Чернівецькі медіа у серпні – на третьому місці по Україні за рівнем гендерної чутливості

Чернівецькі медіа у серпні – на третьому місці по Україні за рівнем гендерної чутливості

27.08.2019, 12:58

Тематичне дослідження  журналістських матеріалів у Чернівецькій області проводили 11-17.08.19 за публікаціями у газетах «Буковина», «Версії», «Молодий буковинець», «Погляд», «Чернівці»  та інтернет-виданнях «А.С.С.», «Букінфо», «БукНьюз»,«Буковинська правда», «Шпальта».

Проаналізовано 707 публікацій: у друкованих - 211, в інтернет-ЗМІ – 496. Критерії:1) тематика (представленість чоловіків/жінок як експертів/експерток (коментарі, пряма мова) та  героїв/героїнь), 2) кількість фемінітивів, 3) наявність стереотипів та сексизмів у журналістських матеріалах, 4) тематичні публікації. 

Представленість жінок – 28%,  майже три чверті - за чоловіками.

Експертна думка жінок складає третину, або 33%:  39% - у газетах, 27% - в інтернет-виданнях (червневий показник – 31,6%).Героїнями публікацій жінки були менш, ніж у чверті випадків, або 22,5%: друковані ЗМІ - 26%,  інтернет-ЗМІ – 19 % (у червні 22%). Чоловіки переважно були експертами/героями у матеріалах про органи влади, політику, вибори, бізнес, надзвичайні події, спорт.

У газетних публікаціях на теми політики жінки представлені 1/5 частиною, на теми економіки, бізнесу, зайнятості, а також спорту – менш, ніж 1/4. Натомість гуманітарні питання фахівчині коментують, або про них згадують частіше: в освіті майже 52%, до 40% - в охороні здоров’я та культурі, а також в інших темах (кримінальна хроніка, ДТП, надзвичайні події). Лише в одній публікації згадано волонтерку, тож 100% на діаграмі – дещо умовні. 

C:\Users\admin\Desktop\друковані.jpg

 

Якщо порівняти кількісні показники посилань/згадок у співвідношенні жінки/чоловіки, то чернівецькі друковані видання можна розташувати у такому порядку: «Молодий буковинець» (35%), «Буковина» (30,5%), «Погляд» (29%), Версії» (19%) «Чернівці» (16%). 

За гендерною чутливістю інтернет-видань на першому місці  - «Буковинська правда» (29%), далі -  «А.С.С.» (26%), «БукНьюз» (21%), «Букінфо» (18%), «Шпальта»(15%). Для порівняння подамо цифри червневого моніторингу: «А.С.С.» (32%), «Шпальта» (28%), «Буковинська правда» (22%), «БукНьюз» (19%), «Букінфо» (16%).

Інтернет-видання ще рідше, ніж газети, звертались до жінок по коментар та згадували їх як героїньу політичних темах – лише 9 %, у спорті та війні – 0%, надзвичайних подіях, ДТП, кримінальній хроніці – 20%. Натомість у серпні сайти «активізували» жінок аж до 45-50% у сферах медицини, культури, бізнесу. У 38% випадків жінки представлені в освітній тематиці, у 67% – у волонтерстві. 

C:\Users\admin\Desktop\інтернет.jpg

 

Фемінітиви. 

Серпневий моніторинг показав послідовну політику чернівецьких ЗМІ -  як друкованих, так і інтернет-видань: на рівні 74% (47% у червні, 44% у квітні).

Звичним стало читати назви професій і посад у жіночому роді: амбасадорка, директорка, проректорка, менеджерка, кореспондентка, заступниця, кандидатка, продавчиня, борчиня, адвокатка, комунікаційниця, психологиня, дизайнерка, менторка тощо. Хоча одночасно видання ще застосовують до позначення зайнятості жінок чоловічий рід: кандидат, директор, депутат, власник та ін. Іноді в межах однієї публікації вживано два варіанти:

«керівниця проєкту – керівник проєкту» (про Лідію Анциперову),  «кандидатка Оксана Продан – кандидат Тетяна Мартинюк» («МБ»); «Депутат Галина Янченко – депутатка Ірина Верещук» («Погляд»),  «слідча – слідчий Анастасія Яроменко» («Бук.правда»), «міністерка – міністр Лілія Гріневич» («Версії»). 

