Державні землі в Чернівецькій області здають в оренду  утричі дорожче, ніж приватні паї, але у Держкадастрі їх зареєстровано лише 15%

Державні землі в Чернівецькій області здають в оренду утричі дорожче, ніж приватні паї, але у Держкадастрі їх зареєстровано лише 15%

06.02.2019, 11:00

За останній рік державні землі здавалися в оренду в 2,13 разу дорожче, ніж приватні

Розрив між вартістю оренди державних сільгоспземель та паїв в Україні став ще більшим

 Державна служба з питань геодезії, картографії та кадастру узагальнила дані про середню вартість оренди сільськогосподарської землі в минулому році. За оперативними даними територіальних органів Держгеокадастру, в середньому по Україні громадяни-власники паїв у минулому році отримали 1613,4 грн орендної плати за гектар. Це на 18% більше, ніж в 2017 році, коли середній розмір орендної плати за паї склав 1369 грн/га. Загальна площа приватних сільгоспземель, переданих в оренду за договорами, складає 16,9 млн гектарів.

Найвища орендна плата за паї зафіксована у Черкаській (3524,7 грн/га), Полтавській (2970,1 грн/га) та Харківській (2494,7 грн/га) областях. Найдешевше користування землею обходилося у Запорізькій (878 грн/га), Херсонській (926,9 грн/га) та Закарпатській (930,6 грн/га) областях.

У частині державних земель середня вартість оренди значно зросла завдяки інтенсифікації проведення земельних аукціонів та зростанню їх ефективності. Середня орендна плата за передані на конкурентних засадах ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності на 01.01.2019 склала 3 431,5 грн/га, тоді як станом на 01.01.2018 показник становив 2793,2 грн/га. Зростання за рік становить 23%. Найвища орендна плата зафіксована у Хмельницькій (7780,8 грн/га), Вінницькій (7136,9 грн/га) та Полтавській (6627,3 грн/га), а найнижча – у Херсонській (1402,3 грн/га), Волинській (1441,8 грн/га) та Донецькій (1637,8 грн/га) областях.

Таким чином, в середньому за останній рік державні землі здавалися в оренду в 2,13 разу дорожче, ніж приватні. Порівняно з підсумками 2017 року розрив збільшився: тоді було зафіксовано дворазову різницю між платою за державні та приватні землі.

«В частині оренди державних земель, завдяки формуванню висококонкурентного середовища та прозорості процесів, ми уже спостерігаємо класичний «ринок продавця». Завдяки запуску електронних торгів, які ще більше розширили коло учасників, і виходячи із їх перших результатів, ми очікуємо подальшого зростання середньої орендної ставки, за якою держава передає в користування свій земельний банк, – відзначив в. о. Міністра аграрної політики та продовольства України Максим Мартинюк, додавши, що зростаюча  різниця у вартості оренди може спонукати громадян-власників землі користуватися створеною інфраструктурою та реалізувати право оренди на свої ділянки через механізм аукціонів.

Він також підкреслив, що держава очікує принаймні співставної із Держгеокадастром ефективності у розпорядженні землями і з боку ОТГ, яким у минулому році за ініціативою Кабінету Міністрів було передано у власність майже 1,5 млн га сільськогосподарських земель держвласності за межами населених пунктів.

 Довідково

Станом на 01.01.2019 в Україні укладено 5 млн договорів оренди земельної частки (паю), з них із фермерськими господарствами – 0,78 млн договорів. Більшість договорів (2,3 млн) укладено терміном на 8-10 років.

 Прес-служба Держгеокадастру

Лише 14% державних земель Чернівецької області зареєстровано у Держкадастрі

На сьогоднішній день менше ніж 20% всіх державних земель зареєстровано в Державному земельному кадастрі України. Понад 80% не зареєстровано.

Стан із обліковуванням та реєстрацією держземель у Чернівецькій області – ще гірший. Так, на грудень 2017 р., згідно оприлюдненому Моніторингу земельних відносин, лише 14,7% державних земель Чернівецької області зареєстровано в Державному земельному кадастрі. Решта – невідомо де, ким і як використовуються. 

СвÑ?Ñ?лина вÑ?д BukNews.

На жаль, держава є не тільки найбільшим, але і найнеефективнішим власником земель, який не в змозі (або не має наміру) контролювати належне йому майно. Адже подібна ситуація призводить до втрати значних доходів і сприяє корупції.

Згідно з дослідженням фахівця у галузі аграрної економіки Олега Нів’євського**, за доданою вартістю державні сільгосппідприємства генерують майже на 60% менше порівняно із приватним сектором. У масштабах всієї площі землі, яка обробляється державними сільгосппідприємствами – це 1,6 млрд грн та 0,5% втраченої доданої вартості для всієї галузі щороку.

 *** використана інфографіка Економічної Правди

На днях Президент України Петро Порошенко підписав закон про продовження мораторію на продаж сільгоспземель до 2020 року, не взявши до уваги доводи Мінекономрозвитку, який пропонував ветувати відповідний Закон.

Серед аргументів, що використовували найактивніші прихильники продовження заборони, – захист власників паїв від грабунку, захист українських чорноземів від вивозу за кордон, захист фермерів від втрати землі, яка їх годує…

Проте ситуація із неконтрольованим використанням земель найбільшого агровласника – держави – свідчить про наявність інших причин «довголіття» мораторію. Можливо, окремим чиновникам від влади вигідне використання державних земель у власних інтересах, коли корупційна система приносить прибутки до власних кишень та мільярдні збитки для держбюджету, тобто - для пересічних громадян…

 *офіційні дані станом на 2015 рік.

** більш детальна інформація – в матеріалі Економічної Правди

1