ДОВИБОРЧА АКТИВНІСТЬ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ – ПОЛІТИЧНИЙ КОНТЕКСТ

ДОВИБОРЧА АКТИВНІСТЬ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ – ПОЛІТИЧНИЙ КОНТЕКСТ

03.08.2012, 18:11

Через неурегульованість виборчого законодавства, політичні партії протягом останніх 4-х місяців активно проводили передвиборчу агітацію з необмеженими тіньовими виборчими фондами. Кошти, витрачені до моменту офіційної реєстрації та отримання статусу суб’єкту виборчого процесу, належним чином не обліковуються та не підлягають публічному звітуванню. Зважаючи на масштаб та інтенсивність передчасної кампанії, можна впевнено констатувати, що реальний кошторис витрат партій буде суттєво заниженим, порівняно з офіційно задекларованими витратами в межах виборчих фондів. Хоча, варто відмежовувати політичну та виборчу рекламу, втім, ключові повідомлення, нарощення інтенсивності та частоти використання засобів популяризації політичних сил напередодні виборів та їх зміст підтверджує саме передвиборчий контекст. Непрозорість виборчих видатків становить одну з ключових проблем цьогорічної передвиборчої кампанії.

Протягом липня відбувалися обласні конференції Партії регіонів, КПУ, «УДАРу», під час яких члени партій формували пропозиції щодо майбутніх кандидатів у депутати. Більшість заходів було організовано в напівзакритому режимі – без завчасного анонсування та запрошення журналістів, представників громадських організацій. Сформовано практично усі виборчі штаби обласного рівня провідних політичних сил, які в більшості випадків очолюють партійні функціонери. Робота структур залишається непублічною.

У липні шість політичних партій: Об’єднана опозиція «За Батьківщину», Партія регіонів, «УДАР», Комуністична партія, «Свобода» та «Україна – Вперед!», – остаточно розгорнули загальнонаціональну агітаційну кампанію. Топ-темою місяця стало «мовне питання» – прийняття у другому читанні Закону України «Про засади державної мовної політики». Якщо протягом попередніх 3-х місяців метою агітаційної кампанії було збільшення пізнаваності партій та політиків через використання засобів зовнішньої реклами, матеріалів у ЗМІ та святкування урочистих подій, то в липні ситуація суттєво змінилася. Результативне голосування народних депутатів з порушенням парламентської процедури розгляду законопроектів стало причиною суспільного збурення та перенесло конфлікт між провладними та опозиційними партіями із залу засідань Верховної Ради на вулиці та площі міст, де відбулися масові мітинги та пікети. Політичні партії збирали підписи на підтримку (КПУ, Партія регіонів) або проти (Об’єднана опозиція «За Батьківщину», ВО «Свобода», «УДАР») підписання Президентом «мовного закону». Об’єднання «За Батьківщину» ініціювало загальнонаціональну акцію «Україна без Януковича». 

Найбільш інтенсивно партії використовують зовнішню рекламну. Об’єднання «За Батьківщину» наздогнало лідера попередніх місяців – партію «Україна – Вперед!» Не відстають від них у частоті появи на біл-бордах Партія регіонів та КПУ, які є лідерами у переважно східних областях України, та «УДАР». ВО «Свобода» найменш активно використовує засоби зовнішньої реклами для ведення агітації.

Вплив на електоральні вподобання громадян також здійснюється за посередництвом медіа шляхом розміщення замовних матеріалів у друкованих та електронних ЗМІ. Найбільше проявів «джинси» зафіксовано у місцевих комунальних та державних друкованих виданнях. Найчастіше в такий спосіб висвітлюється діяльність Партії регіонів, «Україна – вперед!» «УДАРу» і «За Батьківщину».

