Чернівецька журналістка просить допомоги в боротьбі з енергетичним монополістом і запрошує колег у суд

Чернівецька журналістка просить допомоги в боротьбі з енергетичним монополістом і запрошує колег у суд

25.12.2012, 22:15

Шановні колеги!

Звертаюсь до вас по підтримку. Передплатна кампанія вже завершується, так що нині ми вже не конкуренти. :))

Запрошую вас усіх приєднатися до Буковинського громадянського об’єднання - координатора спілкування населення з монополістами. А також, якщо буде така можливість, прийти у Шевченківський суд нинішнього четверга, 27 грудня о 9.30. Адже йдеться не про позов Обленерго проти газети Версії. Це - протистояння російського олігарха-монополіста проти мешканців Буковини. І рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці дасть чітку відповідь на те, кого підтримує українська влада. Зрештою, Обленерго вже так дістало буковинців, що навіть депутати облради робили запити щодо нього, а постійна депутатська комісія вивчає зараз це питання.

Ми переконалися, що монополісту дозволено все. Так, у переліку документів, які додані до позовної заяви ПАТ "ЕК "Чернівціобленерго» є довідки з мого і Лариси Хомич місця проживання,себто довідки з КЖРЕПів, які нібито були отримані на вимогу наших синів. Тобто ці довідки видані на ім’я Олега Чередарика та Олександра Хомича. У тих довідках є перелік усіх, хто проживає у квартирах, та дані їхніх паспортів. Уявляєте? І навіть номери свідоцтва про народженння дітей. Їм дозволено все!!! І Закон УКраїни про захист персональних даних не про них писаний. Обленерго захотіло - ЖРЕПи їм усі дані здали. Особисто мене таке не влаштовує. Закон має бути для всіх один.

Отож запрошую всіх підтримати докластися до розвитку громадянського сцуспільства - це єдиний наш порятунок . Бо будь-хто може стати наступним. А за такі речі треба давати по руках.

Шановні колеги, як стало відомо, у четвер відбудеться попереднє слухання справи, так би мовити не по суті, а формально.

Однак тема монополіст-споживач, думаю, доволі актуальна. Її треба постійно тримати в полі зору. Зрештою, не мені вас вчити. Самі розумні.

А сіль, як на мене, тут в іншому - треба змусити грошовиті мішки поважати людей. А це може зреалізуватися тільки за нашої допомоги. (Далекого 41-го водночас із Космодем’янською була страчена в сусідньому селі така ж дівчина. Але про неї ніхто не знає, а про Зою дізнався весь Радянський Союз. Ось вона - сила слова).

З найкращими побажаннями, Людмила Чередарик.

Додаю

1)матеріали Верій по Обленерго. Позов подали на перший з них - «Власнику - доходи, людям - зашморг або Чому Обленерго боїться розрахугкових книжок і нав’язує новий, незаконний договір».

2) позовну заяву

3) матеріал Л. Анциперової

   №45 (Обленерго подало позов до Гочсподарського суду саме за цей перший матеріал. Можливо, у районний народний суд подадуть і на інші матеріали. Тому висилаю всі. Буча в області почалася неймовірна)

Власнику доходи, людям – зашморг? або Чому Обленерго боїться розрахункових книжок і нав’язує новий, незаконний Договір

 Останніми роками, починаючи від приватизації Обленерго, в його стосунках зі споживачами весь час відбуваються рухи та зміни, ініційовані енергетиками. Причина зрозуміла: власник хоче мати від свого підприємства максимум зиску. Тож під шапкою оптимізації виробництва вводить нові, зручні для себе, правила. Та чи законні вони?

 З менеджерами – все о’кей: головне не плутати кишені  

Власники «Чернівціобленерго» вміють рахувати гроші. Тому наймають високопрофесійних менеджерів, які володіють усіма тонкощами управління та знаходять суперходи для підвищення доходів. Недарма ж, придбавши на аукціоні з двома учасниками «за копійки» – лише за 70 мільйонів гривень – компанію, вони вже отримали у першому півріччі цього року 26,1 млн. грн. чистого прибутку при піврічному обороті у 397,4 млн. грн. Тож за який час «відіб’ється» сума купівлі, підрахує й першокласник.

Але, поклавши руку на серце, треба зізнатися, що коли Обленерго було державною компанією, електрику – безкоштовно! – користали всі кому не ліньки. Тобто, крали, панове, крали. Ніде правду діти.

Нині ситуація змінилася кардинально. Власник дав нахабам по руках і не дозволяє залізати до його кишені. Натомість, сам не проти скористатися кишенею свого візаві, себто споживача.

 Бажаєш поміняти постачальника? Бажай далі!

Про численні порушення в розрахунках «Чернівціобленерго» зі споживачами та боротьбу з ними  рядового чернівчанина-пенсіонера Геннадія Гекова газета вже писала (див. «Версії» №34). Ця людина має не тільки гостре чуття будь-якої неправди, а й снагу до безупинної боротьби з нею. Додамо ще прекрасне володіння законодавчою базою. Тож просто відмахнутися від Гекова нікому не вдається. Ні ЗМІ, ні монополісту, яким є Обленерго, ні контрольним органам.

Геннадій Геков не належить до тих, хто просто «качає права». Своє обурення з будь-якого приводу він укладає в рамки законів – здебільшого, не таких уже й поганих, до того ж чинних на сьогодні.

Діяльність компаній, що виробляють електроенергію, та користування споживачів нею регулюються Законами України «Про ЖКГ», «Про електроенергетику», Правилами користування електричною енергією для населення (ПКЕЕН), затвердженими Постановою Кабінету Міністрів і НКРЕ від 26.07.1999 року, № 1357, зі змінами та доповненнями від 2011 року (далі – Правила).

Найбільш блюзнірська норма в цих Правилах – та, що споживач має право на вибір електропостачальника (п.41 Правил). Чому блюзнірська? Та тому, що упорядники цього документу добре знали, що обирати нема з кого: електроенергетичний ринок в Україні є монопольним. Альтернативи немає і не буде, бо тим, хто виробляє електроенергію і торгує нею, так вигідніше!

 Про що розповіла платіжка простому пенсіонеру 

Відносини постачальника й споживача оформлюються Типовим договором. У його 22-му пункті зазначено, що оплата за спожиту електрику «може здійснюватися: за розрахунковими книжками, за платіжними документами, які виписуються і надсилаються постачальником, та за карткою попередньої оплати».

Десятками років використовувалася перша із зазначених форм розрахунків: споживач дивився на цифри у віконечку лічильника, вираховував різницю та за належним тарифом – суму до сплати. Отриманий за сплату чек підклеювався до розрахункової книжки. Це забезпечувало можливість перевірити правильність сплати й довести свою правоту, якщо виникали непорозуміння. Зміна ж цієї форми розрахунку вимагає письмової двосторонньої домовленості, яка буде додатком до Типового договору.

Тепер, шановний читачу, увага! Типовий договір укладається на три роки, по закінченню яких, якщо постачальник або споживач не внесли змін до Договору, документ автоматично пролонгується. Все решта, як сказано в Святому Письмі – від лукавого, тобто незаконне!

Дуже хотілося б, щоби ті споживачі, до яких приходили з пропозиціями про зміну в Договорі, озвалися до редакції. Бо, наскільки нам відомо, таких немає. А зміна договору в односторонньому порядку є незаконною – це правило чинне в усьому світі, інакше в бізнесових стосунках панував би цілковитий хаос.

 Безкоштовні розрахункові книжки стали коштовними  

Наш енергетичний – і доволі енергійний – монополіст в односторонньому порядку й тотально змінив форму нарахування та оплати своїх послуг. Якщо змінити тарифи йому не під силу – це прерогатива Національної комісії з регулювання енергетики (НКРЕ) – в рахунках робить за нас  масові «помилки».

