Екстрасенси говорять, «Україна» мовчить

Екстрасенси говорять, «Україна» мовчить

12.01.2018, 11:55
Телеканал ICTV поговорив про 2018 рік із одразу трьома містиками, «Інтер» повідомив про чотирьох «переможців» на виборах в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ), «Україна», висвітлюючи звітні прес-конференції чиновників, замовчала всю суперечливу й негативну інформацію.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 25–30 грудня 2017 року.

ICTV влаштував у новинах передноворічну Битву екстрасенсів

Наприкінці 2016-го телеканал ICTV видав в ефір сюжет про астрологічні прогнози на 2017 рік. Можна було би подумати, що це лише одноразова сумнівна «цікавинка» від журналістів, але наприкінці 2017 року «Факти» знову випустили аналогічний матеріал. Цього разу з іще більшою кількістю піару екстрасенсів, ще примітивнішими прогнозами та ще дивнішим візуальним рядом.

Ведуча Інна Шевченко 30 грудня анонсує: «Які зарплати матимуть українці в новому році? Чи закінчиться війна? І що зміниться в політиці? “Факти” дізнались прогноз для України у людей, котрі пов'язані з містикою та космосом. Ми зустрілись з найвідомішими мольфаром, екстрасенсом і астрологом». По-перше, в сюжеті «Фактів» містики відповідають лише на запитання про війну, що роблять у начитці інші два, — незрозуміло. По-друге, епітет «найвідоміші» наштовхує на думки про піарність матеріалу, що частково підтверджується вибором коментаторів: астролога Оксану Осипенко ICTV вже згадував у такому ж матеріалі рік тому, а чорний маг (не смійтеся) Дмитро Дульський був учасником проекту «Битва екстрасенсів» на телеканалі СТБ, що входить із ICTV до одного медіахолдингу. Містичний зв’язок.

Починається сюжет із візиту кореспондентки Оксани Коваленко до мольфара: «... Тут мешкає справжній мольфар. Щоб потрапити до пана Штефана на пророцтво, ми домовлялися заздалегідь. Цілитель віщує завдяки стихії вогню та води. Вода охолоджує розпечене олово, а мольфар лише зчитує знаки. Майбутнє бачить рік наперед, тож довготермінового прогнозу не робить [...] Мольфар ніби перебуває в інших світах, тож зрозуміти його непросто». Останнє речення наштовхує на думку, що в сюжеті відбувається, по суті, подвійна інтерпретація: мольфар читає знаки, а журналісти — слова мольфара. Наприклад, пан Штефан заявляє: «Верховна Рада є, сварка, бійка є. Вони не годні собі раду дати». А кореспондентка пояснює: «Політики і далі будуть чубитися, каже провидець». Крім цього, мольфар навіщував, що Донбас Україна не втратить і що 2018 рік стане роком стабілізації.

Наступним слово отримує «експерт (із чого?) та чорний маг» Дмитро Дульський, що гадає на картах таро. У цьому випадку уваги заслуговують не так прогнози некроманта (Україна намагатиметься повернути Крим, Донбас ми не втратимо, потрясінь не буде), як сам кадр із коментарем чоловіка: чорний маг у шкіряній жилетці та футболці якогось рок-гурту сидить на фоні звичайної домашньої шафи. На шиї чаклуна висить зірка Бафомета, поруч стоять два ножі, стилізованих під єгипетські. Зліва горить свічка, а праворуч — мила новорічна ялиночка з прикрасами.

Тут мольфар побачив таке: «Верховна Рада є, сварка, бійка є. Вони не годні собі раду дати»

Останньою в сюжеті виступає Олена Осипенко, астролог, яку, як і рік тому, «Факти» записали на заході видання «Главком». Її прогнози кореспондентка передає так: «Рік буде особливо вдалим для людей, які ризикуватимуть і багато працюватимуть. Головне — не починати своїх справ у дні затемнень, їх в новому році буде аж п’ять».

Звісно, що з суто фахової точки зору подібні новини порушують цілу плеяду журналістських стандартів і телеканалам не варто, принаймні у випусках новин, вдаватися до цитування чорних магів. Але, мабуть, іще більше розчаровує очевидність сказаного чаклунами: не обов’язково мати надприродні здібності, аби передбачити, що Україна намагатиметься повернути Крим і що, аби бути успішним, треба багато працювати. Подібні ж «прогнози» цілком можна було замінити спілкуванням зі справжніми експертами чи хоча би креативнішими екстрасенсами.

