія ФЕЩУК, газета «Чернівці».
Фото автора та з архіву Івана СНІГУРА (На фото він сам, з режисером Сергієм Параджановим, з дружиною Ольгою Петрівною і політологом Ігорем Буркутом).
КОМЕНТАРІ (1)
Чернівчани, підтримаймо ідею створення музею, підписи зберемо , хоча б.бо дійсно у нас така унікальна колекція, а ми все посмертно хвалу воздаєм.Може встигнемо при житті зробити добру справу.Вона ж залишиться на віки.
Іванна
06 жовтня 2013 01:13