Керівництво Обленерго не переймається такими тонкощами, як відповідність законодавству, бо знає: подітися нам, споживачам, просто нікуди. Поскрипимо, погаласуємо на кухні й здамося! Підемо, так би мовити, «назустріч труднощам» електропостачальника. А труднощів, виявляється чимало! Серед іншого, монополіст виправдовується великою кількістю типів розрахунків:

1) різні тарифи залежно від рівня споживання;

2) різні рівні пільг – 25%, 50%, 75%;

3) різні тарифи для зональних лічильників.

Хоча усім зрозуміло, що усі ці аргументи – замилювання очей. Бо кожний споживач чудово знає, який тариф він повинен використовувати – і контролювати слід лише правильність їхнього застосування та підрахунок суми, бо, як побачимо далі, працівники «Обленерго» самотужки впоратися з  нарахуваннями не здатні. А розрахункові книжки, які незаконно перестали надавати споживачам постачальники, бо їх, мовляв, немає, будь-хто може придбати просто в магазині за 2,75 грн. Оскільки Обленерго має 332 тисячі споживачів, то «навар» енергетиків на книжках за  останні 2 роки складе щонайменше 700 тис. грн.

Маніпуляції з незаконними папірцями   

Що робить пересічний споживач, коли йому надходить платіжний документ за електроенергію? Оплачує та знову ж таки кладе на зберігання.

Зауважимо одразу: Геннадій Геков за електроенергію, спожиту ним, платить регулярно (по книжці!). Так само регулярно й ретельно аналізує надіслані рахунки, щоразу знаходячи в них дуже багато «але» – з точки зору як законодавства, так і елементарної математики.

Почнімо з регулярності платежів. Правилами визначено, що розрахунковим періодом для оплати за спожиту електроенергію є календарний місяць. Тобто від 1-го до 1-го (як у всьому цивілізованому світі). А сплатити можна протягом 10 днів наступного за оплачуваним місяця (п.п.20,27 Правил). Та зауважте: в жодному представницькому пункті Обленерго на наочних стендах про п.27 Правил  не згадується! А в пункті на вул. Глінки взагалі відсутня будь-яка інформація, що є грубим порушенням Закону.

Аналізуємо далі. Пункт 21 Правил визначає, що знімання показань приладів обліку здійснюється споживачем щомісяця. Електропостачальник має право лише контролювати правильність знімання показань приладів і нарахування оплати споживачами в розрахунковій книжці.

Насправді ж споживач залежить тепер не від власного лічильника, а від того, коли до нього прийде контролер, аби зняти покази лічильника. Дива починаються саме з цього. Бо контролери, посилаючись на «відсутність споживачів удома», знімають покази, не дотримуючись не лише періоду в місяць, але й просто здорового глузду.

Хоча у п. Гекова лічильник розташований за межами помешкання, але й до нього контролер приходить так само нерегулярно! Тож рахунки надходять то за 10 днів, а то за 1,5 місяця. Так, мабуть, зручніше заплутувати споживача. Приміром, пан Геннадій виявив у цифрах, зазначених у Рахунку, розриви в датах, а значить, і розриви в оплаті! Коли він звернувся з цим до бухгалтерії Обленерго, його «заспокоїли», що плата, мовляв, нараховується «в середньому» і вже там усе враховується. Та задурити Гекова підрахунками – справа марна: як не як, а він випускник фізфаку Московського державного університету ім. Ломоносова.

Та навіть не-технар зауважить маніпуляції, що відбуваються з платіжками. Якщо Ви, споживачу, знаєте, що до 150 кВТ ви оплачуєте за тарифом 28 коп., а вже далі – по 36 коп, то отримавши рахунок, скажімо, на 181 кВт, ви, цілком справедливо, сподіваєтеся, що заплатити повинні 150х28 коп. і 31х36 коп. Але ж ні! У рахунку на таку кількість кіловат Геннадію Гекову «запропонували» заплатити по 28 коп. за 101 кВТ і по 36 коп. – ще за 80 кВт. Більше того, навіть коли у платіжці стояло 127 кВт, заплатити за все по 28 коп. теж не вдалося, бо сума була так само довільно поділена на два тарифи. Усі платіжки п. Геков, звичайно, зберігає.

Бухгалтерія «Обленерго», приперта до стінки пенсіонером, таку картину пояснила «збоєм комп’ютера». Зручний цап-відбувайло! Та коли збої такі часті, що їх знаходиш чи не в кожній платіжці, може, треба міняти не комп’ютер? Але річ у тім, що так звані «збої» вигідні компанії.                                           

А захищати людей нікому?!.

Пан Геков неодноразово закликав Олексія Шекету, нинішнього голову правління ПАТ ЕК «Чернівціобленерго», та його заступників провести прес-конференцію із зазначених питань і пояснити все людям, якщо ті щось неправильно розуміють. Але саме публічності керівники Публічного акціонерного товариства (так розшифровуються літери ПАК у назві компанії) уникають.

Тут мала би сказати вагоме слово регіональна влада – вона ж бо мусить захищати своїх громадян! Та чиновники об’єктивно стоять на боці енергомонополістів, а не споживачів.

– Я зібрав достатньо фактів, які доводять не тільки неприховане бажання окремих представників буковинської влади «зам’яти» проблему з Обленерго, але і те, що конкретні чиновники – я не боюся назвати їхні прізвища (це – керівник територіального представництва НКРЕ в Чернівецькій області А. С. Маляр і начальник управління інфраструктури та туризму ОДА Д.Д. Павел) пішли навіть на змову з монополістом, – стверджує п. Геков. – Бо чим іще пояснити, що відповіді, отримані мною з ОДА та сектору НКРЕ, слово в слово повторюють ту, що надіслало мені Обленерго?

Та особливо прикре інше: аби допомогти ошукати споживача, чиновники пішли на службовий злочин. Факти на поверхні. Скажімо, чернівецький варіант Договору містить у п.10 «Права та обов’язки споживача» цікавий 5-ий абзац, якого загалом не існує в Правилах: у ньому наші енергетики вимагають від споживача письмових звітів про наявні пільги й субсидії, підтверджені документами. Якщо у нас на Буковині третина населення має пільги і субсидії, то уявляєте, які черги очікують на людей? А звітувати перед монополістами треба тепер щосезону.

Та на цьому витівки не закінчуються. Службову підробку зустрічаємо і в п.17 глави «Умови та порядок оплати» місцевого Договору, який доповнили реченням, відсутнім у Правилах і в  Типовому договорі. А говориться там про те, що «платіжний документ надає Споживачу Електропопостачальник». Ці кілька слів узаконюють горезвісні «платіжки» і зводять нанівець чинний договір.

– Як бачимо, задля вигоди й прибутку, керівництво Обленерго разом з  п. Маляром цілком свідомо перекручують положення п.п.16, 22 законно прийнятого документу, а також п.п.1,1.2 постанови НКРЕ про Правила користування електоренергією (поширення дії договору, розрахунковий період) і навіть Закону України «Про податок на додану вартість» (податковий період). Хіба це не службовий злочин? На жаль, монополістів підтримали в цьому і чиновники, які сидять у державних кабінетах, – наголошує Геннадій Геков.

   …А кіт ковбаску уминає, неначе не про нього річ              

– Тим часом комерційний директор ПАТ п. Ахромкін, швидше за все, не без відома голови правління п. Шекети, ґрунтуючись на незаконних документах, наданих А. Маляром, і далі дає вказівки начальнику абонентного відділу п. Рошко надсилати споживачам платіжки від електропостачальника, – обурюється борець за правду. – Але й це ще не все. Вже кілька місяців контролери та інші технічні робітники абонентного відділу Чернівецького РЕМ методом «батога й пряника» – шантажуючи людей відключенням електрики або ж обіцяючи встановити безкоштовно і без черги новий лічильник – змушують споживачів переукладати чинний договір на новий, який зобов’язує людей сплачувати за спожиту електрику саме за надісланою платіжкою (п.12). Проте, цей новий договір теж є незаконним. Чому? Бо вносити зміни й доповнення до договорів не є прерогативою ні енергопостачальників, ні представників місцевого НКРЕ. Тому, на моє глибоке переконання, погодження без законних повноважень на це нового договору п. Маляром є службовим злочином! – наголошує Геннадій Геков.