«Інтер» та безпрограшні вибори в ОТГ

Вибори в об’єднаних територіальних громадах — відносна новинка для України. Відповідний закон було ухвалено у 2015 році, а передостаннє голосування відбулося в кінці жовтня 2017-го. Тоді ми вже писали про те, як телеканали присудили перемогу на виборах різним партіям. 26 грудня їхній подвиг самотужки повторив «Інтер», видавши в ефір заяви про «перемоги» від одразу чотирьох політичних сил.

Першим лідером виборів стала Аграрна партія, що віднедавна користується особливою увагою «Подробностей». Ведуча Катерина Лисенко розповіла: «Среди лидеров оказались не только представители парламентских сил. Достойный результат — а именно третье место — показала "Аграрная партия". Ее поддержали избиратели почти по всей стране [...] Не обошлось, конечно и без нарушений...» Далі одразу двоє членів партії коментують свою перемогу та скаржаться на порушення. Зокрема, лідер політсили Віталій Скоцик заявляє: «... Ми займаємо абсолютно лідируючі позиції. На цих виборах, які експерти вже оцінили як одні із самих складних виборів за останні 15 років, було використано фактично всі технології. Це і підкуп, це і підміна бюлетенів, це і залякування». Анонімним експертам «Інтер» слова не надає, конкретних прикладів порушень не наводить.

Закінчивши із розповіддю про тих, хто отримав третє місце на виборах, ведуча переходить до першого самопроголошеного переможця волевиявлення: «О победе на выборах объявили представители партии "Блок Петра Порошенка" "Солидарность". Согласно подсчетам политсилы, из всех победителей 55 % — кандидаты именно от “Солидарности”. Лидировали в большинстве регионов.. Представники «переможців», на відміну від колег із третього місця, слова не отримують.

А Наталя Бєлишева продовжує: «У "Батькивщини" считают, что именно их политсила одержала победу на выборах [...] Причем лидировала с большим отрывом от остальных кандидатов». Далі в кадрі відсотки партій-лідерів оголошує особисто Юлія Тимошенко.

І завершує список переможців розповідь від ведучої про «Опозиційний блок»: «Празднуют победу на выборах и около 50 кандидатов от “Оппозиционного блока”[...] В политсиле также заявляют, что во время этой компании были системные фальсификации, провластные кандидаты широко использовали обменресурс запугивания и подкуп избирателей. Всего правоохранители зафиксировали почти сто жалоб и открыли 13 уголовных дел». Про чіткі приклади знову не йдеться, а в «Опорі» тим часом заявляють, що «не виявили суттєвих порушень».

На піарний зміст такого висвітлення виборів натякає не лише підбір коментарів та порядок партій у випуску, а й форма подачі інформації. Маючи подібні суперечливі й зовсім не офіційні результати, журналісти повинні були б зробити про голосування повноцінний кореспондентський матеріал і пояснити глядачам, із приводу яких громад у партій виникли розбіжності, як таке може бути (наприклад, політсили оцінюють «перемогу» за різними критеріями) і коли чекати на офіційні результати. А також навести чіткі дані по порушенням хоча б від громадських організацій.

Подібна ж подача окремими, позбавленими експертних коментарів повідомленнями, — це просто чотири поспіль незбалансовані реклами різних партій. Те саме, що показати чотири ролики зубних паст і сподіватися, що глядач на основі цього зможе скласти об’єктивне уявлення про те, яку з них справді радять стоматологи.

Канал «Україна» не вміє розповідати про звіти

Кінець року — традиційний час, коли різноманітні чиновники виходять на звітні прес-конференції й коли журналісти обмежуються у своїх сюжетах про це лише озвученою на заходах інформацією. Але деякі, як телеканал «Україна», ідуть ще далі — й до позитивної самооцінки держслужбовців додають лише найпереможніші моменти.

28 грудня ведуча Олена Кот заявила: «Украинцы стали жить лучше. Об этом заявил министр соцполитики Андрей Рева. И это не просто слова, а статистика. За год людей, которые живут за чертой бедности, то есть, имеют доходы ниже прожиточного минимума, стало меньше почти на 15 %. Причины — повышение соцстандартов и зарплат украинцев».Далі в коментарі міністр підтверджує ці ж слова й... усе. А на ICTV в доволі піарний сюжет потрапило набагато більше, зокрема, обіцянки підвищити зарплати та гордість за пенсійну реформу. 5 канал подав також ініціативи щодо соціальної допомоги для звільнених із полону. «Укрінформ» розповів про монетизацію комунальних пільг і нову систему забезпечення людей з інвалідністю. «Сегодня» ж фактично повідомили про одне число.

