'Батьківщина' проти створення сильних громад і децентралізації влади в країні?

"Батьківщина" проти створення сильних громад і децентралізації влади в країні?

25.01.2015, 19:23

Таке припущення випливає з певних кроків, на які у розмові з віце-прем'єр-міністром України Геннадієм Зубком звернула увагу співрозмовника журналіст газети "Дзеркало тижня" Інна Ведернікова.

Згідно з інформацією журналістки, "під тиском представників "Батьківщини" на засіданні профільного комітету ВРУ із закону про об'єднання громад викинули ключову статтю під номером 12 — про перспективні плани об'єднання громад, які затверджуються обласними адміністраціями і, по суті, є кістяком об'єднання та майбутнього територіально-адміністративного поділу? Таким чином, процес об'єднання може бути пущений на самоплив. З урахуванням же очікуваного опору реформі — адже багато сільських голів та рад внаслідок укрупнення громад втратять владу, — автори реформи вважають, що закон можна вже не ухвалювати.

Журналістка пояснює це так: "Голова комітету Сергій Власенко — член фракції "Батьківщина". Як, утім, і голова асоціації сільських і селищних рад Вадим Івченко. Позицію ж Юлії Тимошенко та її партії, яка завжди на сторожі сільського електорату... Таким чином, гравець, який може допомогти владі (у разі відсутності політичної волі) поховати реформу, — визначився".

Йдеться фактично про захист інетерсів сільських голів, які бояться втратити портфелі.

Водночас часу на чергове імітування перетворень у влади немає. Максимум, до кінця року, переконаний віце-прем'єр-міністр  України Геннадій Зубко.

"— До кінця року. До початку місцевої виборчої кампанії, яку ми маємо провести вже в рамках нових створених укрупнених громад".  

Віце-прем'єр Геннадій Зубко: "Забюрократизована державна машина не впорюється з викликами війни та економічної кризи" 

 
Цей розділ інтерв'ю має красномовний підзаголовок:

 Про відповідальність, децентралізацію та охочих поховати реформу

— ...Кабмін і парламент можуть віддати на місця й 90% бюджету, а потім сказати, що громади не впоралися і провалили реформу. І матимуть рацію, бо логічно було б: а) створити самодостатні і здатні управляти громади, б) наділити їх повноваженнями, в) дати їм гроші. Але закон про об'єднання громад не прийнятий, і основні фінанси, відтак, підуть на районний рівень — районним державним адміністраціям. Малі міста кричать про дискредитацію реформи і централізації влади.

—Я ж сказав, що закон про об'єднання громад найближчим часом буде прийнято. А відповідно до нього буде допрацьовано і Бюджетний кодекс. 

— Але ви не уточнили, в якому вигляді буде прийнято закон про об'єднання громад. Ви в курсі, що вчора засідав профільний комітет ВР?

—Звісно. Закон погоджено. 

— А що, хіба вам ваш заступник Негода не сказав, що під тиском представників "Батьківщини" з нього викинули ключову статтю під номером 12 — про перспективні плани об'єднання громад, які затверджуються обласними адміністраціями і, по суті, є кістяком об'єднання та майбутнього територіально-адміністративного поділу? Таким чином, процес об'єднання може бути пущений на самоплив. З урахуванням же очікуваного опору реформі — адже багато сільських голів та рад внаслідок укрупнення громад втратять владу, — автори реформи вважають, що закон можна вже не ухвалювати. Ви, взагалі, зустрічалися з Анатолієм Ткачуком, Юрієм Ганущаком? 

—Я ще докладно не розбирався у вчорашньому рішенні, але в кожному разі — це думка комітету. А є ж ще зал і депутати, коаліційна угода, нарешті. Що стосується авторів реформи, то буквально на третій день мого вступу на посаду відбувся круглий стіл, на якому були присутні всі експерти, причетні до реформи, а також представники асоціацій. Із приводу 12-ї статті: цю процедуру вже прописано у Бюджетному кодексі, за яким перспективний план може бути затверджений, і питання фінансування приймається на рівні Кабінету міністрів.