Завдяки Закону «Про доступ до публічної інформації», п. Геков отримав копії документів зі службового листування між Обленерго, Павелом та Маляром. Вони й викривають як службову недбалість, так і службове підроблення названими чиновниками. А як інакше можна назвати, приміром, такий «хід конем» п. Маляра, коли він у відповіді Геннадію Гекову на підтвердження своїх слів посилається на закони, які насправді звучать зовсім по-іншому?

Редакція сподівається, що з цим є кому розібратися. Маємо доволі контрольних органів. Утім, п.Геков звертався й до них. Скажімо, у першій відповіді Держспоживінспекції на його запит ця установа, створена нібито на захист споживачів, спочатку виправдовувала енергетиків. І лише після того, як Геков передав їхнє письмове рішення про підсумки перевірки Обленерго до обласної прокуратуру і документально, ледь не на пальцях розтлумачив, що до чого, вже у наступній відповіді зазначено: платіжки мають лише інформативний характер і не є розрахунковими документами! Отже, споживач не зобов’язаний сплачувати за ними. А ще, за чинним законодавством, ця інформація про – даруйте за тавтологію –  виключну інформативність платіжок повинна бути відображена в кожній з них! Крім того, перед тим як надсилати платіжні папірці споживачам, керівники установи зобов’язані були протягом 5 днів оприлюднити своє рішення в ЗМІ, на інформаційних стендах і на своєму сайті. Але аж ніяк не скасовувати розрахункові книжки та, як раніше, надавати їх безкоштовно споживачам – читайте п.п.40, 41, 46 Правил!

І, насамкінець, ще одне, доволі пікантне, запитання: чому територіальне представництво державного органу, яким є ТП НКРЕ, стоїть на боці приватної структури, а не громадян?

Людмила ЧЕРЕДАРИК, Лариса ХОМІЧ, «Версії»

 P.S.: Із притаманним журналістам скепсисом передбачаємо, що найближчим результатом нашого розслідування буде якнайшвидше приведення норм Законів і Правил у відповідність до потреб олігархів.

Однак крапку на цій історії не ставимо. Вчора на засіданні постійної комісії облради з питань будівництва, архітектури, транспорту, зв’язку, ЖКГ та надзвичайних ситуацій  відбулася дуже серйозна розмова з керівництвом Обленерго. Та про це – у наступному числі «Версій».

 №46

Постійна комісія облради приперла до стінки Обленерго і зажадала від нього… звіту

 Якщо сказати простіше, то в Будинку з левами монополіста добряче тицьнули носом у… масові порушення з його боку. Та про все по порядку. 

 Люди вимагають повернення розрахункових книжок,  бо платіжки заплутують клієнта та замилюють йому очі

На жаль, люди вже звикли, що їхні інтереси мало хвилюють можновладців. Та й те переважно на словах і перед виборами. Однак є серед нас громадяни, які постійно воюють з несправедливістю. Така вже їхня карма чи Боже провидіння. Почасти наполегливість цих «зануд», які ні за що не відступлять, дає неймовірно позитивні результати.

Наразі йдеться про надзвичайно грамотного чернівчанина-пенсіонера Геннадія Гекова, який «пішов війною» на ПАТ «Черніцвіобленерго» – підприємство, від якого залежить кожен без винятку буковинець, але яке, на превеликий жаль, уже не належить ні громаді краю, ні Україні загалом. Маємо терпіти на своїй території приватну структуру, яка нас обслуговує і на нас заробляє (див. стор.7 у 45 числі «Версій»), коли власник її мешкає за кордоном, у Росії. До слова, він якось намагався відключити від електропостачання навіть Чернівецьку облдержадмінстрацію, яка теж йому заборгувала.

…Чимало було дверей, до яких стукався пенсіонер, аж доки не потрапив на засідання постійної депутатської комісії з питань будівництва, архітектури, транспорту, зв’язку, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій облради. Перше питання порядку денного звучало так: «Про інформацію стосовно енергопостачання підприємців та фізичних осіб Чернівецької області». І доповідав про це не хто інший, як пан Геков. Забігаючи наперед, скажу, що Його підтримав депутат обласної ради від Сторожинеччини Руслан Мельник, який мав на руках чимало фактів-звернень щодо порушень з боку енергетиків і давно домагався такої розмови.

На засідання депутатської комісії запросили голову правління ПАТ «Чернівціобленерго» О. Шекету. Та замість шефа прибув його перший заступник разом з комерційним і технічним директорами. Чомусь «на лаві запасних» Обленерго опинилися також керівники Чернівецького сектору Національної комісії з регулювання електроенергетики та Держінспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії в Чернівецькій області. Можливо, вони просто сіли поряд із зверхниками Обленерго, та все ж деякі їхні репліки свідчили про повне порозуміння між чиновниками та монополістами. Хоча саме ці струкутури мали би першими стати на захист рядових споживачів.

      Слід зазначити, виступ Гекова на комісії не збентежив сумління представників енергетичної компанії. Вони відкидали все: і свою боротьбу проти розрахункових книжок за платіжки, і нав’язування незаконного договору.  Хоча в редакції є фото, зроблені з оголошень, у яких йдеться про те, наприклад, що у мешканців Садгірського району оплату за спожиту електроенергію прийматимуть виключно на підставі рахунків, сформованих Чернівецьким РЕМ. Та й у самому РЕМ донедавна висіло подібне оголошення.

Або ж таке. За Типовим договором споживачу пропонують заплатити за спожиту електроенергію протягом 10 днів. Якщо споживач не зміг заплатити, то через 20 днів енергопостачальник зобов’язаний надіслати йому письмове попередження, за яке споживач повинен розписатися. Але і це не дає право відключати йому світло. Бо споживачу надається право сплатити за електроенергію ще протягом 30 днів. І лише після цих 50-ти днів та обов’язкового отримання письмового попередження, електропостачальник отримує право відключити споживача. Отже, за законом ті, кого відключали від світла, мають право подавати до суду на відшкодування завданих збитків.

Команда ж Обленерго назвала все це юридичною казуїстикою і наголосила на тому,  що електрика – це, найперше, товар.

Сільський споживач купує не товар, а кота у мішку  або Про маленькі хитрощі енергетиків, які обертаються на великі доходи    

Про це говорили присутні на засіданні комісії сільські депутати Дмитро Якобчук та Андрій Гостюк зі Сторожинецького району. Адже напруга «товару» не відповідає нормі, відключення трапляються до 6-ти разів на день. Чи не тому Обленерго не підписує договорів із сільськими споживачами? Хоча згідно п.3 ПКЕЕН енергопостачальник не має права цього робити.

На скарги та звертання людей РЕМи, за словами присутніх, узагалі не реагують і не дають відповіді. Та й платіжки людям не розносять, а кидають їх у поштових відділеннях, хоча новий хазяїн Обленерго розірвав угоди з Укрпоштою.

Подібне на власні очі бачила авторка цих рядків на поштовому відділенні села Михальча, що на Стороржинеччині. «Я рознесу платіжки людям, бо на моїй території мешкає багато пенсіонерів, які просто не зможуть дійти до пошти, – сказала одна із трьох сільських поштарок. Але це моя добра воля. Бо за це мені ніхто не платить». Таку б совісність та керівникам Обленерго!