26 грудня аналогічна ситуація на «Україні» сталася зі звітом керівника Нацполіції Сергія Князєва. Ведуча Олена Кот розповіла про подію таке: «Кражи составляют половину всех правонарушений уходящего года, но преступлений стало меньше на 13 %, а их раскрываемость выросла. Руководство полиции отчиталось о своей работе. Количество умышленных убийств самое низкое за последние два года. Рассказали в полиции и о резонансных делах».

Після заяви про «резонансні справи» телеканал подав синхрон пана Князєва, в якому той дослівно озвучує таке: «Злочинної організації, яка вбивала та викрадала людей в місті Києві. На території шести регіонів України одночасно було проведено більше 60 обшуків та затримано п'ятьох активних членів злочинного угрупування. Організатора затримано на території сусідньої держави».

Ви зрозуміли, про що говорить чиновник? Насправді йдеться про підозрюваних у, зокрема, вбивстві екс-директора «Укрспирту» та замаху на бізнесмена у Києві. Проте цього «Сегодня» не пояснили.

Інші телеканали теж згадували після звіту Нацполоції про резонансні справи: Павла Шеремета, Аміни Окуєвої, Максима Шаповала, Тимура Махаурі. А 5 канал та ICTV винесли з прес-конференції офіційні дані про самоочищення поліції.

Звісно, у згаданих телеканалів була спільна поширена проблема — відсутність погляду «збоку» на звіти чиновників. Наприклад, слова Князєва про ефективність поліції можна було би доповнити дослідженням про те, що за останні два роки буцімто збільшилися кількість жертв насильства з боку правоохоронців.

Але навіть відсутність подібного аналізу не така страшна, як відсутність у сюжетах «України» будь-якої, навіть найменшої, суперечливої інформації із самих звітів. Фактично телеканал формує у глядачів враження про цілий рік діяльності поліції на прикладі одного затримання, суть якого ще й неможливо зрозуміти з сюжету. А от про нерозкриті справи, що згадували самі правоохоронці, журналісти мовчать. Аналогічна ситуація і зі звітом міністра соціальної політики — покращення в державі «Сегодня» зводять до однієї найяскравішої цифри: зменшення кількості бідних людей. Хоча на цьому ж заході Андрій Рева називав й іншу статистику: наприклад, що кількість матерів-одиначок в Україні за 15 років зросла у 22 рази. Але від цієї інформації про власну країну журналісти глядачів «відгородили».

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — Президента протягом тижня чотири рази піарили на темі обміну полоненими. По разу долучилися ICTV, «Україна», «1+1» та «Інтер».

Андрій Рева — на піар звіт міністра соціальної політики перетворили ICTV та «Україна».

Сергій Каплін — про свого улюбленця з Блоку Петра Порошенка «Інтер» цього тижня згадав лише один раз.

Олег Ляшко та Віктор Медведчук — обох політиків телеканал «Україна» пропіарив на темі обміну полоненими.

«Опозиційний блок» — партія стала піарним лідером останнього тижня року, отримавши на свою користь одразу десять позитивних сюжетів. Сім із них вийшло на «Інтері», два на «Україні» та один на ICTV.

Аграрна партія, «Батьківщина» та БПП — про перемогу цих партій на виборах в об’єднаних територіальних громадах розповідав «Інтер».

Леонід Кучма — другий Президент України піарився на темі звільнення заручників двічі: на «Інтері» та на ICTV.

Володимир Мунтян — про благодійність «13 апостола» знову говорили на «Інтері».

Курорт «Буковель» — «1+1» продовжує рекламувати курорт для тих, хто досі не на ньому.

Критика:

Михеїл Саакашвілі та НАБУ — спецрепортаж про своїх «ворогів» анонсував телеканал «Україна».

Уперше жодного «замовного» критичного матеріалу не вийшло на «Інтері»!

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 39 сумнівних сюжетів. Вісімнадцять із них вийшло на «Україні», чотирнадцять — на «Інтері», чотири — на ICTV й три на «1+1».

Детальніше про це читайте в публікації «Головна новина року: піар, політика і біль у темі звільнених із полону. Моніторинг теленовин за 25–30 грудня 2017 року». 

1


Додати коментар

Увійти через профіль для можливості залишати авторизовані коментарі.