У журналістських/авторських матеріалах однозначно переважають фемінітиви. В рекламі ж назви професій частіше чоловічого роду (адвокат Ірина Петрунько («Чернівці»), лікар-стоматолог Маріанна Остафійчук («МБ»)).  

Таку тенденцію зауважено і щодо передруків та прес-релізів. Наприклад, у повідомленні прес-служби Обласного центру зайнятості про ринок професій  назви вакансій традиційно (стереотипно) вказано у чоловічому роді. ОДНАК: застосовано фемінітиви щодо джерел інформації: «заступниця директора Жанна Труфіна», «завідувачка сектору інформаційної роботи Наталія Гаврада».

Серед друкованих ЗМІ фемінітиви найактивніше використовував «Молодий буковинець» (87%), «Буковина» досягла 67%, «Погляд» - 58%,«Версії» - 29%. У газеті «Чернівці» зафіксовано один фемінітив, жодного маскулінітиву (окрім реклами), тож визначати позицію, на думку експертки, не є коректним.Серед інтернет-видань майже завжди фемінітиви застосовує «Шпальта» (93%), далі шкала виглядає так: «Буковинська правда» (75%), «А.С.С.» (71%), «БукНьюз» (67%), «Букінфо» (64%).

C:\Users\admin\Desktop\фемінітиви.jpg

Стереотипи та сексизмиучернівецьких медіа майже не трапляються. Однак серпневий моніторинг зафіксував публікаціїу різних ЗМІ за повідомленням прес-служби Обласного центру зайнятості, як вже було згадано вище, де професії названо у чоловічому роді або множині.

Букінфо 14.08.19: На Буковині найвищі зарплати пропонують фахівцям робітничих професій (https://www.bukinfo.com.ua/show/news?lid=115060)

Фотоілюстрації частково нейтралізують стереотип: 8 жінок, 5 чоловіків, з рівномірним розподілом за професіями: будівельник – жінка, кухар – чоловік. 

https://www.bukinfo.com.ua/vimage1.php?fpath=./newsphoto//&pict=Personnages_representant_des_metiers.jpg&trueresize=1&w=390&h=400


Найвищі заробітні плати пропонують водіям (17 тис. грн) – 2 вакансії, 15 тис. грн – начальнику сектору, токарю, техніку-технологу. Є 13 пропозицій роботи на 12 тис….. секретарю, слюсарю-ремонтнику та закрійнику, оператору верстатів з програмним керуванням. Зарплату 11,6 тис. грн пропонують електрозварнику … 11 тис. грн – судовому експерту (3 вакансії), механіку налагоджувальнику та шеф-кухарю…

Ідентична інформація у стрічці новин «БукНьюз, 14.08 «Від 10 до 17 тисяч гривень: кому на Буковині пропонують найвищі зарплати http://buknews.com.ua/page/vid-10-do-17-tysiach-hryven-komu-na-bukovyni-proponuyut-naivyshchi-zarplaty.html та у газетах «Молодий буковинець», «Погляд», «Чернівці». Як варіант – назви вакансій у множині. 

Розвінчати стереотип, що риболовля – чоловіча справа, взялася авторка публікації у «Молодому буковинці» Аліна Книжник (студентка-практикантка кафедри журналістики Чернівецького університету): «Рибалю з семи років»: На змаганнях із риболовлі на Дністрі перемогла Марина Жинката» 

Згідно з Індексом гендерної чутливості (43%) чернівецьких медіа разом із харківськими у серпні  посідають третє місце серед регіональних медіа 24-ти областей України.  Ознайомитися з підсумковими результатами моніторингу по 24-х областях України можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

1