Мало того, що поштові відділення мають вказівку не приймати у людей сплату за електроенергію за розрахунковими книжками, на чому акцентував увагу присутніх сільський депутат з Тисівця п. Якобчук, так вони іще, не дотримуючись жодних правил, проводять розрахунки за незрозумілими показами лічильника: «Я отримую один місяць квитанцію на 50 квт, а на другий – на 300, хоча споживаю щомісяця по 150 і мав би сплачувати за електрику по 28 коп., – обурювався чоловік. –  Але мені виписують платіжки на 36 коп. за кіловат! Повне свавілля! А коли до села приїжджає «десант» контролерів знімати покази лічильників, то до хат, які стоять на околиці населеного пункту, вони, «десантники», навіть не доходять…  Пишуть цифри зі стелі!»

– А зиск отримують енергетики, – прокоментував член постійної комісії депутат обласної ради Руслан Мельник. – Вони навіть змушують споживачів за свої кошти встановлювати трансформатори. Подібну ситуацію маю на виборчому окрузі – хутір Маморний села Тисовець Сторожинецького району. Загалом наші енергетики вже так розслабилися, перекладаючи вирішення своїх проблем на плечі споживача, що навіть почали вимагати від сільрад, аби ті чистили гілки над дротами. Хоча робити це неатестовані люди просто не мають права.

 Плашка

Чернівецьке відділення Антимонопольного комітету протягом 2012 року вже 4 рази штрафувало Обленерго на 17 тис. грн щоразу. На черзі – нове стягнення, вже значно солідніше.

А земля, на якій стоять підстанції, трансформаторні будки та електричні стовпи ліній електропередач, уже нічого не вартує? Чи платить за неї приватник  – Обленерго? Це також цікавило депутатів. У підсумку постійна депутатська комісія сформувала 12 запитань, на які має дати відповідь ПАТ «Чернівціобленерго». Серед них і порядок визначення дня подання рапорту про використану електроенергію для комерційних структур, бо, як з’ясувалося, підприємець мусить їхати до райцентру певного дня кожного місяця, щоби відзвітувати в РЕМ, а потім ще приїжджати за податковимим документами. А коли в людини щось трапиться чи вона захворіє? Тоді штраф. І штраф чималий. Як розповів член постійної комісії Роман Майор, асфальтовий завод ТОВ «ШБУ-60» проплатив за електрику 40 тис. грн не в п’ятницю, а наступного понеділка. За цей один день заводу виставили штраф у 80 тис. грн. У підсумку довелося заплатити 120 тисяч.

– Було б не так образливо, якби ці кошти пішли до державної кишені, на пенсії чи зарплати бюджетникам. Але останніх, як відомо, суттєво скорочують, Нині це отримало назву «оптимізації» освіти та медичної галузі. Бо в державному бюджеті не вистачає грошей. А зароблене нами, виробничниками, йде до гаманця приватника-монополіста. Держава стала некерованою і непланованою, – резюмував депутат п. Майор.

Та все ж депутати сподіваються навести лад в електричній господарці краю. На їхню вимогу  Обленерго має подати до постійної комісії методику розрахунку штрафних санкцій. Крім того, представницька влада з’ясує законність вимоги з боку Обленерго  передати йому на баланс трансформаторні підстанції, які належать фізичним, комерційним та бюджетним установам. Зацікавили також комісію й договори, які енергетики наразі змушують підписувати споживачів. Чи відпоівдають вони правовим нормам?

 Анекдот про Сливку,   або Про ситуацію, яка було б смішною, коли б не була такою сумною 

– Ця історія тривала більше року, – розповів депутат облради Руслан Мельник. – До мене звернулася 70-річна жінка з мого округу на прізвище Сливка. Їй незаконно відключили світло. Мовляв, мала борг у 180 грн. Хоча насправді заборгованості у неї не було. Я подав депутатське звернення до обласного прокурора з тим, щоби були вжиті відповідні заходи прокурорського реагування. І яким же було моє здивування, коли прокуратура відповіла, що клієнтку підключать до електропостачання після того, як вона… сплатить за повторне підключення. Це переконало мене в тому, що справу Сливки прокуратура навіть не перевіряла. Сіль же цього факту полягає в тому, що в селі мешкає багато Сливок, відповідно ініціали боржника та пенсіонерки, яку відключили незаконно, різні. Більш того, справжній боржник уже помер, з нього гроші не знімеш, тож Сторожинецький РЕМ і вирішив перекинути борг на іншого платника. Хіба за таке не треба давати по руках? І хто мав би це робити, як не прокуратура? Та не ставитиму риторичних запитань… Бо так чи інакше, а мусимо з цією прокуратурою співпрацювати, бо іншої не маємо. Тим паче, чує моє депутатське серце, що саме до прокуратури доведеться звертатися нашій постійній депутатській комісії…

 Перша перемога буковинців: Обленерго видає безкоштовно розрахункові книжки

Більше двох років Обленерго не видавало розрахункові книжки споживачам електроенергії, змушуючи їх платити за так званими «платіжками». Це внесло у стосунки споживача і надавача послуг напругу та конфліктність. Але незручності клієнта досягли апогею – коли не апофігею… І стався вибух, який завершився… першою перемогою закону!

 На знімку:

Одним із перших розрахункову книжку отримав борець за неї Геннадій Геков. Вітаємо! Та найбільше цьому, мабуть, радітимуть сільські пенсіонери, яким це значно полегшить життя. Чого гріха таїти, та й усім буковинцям.

 Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»    

 №47

«Мені погрожували» – розповів у редакції «Версій» ініціатор кампанії проти порушень «Обленерго» Геннадій ГЕКОВ

Про першу невеличку перемогу нашого читача Геннадія Гекова у борні з міцним монополістом «Версії» повідомили у минулому числі: голова правління ПАТ «Чернівціобленерго» п. О. Шекета публічно оголосив, що всі охочі можуть отримати на представницьких пунктах (вул. Шептицького, 9, Глінки, 2, Прутська, 28-А) нову книжку для розрахунків за електричну енергію.

Та п. Шекета сам слово дав і сам його забрав. Бо чим іще пояснити, що персонал пунктів суворо проінструктований, що книжок видавати не треба.

Разом з оператором однієї з чернівецьких телекомпаній ми завітали до представницького пункту Обленерго на вул. Глінки, 2. Оголошення про видачу книжок немає. Коли оператору пункту не вдалося переконати хлопця в тому,що книжка йому не потрібна, то йому просто відмовили, пославшись на те, що мешканцям дев’ятиповерхівок їх не видають. Потім вказали на борг. Наступна відмовка – вимога підписати акт звірки із визнанням боргу. Коли ж хлопець повернувся у супроводі телевізійників з камерою, працівниця зажадала, щоби він сплатив борг і тоді отримає книжку. Але потім вона і від цього відмовилася. Врешті-решт, завдяки наполегливості Гекова хлопцеві таки видали книжку. Втім, зауважимо, що після цього інциденту вже без зайвих клопотів нову книжку отримала комерційний директор «Версій».

Представницький пункт на Шептицького, 9. Оголошення про видачу книжок теж немає. Сюди п. Геков завітав особисто, чемно відсидів чергу. Йому так само намагалися «пояснити», що платіжками користуватися зручніше. Кому зручніше? Виявляється, тим, хто приймає плату! Це нагадує анекдот про пожежника: взагалі-то хороша робота, та коли пожежа – хоч звільняйся!

Працівниця пункту, побачивши Гекова в черзі, квапливо вийшла до іншого приміщення, після чого сюди дуже швидко приїхали начальник Чернівецького РЕМу А. Штогринець і начальник його абонентського відділу п. Я. Рошко і почали вимагати, аби Геков покинув приміщення пункту, бо він, мовляв, «заважає працювати оператору». На запитання, чим конкретно заважає компанії її клієнт, відповідати не стали. Натомість обоє почали ображати п. Гекова. Та коли і це не допомогло, вже без зайвих пояснень п. Штогринець  запропонував п.Гекову припинити «усе це, бо інакше…»

– Ви мені погрожуєте? – перепитав Геков.