— Проте комітет проголосував урозріз з Бюджетним кодексом. Узагалі, якщо подивитися на ситуацію в комітеті, то вона, м'яко кажучи, не дуже сприятлива для реформи. 

З одного боку, некомпетентність. 
З його численних членів тільки четверо мають стосунок до місцевого самоврядування, та й то дехто з великою натяжкою. 

З іншого боку — "Батьківщина". Голова комітету Сергій Власенко — член фракції. Як, утім, і голова асоціації сільських і селищних рад Вадим Івченко. Позицію ж Юлії Тимошенко та її партії, яка завжди на сторожі сільського електорату, думаю, вам нагадувати не варто. Ви ж самі балотувалися від неї 2012 року.

Таким чином, гравець, який може допомогти владі (у разі відсутності політичної волі) поховати реформу, — визначився. 

—Давайте все ж таки говорити не про політику і "Батьківщину", а про реальний стан речей. Ми вирішили змінити систему державного управління в країні. Крапка. Тому маємо пройти процес об'єднання і формування самодостатніх громад, здатних прийняти на себе вагому частину повноважень і фінансів від центральної влади. Але не ми перші проходимо цей шлях. Є досвід інших держав. Хочу сказати, що ніде не використовувався жорсткий примусовий метод об'єднання. А в нашому законі він жорсткий — оскільки фінанси отримають тільки ті, хто об'єднається за вже складеним планом. Але, те, що нав'язується згори без обговорення, — не працює. 

Однак у якийсь момент час Ч настав. Тобто я кажу про якийсь чітко позначений часовий люфт, у рамках якого люди на місцях могли б оглядітися, подумати і прийняти рішення, з ким і на яких умовах об'єднуватися. Приміром, у Швеції обговорення цього питання тривало три роки, після спливу яких було прийнято вольове рішення про об'єднання на законодавчому рівні. З урахуванням позицій і думок самих громад. У результаті, ті, хто хотів, об'єдналися, хто не хотів, але не міг себе утримувати — були приєднані. 

— Ви справді вважаєте, що у нас є три роки на обговорення? 

—Ні, таких преференцій у нас немає. Скажу більше, тільки давши поштовх регіонам, ми зможемо вийти з внутрішньої економічної і політичної кризи. Усе взаємозалежне. Багато процесів у тій же системі ЖКГ, ті ж програми енергоефективності — встановлення лічильників тощо простіше й вигідніше запускати знизу. Згори ми вже 23 роки намагалися — не вийшло. А сьогодні це вже питання збереження державності. Але для цього громадам потрібні повноваження і фінанси. Тому стільки часу справді немає. 

— А скільки, на вашу думку, є?

—До кінця року. До початку місцевої виборчої кампанії, яку ми маємо провести вже в рамках нових створених укрупнених громад. На місцях уже давно йде діалог з приводу об'єднання. Експерти, представники міністерства весь 2014 рік працювали на місцях. Усі знають плани об'єднання. Тобто процес запущено. У нас є кілька місяців, щоб уладнати суперечливі моменти і зробити ключовий крок — створити громади. І для цього нам справді доведеться попрацювати і з комітетом, і з депутатами, щоб повернути ст.12 у закон з уточненням: а) певної гнучкості перспективного плану б) часового люфту обговорень, в) чіткого строку об'єднання громад. 

Тобто громади, які об'єднуються відповідно до перспективного плану, але при цьому мають можливість якогось незначного коригування, — одразу одержують фінансову підтримку держави. Інші бачать процес, розуміють його вигоди і в змозі опонувати сільському голові, який боїться втратити портфель. Тільки так ми зможемо вибити якісь аргументи у політичних сил, котрі бажають, як ви сказали, поховати реформу. 

Повний текст інтерв'ю читайте тут: 

http://gazeta.dt.ua/internal/vice-prem-yer-gennadiy-zubko-zabyurokratizovana-derzhavna-mashina-ne-vporyuyetsya-z-viklikami-viyni-ta-ekonomichnoyi-krizi-_.html

1