В розрізі вуличної агітації в липні лідирують «Україна – вперед!», яка розгорнула всеукраїнську наметову кампанію щодо кандидатів, які повинні потрапити до списку цієї політичної сили. Об’єднана опозиція «За Батьківщину» та «Свобода», окрім наметової кампанії, регулярно проводили протестні заходи, мітинги, пікети. Активно працюють з виборцями і агітатори КПУ, особливо у східних та південних областях України.

Серед партій найбільш активно популяризували власну передвиборчу програму Об’єднана опозиція «За Батьківщину» та КПУ. Інші політичні сили в меншій мірі зосереджені на просуванні політичних платформ і переважно працюють на збільшення пізнаваності лідерів чи вдаються до критики опонентів.

Протягом липня відбувалися обласні конференції Партії регіонів, КПУ, «УДАРу», під час яких члени партій формували пропозиції щодо майбутніх кандидатів у депутати. Більшість заходів було організовано в напівзакритому режимі – без завчасного анонсування та запрошення журналістів, представників громадських організацій. Сформовано практично усі виборчі штаби обласного рівня провідних політичних сил, які в більшості випадків очолюють партійні функціонери. Робота структур залишається непублічною.

Активність політичних партій

Партія регіонів

Особливістю агітаційної кампанії Партії регіонів є використання соціальних ініціатив, які впроваджуються за кошти державного бюджету, з метою власної агітації.

У всіх регіонах України розміщено біл-борди та сіті-лайти, які нагадують виборцям про досягнення чинної влади у проведенні реформ у країні («Руїну подолано – стабільність досягнуто!») та успіхи в організації Євро-2012 («Чемпіонати минають – досягнення залишаються»). В східних та південних областях України, поряд із цими загальнонаціональними гаслами використовуються й суто місцеві: «2012 рік є роком бюджетної справедливості», «Області з держбюджету виділено інвестиційних субвенцій на суму 507 мільйонів гривень» (Запорізька область), «Крымчанин! Гордись настоящим!» (АРК).

ПРУ інтенсивно мобілізує кадровий ресурс молодіжної припартійної організації («Молоді регіони») для проведення розважальних заходів та соціальних акцій у регіонах.  

В окремих областях, наприклад, у Житомирській, активізували роботу громадські приймальні цієї політичної сили.

В окремих регіонах України (в Тернопільський, Івано-Франківській, Львівській областях) спостерігалася тенденція місцевих провладних потенційних кандидатів дистанціюватися від Партії регіонів у зв’язку з голосуванням за «мовний закон». Тоді, як у східних областях Партія регіонів проводила мітинги на підтримку «мовного закону», а також ініціювала відповідні звернення до Президента від імені депутатів місцевих рад.

Об’єднання «За Батьківщину»

«За Батьківщину» протягом липня реалізовувало декілька передвиборних проектів: пікети та мітинги проти прийнятого 3 липня 2012 року Закону «Про основи державної мовної політики», громадське обговорення проекту передвиборної програми, акцію «Україна без Януковича» – встановлено намети для зборку документів від громадян для участі в якості третьої сторони у позові лідера опозиції Арсенія Яценюка проти Президента України Віктора Януковича.

Поряд з масовою зовнішньою рекламою, представники Об’єднаної опозиції активно розповсюджували партійну літературу з наметів та організовували збір підписів під зверненням проти «мовного закону». В окремих регіонах (Волинська, Львівська, Рівненська, Івано-Франківська області) учасники об’єднання «За Батьківщину» стали ініціаторами скликання позачергових сесій із розгляду питань «Про ситуацію, що склалася в Україні у зв’язку з прийняттям Закону «Про засади державної мовної політики», під час яких ухвалювали звернення до керівництва держави із закликами ветувати «мовний закон». У Львові в центрі міста «За Батьківщину» організувало «фан-зону української мови».