– Рекомендуємо, – не знайшов нічого влучнішого менеджер.

–Отож, коли зі мною щось станеться, – сказав Геннадій Геков у редакції, – ви будете знати, чому…

Іншими словами, усі будуть знати, чому!

Зрештою, як з’ясувала редакція, погрози вилилися у… «службову» – таку назву має цей документ на ім’я начальника РЕМ п. Штогринця від оператора пункту на вул. Шептицького. Його підписала ще й оператор КП «Чернівціводоканал», яка працює поруч. У доповідній йдеться про те, що керівництво має, цитуємо:  «надати захист від контролю пана Гекова, так як я не є його підлегла, він заважає працювати не тільки мені і оператору водоканалу ми знаходимося в одному кабінеті».

Чимало деталей свідчать, що записка написана на вимогу начальства. Скажімо, пані операторка (не вказуватимемо її призвища) стверджує, що Геков відмовлявся отримати розрахункову книжку. І це тоді, коли саме він ініціював усю боротьбу за їхню видачу. А ще пані стверджує, що Геков постійно навідується до них, заважаючи працювати та приводячи представників від різних ЗМІ. Але ж за півроку, за словами оператора водоканалу, Геков відвідав їх разів зо чотири…

   Одне слово, виникає питання: які гроші та посади стоять на кону, коли за форму оплати точиться така непримиренна боротьба?   

Вл. інф.  

 Ціна програшу й перемоги  або Як способи розрахунків за спожиту електроенергію стали причиною протистояння населення й Обленерго

 Договорів між енергетиками та жителями сіл немає, а мали би бути    

Електроенергія – це товар, за який треба платити. Це знає нині й першокласник. Але навіть діти хочуть мати справжній товар, а їхні батьки – ще й якісне обслуговування. З останнім поки що у ПАТ «Енергопостачальна компанія «Чернівціобленерго» не зовсім склалося. Особливо це стосується сільських населених пунктів, де сплата за платіжками спричинила багато непорозумінь. Найбільше люди обурюються тим, що їм ділять спожиту електроенергію просто навпіл, а не занозою до  відповідного тарифу. І буквально вчора вранці до редакції зателефонував Дмитро Якобчук з Тисівців, що на Сторожинеччині, який брав участь і виступав на останньому засіданні постійної депутатської комісії облради з питання «Про інформацію стосовно енергопостачання підприємців та фізичних осіб Чернівецької області». Так ось він повідомив, що практично у більшості платіжокх, які нині доставлені до поштового відділення, суми проплат визначені неправильно. Але на користь енергопостачальника. Скажімо, сім’я використала 200 кВт, а в платіжці зазначаються такі суми: 28 коп. х 100 і 36 коп. х 100. А мало би бути: 28х150 і 36х50. Різницю в оплаті не важко підрахувати. Дмитро Миколайович не пошкодував часу та зняв копії з цих платіжок, щоби передати їх депутату обласної ради Руслану Мельнику.

фОТО: А ось ця тисівчанка ледь не побила на поштовому відділенні кореспондента «Версій», сплутавши з контролером Сторожинецького РЕМу. Її обурило те, що вона вже вдруге не знайшла на столі, де викладають платіжні документи за світло для мешканців села, свою платіжку. Тому й розхвилювалася, бо вже мала негативний досвід спілкування з цією організацією:

– Протягом кількох місяців не приносили платіжки, а потім відрізали світло, – обурюється. – Довелося викласти 680 гривень за підключення. Тепер знову немає платіжки А в мене двоє маленьких дітей – як дістатися до Сторожинця, щоби все з’ясувати?

Наступний сигнал – від мешканки Веренчанки. Вона поїхала до Заставни, щоби отримати в РЕМі розрахункову книжку, бо почула по телебаченню від голови правління Обленерго, що можна розраховуватися і за платіжками, і по книжках. Там її одразу ж направили до начальника. Оскільки того на місці не було, інший працівник перелічив, які документи потрібні для цього. Від жінки вимагалися ідентифікаційний номер, паспорт, свідоцтво з БТІ на право власності на будинок, усі платіжки за поточний рік. Якщо вона надасть зазначені документи, то з нею погодяться укласти договір і аж тоді видадуть розрахункову книжку. Але тільки на півроку. До речі, таких вимог і близько немає у ПКЕЕН – Правилах, затверджених Кабміном і Верховною Радою. Зате працювати без договорів між постачальником і споживачем дійсно забороняється. А чи мають сільські жителі Буковини угоди з Обленерго – питання суто риторичне.

Депутатів облради не цікавлять проблеми пересічних буковинців

Практично всі, з ким спілкувалися журналісти «Версій», нарікали на платіжки та згадували, як було прозоро й зручно з розрахунковими книжками. Не будемо наразі перелічувати всі «за» і «проти» різних способів розрахунку, про що йшлося у попередніх публікаціях «Версій» (№№ 45,46). Тим паче, що кожен буковинець має лічильник – а саме він є головним арбітром у будь-яких суперечках. Утім, як ми вже повідомляли, відповідна постійна комісія облради зацікавилася цією проблемою і  спрямувала до керівництва Обленерго низку запитань. Після чого вже депутати обласної ради більшістю голосів вирішили не давати слова ініціатору боротьби з порушеннями з боку Обленерго Геннадію Гекову, який зробив спробу виступити перед ними, щоби донести до представників територіальних громад Чернівецької області інформацію про це. А шкода. Бо навіть попри те, що голова обласної ради Михайло Гайничеру на післясесійному брифінгу нинішнього понеділка, відповідаючи на запитання журналістів, наголосив, що зміна форми оплати – це вимога часу (і з ним важко не погодитися, бо весь світ відмовляється від паперових носіїв), стосунки населення й Обленерго мають стільки больових точок, що депутатам, делегованим територіальними громадами, варто було би не тільки знати про них, а ще й долучитися до їхнього вирішення.

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»      

 №48

Обленерго образилося: закрило своє представництво у Чернівецькому єдиному інформаційно-розрахунковому центрі й подало на «Версії» до суду

Тепер, щоби заплатити за електроенергію, чернівчанам треба доби ратися до вул. Прутської, де розташований офіс ПАТ ЕК «Чернівціобленерго». На жаль, не обслуговує споживачів і пункт Чернівецького РЕМу на вул. Глінки. Оголошення-папірці пояснюють, що це явище тимчасове, а відповідь диспетчера, набраного за телефоном, указаним у цих об’явах, – що воно з технічних причин. Показово, технічні причини виникли водночас на двох пунктах. Натомість Іван Паращук, директор Чернівецького єдиного інформаційно-розрахункового центру, (вул. Шептицького, 9) сказав на камеру нашому громадському кореспонденту Геннадію Гекову, що причина закриття полягає у конфлікті між споживачами та монополістом через нарахування за спожиту електроенергію.

На жаль, люди скаржаться на непорозуміння з Обленерго  та РЕМаими, їхніми структурами на місцях, масово. Однак монополіст розбиратися та прислухатися до них не хоче. Коли ж нарешті і газета вказала на протистояння населення й Обленерго, то його керівництво не зайшло нічого кращого, як подати на газету до суду. Але ж від цього проблема, що існує, сама не вирішиться. Тим паче, на словах керівництво «Чернівціобленерго» вже неодноразово привселюдно заявляло, що громадяни, які цього хочуть, можуть платити за елекроенергію по розрахункових книжках.  Але натомість видає їх дуже неохоче і з великим «скрипом». Геннадію Гекову, активному чернівчанину, який нині у ролі громадського кореспондента газети відстежує цю ситуацію, вже неодноразово телефонували споживачі з Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького районів, яким відмовляють сьогодні в отриманні розрахункових книжок нового зразка. Мабуть, очікуючи на позитивне для себе рішення суду, який має відбутися 4 грудня у Господарському суді, Обленерго закрило і свої чернівецькі пункти сплати. Бо саме там можна було отримати розрахункові книжки, які для людей є втіленням прозорості в розрахунках за електроенергію. Адже за такої умови ( і за Законом!) вони самі один раз на місяць знімають покази лічильника і записують їх, сплачуючи згідно з тарифікацією, тобто розділяючи кіловати за ціною на ті, що коштують 28 і 36 коп. І контролери все це можуть дуже легко перевірити. Натомість підрахунки, які робить Обленерго, за словами їхнього керівництва, дуже складні і тому, мовляв, люди самотужки впоратися з такою вищою математикою не можуть. А споживач на це відповідає взаємністю, не довіряючи зі свого боку розрахункам монополіста, який – і ніхто мене в протилежному не переконає – дбає найперше за свій прибуток. Бо це – аксіома і такими є закони нашої капіталістичної, чи то пак ринкової дійсності.

Однак у ситуації, що виникла, найбільше непокоїть неповага монополіста до потреб споживача і думки громадськості. Рішення ним приймаються одноосібно, без обговорень. І замість того, щоби прислухатися до думки тих, кого вони обслуговують, та поліпшувати обслуговування споживачів, Обленерго тисне на них, змушуючи змиритися.

Як можна цьому зарадити? За допомоги громадських слухань. Саме їх й ініціює газета «Версії».

Чекаємо зацікавлених у п’ятницю, 30 листопада, на вул. Червоноармійській, 4, 3-ій поверх, конференц-зал. Початок об 11.00

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»    

 № 49

САМОВРЯДУВАННЯ БЕЗ ЛИЦЕМІРСТВА

 Природних монополістів – під контроль громади 

Ініціативна група з проведення серії публічних слухань про стосунки Обленерго й населення створена на Буковині  

 Населення не задовольняють послуги, що їх надає на Буковині монополіст-приватник Публічне акціонерне товариство «Електропостачальна компанія «Чернівціобленерго». Про це неодноразово писали місцеві ЗМІ, зокрема газети «Молодий буковинець», «Погляд», «Час», «Версії» та інші.

До слова, на «Версії» ПАТ ЕК «Чернівціобленерго» подало до суду, вимагаючи спростування нібито неправдивої інформації. Ситуація доволі дивна, якщо врахувати, що напередодні відбулося засідання постійної депутатської комісії з питань будівництва, архітектури, транспорту, зв’язку, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій Чернівецької обласної ради, яка заслухала ініціатора боротьби з порушеннями Обленерго активного чернівчанина Геннадія Гекова та керівництво Обленерго й зажадала від монополіста пояснень (див. «Версії» №46.). Утім, і досі депутати не отримали відповіді.

Натомість, комісія вже має відповіді від низки перевірних організацій. Так от, за даними А. Маляра, завідувача сектору Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики у Чернівецькій області, торік до них надійшло 77 скарг на різні аспекти діяльності ПАТ«ЕК «Чернівціобленерго», тобто в середньому понад 6 скарг на місяць (від громадян – 43 і від юридичних осіб різних форм власності – 34). А вже за 10 місяців нинішнього року є 84 зверненння, з яких 53 скарги – від громадян і 31 – від юридичних осіб.

Начальник інспекції Держенергонагляд в Чернівецькій області В. Андрицуляк повідомив депутатській комісії, що за 10 місяців 2012 року його відомство провело 35 перевірок  Обленерго (6 планових і 29 позапланових) і наклало штрафів на суму понад 12 тис. грн.

Чернівецьке ж відділення Антимонопольного комітету дало відповідь про порушення з боку Обленерго на багатьох аркушах, бо протягом року штрафувало його 5 разів.

Непрозорість у діяльності природного монополіста та небажання прислухатися до голосу споживачів змусила людей захищатися. Наразі  численні порушення в розрахунках Обленерго зі споживачами та введення ним нових, зручних для самих себе, правил, стали поштовхом до зустрічі за «круглим столом», ініційовану газетою «Версії». У ній взяли участь депутати обласної та районних рад, представники громадських організацій, ЗМІ та Чернівецького відділення Антимонопольного комітету. Обленерго свого представника на зустріч не прислало, хоча запрошення їм було відправлене.

Та завдяки активним громадянам, небайдужим депутатам, журналістам, а також керівникам громадських організацій була сформована ініціативна група з проведення серії публічних слухань з проблем, які виникли у стосунках між споживачами та ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго».

Як зауважив депутат обласної ради Руслан Мельник, треба привести до гармонії стосунки споживача з монополістом і змусити останнього рахуватися з людьми. Бо тільки територіальна громада є справжнім носієм влади в державі.

аразі до Ініціативної групи долучилися: два депутати – обласної та районної рад, 4 керівники громадських організацій, 2 активні громадяни та один журналіст.

 Охочих приєднатися до Ініціативної групи запрошуємо на першу зустріч. Вона відбудеться у п’ятницю, 7 грудня о 15.00  за адресою: Чернівці, вул. Червоноармійська, 4, 3-ій поверх, офіс 36.     

Активний? – значить, Провокатор! 

або Як один чернівецький пенсіонер паралізував роботу цілого Обленерго

Саме через нього – принаймні, так пояснив це Олексій Шекета, голова правління ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» під час вівторкової прес-конференції, присвяченої приведенню роботи Обленерго до європейських і світових стандартів – нині не працюють їхні оператори у Єдиному розрахунковому центрі. Бо, за словами п. Шекети, незважаючи на те, що він «піднімає» вже 6-те обленерго, з провокаторами в своїй роботі ще не зустрічався. І хоча прізвище збурювача спокою не називалося, та журналісти самі озвучили його в своїх запитаннях, називаючи активним чернівчанином паном Гековим.

Один із кореспондентів справедливо поцікавився, як це вдалося одній єдиній людині паралізувати роботу такого потужного монополіста, як Обленерго. І одразу ж висловив припущення: «А, може, Обленерго боїться ативних громадян і хоче мати справу тільки зі слухняними та млявими споживачами?». Виглядає на те.

Загалом же на прес-конференції йшлося про те, що «Чернівціобленерго», яке торік займало в рейтингу обласних ЕК другу знизу позицію, нинішнього року перейде до першої десятки. Бо німецькі спеціалісти провели на «Чернівціобленерго» аудит і видали останнім 3 сертифікати. Як наголосив п. Шекета, побоювання стосовно зміни власника з державного на приватного виявилися марними.

Хоча відключення вуличного освітлення у багатьої селах Кіцманського району і те, що навіть Лашківську сільраду позбавили електрики, свідчить про інше. Натомість перша особа Обленерго справедливо зауважила, що за все треба платити. Однак сільські голови стверджують, що не в боргах справа: мовляв, жодна сільрада не має документів, які підтверджують її права власності на будівлю та землю. Тож документи треба виготовляти в БТІ, а це, як відомо, потребує багато часу та чималеньких грошей. Але ж й Обленерго користується, приміром, електричними стовпами, не сплачуючи сільським громадам за землю. Та, як бачимо, домовитися між собою їм важко.

За словами керівництва Обленерго, найближчим часом тарифи на електроенергію не змінюватимуться. Зате платити нині можна, як підкреслив очільник, і за платіжками, і за розрахунковими книжками.

Оскільки прес-конференція була позавчора, то мешканець села Тисівці Іван Чепишко вже з’їздив до Сторжинецького РЕМу за розрахунковою книжкою. Там чоловікові сказали буквально наступне: «Це ви чули по телевізору? Ну то й звертайтеся до телевізора!»

Водночас керівник Обленерго зауважив, що в січні-лютому буде змінене законодавство про сплату за електроенергію. І тоді вже виключно енергопостачальні компанії матимуть право виписувати рахунки за поставлений ними товар.