А в Чернігівській області об’єднану опозицію взагалі не представлено у сегменті зовнішньої реклами. Як повідомляє сайт http://www.pik.cn.ua/vybory-2010/8548-zovnishnja-reklama-v-chernigovi-opozyciji-tut-ne-misce-foto-, цитуючи народного депутата Андрія Шевченка та голову чернігівського осередку ВО «Батьківщина» Олександра Кодола: «опозиції в Чернігові, за вказівкою обласної адміністрації, не надають рекламних площ та ефірів на комунальному телебаченні».

Найбільше з візитами регіони від об’єднання «За Батьківщину» відвідали: Андрій Парубій (Миколаївська, Житомирська, Хмельницька, Чернівецька), Борис Тарасюк (Херсонська, Житомирська, Черкаська), Андрій Пишний (Херсонська, Одеська, Житомирська), Леся Оробець (Миколаївська, Херсонська, Вінницька, Житомирська, Хмельницька, Чернівецька), Сергій Соболєв (Миколаївська, Запорізька, Одеська), Олександра Кужель (Житомирська), Геннадій Москаль (Хмельницька, Чернівецька).

Партія «Україна – Вперед!»

У липні «Україна – Вперед!» розгорнула масштабну наметову кампанію «Голосуй за народний список» в усіх областях України. В партійних наметах виборцям пропонували заповнити бюлетень, в якому слід вибрати потенційних кандидатів у депутати від політичної сили. Партія продовжує залишатися одним із лідерів з розміщення зовнішньої реклами, а також інтенсивно працює з медіа. Поряд з традиційною політичною рекламою, використовуються ексклюзивні формати агітації – телепрограма «Народний список» на Першому національному та показ відеофільму «Парламентські вибори в Україні 2012 року», який транслювався на місцевому телебаченні Донецька і Львова. Діяльність партії «Україна – Вперед!» організовується штабами, які виконують суто технологічні функції.  

Головними візитерами партії в регіонах є Наталія Королевська – відвідала Чернігівську, Дніпропетровську, Полтавську, Черкаську області та Євген Суслов – Івано-Франківську, Рівненську, Закарпатську область.

ВО «Свобода»

ВО «Свобода» розгорнуло масштабну передвиборну кампанію в рамках якої проводить акції протесту, реалізовує наметові заходи, мітинги проти мовного закону (у Волинській, Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Рівненській, Харківській, Луганській, Київській, Чернігівській, Кіровоградській, Полтавській, Дніпропетровській, Херсонській, Запорізькій, Миколаївській, Вінницькій, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій областях). Депутати від ВО «Свобода» брали участь у скликанні позачергових сесій місцевих рад щодо розгляду мовного закону (у Волинській, Львівській, Тернопільській областях). У липні «Свобода» регулярно організовувала виїзди активістів із західних областей України на протестні акції до Києва.

Партія «УДАР»

Передвиборна активність партії найбільша в зовнішній рекламі. Ключові гасла політичної сили – «Політика може бути щирою!» і «Від успіху людини – до успіху країни». Також представники «УДАРу» виставили партійні намети в найбільших населених пунктах західних областей України і розповсюджували агітаційні газети. «УДАР» долучився до проведення заходів протесту проти мовного закону у Закарпатській, Івано-Франківській, Рівненській, Чернігівській, Кіровоградській області. «УДАР» першим серед партій оприлюднив найбільш повний список своїх кандидатів-мажоритарників та викликав критику від решти опозиційних сил. Останні розцінили дії партії як такі, що унеможливлюють будь-які переговори щодо узгодження спільних кандидатур в одномандатних мажоритарних округах.

Комуністична партія

КПУ проводить масштабну кампанію з використанням усіх форм агітації (зовнішньої реклами, вуличних заходів, медійної агітації) в Донецькій, Луганській, Харківській, Сумській, Чернігівській, Полтавській, Дніпропетровській, Кіровоградській областях та АР Крим. Комуністи також активні в окремих районах Волинської області (наметова кампанія, медійна агітація). Ключовим візитером партії є Петро Симоненко (зокрема відвідав Херсонську, Миколаївську, Одеську області).