плашка

Європейські стандарти

Сюзанн БОСС – редакторка Цюріхського тижневика «WOZ» (Wochenzeitung») неодноразово публікувалася в газеті «Версії», бо разом з редакторкою газети «Версії» брала участь у екологічному сплаві журналістів по Дністру. Саме з нею ми списалися і щодо стосунків європейського споживача зі своїми енергопостачальними компаніями. Так от, пані Сюзанн повідомила, що у багатьох швейцарських містечках є по кілька кампаній, які подають людям світло. А в окремих 100-тисячних містах їх буває до 8-10. Зрозуміло, між ними існує велика конкуренція. Тому відключення там здійснюються лише після трьохмісячної несплати. Та коли споживач  звернеться до компанії стосовно своїх матеріальних проблем, вона може відстрочити йому платіж, розтягнувши його на цілий рік.

Але треба визнати й те, що європейцю і в голову не прийде «відмотувати» електрику на лічильнику чи якось інакше красти її.

Село позиватиметься на Обленерго до суду

Необгрунтовані тарифи,  неналежне обслуговування, несплата за оренду трансформаторів та якість надання послуг загалом – лише частина претензій буковинських споживачів до енергетиків.  А переповнили чашу терпіння помилки (випадкові чи умисні?) в рахунках, що їх енергетики виставляють споживачам готовими замість звичних розрахункових книжок, у яких записи й обчислення веде сам споживач. Наприклад, мешканці Тисівців на Сторожинеччині цілим селом збираються позиватися на Обленерго до суду.

Тисівчанин Дмитро Якобчук демонструє виставлені РЕМом його односельчанам рахунки. Приміром, людина, яка має пільги, мала б оплачувати використану за лічильником електроенергію так:  75 кіловат по 25 копійок (18,75 грн), і 75 по 12 копійок (9 грн), а все, що понад 150 кіловат, – по 33 копійки. Тобто за 400 кВт – 110,25 грн. Реально ж цій людині, яка використала 400 кВт, надіслали рахунок на 123 грн, бо 300 квт порахували по 33 копійки, а за пільгові (чомусь лише 70 кВт) виписали по 16 копійок, тобто обрахували споживача майже на 13 гривень. А в області споживачів – 328000.

Отож тисівчани, сільські люди, для яких дорога кожна копійка, мають намір судитися з постачальником послуг і вимагати повернути можливість самостійно обчислювати своє використання електроенергії.

Тисівці – не єдине село на Буковині, де незадоволені зверхнім ставленням монополіста до споживачів. Після круглого столу, на якому були зініційовані публічні слухання, до редакції приходили мешканці ще й з інших районів краю, а Кіцманщина навіть відрядила до газети лідера однієї з сільських громад. Сільський голова повідомив не лише про свавілля енергетиків у розрахунках, а й про безпідставні відключення, наприклад, вуличного освітлення…

Людям небайдужий їхній побут і їхні власні кишені. Це підтверджується й тим, що протистояння з Обленерго ініціювали не якісь потужні й впливові державні структури, а звичайний чернівецький пенсіонер – Геннадій Геков. Достатньо було з’явитися одній небайдужій людині з активною громадянською позицією, щоби збурити такий шквал обговорень, перевірок і спротиву, що є сподівання на позитивне вирішення проблеми для споживачів цілої області!Незважаючи, до речі, навіть на те, що Обленерго намагається рятувати власну репутацію і неймовірні прибутки монополіста судовим позовом.

Енергетики хотіли судитися з редакцією «Версій» – за нібито неправдиву інформацію, подану на сторінках газети. Наразі справа, яка була передана до Господарського суду області, вже «спочила в Бозі»: суд відмовився її розглядати, оскільки це не є компетенцією саме Господарського суду.

Чи продовжать енергетики боротьбу зі споживачами й журналістами, шукаючи саме того суду, який візьме до розгляду цю справу, – побачимо далі. А сьогодні вся Буковина впевнилася: справедливість таки є. Якщо за неї боротися.

Сторінку підготували: Людмила Чередарик, Маріанна АНТОНЮК, Ігор КОНСТАНТИНЮК

50

Вони хочуть, щоби їх почули:   

Громадяни вчаться відстоювати свої інтереси

Міжнародний день прав людини, який припав на понеділок 10 грудня, недарма майже співпадає у часі з  Міжнародним днем боротьби з корупцією, який світ відзначив напередодні, у неділю 9 грудня. Втім, для України це зовсім не радісні дати. Бо за рівнем сприйняття корупції ми посідаємо 144-е з 176-ти місць у рейтингу міжнародної неурядової організації Transparency International (ІСК).

За нинішніми результатами ІСК, Україна отримала лише 26 зі 100 можливих балів. «Будь-який результат, менший за 30 балів, з точки зору Transparency International вважається ганьбою для нації. Минулорічний показник України становив 27 балів (2,3 бала за старою методологією). Держава впевнено крокує назад, займаючи місце між Конго і Папуа-Нова Гвінея», - наголошується в повідомленні Transparency International.

Зрозуміло, що, за умови процвітання корупції, на перші місця в суспільстві виходять люди, які вміють «вирішувати» питання, тобто домовлятися – але зовсім не в позитивному сенсі. Тому потреба у професіоналах почала зникати. А сильним світу нашого українського вони й не потрібні, бо лікуються та навчаються можновладці та їхні діти, як відомо, за кордоном. Нам же доводиться звикати до того, що кожен намагається «вичавити» усе можливе зі свого робочого місця. Цим переймаються лікарі й міліціонери, вчителі й судді... На цьому фоні практично знівелювалися права людини. Чи не тому українці катастрофічно потребують захист? Зрештою, як і журналісти. Бо їхній професійний обов’язок – говорити про те, що болить суспільству, – під загрозою. Нині за це можуть подати до суду. Тож невипадково і тему нинішнього понеділкового засідання чернівецького медіа-клубу його модератор і головний редактор інтернет-видання «Місто Ч» Анна ГЛІБКА сформулювала саме так: «Право на інформацію: лише декларація?» і для прикладу звернулася до судового позову Обленерго до газети «Версії».

Аби не відповідати ствердно, що право на інформацію – лише декларація, українцям слід опановувати ази відстоювання своїх інтересів. А для цього треба знати і закони, і свої права. Та ще за допомоги громадянських інструментів змушувати активно працювати перевірні організації, які, згідно з чинним законодавством, мають стояти на захисті громадян, хоча на справді своєю бездіяльністю підтримують тих, у кого в руках влада і гроші. Чи не тому після публікації матеріалів про діяльність Обленерго до редакції постійно йдуть люди з претензіями до енергетиків.

Та оскільки взаємини населення й монополістів на зразок Обленерго досягли точки біфуркації, коли люди не хочуть більше терпіти зневажливого ставлення до себе і вимагають нормальної організації обслуговування з урахуванням інтересів споживача. Прагнення вирішити суспільну проблему, що виникли у стосунках споживачів з підприємствами-монополістами об'єднала громадські організації та депутатів місцевих рад. А біфуркація – це точка неповернення через невеличкий інформаційний вибух, який призвів до такого критичного стану, коли система стає нестійкою і виникає невизначеність: перейде вона у хаотичний чи у новий, більш дифференційований і високий рівень упорядкованості. Показово, що цей термін з теорії самоорганізації.

плашка меншим шрифтом, але виділити

До складу Буковинського громадянського об’єднання увійшли: депутати обласної ради Руслан МЕЛЬНИК і Манолій ПЛАКСІЙ, депутат Сторожинецької ради Олександр БОСОВИК, голова облради Конфедерації профспілок недержавного сектору економіки Чернівецької області Лідія АНЦИПЕРОВА, голова асоціації підприємців Кіцманського району, заступник голови обласної організації підприємців Степан ТАРНОВЕЦЬКИЙ, директор Буковинського центру виборчих технологій, заступник голови обласної організації «Комітет виборців» Ігор БАБЮК,  голова правління Чернівецького міського центру захисту прав підприємців Ігор КУХАРЧУК,  голова правління Буковинської фундації підтримки регуляторної реформи в Україні Володимир ДОРОШ,  юрист чернівецької міської громадської організації «Буковинські співвласники будинків» Степан БЕРТ, голова громадської організації «Європейський рух» Володимир ВАКАРЮК, голова громадської організації  «Вибір Буковини» Микола МАЛЯРЧУК, голова УВО «УТОС» Іван ФЕСТРИГА, представник громади с. Тисівці, що на Сторожинеччині Дмитро ЯКОБЧУК.

Координатори Громадянського об’єднання: 

Руслан МЕЛЬНИК: 050-800-03-10

Володимир ДОРОШ: 050 510-72-89

Лідія Анциперова: 097-013-03-39; 

Звернення та пропозиції  приймаються за телефонами редакції газети «Версії»: (0372) 57-19-35;  050-90-600-11. 

Об’єднання ставить собі за мету побудувати засади рівноправного та взаємовигідного діалогу між підприємствами – монополістами та споживачами їхніх послуг, а для цього за участі представників місцевого самоврядуавння, депутатів обласної, районних і сільських рад, обл- і райдержадмінстрацій, Антимонопольного комітету та інших організацій провести публічні слухання, на грунті яких сформувати рекомендації громадськості й направити їх до відповідних органів.

Минулої п’ятниці створене об’єднання  розпочало свою  роботу. Після обговорень було вирішено стосовно взаємин Обленерго й населення провести не одне, а серію публічних слухань. Йдеться про недостатню якість послуг, але за окремими напрямками – для споживача-городянина, сільського мешканця, підприємця –приватника та юридичної особи тощо. Тарифна політика теж буде перебувати  в полі зору громадськості. Адже людям не зрозуміло, чому мешканці будинків, що стоять поруч, сплачують за різними тарифами за електроенергію. Ті, кого обслуговують ЖРЕПи, перебувають у порівнянні з ОСББешниками та жителями кооперативів у привілейованому становищі, бо витягають із кишені по 28 (до 150 кВт) і 36 коп. (зверх 150) за кіловат, а не по 37 коп.

За підсумками публічних слухань об’єднання  сформує рекомендації та спрямує їх  до НКРЕ, Кабміну та ПАТ «ЕК Чернівціобленерго».

Крім того, разом з газетою «Версії» Громадянське об’єднання розпочинає просвітницьку акцію –  серію публікацій про алгоритм дій при порушеннях прав людини. Для прикладу, як правильно фіксувати відключення світла, щоби отримати компенсацію, що робити, коли прийшли відключати світло тощо. У наступному ж числі газети опублікуємо зразок інформаційного запиту, який будь-хто з читачів може направити до тієї організації, робота якої не задовольняє.

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»

51

«Версії» повелися необачливо, коли повідомили, що збирають скарги всіх неводоволених роботою Обленерго. Дзвінки і звернення пішли як злива. Та ми вибрали найбільш кричущі. Водночас, щоби на ваші скарги була потрібна реакція, звертайтеся із заявами до Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за адресою: Чернівці, вул. Маяковського, 33 .

Монополіст: на користь собі чи людям?

Почали ми виготовляти документи на нерухоме майно села. А це ж і дороги, і будівлі, одне слово, все, чим володіє територіальна громада. Бо без цих документів ми навіть не можемо укласти договір з РЕМом на освітлення вулиць! І тут виникає досить дивна ситуація. Щоби ми, громада, за свої кошти могли освітити вулиці, нам потрібен проект. Його виготовляє виключно приватизована структура ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго». Коштує ж цей  проект – лише на одну вулицю із 30 світильників! – до 10 тисяч гривень. Чогось я тут не розумію. Бо, як на мене, вартість проекту мала би бути суто номінальною. І проблема ця не тільки Михальчанська. З цим зіткнулися всі села області. Може, варто було б розглянути цю проблему на сесії обласної ради та вирішити її на користь людям?!

Утім, наші михальчанські люди вже міркують над тим, як самотужки викрутитися із цієї ситуації. Надумали ми проводити світло до стовпів від кожного будинку. Та це – на крайній випадок. Адже державу поки що ніхто не відміняв?!

Захарій ШЕВЧУК, голова Михальчанської сільської ради Сторожинецького р-ну

 «Сокирянський РЕМ «помилився» на 1700 гривень»,

– розповіла мешканка Василівки Галина БУРЯНЧУК, яка приїхала до редакції, щоби повідати про свої поневіряння:

«У мене стоїть двохзонний лічильник. Удень я топлю котел дровами, а вночі підключаю до електрики. Доволі зручно. Та одного разу я отримала платіжку, в якій було зазначено, що маю борг у 1700 гривень. Мені почали телефонувати, шантажувати, що відключать негайно від світла. Чесно кажучи, я злякалася і – заплатила. Певно, чорт поплутав. Бо через місяць я знову отримую повідомлення про борг, але вже у 1725 грн.

Тут вже я обурилися і поїхала до Сокиряньского РЕМу. Почали розбиратися. Сам начальник, Іван Миколайович Рибак, усе перерахував. І виявилося, що жодного боргу в мене немає. Помилка, мовляв, та повертати гроші мені не будуть. Але ж покази знімав контролер! Тоді я запропонувала перерахувати всю використану електроенергію від дня встановлення лічильника. На чий бік помилка, той і заплатить. Але РЕМ навіть на це не пристав. Довелося писати заяву на ім’я начальника з проханням пояснити мені, чому вони відмовляються перераховувати та не хочуть мені видати розрахункову книжку. Бо чула по телевізору з вуст першої особи «Чернівціобленерго» про те, що книжки видаються. До речі, я вже кілька разів за нею приїжджала. А це ж 25 кілометрів! Та ще й за такої погоди, коли й автобус ходить раз на день, а цими днями й узагалі не їздить. Та я все ж таки добралася знову, натомість у мене навіть заяву не прийняли: сказали, що немає секретарки.Тому я залишила заяву на столі».          

Редакція намагалася додзвонитися до начальника Сокирянського РЕМу п. Рибака. Та не вдалося. Ми залишили йому редакційний телефон – він не відгукнувся. Зрештою, Івана Миколайовича можна зрозуміти: в енергетиків нині багато роботи через негоду.

Та все ж ця історія мала продовження. Пані Галина зателефонувала, що її заяву зареєстрували. Вона не втрачає також надії отримати хоча б на ксероксі роздруковану розрахункову книжку. Втім, жінці знову доведеться їхати за нею до Сокирян…

Незрозуміло інше: чому в справу повинні втручатися газети та інші організації, щоби споживачка отримала те, що їй належить за законом.

За чиї гроші телефонувати?

–Розношу платіжки Обленерго, бо мені шкода людей: серед них багато пенсіонерів. До поштового відділення у Михальчі вони просто не дійдуть. А якось місяць тому представник РЕМу сказав, щоби ми телефонували людям. Нехай вони, мовляв, приходять за платіжками самі. А в нас 1350 дворів – хто за дзвінки буде платити? Це ж гроші!

Вікторія Іванівна, СКИДАН, поштарка із Заволоки

 Ці матеріали можна переглянути на сайті газети: versii.cv.ua у таких номерах: №№ 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51

1


КОМЕНТАРІ (3)

Молодец ГЕКОВ. Не то, что украинская быдота со своим „Як би не гірше”.

avatar

Честь и слава ГЕКОВУ

26 грудня 2012 11:13

Гена+Люда = любовь!

avatar

Людмила

16 лютого 2013 12:43

Мы ценим ваше время и делим с вами общие цели. Ваши продажи для нас главный приоритет. заказать продвижение вашего товара в соц сетях логин скайпа SEO2000[/url] оращайтесь договримся есть примеры работ логин скайпа SEO2000
avatar

CurtisLials

19 листопада 2017 19:29