Решта партій проявляють агітаційну активність лише в окремих областях України – Українська народна партія – в Рівненській, «Єдиний центр» – в Закарпатській, «Демократичний Альянс» – в Чернігівській і Дніпропетровській, «Народна партія» – в Житомирській.

Нові та нетипові форми агітації

У Донецькій області в інформаційній кампанії щодо візиту Петра Симоненка комуністи використовували автоматичний обдзвін помешкань громадян. На стаціонарні телефони донеччан, які обслуговує ВАТ «Укртелеком», надходили дзвінки, мешканців інформували про місце та час заходу. На початку «розмови» з адресатом вітався штучний голос, потім лунала мелодія часів СРСР, після чого, в емоційно-піднесеній тональності оголошувалось запрошення на зустріч із політиком. Схожу технологію використало у Дніпропетровську ВО «Свобода». Абонентам мобільних мереж надходили смс-повідомлення із запрошенням прийти на мітинг захисту української мови та акцію стосовно перейменування вулиць, що носять імена «українських катів».

Обласний осередок політичної партії «Демократичний Альянс» у Чернігові, збираючи кошти на грошову заставу для участі у виборах, проводив «Аукціон цікавих можливостей». Захід організували у режимі он-лайн та кожен бажаючий міг обрати один з лотів, за купівлю яких потрібно запропонувати конкурентну ціну.

У Чернігівській та Дніпропетровській областях зафіксовано агітацію КПУ з використанням спеціально обладнаних агіт-автомобілів. Машини є мобільними носіями реклами та агітаційними пунктами, обклеєні партійною символікою, обладнані гучномовцями.

Активність партій з елементами непрямого підкупу та зловживання адміністративного ресурсу

Агітаційна діяльність Партії регіонів в Одеський області суттєво відрізняється від решти України й, перш за все, реалізується через програми «Народного бюджету» та «Народного медогляду». Суть кампанії «Народний бюджет» полягає в імітації врахування «наказів виборців» під час формування бюджету тієї чи іншої адміністративно-територіально одиниці на 2012 рік і як наслідок – фінансування ремонту доріг, газифікації, ремонт чи добудови шкіл, лікарень інших соціально-культурних об'єктів. Втім, «Народний бюджет» є перейменованим «бюджетом розвитку» громад, які в обов’язковому порядку без розголосу приймаються щороку. Реалізація програм народного бюджету супроводжується гучною інформаційною кампанією, в якій уточнюється, що це ініціатива Партії регіонів. Крім цього, на заходах використовується відповідний партійний логотип. Робітники, що ремонтують дороги в місті Одеса, вдягнуті в спецодяг, на якому, крім напису «Народний бюджет», розміщено також символіку ПРУ. В липні до заходів у рамках «Народного бюджету» додано подібний за своєю суттю «Народний медогляд». Це заходи загальної диспансеризації населення, тобто щорічний плановий медогляд. Втім, у 2012 році медична консультація організована з особливим розмахом та інформаційним супроводом. Логотип партії розміщено на банерах із назвою програми, під час проведення медогляду, серед громадян розповсюджують агітаційну продукцію ПРУ. «Народний медогляд», як і «Народний бюджет» виконується за кошти державного бюджету.

У Житомирській області за підтримки Партії регіонів працюють виїзні «мобільні соціальні офіси». Щотижня райони області відвідують спеціалісти Пенсійного фонду, соціальних служб та лікарі. «Мобільні соціальні офіси» організовують інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення, спрямовану на висвітлення завдань державної соціальної політики у 2012 році. Так, в Чуднівському районі Житомирської області прийом громадян вели голова райдержадміністрації, голова районної організації Партії регіонів Максим Самчик, голова Іванопільської селищної ради, а також спеціалісти із Пенсійного фонду Житомирської області, управління праці та працівники соціального захисту населення.

Джерело:  

 +38 044 286 26 70 

www.opora.org.ua

1